Gå til innhold

TEST: Samsung Galaxy S6 Edge+


Anbefalte innlegg

Du beskylder meg for å legge ord i munnen, for så å si at jeg sir Samsung ligger foran alle andre. Det har jeg aldri sagt. Samsung har jo hatt for dårlige SoCer til å bruke dem skikkelig helt frem til nå.

 

Apple har god IPC ytelse, men det som teller er hvor bra CPUen yter, ikke IPC ytelse. Apple gjør det veldig bra på begge, og det er vanlig å se at Apple kommer på topp i ytelse ved launch, for så å miste ledelsen med ny Qualcomm CPU. Det kan lett skje nå, da Qualcomm er klar med nye custom arkitektur snart.

 

Leser du anandtech i det hele tatt?
http://www.anandtech.com/show/8514/analyzing-apples-a8-soc-gx6650-more

http://www.anandtech.com/show/9330/exynos-7420-deep-dive

http://www.anandtech.com/show/8933/snapdragon-810-performance-preview

Jeg lurer på hvorfor reviewet av A8 er så kort! Jeg orker ikke å finne frem, men det står mange steder i Exynos 7420 reviewet at de gjerne skulle testet A8 også på samme måte, men det lar seg ikke gjøre. Argumentasjonen med at Apple er lukket så det er helt ok, og samsung kjører android så da bør alt være åpent kjøper jeg virkelig ikke. Jeg ser ingen grunn til å vurdere selskapene forskjellig. Samsung er helt klart mer åpen enn Apple, og Qualcomm er enda åpnere. Samsung ligger altså i midten.

 

 

Du ser ikke ut til å forstå poenget. 14 nm er Samsung teknologi. Apple må forvente å konkurrere med dårligere produksjonsteknikk. Det er det jeg mente med at de ikke kan slå leverandøren. Samsung har alt det beste først, fordi de lager det. Qualcomm må og konkurrere på 20 nm. Dette er bare en del av CPU, akkurat som arkitektur er. Det å si at 14 nm vs 20 nm gjør at du ikke helt kan sammenligne og at den egentlig ikke er så god blir UTROLIG selektivt bare for å stille andre i et godt lys. Hvorfor er Apple sine CPUer gode? Fordi de er gode til å designe dem. Hvorfor har Samsung 14 nm FinFET lenge før noen andre har? Fordi de har vært flinke å fått det til.

 

Som sagt, så er CPU ganske likt. Apple har sine sider de er gode på, Qualcomm har sine og Samsung har sine. Det var ikke CPU jeg tenkte på, det var alt annet. (vel ikke GPU heller, men det er noe hverken Apple eller Samsung lager, kun Qualcomm har sine egne).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ja, det er svært vanskelig å bevise, kanskje inntil umulig. Dermed blir det også ganske tullete å påstå at en av de skal være en overmann. De er rett og slett gode alle toppmodeller, de henvender seg bare til litt ulikt publikum.

 

Jeg lar meg gladelig "låse inne" i noe som fungerer godt (Apple), jeg var ikke fullt så glad for å være "låst inne" i noe som ikke fungerte så godt (Windows/Android).

 

Men vi stopper med Apple-ting der, dette er en tråd som handler om overmenn og først og fremst om Samsung S6. En maskin som helt sikkert treffer veldig bra for dere som er interessert i Android.

 

Overskriften er åpenbart ment for å skape debatt og klikk. Hvis folk ikke liker slike overskrifter, stopp å kommentere dem!

 

Det å komme og si "jeg er uenig med denne overskriften" gjør jo ikke akkurat at de får lyst til å stoppe med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ja, det er svært vanskelig å bevise, kanskje inntil umulig. Dermed blir det også ganske tullete å påstå at en av de skal være en overmann. De er rett og slett gode alle toppmodeller, de henvender seg bare til litt ulikt publikum.

 

Jeg lar meg gladelig "låse inne" i noe som fungerer godt (Apple), jeg var ikke fullt så glad for å være "låst inne" i noe som ikke fungerte så godt (Windows/Android).

