Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

"Ensom" student i Oslo


Anbefalte innlegg

Har snart gått 3 år på UIO og ting har vel tapt seg ganske gjennom åra. Jeg har en tålig fast drikkegruppe som jeg går ut med en gang i uka, men det blir mye av de samme folka og ofte drar vi til rolige steder, utrolig hyggelig, men litt tamt til tider. Hadde en håndfull venner jeg pleide å henge med til daglig, men det har blitt færre og færre av oss.Jeg har flere gode, ordentlig venner som jeg kan snakke med (typ bestevenner, kan snakke om alt osv) det bare ...skjer for lite og blir  for sjeldent mellom hver gang vi møtes. Føler de alltid jobber eller  skal noe med dama.Jeg gjør alt alene, stikker på trening alene, på blindern alene,spiser lunsj alene. Noen ganger går det liksom 3-4 dager uten at jeg møter noen å snakke med. Jeg er ikke sånn type person som må ha noe å gjøre hver dag, men litt må det jo skje. Jeg er egentlig også veldig glad i å drikke, skulle gjerne drukket torsdag, fredag, lørdag om jeg kunne. Nå føles det litt som hele den unge og frie studietiden min bare flyr forbi. Savner veldig det intense første året som student hvor det skjedde ting 24/7 og man ble tvunget til å bli kjent med folk.

 

Hva skal jeg gjøre for å fikse opp i dette? Holder på å søke ny jobb nå, som sikkert vil hjelpe litt. Har tenkt litt på studentforeninger, men sliter med å finne noe som passer. Er feks ganske interessert i film og kunne sikkert blitt med i en slags klubb for det, men det eneste som er tilgjengelig innen for det er å jobbe som frivillig, som jeg ikke har noe imot, det er bare at stillingene som er beskrevet ikke passer meg overhode. Jeg har planer om å ta master her i Oslo og vil gjerne at ting skal bli litt bedre.

 

Anonymous poster hash: e7209...396

 

 

 



Anonymous poster hash: e7209...396
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det med folk? Det virker som om det er så mange som er "ensom" og må være med noen hele tiden. Vell jeg har ikke vært med venner på over 2 måneder, og før den uken i Juni, da hadde jeg ikke vært med noen venner på et år fordi jeg flyttet til en annen by. 

 

Kunne ikke ha brydd meg mindre om at jeg ikke er med andre folk. Livet fungerer utmerket for meg bak skjermen uten mas fra andre, og bedre vil det (isolert ute til havs) bli når jeg blir utdannet som sjøoffiser og komme meg ut på linjefart. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hva er det med folk? Det virker som om det er så mange som er "ensom" og må være med noen hele tiden. Vell jeg har ikke vært med venner på over 2 måneder, og før den uken i Juni, da hadde jeg ikke vært med noen venner på et år fordi jeg flyttet til en annen by.

 

Kunne ikke ha brydd meg mindre om at jeg ikke er med andre folk. Livet fungerer utmerket for meg bak skjermen uten mas fra andre, og bedre vil det (isolert ute til havs) bli når jeg blir utdannet som sjøoffiser og komme meg ut på linjefart.

Det har jo ingenting å si for trådstarter sin følelse av å være ensom at du eller andre trives med å være i samme situasjonen?? På seg selv kjenner man ingen andre!

 

Til ts; jeg tror du tenker riktig med å feks bli med i en av studentforeningene for å bli kjent med flere. Vet ikke hvordan det er på din skole, men på min har vi mange forskjellige grupper feks fotografi, teater, film, sport osv. Det kan hvertfall være et utgangspunkt! :) eller quiz hvis du liker å drikke og være sosial på den måten du forteller.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Studentforeninger er absolutt en god løsning, bli med i flere om det sosiale behovet er stort! Jeg hadde det litt som deg etter vgs, da vennegjengen ble spredd utover landet, og de som ble igjen hadde dame. Det gjelder å være nokså aktiv i flere vennegjenger, så man har mulighet for å være sosial når man ønsker det.

 

Jeg skjønner forøvrig ikke budskapet ditt Exxon. Om du er en asosial person så funker det jo fint for deg om du ikke møter andre mennesker, men det hjelper ikke TS så mye, som tilsynelatende har et normalt sosialt behov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du vet vel selv hva du liker å drive med, så se om du finner et miljø der du har likesinnede. Student foreninger, idretts grupper og etc.

 

Mye lettere å bli kjent med folk som man har noe felles å tørrprate om. Så får man se etterhvert om man finner en ny kompis eller to. 

