Gå til innhold

Hva skjer etter døden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Og anta det er noe "den andre siden" er ulogisk tankegang. 

Like ulogisk som å anta at det ikke finnes noe....?

 

 

Nei, det er mye mer logisk og sannsynlig at det ikke finnes noe. 

 

 

Vel, det er hva DU mener. For meg gir det ikke mening at vi oppsto av ingenting og blir til ingenting når vi dør. 

 

 

Noe blir ikke logisk bare fordi noen mener det er slik. I såfall ville det jo vært logisk at en allmektig gud skapte alt på 7 dager...

 

Er mange religiøse som prøver å bevise gud som at det er deres sannhet, og sannheten trenger ikke være lik for alle, noe som såklart ikke veier veldig tungt som argument.

 

Sannhet per definisjon trenger å være sannhet for alle.

Lenke til kommentar

Ja hvordan var det før fødselen, husker du det? Nei.

 

Vanskelig å snakke om "erfaring" ang. noe man ikke enten kan huske eller opplevd. Men jeg skjønner jo hva du mener.

Jeg trenger ikke huske det for å annta at det føles likt, alle argumenterer fra "utsiden" av det spørsmålet, men ser at ordet erfaring kanskje ikke er passende for bildet.

Lenke til kommentar

 

Sannhet per definisjon trenger å være sannhet for alle.

Da er det heller ingen sannhet...

 

Hvis ti mann skal opp en stige og den tiende mannen ikke ser stigen fordi den ikke er der så er ikke den stigen noen sannhet selv om de ni andre tror det er en sannhet aldri så mye... Det hjelper ikke at de prøver å klatre opp stigen engang,,,

Lenke til kommentar

Mhm, eller at 10 mennesker var på en sen grillfest.

 

Neste morgen mente 9 av dem at de ble hentet av aliens mens den siste sier at de andre bare fikk litt mye å drikke og fantaserte om liv på andre planeter på slutten av kvelden.

Når disse ni ble spurt så hadde samtlige forskjellig forklaring når det kom til beskrivelsen av skip og skapningene.

 

Bør du tro på de ni, eller den ene?

Lenke til kommentar

Tvilsomt. Men er ikke det eksempelet veldig oppkonstruert satt sammen? Hvor ofte (om noen gang) har noe akkurat som det blitt hevdet og framsatt?

Les bibelen... Langt verre påstander enn stiger og påstander om UFO'er er påstått der, de fleste ganske latterlige sett i etterpåklokskapens lys...

 

Hvis påstandene ikke hadde vært spinnville så ville kanskje ingen ha trodd på dem... Som kjent SKAL det koste å være medlem av en slik "klubb" (til mer idiotiske/spinnville opptaks "karvene er til mer vett vinker man farvel til og til mer koster det for den enkelte også...

 

For kom ikke å si at det IKKE koster en kristen (om vedkommende ikke er helt sekterisk loco da...) å stå frem og si at han stoler mer på to tusen år gammelt religiøst sludder enn ordentlig viten og kunnskap i dag... For det gjør det... De aller fleste tar tre skritt tilbake og lar tulling alarmen gå og veksler et par ord med den religiøse tullingen før deres stier skilles for godt.. Slike folk er bare plassholdere for luft for meg, de er der, men hva de sier, tenker og tror betyr like mye som litt sør for midt på ryggen for meg, og jeg holder gladelig avstand...

Lenke til kommentar

Goddagmannøkseskaft..

Det der har ingenting med spørsmålet i min kommentar til hans ekesempel. Hvorfor prøver du å avlede/vir ting til med fabling om Bibelen og kristne som liksom  "forklaring" til meg på hans vegne?

Ta den bibel-saken din der opp i annen tråd er du snill.

Lenke til kommentar

Tvilsomt. Men er ikke det eksempelet veldig oppkonstruert satt sammen?

 

Siden en stige er en fysisk gjenstand som kan testes så syntes jeg eksempelet falt litt kort når det blir satt opp imot noe så udokumentert som guder - ikke troen på guder, men selve gudene. 

Hva andre skal tro kommer nok helt an på forklaringen. Ni folk mente det var en stige der, den tiende mente det ikke var det - ingen klarte å klatre i stigen og alle hadde en egen vri på hvordan stigen så ut og egenskapene den hadde. 

 

Bør noen tro at stigen var noe mer enn fantasien til de 9?

 

 

 

Hvor ofte (om noen gang) har noe akkurat som det blitt hevdet og framsatt?

 

Hvorfor må det være en tro kopi av eksempelet for at det skal være relevant? Skal jeg anta noe så vil jeg si at tilsvarende saker har hendt relativt ofte siden 60-tallet.

Påstander om aliens, bortføringer, overnaturlige observasjoner m.m men alle har til nå falt på sin egen urimelighet når påstandene blir etterforsket.

Endret av Noxhaven
Lenke til kommentar

 

ingen klarte å klatre i stigen og alle hadde en egen vri på hvordan stigen så ut og egenskapene den hadde. 

 

Bør noen tro at stigen var noe mer enn fantasien til de 9?

 

Det forekommer påstander om litt av hvert.

 

Men spørsmålet er; hvor ofte er det et klart flertall påstår noe i den retning, at alle har helt egne/sprikende beskrivelser?

At "ingen klarte å klatre" var et nytt moment du ikke nevnte sist. Uansett; Hvem skulle definere hva de klarte eller ikke, når ingen andre enn de 10 var tilstede? Mener du de innrømmet selv de ikke klarte det eller??

 

I de tilfellene der flere påstår noe tilsvarende, pleier jo beskrivelsene være nokså samsvarte( feks ndg aleiens/bortføringer o.l.) Ja selv i Bibelen er det det(evangeliene beskriver jo i all vesentlighet de samme hendelsene)

Så igjen, syns du konstruerer noe her utover hva det foreligger spesifikt grunnlag for, som en måte å forsterke "poenget" ditt. Vanskelig å tolke det annerledes. 

Lenke til kommentar

 

 

Men spørsmålet er; hvor ofte er det et klart flertall påstår noe i den retning, at alle har helt egne/sprikende beskrivelser?

 

Hvor mange folk har du pratet med som har et identisk syn på gud? Hvor mange dualistiske forgreninger har spiret ut de siste 5000 årene? Bare kristendommen har da 30.000+, og selv innenfor samme forgrening så har de troende ulike tolkninger og oppfatning av hva guden deres er for noe, selv om flere har pratet med han og fått svar av han og sett han.

 

Beskrivelser tatt ut av eget sinn og ikke omgivelsene våres vil alltid være inkonsekvent med det andre henter ut av eget sinn, da de ikke har en gjensidig ting å gå etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...