Gå til innhold

[Løst] Bygge hjemmeserver/nas, 6TB lagring, ECC støtte, Asrock C2750D4I


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg skal bygge en hjemmeserver som foreløpig er tiltenkt å kjøre FreeNAS. Det vil være to bærbare macer og en raspberry med kodi tilkoblet. Hovedoppgaven vil være å dele filer via CIFS/AFP, owncloud og plex. I tillegg vil jeg ha muligheten til å kjøre en webserver og andre ting jeg skulle komme på. Slik jeg har forstått det skal det være mulig i jails på FreeNAS? 

 

Jeg har tatt utgangspunkt i Asrock C2750D4I etter anbefaling i denne tråden.

 

Kabinettet: Fractal Design Node 304 Desktop.

 

Disker: WD RED NAS 3TB, 3 stk i RAID 5. Kom gjerne med bedre forslag ettersom RAID 5 ikke er anbefalt med store disker. Er noen andre disker bedre til ca samme pris?

 

Minne: Jeg har denne linken. Kan noen fortelle meg hva som er viktige kodeord her for at det skal passe? Evt. finne en link til en norsk side. 16 eller 32 GB?

 

PSU: hjelp, må takle 6 disker. Ryktene sier 80 PLUS GOLD rating er lurt.

 

Jeg har et budsjett på rundt 10k.

 

Er dette oppsettet greit? Jeg vil kun ha bruk for 6 SATA tilkoblinger maks. Finnes det et annet oppsett som gir mer for pengene? 

 

 

Takk!

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mye rar informasjon ute å går om zfs og minnebruk. Mye av dette kommer nok fra det faktum at zfs med dedup krever mye minne. Men zfs i seg selv bruker ikke særlig mye minne.

 

Men, minne er billigt, og hvis planen er å bruke maskinen til noe mer enn kun nfs/smb. Så ville jeg puttet inn så mye minne, som hovedkortet støtter.

Lenke til kommentar

Enig. Men hvis vi skal forholde oss til OP, så har han planer om å bruke serveren til plex, webserver, skylagring m.m. i tillegg til nettverkslagring, og da er det ikke veldig smart å nedprioritere serverens minneintegritet eller kapasitet.

 

ECC og 8GB + 1GB minne per TB med lagringkapasitet er minstekravet. Kan du ikke overholde minstekravet ville jeg valgt noe annet enn freenas.

Endret av Mats4
Lenke til kommentar

nei, 1GB minne per TB er ingen minstekrav. Det er tullvas og sløsing. Om det var en database så hadde saken vore noko anna, men for ein filserver er det bortkasta.

 

Med 8GB RAM så kan du køyre absolutt ALT, blir kanskje knapt til virtualisering, men meir enn nok for det aller meste. Eg køyre Apache Webserver saman med Bind DNS server på servere med bare 128MB ram knirkefritt.

Lenke til kommentar

Jeg kjører ZFSonLinux, 16G minne på maskinen 32TB pool. Hadde kravet ditt om 1G per TB vært reelt skulle alt stått i syv steiner. Som jeg tidligere har nevnt, DEDUP krever mye minne. ZFS i seg selv krever ikke dette.

 

ARC Size:				26.99%	2.09	GiB
	Target Size: (Adaptive)		20.58%	1.59	GiB
	Min Size (Hard Limit):		0.05%	4.00	MiB
	Max Size (High Water):		1978:1	7.73	GiB

ARC Size Breakdown:
	Recently Used Cache Size:	0.02%	496.00	KiB
	Frequently Used Cache Size:	99.98%	2.09	GiB

ARC Hash Breakdown:
	Elements Max:				3.24m
	Elements Current:		17.84%	577.37k
	Collisions:				45.99m
	Chain Max:				11
	Chains:					66.11k

ARC Total accesses:					695.92m
	Cache Hit Ratio:		86.71%	603.45m
	Cache Miss Ratio:		13.29%	92.46m
	Actual Hit Ratio:		81.75%	568.93m

	Data Demand Efficiency:		96.05%	432.19m
	Data Prefetch Efficiency:	29.68%	72.79m

	CACHE HITS BY CACHE LIST:
	  Anonymously Used:		3.90%	23.52m
	  Most Recently Used:		41.41%	249.87m
	  Most Frequently Used:		52.87%	319.06m
	  Most Recently Used Ghost:	0.68%	4.07m
	  Most Frequently Used Ghost:	1.15%	6.93m