Lenke til kommentar

skjønner budskapet til exxon valdez jeg faktisk.

hadde folk PRØVD å underholde seg selv litt, og faktisk GREID det, så hadde de ikke bare fått ett lykkeligere liv, men også vokst som mennesker, og kommet noen vei i livet. Oppdaget at man kan utvikle sine evner til håndfaste kunnskaper, som tiltrekker seg både jobbtilbud og sosial omgangskrets, folk kommer til deg, og ikke motsatt.

Som skrevet før her på diskusjon.no: det begynner å bli veldig mange ubrukelige mennesker i dette landet, av begge kjønn... nye bevis kommer hver uke....

 

Som en trøst: normalt å kjede seg i perioder i livet. Forhåpentligvis kommer det bedre tider TS.

Endret av ragge_jz
Lenke til kommentar

Hva er det med folk? Det virker som om det er så mange som er "ensom" og må være med noen hele tiden. Vell jeg har ikke vært med venner på over 2 måneder, og før den uken i Juni, da hadde jeg ikke vært med noen venner på et år fordi jeg flyttet til en annen by. 

 

Kunne ikke ha brydd meg mindre om at jeg ikke er med andre folk. Livet fungerer utmerket for meg bak skjermen uten mas fra andre, og bedre vil det (isolert ute til havs) bli når jeg blir utdannet som sjøoffiser og komme meg ut på linjefart. 

 

Også enig med exxon. Jo tidligere du er i stand til å være din egen venn, jo bedre. 

 

 

Heldigvis er det ingen motsetning mellom å trives i eget selskap og ha en god sosial krets. Exxon Valdez synes førstnevnte er viktigst, men kunne da med fordel ha gitt noen tips for hvordan man skal oppnå det istedenfor å anklage noen for å være hjelpesløs uten andre. Det er et hav av muligheter mellom de to ekstremene å være sosial én gang i året og hele tida.

 

Og hvis man virkelig trives alene, har man som regel ikke behov for å bruke et halvt innlegg på å fortelle hvor fantastisk det er uten å ha blitt spurt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Haha det var da voldsomt. Bra enkelte her trives i sitt eget selskap, uner dere absolutt det. Jeg trives også godt i mitt eget selskap, men synes det blir for drøyt når det går flere dager uten at jeg nesten har åpnet munnen, tror ikke det er særlig sunt, hvert fall ikke for meg. 

 

 

 

 

 

Studentforeninger er absolutt en god løsning, bli med i flere om det sosiale behovet er stort! Jeg hadde det litt som deg etter vgs, da vennegjengen ble spredd utover landet, og de som ble igjen hadde dame. Det gjelder å være nokså aktiv i flere vennegjenger, så man har mulighet for å være sosial når man ønsker det.

Jeg skjønner forøvrig ikke budskapet ditt Exxon. Om du er en asosial person så funker det jo fint for deg om du ikke møter andre mennesker, men det hjelper ikke TS så mye, som tilsynelatende har et normalt sosialt behov.

 

 

Hva er det med folk? Det virker som om det er så mange som er "ensom" og må være med noen hele tiden. Vell jeg har ikke vært med venner på over 2 måneder, og før den uken i Juni, da hadde jeg ikke vært med noen venner på et år fordi jeg flyttet til en annen by.

Kunne ikke ha brydd meg mindre om at jeg ikke er med andre folk. Livet fungerer utmerket for meg bak skjermen uten mas fra andre, og bedre vil det (isolert ute til havs) bli når jeg blir utdannet som sjøoffiser og komme meg ut på linjefart.

Det har jo ingenting å si for trådstarter sin følelse av å være ensom at du eller andre trives med å være i samme situasjonen?? På seg selv kjenner man ingen andre!

Til ts; jeg tror du tenker riktig med å feks bli med i en av studentforeningene for å bli kjent med flere. Vet ikke hvordan det er på din skole, men på min har vi mange forskjellige grupper feks fotografi, teater, film, sport osv. Det kan hvertfall være et utgangspunkt! :) eller quiz hvis du liker å drikke og være sosial på den måten du forteller.

 

 

 

 

Takk for råd. Problemet er at de fleste studentforeningen i Oslo ikke passer meg. Jeg har liksom ikke noe særegen interesse eller hobby som jeg kan si at DEN tingen er min greie, liker mer vanlige ting: musikk, trening, film og så klart det jeg studerer. Litt vanskelig å finne noe som passer, og jeg regner med at foreningene forventer at du kan litt om den tingen du blir medlem av. Av gruppene som ikke er hobbyer er det ufattelig mange "interessegrupper" - aktige  foreninger,  "vi som vil ha like rettigheter", "miljøstudenter" osv. Virker mest for folk som brenner for  den tingen og mer foredragrettet enn sosialt. 

 

Høres kanskje rart ut, men skulle ønske det var flere foreninger som ikke virket så veldig seriøse :p

 

Men sendte i hvert fall epost til 2 og fått et jobb intervju nå, så vi får se. Tror ikke ting ordner seg med det første, tar gjerne i mot andre ting som jeg kan gjøre.  


