Gå til innhold

Lyntitt på ABIT AI7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor har dere omdøpt brikken til uGuru når den heter µGuru?

µ uttales my og skrives Alt Gr + m.

Jepp, de har kløna det til.

 

µ var sikkert helt gresk for dem (ja, ingenting er som en tørr vits. haha.) og ble tolket som en u. Litt småflaut av hw.no (eller skal vi si nw.no?). Gresk alfabet. Jeg noterer meg derimot at mange nettsteder har omtalt teknologien som "uGuru", muligens i mangel på støtte av µ i tegnsettet (Google støtter bl.a. ikke tegnet "µ"), men det er da ikke grunn nok til å døpe den om av den grunn.

 

µ (utt. "my") er også SI-prefiks for mikro (10^6), og mitt gjett er at Abit med µGuru spiller på "micro guru", en guru ("intelligent" krets) på mikro-nivå.

Lenke til kommentar
Så hvordan uttales da µGuru? Engelsk MyGuru?

Nå er jeg ingen ekspert i verken gresk eller lydskrift.

 

Har sett engelske sider på nettet der µ blir oversatt til "mu" på latinske bokstaver. Uttalen er videre beskrevet som lik "mee" på engelsk (det skal ikke være "mew", slik noen tror/sier). På norsk uttales bokstaven "my". Det lureste ville nok vært å spurt en greker. Ring ambassaden eller noe.

 

Dermed ville jeg uttalt µGuru som "my-guru" på norsk og på engelsk "mee guru" eller evt "micro guru" (tror selv mest den er ment som sistnevnte, kommer an på tolkningen). Uansett, for å holde oss til artikkelen og hva tråden egentlig handler om: brikken heter i hvert fall ikke uGuru ("u-guru" / "you guru"). Virker som om abit ville lage et like "avansert" navn som teknologien i brikken (?)...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...