Gå til innhold

Får man mer dynamisk lydbilde med optisk kabel kontra HDMI?


Anbefalte innlegg

Vil man merke ne særlig forskjell på dynamikken i lydbilde hvis man bruker optisk kabel fremfor HDMI? Jeg har en NAD T757 med både PS3 og PS4 tilkoblet. Jeg har også en NAD DB2 somgir DAB+ og jeg merker stor forskjell på dynamikken i lydbilde på DAB+ radio fog lyden som spilles av via Playstationene. Vil lydbilde bli mer detaljert og dynamisk med optisk kabel?

 

 

edit: spesifisert topic. 

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøver ikke å være morsom.

Det er digital overføring, og hvilket medie man benytter har ingen ting å si for hva som sendes og mottas.

 

På kobber:

00011101110110010100

 

På fiber:

00011101110110010100

 

 

(edit: Her har trådstarter/mod valgt å slette et av innleggene jeg svarte på)

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Vil man merke ne særlig forskjell på dynamikken i lydbilde hvis man bruker optisk kabel fremfor HDMI? Jeg har en NAD T757 med både PS3 og PS4 tilkoblet. Jeg har også en NAD DB2 somgir DAB+ og jeg merker stor forskjell på dynamikken i lydbilde på DAB+ radio fog lyden som spilles av via Playstationene. Vil lydbilde bli mer detaljert og dynamisk med optisk kabel?

 

Nei.

Lenke til kommentar

(edit: Her har trådstarter/mod valgt å slette et av innleggene jeg svarte på)

 

Nja, det er ikke til å stikke under en barkrakk at dette kan være tilfelle. Jeg tolket svaret ditt som en frekkhet og kom med et minst like frekt svar og for å hindre at snøballen begynte å rulle modererte jeg meg selv og tok med deg i dragsuget.

 

Jeg har sett på andre fora at det er litt forskjell i hvilke lydformater som støttes av de to kablene men hvorvidt dette stemmer lenger vet jeg ikke. Jeg kunne tenke meg mer dynamisk lydbilde på Playstationene og så bytte av lydkabel som en mulig måte å gjøre dette på. 

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Jeg har en HTPC som var koblet opp mot Onyko 717 surround AVR (5.2) med HDMI.

Lyden var tam, nesten ikke liv i subbene med HDMI.

 

Byttet over til optisk kabel og et Creative SB Z lydkort med DDL aktivert (24bit/48khz).

Med denne comboen var det som å få nytt lydanlegg, lyden ble mye mer dynamisk samt subbene ble det masse trøkk i. 

Dette gjelder spill/musikk/film.

 

Så ja.. min erfaring er at lyden ble mer punch i samt mer dynamisk med optisk kabel.

Lenke til kommentar

Jeg har også en NAD DB2 somgir DAB+ og jeg merker stor forskjell på dynamikken i lydbilde på DAB+ radio fog lyden som spilles av via Playstationene. Vil lydbilde bli mer detaljert og dynamisk med optisk kabel?

 

Nå sier du ingenting om hvilke lydformat du kjører ut fra playstation (er det spill, film, nettradio, spotify?), men det er åpenbart at DAB+ hvor radiokanalene komprimerer både dynamikk og lydkvalitet ganske mye, generelt vil låte langt mindre dynamisk enn lyden du får fra f.eks. et spill eller fra spotify på PS3/4. Om en optisk kabel vil gi mer dynamikk en HDMi...en skulle ikke tro det, og du skal ihvertfall ikke regne med noen forskjell i nærheten av den du opplever mellom DAB+ og PS3/4.

 

 

Heisann.

 

Jeg har en HTPC som var koblet opp mot Onyko 717 surround AVR (5.2) med HDMI.

Lyden var tam, nesten ikke liv i subbene med HDMI.

 

Byttet over til optisk kabel og et Creative SB Z lydkort med DDL aktivert (24bit/48khz)...

 

Så ja.. min erfaring er at lyden ble mer punch i samt mer dynamisk med optisk kabel.