 

Men vi stopper med Apple-ting der, dette er en tråd som handler om overmenn og først og fremst om Samsung S6. En maskin som helt sikkert treffer veldig bra for dere som er interessert i Android.

 

Overskriften er åpenbart ment for å skape debatt og klikk. Hvis folk ikke liker slike overskrifter, stopp å kommentere dem!

 

Det å komme og si "jeg er uenig med denne overskriften" gjør jo ikke akkurat at de får lyst til å stoppe med det.

 

 

Overskriften, teit og provoserende og "klikk-fremkallende" som den kanskje er, er ikke nødvendigvis det jeg syns blir dumt i seg selv. Det er denne stadige krigshissende stemningen mellom to leire som snart bør ta slutt. Den er jo så unødvendig!

 

Henge seg såpass mye opp i teknologiske spissfindigheter er heller ikke noe man trenger å gjøre lenger. De ulike dingsene benytter litt ulike tilnærminger til valg av tekniske løsninger av gode grunner. De skal finne frem til løsninger som fungerer mest mulig optimalt sammen, internt i deres egen dings. Det spiller derfor liten rolle hva slags teknologi som befinner seg inne i en annen dings så lenge det gir en best mulig brukeropplevelse for den som kjøper produktet.

 

Kunne man bare akseptere at de ulike dingsene er svært gode på alle måter og at det til slutt handler om hva folk foretrekker og deres preferanser, så kunne man kanskje klare å spore disse diskusjonene over i noe som er noe mer fruktbart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Veldig interessant artikkel fra anandtech i dag:
http://www.anandtech.com/show/9518/the-mobile-cpu-corecount-debate/18

 

Alle som mener at 4 kjerner er for mye, alle som mener 8 kjerner er for mye tar sørgelig feil. De aller fleste apps kan utnytte 4 kjerner, mens apps som nettleser kan utnytte alle 8. Igjen, kan ikke teste på iOS selvfølgelig.

 

Og nei, du trenger ikke ytelsen i 8 eller 4 kjerner for den del. Det har aldri vært poenget med dette designet. Poenget med designet er å spre workload over mange kjerner. På denne måten kan alle kjerner operere på lavere frekvenser. Og 4 kjerner på lav frekvens bruker helt klart mindre strøm enn 2 på høy frekvens.  I modeller som Exynos 7420 i motsetning til 5433 er og strømstyringen blitt så intelligent at bytting mellom clustere, og deaktivering idle forbruk osv er utrolig bra. Det gjør at de ikke får noe økt strømforbruk med å ha masse kjerner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmål til dere som har testet ut telefonen ( eller vanlig edge )

Merker man noe "lagg/studder" når man bruker telefonen? er den tregere på spill osv enn iphone? alle diverse tester jeg har sett av eldre android telefoner viser at de lagger til tider og at spill osv kjører dårligere/tregere enn den gjør på en iphone

Hovedgrunnen til at jeg ikke har gått over til android er nettopp pga jeg opplevde dette selv når jeg hadde s3/s4/htc one osv,jeg går alltid tilbake til iphone pga slike små ting som irriterer meg

Nå har jeg kvittet meg med min iphone 6+ og lurer på om jeg skal velge edge+ eller vente å¨nye iphone ,men edge+ frister veldig,men om den forsatt sliter med å være like smooth som ios så blir det nok dessverre en iphone atter en gang på meg

Lenke til kommentar

 Argumentasjonen med at Apple er lukket så det er helt ok, og samsung kjører android så da bør alt være åpent kjøper jeg virkelig ikke. Jeg ser ingen grunn til å vurdere selskapene forskjellig. Samsung er helt klart mer åpen enn Apple, og Qualcomm er enda åpnere. Samsung ligger altså i midten.

 

Hadde aldri trodd at jeg skulle forsvare apple i noen som helst sammenheng, men det du skriver her blir bare for dumt. Det du mener er altså at apple burde frigi kildekode til sine utviklere, slik at de kan optimalisere appene sine, som allerede bruker SDK som er optimalisert til å kun kjøre på iPhone hardware, og ingenting annet? 

