Gå til innhold

RYKTE: – Slik blir skjermen til den kommende kjempe-iPad-en


Anbefalte innlegg

Skal man ha masse filmer ol, så kan man jo dra med seg minnepenn \ ekstern hdd ol.

 

Ellers så kommer man jo langt med streaming. :)

 

sdkort er iallefall ingen faktor for min del når jeg velger utstyr.

 

Ekstern HDD som man kobler til nettbrettet? Som suger masse strøm og ofte trenger overgang? Eh, joa, man kan jo, det er bare mye mer tungvindt. Og man kommer ikke lange veien med streaming på feks fly, og ihvertfall ikke på content production, dette var jo en pro-variant?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir topp å få plass til enda flere ikoner på hjemskjermen. Savna det grisemye, kan aldri få nok.

Hvis du hadde hatt et produkt som faktisk bruker den ekstra plassen, som et Samsung eller LG produkt kunne du gjerne sett nytten. Ellers skal jo Apple legge til et par ting for å hvertfall gjøre noe med den ekstra plassen, får se hvor mye det blir.

 

Så stor skjerm uten widgets blir for dumt. Men force touch og penn = Ja takk!

Force touch pen virker for meg som en ganske dårlig løsning. Spesielt når du sammenligner med Wacom sinne pen-løsninger, som i Note serien til Samsung f. eks. Her skapes et magnetfelt over skjermen, som induserer strøm i pennen. Den blir altså ikke registert av vanlige touch skjermer i det hele tatt. Det er også det som muliggjør ting som luftkomando. En Force touch Stylus blir jo akkurat som den gamle typen Stylus vi hadde. Noe Steve Jobs hatet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har helt rett i det du sier. Pennen vil bare være en helt vanlig ting å trykke med. Teknologien vil ligge i skjermen, det er den som skal kunne trykkes, og det vil selvfølgelig fungere med fingrene og. Det vil fungere med alt som trykker.

 

Det er altså samme teknologi vi brukte som touch før i tiden, og var en av grunnene til at styluser ble brukt mye før, da gjorde det lettere å betjene disse resitive skjermene. Så kom jo kapasitive skjermer, der Apple var tidlig ute med gode touch-skjermer. De fungerer jo me spenning.

 

Det er derfor jeg mener denne stylusen ikke er optimal, og det er og den typen Steve Jobs hatet i sin tid. Den teknologien Samsung bruker kommer fra et selskap som heter Wacom. Du har altså spoler under skjermen som lager et magnetisk felt. Når du da nærmer deg med pennen induseres det strøm til pennen og så er den kalibrert slik at den vet hvor skjermen er. Hvis du legger 2 cm med papirark over mobilen og skriver direkte på arkene, vil skrive på skjermen! Selve pennen er noe som skal føles mest mulig pen-aktig i møte med glasset. Bruker du den på noe som helst annet registreres den ikke en gang. Denne teknologien gjør slike type penner veldig gode å bruke, og er veldig praktiske. Du har og mye mer frihet når det kommer til SW slik at du kan gjøre langt mer en tradisjonelle penner kan gjøre. De er liksom bare en peke-enhet. S Pen har jo ting som luftkommando, hover view osv (hover view fungerer i en nettleser akkurat som mus. Irritert over drop-down menyer som ikke funker på mobil? Med S Pen gjør de!). Apple bruker altså i praksis den gamle versjonen for styluser. Det er ganske få som har tatt på seg det ekstra arbeidet og kostnadene med å implementere slike magnet-felt penner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Skal man ha masse filmer ol, så kan man jo dra med seg minnepenn \ ekstern hdd ol.

 

Ellers så kommer man jo langt med streaming. :)

 

sdkort er iallefall ingen faktor for min del når jeg velger utstyr.

 

Ekstern HDD som man kobler til nettbrettet? Som suger masse strøm og ofte trenger overgang? Eh, joa, man kan jo, det er bare mye mer tungvindt. Og man kommer ikke lange veien med streaming på feks fly, og ihvertfall ikke på content production, dette var jo en pro-variant?

 

AtW

 

Trådløse wifi hdder har eksistert i mange år ...

Lenke til kommentar

Jeg kan godt se argumentet om at det ikke er bruk for noe minnekort. Jeg bruker aldri minnekort selv. Den største problematikken med internminne er jo egentlig at produsentene sikkert tar sånn 70% margin på oppgraderinger, slik at det blir mye dyrere enn det burde. Likevel så kan jeg se at noen har bruk for minnekort uansett (selv om de kunne fått stort nok internminne).