Men her byttet du jo også ut lydkortet, er det ikke mer naturlig å anta eventuelle forskjeller aller mest lå i dette skiftet av komponenter, og ikke i kabelen? 

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Jeg har en HTPC som var koblet opp mot Onyko 717 surround AVR (5.2) med HDMI.

Lyden var tam, nesten ikke liv i subbene med HDMI.

 

Byttet over til optisk kabel og et Creative SB Z lydkort med DDL aktivert (24bit/48khz).

Med denne comboen var det som å få nytt lydanlegg, lyden ble mye mer dynamisk samt subbene ble det masse trøkk i. 

Dette gjelder spill/musikk/film.

 

Så ja.. min erfaring er at lyden ble mer punch i samt mer dynamisk med optisk kabel.

 

Vi mennesker er  dessverre ikke i stand til å høre forskjeller i lyd som er samplet bedre enn standard CD-kvalitet dessverre. 

Altså 16 bit / 44.1 kHz. Dette er gjort omfattende tester på også.

 

Hva angår overføringsmedium av digitale signaler så er det like store forskjeller mellom HDMI / optisk / spdif som det er mellom USB og firewire - Altså overhodet ingen.

Hvis man overfører en digital bildefil med usb vil bildet se prikk likt ut hvis man overførte med firewire.

Det samme gjelder altså lyd/bilde-overføring med HDMI og optisk.

 

De tre resultatene man kan få er: a) Perfekt overføring b) ingen overføring og c) alvorlige bitfeil som gir tydelige artifacter i lyd og bilde.

 

Lydkortet er derimot en helt annen sak. Der har de egne prosessorer for lydbehandling hvor man kan oppnå signifikante forskeller i kvalitet.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

For å svare OP: Lydbildet er like dynamisk uansett hvilken signalkabel som er benyttet.

 

Forskjellen JetzBullet har observert skyldes mest sannsynlig at lydstyrkenivået ikke har vært den samme mellom lyttetestene, eller en endring i utgangsspenningsnivået/gainstrukturen i komponentene.

Lenke til kommentar

Som flere er inne på, så kan optisk kun sende surround-lyd komprimert. Det gir det anledning til å anta at produsenter av Hi-Fi utstyr gjør seg antakelser om at optisk inngang benyttes til stereo, som musikk fra CD. Men også at de legger litt "tryllekunster" inn i å få litt mer "puff" ut fra det komprimerte surround signalet. Det man da kan ende opp med er altså at det høres "bedre" ut med optisk kabel. Jeg sier "bedre" i gåseøyne fordi det rett og slett bare er annerledes. Som en var inne på så er det godt mulig det bare er lyden som dyttes opp et par dB. Men informasjonen er altså ikke bit for bit identisk med overføringen i en HDMI kabel når det gjelder surround.

 

Ironisk nok kan dette gjøre at det benyttes en bedre DAC til den optiske inngangen, og at man også i stereo vil oppleve det som bedre lyd. Til tross for at det da faktisk er identisk informasjon som når frem til receiveren uavhengig av kabel..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Vil man merke ne særlig forskjell på dynamikken i lydbilde hvis man bruker optisk kabel fremfor HDMI? Jeg har en NAD T757 med både PS3 og PS4 tilkoblet. Jeg har også en NAD DB2 somgir DAB+ og jeg merker stor forskjell på dynamikken i lydbilde på DAB+ radio fog lyden som spilles av via Playstationene. Vil lydbilde bli mer detaljert og dynamisk med optisk kabel?

 

 

edit: spesifisert topic. 

 

 

Det skal i teorien ikke ha noe å si.

 

Lyden må konverteres til analogt signal før det blir sendt til høytalere. Om Playstation3/4 sender lyden digital gjennom optisk eller hdmi skal være irrelevant, men jeg kan ikke utelukke at receiveren din er bedre på å omdanne optiske signaler til analog enn hdmi-signal til analog. Hvis det er en forskjell tror jeg det er forklaringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...