 

og at Samsung bruker android, som ikke er låst til en type maskinvare, det gjør altså ingen forskjell i dine øyne?

 

og så presterer du å forsvare Samsung, med den argumentasjonen av at apple har et låst økosystem, så da gjør det ingenting at Samsung driver med dette..

 

Du synes sikkert det er fint at Samsung har startet å bruke Tizen på klokker og TV på samme måte også vel? Det gjør ingenting at Samsung låser kundene sine til Samsung-maskinvare, for det er jo apple som kjent veldig flink til..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Spørsmål til dere som har testet ut telefonen ( eller vanlig edge )

Merker man noe "lagg/studder" når man bruker telefonen? er den tregere på spill osv enn iphone? alle diverse tester jeg har sett av eldre android telefoner viser at de lagger til tider og at spill osv kjører dårligere/tregere enn den gjør på en iphone

Hovedgrunnen til at jeg ikke har gått over til android er nettopp pga jeg opplevde dette selv når jeg hadde s3/s4/htc one osv,jeg går alltid tilbake til iphone pga slike små ting som irriterer meg

Nå har jeg kvittet meg med min iphone 6+ og lurer på om jeg skal velge edge+ eller vente å¨nye iphone ,men edge+ frister veldig,men om den forsatt sliter med å være like smooth som ios så blir det nok dessverre en iphone atter en gang på meg

Det finnes ingen fasitsvar her. Du vil finne folk som har laggy opplevelse på iOS og du vil finne det på Android. De to siste årene har google brukt på stort sett finpolering og optimalisering av android. Så android er helt klart bedre enn det var, fordi det var helt klart litt mer lagg osv før.

 

Jeg har ikke denne, men har touchwiz, og opplever ikke lagg under bruk av telefon. I testen her så ser du jo at de skriver at noen ganger er benchmarks bra, men opplevd ytelse er litt laggy likevel. Her skriver de at ytelsen i benchmarks gjenspeiler seg i bruk. Den har og veldig rask RAM(DDR4) og NAND (altså god SSD), som og gjør en veldig god jobb med å få ting til å gå langt raskere.

 

Du vil få høyere fps i spill med iPhone helt klart. Den har lavere oppløsning. Likevel vil du streve med å finne et spill som ikke kjører i 60 fps uansett. Og de vil helt klart se bedre ut på Samsungen pga av skjermen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hadde aldri trodd at jeg skulle forsvare apple i noen som helst sammenheng, men det du skriver her blir bare for dumt. Det du mener er altså at apple burde frigi kildekode til sine utviklere, slik at de kan optimalisere appene sine, som allerede bruker SDK som er optimalisert til å kun kjøre på iPhone hardware, og ingenting annet? 

 

og at Samsung bruker android, som ikke er låst til en type maskinvare, det gjør altså ingen forskjell i dine øyne?

 

og så presterer du å forsvare Samsung, med den argumentasjonen av at apple har et låst økosystem, så da gjør det ingenting at Samsung driver med dette..

 

Du synes sikkert det er fint at Samsung har startet å bruke Tizen på klokker og TV på samme måte også vel? Det gjør ingenting at Samsung låser kundene sine til Samsung-maskinvare, for det er jo apple som kjent veldig flink til..

 

Jeg mener ikke Apple bør frigi noe som helst, ser ikke hvor jeg skriver det?

 

Hvorfor skal Samsung oversette materiale for sine SoCer, slik at folk kan lage andre versjoner av Android å legge inn på telefonen, når de selv har en versjon av Android som er veldig optimalisert, mer enn hobby-folk noen gang kan klare?

 

Jeg sier ikke at det ikke gjør noe at Samsung driver med det, jeg sier bare at de er i midten. Altså halvveis låsing, ikke like mye som Apple. Som da ikke gjør dem dårligere enn Apple på åpenhet. Det ble brukt som et argument mot Samsung, åpenheten, som er merkelig da Apple er langt mer låst.