 

Det å komme med minnepenner/HDDer/WiFi/HDDer osv osv derimot blir å gå litt langt. Det kan godt være at iPad Pro blir et bra produkt, men jeg sliter med å skjønne hvordan det kan  bli det perfekte produkt for alle. Hvis du er en av de som trenger minnekort så kjøper du noe annet. Når det er sagt så begynner det å bli vel repeterende med 15-30 innlegg med "Ingen minnekort, uaktuelt!" i hver eneste råd med toppmodell uten minnekort-støtte. Jeg tror de fleste forstod det første gangen. Hvis folk heller ikke har noe annet å si på iPad enn minnekortstøtte, så virker det som om folk tror denne blir en stor hit altså. Selv om størrelse, force touch, pen osv selvfølgelig er helt irrelevant i forhold til å diskutere MINNEKORT! Den viktigste faktoren i ethvert produkt. Bare slått av byttbart batteri!

Lenke til kommentar

 

Blir det fremdeles ingen inngang for mikro-SD kort?

Det er en deal-breaker med slik lemlesting, IMHO.

Bruker folk SD kort den dag idag på nettbrett \ tlf? :| Trodde den tid var forbi..

 

Utover det så har vel aldri apple produkter (iphone\ipads) hatt støtte for minnekort.

 

SD kort er en kjempefordel etter min mening.

En ting er at man betaler omtrent  ti ganger mer for internt minne i Appleproduketer vs å kjøpe et raskt kvalitets SD-kort.

Et SD kort overlever så og si alt  av normale uhell og andre feil med enheten, det er et godt alternativ til å måtte ha alt opp i nettskyen hele tiden. -Man er jo ikke alltid online heller (utland, begrenset datapakke osv.)

Slike priser faller i hht størrelse. Akkurat som at et kort på 256 MB (megabyte) kostet en tusenlapp for en del år siden...

 

En kan jo også proppe et SD kort med film og annet på turer m.m. uten styr med bruk av eksterne enheter.

Jeg leser at noen viser til eksternt trådløst utstyr, jo da, vil man drasse på ekstra småenheter i stedet for et knøttlite SD kort, så er det smak og behag.

SD kort på 128 GB koster under kr 500, et på 64 GB er under kr 200 (i anerkjent merke og med hastighet).

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan godt se argumentet om at det ikke er bruk for noe minnekort. Jeg bruker aldri minnekort selv. Den største problematikken med internminne er jo egentlig at produsentene sikkert tar sånn 70% margin på oppgraderinger, slik at det blir mye dyrere enn det burde. Likevel så kan jeg se at noen har bruk for minnekort uansett (selv om de kunne fått stort nok internminne).

 

Det å komme med minnepenner/HDDer/WiFi/HDDer osv osv derimot blir å gå litt langt. Det kan godt være at iPad Pro blir et bra produkt, men jeg sliter med å skjønne hvordan det kan  bli det perfekte produkt for alle. Hvis du er en av de som trenger minnekort så kjøper du noe annet. Når det er sagt så begynner det å bli vel repeterende med 15-30 innlegg med "Ingen minnekort, uaktuelt!" i hver eneste råd med toppmodell uten minnekort-støtte. Jeg tror de fleste forstod det første gangen. Hvis folk heller ikke har noe annet å si på iPad enn minnekortstøtte, så virker det som om folk tror denne blir en stor hit altså. Selv om størrelse, force touch, pen osv selvfølgelig er helt irrelevant i forhold til å diskutere MINNEKORT! Den viktigste faktoren i ethvert produkt. Bare slått av byttbart batteri!

 

Enig med at byttbart batteri er en fordel. Kanskje det plassmessig er en utfordring på de aller tynneste enhetene. For jeg tror jeg har sett slike "foldbare" batterier hvor man slipper en "tykkere" plastikkinnkapsling.

 

Samsung er ikke noe bedre på dette med byttbart batteri i de nettbrett som jeg har sett. Dessverre er det blitt slik, men håper utskiftbart batteri kommer tilbake. Eksempelvis så kjøper jeg utelukkende mobiltelefoner som har utskiftbare batteri.

Lenke til kommentar

 

 

Skal man ha masse filmer ol, så kan man jo dra med seg minnepenn \ ekstern hdd ol.

 

Ellers så kommer man jo langt med streaming. :)

 

sdkort er iallefall ingen faktor for min del når jeg velger utstyr.

 

Ekstern HDD som man kobler til nettbrettet? Som suger masse strøm og ofte trenger overgang? Eh, joa, man kan jo, det er bare mye mer tungvindt. Og man kommer ikke lange veien med streaming på feks fly, og ihvertfall ikke på content production, dette var jo en pro-variant?

 

AtW

 

Trådløse wifi hdder har eksistert i mange år ...