Anonymous poster hash: 1842b...a03



Anonymous poster hash: 1842b...a03
Lenke til kommentar

Også enig med exxon. Jo tidligere du er i stand til å være din egen venn, jo bedre. 

 

Dette er jo helt idiotisk, jeg trives svært godt i eget selskap, men som med det meste andre så får jeg fort nok av meg selv. Trives best når jeg er i sosiale settings, og blir ofte sett på den som knytter sammen mange venniner/venner, og liker kontakten jeg får av dem.

 

 

However, til TS; Utenfor sin egen komfortsone kan det skje mye gøy, jeg har selv erfart. Interessene dine kan jo både være sosiale og ikke sosiale, invitere på film, dra på kino osv er jo en måte og inkludere andre. Oslo er jo nesten unikt på sosiale tilbud, mtp stand up, små konserter, helt til diktkveld, da har man unnskyldning for og ta noen pils, men ikke nødvendigvis bli sittendes i samme tralten, dra på små og store konserter. Finn gjerne en alternativ treningsform utenom bare styrke, da dette fort kan bli litt lett og bare gå aleine. MMA, grappeling, kickboxing, judo, osv osv osv her finnes det jo en haug av folk som deg selv, som sikkert blir lett og knytte bånd til også utenom trening. Det finnes jo seff mye andre måter og sosialisere seg på, men jeg prøver bare og vise at du trenger ikke gjøre så veldig mye, du må bare prøve og utfordre deg selv litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Også enig med exxon. Jo tidligere du er i stand til å være din egen venn, jo bedre. 

 

Dette er jo helt idiotisk, jeg trives svært godt i eget selskap, men som med det meste andre så får jeg fort nok av meg selv. Trives best når jeg er i sosiale settings, og blir ofte sett på den som knytter sammen mange venniner/venner, og liker kontakten jeg får av dem.

 

Cool story bro, så fint for deg da. 

 

Jeg sier ikke at TS skal inneslutte seg helt og bare være venn med seg selv, men det skader ikke å gjøre seg vant til å kunne være alene i blant. Dersom man hele tiden trenger noen å være med, suger det ekstra mye de gangene man ikke har noen å være med. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel i motsetning til deg, som prøver og overbevise ts om at det eneste rette er og leve et liv i sølibat fra sosiale settinger, noe han påpeker i tråden sin at han ikke ønsker, men at han ønsker hjelp til og komme i kontakt med folk, så prøver jeg da i det minste og komme med konkrete eksempler.

 

Så for og ta det ned på ditt nivå.

 xmk3k5.jpg

Endret av SKAÐI
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vel i motsetning til deg, som prøver og overbevise ts om at det eneste rette er og leve et liv i sølibat fra sosiale settinger, noe han påpeker i tråden sin at han ikke ønsker, men at han ønsker hjelp til og komme i kontakt med folk, så prøver jeg da i det minste og komme med konkrete eksempler.

 

Så for og ta det ned på ditt nivå.

 teitbilde.jpg

 

Oj, voldsomt så grinete du var da. La oss gi TS tråden sin tilbake nå. 

 

Beklager TS, for evt uhjelpsomme svar fra min side. 

 

 

Jeg sier ikke at TS skal inneslutte seg helt og bare være venn med seg selv...

Lenke til kommentar

Takk for råd. Problemet er at de fleste studentforeningen i Oslo ikke passer meg. Jeg har liksom ikke noe særegen interesse eller hobby som jeg kan si at DEN tingen er min greie, liker mer vanlige ting: musikk, trening, film og så klart det jeg studerer. Litt vanskelig å finne noe som passer, og jeg regner med at foreningene forventer at du kan litt om den tingen du blir medlem av. Av gruppene som ikke er hobbyer er det ufattelig mange "interessegrupper" - aktige  foreninger,  "vi som vil ha like rettigheter", "miljøstudenter" osv. Virker mest for folk som brenner for  den tingen og mer foredragrettet enn sosialt.

En del foreninger forventer ikke at du kan noe om det de driver med før du starter. OSI (Oslostudentenes Idrettsforening, eller noe) har flere grupper som forventer at du er helt fersk før du starter. Sånn på sparket kommer jeg på OSI Dans og OSI Doce Pares som ønsker nybegynnere velkommen. Førstnevnte vil nok forvente at du tar kurs (pardans), som så absolutt er en sosial greie. Sistnevnte har gruppetreninger, åpne for ferskinger. Begge deler har flere formelle sosiale tilstelninger i året, og mange uformelle samlinger. Jeg vil faktisk anbefale dansegruppa. Trivelige folk, variert gruppe, og det kan alltids komme godt med å kunne en pardans eller tre. (Pluss, damer som er gode til å danse er noe for seg selv!)