 

Du vil ha Android på alt? Ingen konkurranse? Et OS til alt som er? Jeg ønsker konkurranse velkommen, du må gjerne ønske 100% Android dominans, men jeg gjør ikke.

Lenke til kommentar

 

Spørsmål til dere som har testet ut telefonen ( eller vanlig edge )

Merker man noe "lagg/studder" når man bruker telefonen? er den tregere på spill osv enn iphone? alle diverse tester jeg har sett av eldre android telefoner viser at de lagger til tider og at spill osv kjører dårligere/tregere enn den gjør på en iphone

Hovedgrunnen til at jeg ikke har gått over til android er nettopp pga jeg opplevde dette selv når jeg hadde s3/s4/htc one osv,jeg går alltid tilbake til iphone pga slike små ting som irriterer meg

Nå har jeg kvittet meg med min iphone 6+ og lurer på om jeg skal velge edge+ eller vente å¨nye iphone ,men edge+ frister veldig,men om den forsatt sliter med å være like smooth som ios så blir det nok dessverre en iphone atter en gang på meg

 

Du vil få høyere fps i spill med iPhone helt klart. Den har lavere oppløsning. Likevel vil du streve med å finne et spill som ikke kjører i 60 fps uansett. Og de vil helt klart se bedre ut på Samsungen pga av skjermen.

 

 

 

Dette blir overforenkling, nå er det en stund siden jeg har sett på Android SDK osv men det er har jo vært temmelig normalt at utviklere på grunn av bedre verktøy, programmeringsspråk og ikke minst tilgang på lavere API-er og det faktum at det er færre modeller å utvikle imot og generelt høyere inntjening for utviklere via iOS at mange spill, spesielt de med litt mer omfattende grafikknivå har tatt i bruk mer avansert og bedre grafikkdetaljer i spillene sine til iOS kontra Android.

 

Så en høyere oppløsning på skjermen og AMOLED resulterer jo ikke nødvendigvis i bedre visuell opplevelse i spillene om de utvikler har begrenset grafikkdetaljene som resultat av høyere fragmentering og det faktum at den gjennomsnittlige Androidtelefon har langt svakere maskinvare enn den gjennomsnittlige iOS telefon osv..

 

 

Spesielt på nettbrett så er det jo temmelig store forskjeller mellom spill til iOS og Android, selv om du finner Androidenheter som har maskinvare som skulle tilsi at man kunne utvikle spill som er på høyde med de til iOS og iPad.

Lenke til kommentar

 

 

Hadde aldri trodd at jeg skulle forsvare apple i noen som helst sammenheng, men det du skriver her blir bare for dumt. Det du mener er altså at apple burde frigi kildekode til sine utviklere, slik at de kan optimalisere appene sine, som allerede bruker SDK som er optimalisert til å kun kjøre på iPhone hardware, og ingenting annet? 

 

og at Samsung bruker android, som ikke er låst til en type maskinvare, det gjør altså ingen forskjell i dine øyne?

 

og så presterer du å forsvare Samsung, med den argumentasjonen av at apple har et låst økosystem, så da gjør det ingenting at Samsung driver med dette..

 

Du synes sikkert det er fint at Samsung har startet å bruke Tizen på klokker og TV på samme måte også vel? Det gjør ingenting at Samsung låser kundene sine til Samsung-maskinvare, for det er jo apple som kjent veldig flink til..

 

Jeg mener ikke Apple bør frigi noe som helst, ser ikke hvor jeg skriver det?

 

Hvorfor skal Samsung oversette materiale for sine SoCer, slik at folk kan lage andre versjoner av Android å legge inn på telefonen, når de selv har en versjon av Android som er veldig optimalisert, mer enn hobby-folk noen gang kan klare?