	CACHE HITS BY DATA TYPE:
	  Demand Data:			68.79%	415.13m
	  Prefetch Data:		3.58%	21.60m
	  Demand Metadata:		25.28%	152.54m
	  Prefetch Metadata:		2.35%	14.18m

	CACHE MISSES BY DATA TYPE:
	  Demand Data:			18.46%	17.07m
	  Prefetch Data:		55.36%	51.19m
	  Demand Metadata:		22.47%	20.78m
	  Prefetch Metadata:		3.70%	3.42m
Lenke til kommentar

nei, 1GB minne per TB er ingen minstekrav. Det er tullvas og sløsing. Om det var en database så hadde saken vore noko anna, men for ein filserver er det bortkasta.

 

Med 8GB RAM så kan du køyre absolutt ALT, blir kanskje knapt til virtualisering, men meir enn nok for det aller meste. Eg køyre Apache Webserver saman med Bind DNS server på servere med bare 128MB ram knirkefritt.

Når det gjelder FreeNAS, virker det som at det er en konsensus at 8GB er minimum, nå har jeg ikke testet det selv med færre minne, men her er dokumentasjonen for sitering:

 

The best way to get the most out of your FreeNAS® system is to install as much RAM as possible. The recommended minimum is 8 GB of RAM. The more RAM, the better the performance, and the FreeNAS® Forums provide anecdotal evidence from users on how much performance is gained by adding more RAM.

Depending upon your use case, your system may require more RAM. Here are some general rules of thumb:

  • If you plan to use ZFS deduplication, ensure you have at least 5 GB RAM per TB of storage to be deduplicated.
  • If you plan to use Active Directory with a lot of users, add an additional 2 GB of RAM for winbind’s internal cache.
  • If you plan on Using the phpVirtualBox Template, increase the minimum RAM size by the amount of virtual memory you configure for the virtual machines. For example, if you plan to install two virtual machines, each with 4GB of virtual memory, the system will need at least 16GB of RAM.
  • If you plan to use iSCSI, install at least 16GB of RAM, if performance is not critical, or at least 32GB of RAM if performance is a requirement.
  • If you are installing FreeNAS® on a headless system, disable the shared memory settings for the video card in the BIOS.

If your system supports it and your budget allows for it, install ECC RAM. While more expensive, ECC RAM is highly recommended as it prevents in-flight corruption of data before the error-correcting properties of ZFS come into play, thus providing consistency for the checksumming and parity calculations performed by ZFS. If you consider your data to be important, use ECC RAM. This Case Study describes the risks associated with memory corruption.

If you don’t have at least 8GB of RAM, you should consider getting more powerful hardware before using FreeNAS® to store your data. Plenty of users expect FreeNAS® to function with less than these requirements, just at reduced performance. The bottom line is that these minimums are based on the feedback of many users. Users that do not meet these requirements and who ask for help in the forums or IRC will likely be ignored because of the abundance of information that FreeNAS® may not behave properly with less than 8GB of RAM.

Endret av Cipher Panda
Lenke til kommentar

Dette var en kjent diskusjon! Er det noen som kan bekrefte at alle komponentene i dette bygget passer sammen? Hvis det da ikke er noen innspill på endringer som vil gi mer ytelse for pengene blir det snart bestilling. 

 

Hvis jeg kan tåle å hente dataen fra backup hvis en disk ryker. Er det da en grei løsning med 3 stk 3TB disker i raidz-1 for å oppnå 6TB? Er det noe annet som er negativt med raidz-1 som jeg ikke har fått med meg da?

Lenke til kommentar

Hvis du kjører raidz1, så må du jo tape 2 disker. Backup må du ha uansett.

 

Når det gjelder komponentene,som jeg har nevnt før. Jeg ville nok gå for DS380 kabinettet, sånn i forhold til minnebrikker så ville jeg gått for de billigste 16g per modul med ecc jeg fant. Slik at du på ett senere tidspunkt kan oppgradere maskinen til 64g som er max for hovedkortet. Ikke fordi zfs trenger det, men fordi du da kan kjøre uendelig med VMer, docker instanser osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...