 

Kort og godt, så vil jeg anbefale deg å bare prøve noe. Passer det ikke for deg? Synd, men du prøvde, og er en erfaring rikere.

Lenke til kommentar

 

Haha det var da voldsomt. Bra enkelte her trives i sitt eget selskap, uner dere absolutt det. Jeg trives også godt i mitt eget selskap, men synes det blir for drøyt når det går flere dager uten at jeg nesten har åpnet munnen, tror ikke det er særlig sunt, hvert fall ikke for meg. 

 

 

 

 

 

Studentforeninger er absolutt en god løsning, bli med i flere om det sosiale behovet er stort! Jeg hadde det litt som deg etter vgs, da vennegjengen ble spredd utover landet, og de som ble igjen hadde dame. Det gjelder å være nokså aktiv i flere vennegjenger, så man har mulighet for å være sosial når man ønsker det.

 

Jeg skjønner forøvrig ikke budskapet ditt Exxon. Om du er en asosial person så funker det jo fint for deg om du ikke møter andre mennesker, men det hjelper ikke TS så mye, som tilsynelatende har et normalt sosialt behov.

 

 

Hva er det med folk? Det virker som om det er så mange som er "ensom" og må være med noen hele tiden. Vell jeg har ikke vært med venner på over 2 måneder, og før den uken i Juni, da hadde jeg ikke vært med noen venner på et år fordi jeg flyttet til en annen by.

 

Kunne ikke ha brydd meg mindre om at jeg ikke er med andre folk. Livet fungerer utmerket for meg bak skjermen uten mas fra andre, og bedre vil det (isolert ute til havs) bli når jeg blir utdannet som sjøoffiser og komme meg ut på linjefart.

Det har jo ingenting å si for trådstarter sin følelse av å være ensom at du eller andre trives med å være i samme situasjonen?? På seg selv kjenner man ingen andre!

 

Til ts; jeg tror du tenker riktig med å feks bli med i en av studentforeningene for å bli kjent med flere. Vet ikke hvordan det er på din skole, men på min har vi mange forskjellige grupper feks fotografi, teater, film, sport osv. Det kan hvertfall være et utgangspunkt! :) eller quiz hvis du liker å drikke og være sosial på den måten du forteller.

 

 

 

 

Takk for råd. Problemet er at de fleste studentforeningen i Oslo ikke passer meg. Jeg har liksom ikke noe særegen interesse eller hobby som jeg kan si at DEN tingen er min greie, liker mer vanlige ting: musikk, trening, film og så klart det jeg studerer. Litt vanskelig å finne noe som passer, og jeg regner med at foreningene forventer at du kan litt om den tingen du blir medlem av. Av gruppene som ikke er hobbyer er det ufattelig mange "interessegrupper" - aktige  foreninger,  "vi som vil ha like rettigheter", "miljøstudenter" osv. Virker mest for folk som brenner for  den tingen og mer foredragrettet enn sosialt. 

 

Høres kanskje rart ut, men skulle ønske det var flere foreninger som ikke virket så veldig seriøse :p

 

Men sendte i hvert fall epost til 2 og fått et jobb intervju nå, så vi får se. Tror ikke ting ordner seg med det første, tar gjerne i mot andre ting som jeg kan gjøre.  

Anonymous poster hash: 1842b...a03

 

Anonymous poster hash: 1842b...a03

 

 

Det stemmer ikke med min erfaring. Jeg har inntrykk av at de fleste interessegrupper har lav inngangsterskel og ikke forventer at nye skal være erfarne eller veldig aktive. De ønsker flere medlemmer som deler deres interesser og har stor forståelse for at studentene ønsker en uforpliktende plattform for sosialisering.

 

Det er heller ikke slik at gruppene behøver å være veldig seriøse. Jeg var for eksempel på introduksjonsmøtet til FN-studentforum på UiO denne uka. Styret deres hadde to ansvarlige for sosiale arrangementer og kun én ansvarlig for faglige prosjekter. Da de fortalte om gruppa og hva den driver med, la de stor vekt på at vi skal bli kjent og være en sosial gruppe. De hadde ingen plan for faglig opplegg i løpet av året, men er åpne for idéer. Det er ingen forpliktelser, men opp til hver enkelt hvor mye de vil bidra. Slik var det også da jeg var student i Bergen og prøvde andre ting.

 

Jeg anbefaler deg å velge ut noen grupper som kan være interessante. Det behøver ikke å være gjennom studentforeningen. Så skader det ikke å sette av en time og møte opp på et møte. Selv om du ikke fortsetter å møte opp, vil du antakelig få en positiv opplevelse uten å ha tapt mye tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...