 

Jeg sier ikke at det ikke gjør noe at Samsung driver med det, jeg sier bare at de er i midten. Altså halvveis låsing, ikke like mye som Apple. Som da ikke gjør dem dårligere enn Apple på åpenhet. Det ble brukt som et argument mot Samsung, åpenheten, som er merkelig da Apple er langt mer låst.

 

Du vil ha Android på alt? Ingen konkurranse? Et OS til alt som er? Jeg ønsker konkurranse velkommen, du må gjerne ønske 100% Android dominans, men jeg gjør ikke.

 

Du skriver jo at du ikke kjøper argumentasjonen om at det er forskjell på apple og samsung, hvis du mener det så betyr jo det at du mener at apple har like mye grunn til å frigjøre sin kildekode som samsung.. 

 

Det er ikke vel ikke bare "hobby-utviklere" på XDA som har nytte av kildekode fra samsung sin maskinvare.

 

Jeg har ikke lyst til at alt skal være android, men proprietær programvare som låser kunder til ett merkevare er ikke veien å gå mener jeg.

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens

Har aldri hørt eller lest at noen har merket lagg med en iphone,har dog hørt at med touchwiz så vil man merke lagg/studder,det er den lille biten som holder meg tilbake for jeg vil ikke bruke så masse på en telefon som ikke kjører like smooth som ios ville ha gjort

 

Problemet er med andre ord touchwiz,er det mulig å fjerne dette slik at telefonen kan kjøre bedre?

Lenke til kommentar

 

Hadde gladelig byttet vekk min iPhone 6 plus i denne :)

 

Ikke jeg...:-) (hvis jeg hadde hatt iPhone 6+ da...det får heller bli en iPhone 6s...:-))

 

Vi er alle klar over at du har et behov for å skrive at du vil ha iPhone i hver eneste tråd. Selv om du mener HW ikke betyr noe, så må du altså ha ny modell med en gang den kommer.  Selv om opplevelsen blir den samme som du har nå, ifølge deg.

 

Du skriver jo at du ikke kjøper argumentasjonen om at det er forskjell på apple og samsung, hvis du mener det så betyr jo det at du mener at apple har like mye grunn til å frigjøre sin kildekode som samsung.. 

 

 

Det er ikke vel ikke bare "hobby-utviklere" på XDA som har nytte av kildekode fra samsung sin maskinvare.

 

Jeg har ikke lyst til at alt skal være android, men proprietær programvare som låser kunder til ett merkevare er ikke veien å gå mener jeg.

 

Jeg sier at jeg ikke kjøper argumentasjonen om at Samsung bør levere all kildekode, fordi de bruker Android, men det er helt ok for Apple å ikke gjøre det, fordi har låst alt uansett. Det å kritisere Samsung for mangel på åpenhet i en Apple vs Samsung diskusjon er jo latterlig.

 

Cyanogenmod er vel blitt ganske profesjonelt, men det er vel bare enda større grunn til at samsung ikke vil gi ut kode. De vil at folk skal kjøre deres versjon av Android, ikke noen andre sin. Det er jo slik du fult utnytter enheten. Akkurat som at Apple også vil at alle skal oppleve enheten deres slik de har tiltenkt det og lagd den.

 

Så Tizen er et OS, som låser deg til Samsung, mens Android på ingen måte låser deg til google? Det går vel helt fin å bruke Android uten en google account da? Blir vel omtrent samme opplevelse?

Lenke til kommentar

...Selv om du mener HW ikke betyr noe, så må du altså ha ny modell med en gang den kommer.  Selv om opplevelsen blir den samme som du har nå, ifølge deg.

 

 

Neida, jeg bytter ikke hver gang en ny kommer, venter gjerne minst et par generasjoner. Da blir det også såpass med nye ting og forbedringer at det monner litt. 

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens

Har aldri hørt eller lest at noen har merket lagg med en iphone,har dog hørt at med touchwiz så vil man merke lagg/studder,det er den lille biten som holder meg tilbake for jeg vil ikke bruke så masse på en telefon som ikke kjører like smooth som ios ville ha gjort

 

Problemet er med andre ord touchwiz,er det mulig å fjerne dette slik at telefonen kan kjøre bedre?