 

 

Det har de, enda større og mer klumpete, og kort batterilevetid. Det kvalifiserer godt til "mye mer tungvindt" i mine øyne.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det å komme med minnepenner/HDDer/WiFi/HDDer osv osv derimot blir å gå litt langt. Det kan godt være at iPad Pro blir et bra produkt, men jeg sliter med å skjønne hvordan det kan  bli det perfekte produkt for alle. Hvis du er en av de som trenger minnekort så kjøper du noe annet. Når det er sagt så begynner det å bli vel repeterende med 15-30 innlegg med "Ingen minnekort, uaktuelt!" i hver eneste råd med toppmodell uten minnekort-støtte. Jeg tror de fleste forstod det første gangen. Hvis folk heller ikke har noe annet å si på iPad enn minnekortstøtte, så virker det som om folk tror denne blir en stor hit altså. Selv om størrelse, force touch, pen osv selvfølgelig er helt irrelevant i forhold til å diskutere MINNEKORT! Den viktigste faktoren i ethvert produkt. Bare slått av byttbart batteri!

 

Jeg er litt enig i at endel kanskje maser litt vel mye om minnekort, men denne modellen kalles "PRO", da bør den være egnet for å brukes til arbeid. Da synes jeg det er mer treffende å snakke om minnekort.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Skal man ha masse filmer ol, så kan man jo dra med seg minnepenn \ ekstern hdd ol.

 

Ellers så kommer man jo langt med streaming. :)

 

sdkort er iallefall ingen faktor for min del når jeg velger utstyr.

 

Ekstern HDD som man kobler til nettbrettet? Som suger masse strøm og ofte trenger overgang? Eh, joa, man kan jo, det er bare mye mer tungvindt. Og man kommer ikke lange veien med streaming på feks fly, og ihvertfall ikke på content production, dette var jo en pro-variant?

 

AtW

 

Trådløse wifi hdder har eksistert i mange år ...

 

 

Det har de, enda større og mer klumpete, og kort batterilevetid. Det kvalifiserer godt til "mye mer tungvindt" i mine øyne.

 

AtW

 

Den fysiske størrelsen er nærmest identisk. Batteritiden er også overraskende god på disse.. så aner ikke hvor du kommer med informasjonen ifra. noen av dem kan du til og med lade opp telefonen din igjen med.

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som ikke liker den nesten kvadratiske formen på ipad'ene? Om man skal f.eks se en film på en ipad så vil jo store deler av skjermen være svart ( oppe og nede) da filmer som regel er laget i et 16:9 format.

 

Takke meg til et Android eller Windows-nettbrett da med litt mer allsidige mål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er litt enig i at endel kanskje maser litt vel mye om minnekort, men denne modellen kalles "PRO", da bør den være egnet for å brukes til arbeid. Da synes jeg det er mer treffende å snakke om minnekort.

 

AtW

 

Tror egentlig aldri Apple vil lage noe skikkelig PRO produkt, av typen som Samsung lagde med sin originale Note. Tom. de har gått vekk ifra mye av det som før definerte Note-linjen med produkter. Gjør den mer til et mainstream produkt, enn slik de opprinnelig forstilte seg at telefonen skulle være. Jeg tviler sterkt på at iPad også blir ganske så mainstream-rettet til tross for navnet. Altså stort sett en større iPad. Da er det langt mer viktige ting som mangler for å virke som et PRO brett enn mangel på minnekort. Jeg mener ikke dette er det som er den viktigste delen her. Slik som med Note. Det er ikke minnekort støtte som har gjort den til et type PRO produkt. Det er i stor grad S Pen, og medfølgene software til pennen, samt multivindu-funksjoner osv. Jeg er enig i at minnekort er nok noe en bør beholde på slike produkt, selv om mainstream produkter er helt greie uten. Likevel mener jeg ikke at akkurat denne biten fortjener en så enorm plass i diskusjonen. Det er ikke på noen måte det viktigste. Det er noe du ser på etter du har sett om brettet fungerer, og har gode PRO løsninger.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt noe som helst om at minnekort er det viktigste, eller det eneste som bestemmer om det er et pro-produkt eller ikke.

 

AtW

Jeg har ikke sagt at du eller noe andre har sagt dette heller. Jeg bare sier at alle snakker så  mye om minnekort, som om det faktisk var en av de avgjørende faktorene.

Lenke til kommentar

 

Jeg har ikke sagt noe som helst om at minnekort er det viktigste, eller det eneste som bestemmer om det er et pro-produkt eller ikke.

 

AtW

 

Jeg har ikke sagt at du eller noe andre har sagt dette heller. Jeg bare sier at alle snakker så  mye om minnekort, som om det faktisk var en av de avgjørende faktorene.

For noe ser det jo faktisk ut til å være en avgjørende faktor, for andre betyr det overhode ingenting. Jeg tilhører de som ikke bryr seg om dette, jeg kan ikke huske at jeg noen gang har brukt minnekort i de mobiltelefonene som har hatt muligheten til det. (Ganske sikker på at noen av de jeg har hatt kunne brukt det...)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...