Vel som RamGuy sier med kildekode for Exynos. Forrige Samsung modeller kom alltid i Snapdragon varianter her. Nå kommer alle med Exynos. Så det vil nok være vanskelig å erstatte det med noe som fungerer bra og effektivt ville jeg tro.

 

Du kan jo alltids prøve telefonen i butikk, men du vet jo selvsagt aldri hva som kommer til å være opplevelsen etter 1 år, uansett produkt. Sannsynligvis vil du få en veldig god opplevelse med begge produkter.

 

Det beste er nok å vente til launchen av de nye iPhonene og så vurdere. Så kan du velge det produktet du føler deg mest komfortabel med å velge, og det du føler vil være best. I slike premium produkter er det en viktig faktor. Det er derfor du kjøper premium, får å få noe som føles virkelig bra. Ikke noe noen andre sier er best, eller en test har funnet ut at er bedre verdi en noe annet. Den beste måten er jo da gjerne å ta på produktene, og  teste dem litt. Se hvordan de føles. S6 Edge+ er jo ganske spesiell i design, og den har jo blant annet tynnere ramme å holde, så hvis det er en telefon som det er verdt å se og ta på før du kjøper den så må det være den.

Lenke til kommentar

 

 

Hadde gladelig byttet vekk min iPhone 6 plus i denne :)

 

Ikke jeg...:-) (hvis jeg hadde hatt iPhone 6+ da...det får heller bli en iPhone 6s...:-))

 

.

 

Du skriver jo at du ikke kjøper argumentasjonen om at det er forskjell på apple og samsung, hvis du mener det så betyr jo det at du mener at apple har like mye grunn til å frigjøre sin kildekode som samsung.. 

 

 

Det er ikke vel ikke bare "hobby-utviklere" på XDA som har nytte av kildekode fra samsung sin maskinvare.

 

Jeg har ikke lyst til at alt skal være android, men proprietær programvare som låser kunder til ett merkevare er ikke veien å gå mener jeg.

 

Jeg sier at jeg ikke kjøper argumentasjonen om at Samsung bør levere all kildekode, fordi de bruker Android, men det er helt ok for Apple å ikke gjøre det, fordi har låst alt uansett. Det å kritisere Samsung for mangel på åpenhet i en Apple vs Samsung diskusjon er jo latterlig.

 

Cyanogenmod er vel blitt ganske profesjonelt, men det er vel bare enda større grunn til at samsung ikke vil gi ut kode. De vil at folk skal kjøre deres versjon av Android, ikke noen andre sin. Det er jo slik du fult utnytter enheten. Akkurat som at Apple også vil at alle skal oppleve enheten deres slik de har tiltenkt det og lagd den.

 

Så Tizen er et OS, som låser deg til Samsung, mens Android på ingen måte låser deg til google? Det går vel helt fin å bruke Android uten en google account da? Blir vel omtrent samme opplevelse?

 

 

Ja alle vet at apple har et låst system, du kan ikke forsvare Samsung ved å stadig sammenligne de med apple, eller du kan jo det, men det er en idiotisk argumentasjon, men du skal få lov til å stå for det.

 

Det er ikke bare ROM utviklere som er avhenging av kildekode til maskinvaren til samsung.

 

Det går fint an å bruke android uten google konto hvis du benytter AOSP, men det var ikke poenget mitt, med android så blir du ikke låst til en type maskinvare nødvedigvis..

Lenke til kommentar

 

Neida, jeg bytter ikke hver gang en ny kommer, venter gjerne minst et par generasjoner. Da blir det også såpass med nye ting og forbedringer at det monner litt. 

 

Så når du tidligere skrev at du har en iPhone 6 så var det bare en løgn? Interessant.

 

 

Det kunne jo vært interessant hvis jeg har skrevet det noe sted. Men det har jeg altså ikke. Interessant at du fremstiller meg som løgner...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...