Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sliter etter abort.


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg tok medisinsk abort for snart tre år siden og sliter utrolig mye enda..

Det gjør så utrolig vondt, selv om jeg vet at det var det beste for meg.

Jeg var i en veldig vanskelig livssituasjon, og et barn til hadde gjort vondt verre.

 

Jeg lurer på om det er noen jeg kan snakke med om det.

Det ødelegger mye for meg, jeg sliter med å sove, spise og være sosial.

Jeg fungerer ikke i jobb.

 

Jeg spurte fastlegen om henvisning til psykolog, men fikk til svar at de ikke henviste av det grunnlaget.

 

Jeg trenger virkelig hjelp, det spiser meg opp innvendig.

 

Hjelp :(

 

Anonymous poster hash: 1f93d...619

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at samfunnet har satt terskelen så lavt for å kunne ta en abort at det blir å betrakte som en normal ting å gjøre - dermed gis det ikke samme mulighet for å danne seg motrefleksjoner eller alternative løsninger.

 

Jeg synes dine følelser både er normale og prisverdige, men gjort er gjort og du må tilbake til en fungerende hverdag.

 

Hvis fastlegen ikke vil henvise deg til et terapiforsøk du ønsker, anbefaler jeg å gå til en annen lege. Muligens må du bytte fastlege, men det kan du lett gjøre på nettet. Da må du sørge for å få journalen med også. Jeg håper bare psykologen er profesjonell nok til ikke å bagatellisere det hele.

 

Kanskje er det likså bra å finne rett person til en "privat samtaleterapi"?

Endret av Fjellvåken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sier meg enig med de andre over her og syntes det er utrolig merkelig at du ikke fikk henvisning til psykolog. Det er godt kjent at abort kan utløse følelser man ikke hadde forventet. Har du mulighet til å gå til en annen lege? Enten å bytte eller gå privat? Du skal i hvert fall ikke bli nektet hjelp når du sliter med disse følelsene. 

Lenke til kommentar

Jeg kan forsøke å gå til en privat lege, men er så redd for å bli avvist igjen, det fikk meg til å føle meg helt mislykket og unormal.

 

Økonomisk sett kan jeg ikke gå fast til en privat psykolog, jeg sjekket priser og de lå på ca 900 kroner timen.

 

Det er få venner som vet om aborten da jeg vet at mange er imot abort og jeg er redd jeg bare ville fått leksjoner om hvor egoistisk valget mitt var.

(Det var det jo forsåvidt, men grunnene føltes veldig riktige der og da)

 

Jeg hadde akkurat funnet ut at samboeren min hadde vært utro, forholdet tok slutt, jeg var arbeidsledig og hadde allerede tre barn, hvor en av de var under ett år gammel.

 

Men uansett hvor mye jeg forsvarer valget mitt overfor meg selv så er det jævlig vondt allikevel, og jeg trenger virkelig hjelp.

-Hovedinnlegger

 

Anonymous poster hash: 1f93d...619

Lenke til kommentar

Dette er et eksempel på den kulden som skapes i det offentlige etter at de påtok seg å utføre "nødvendige oppdrag".

 

Det du trenger er jo å møte masse forståelse, og det er ikke sikkert du kan få det hverken i det offentlige eller det private.

 

Du vil møte mer aksept for dine lidelser i religiøse kretser, det er helt sikkert.

Nå kan du jo ha sterke sperrer mot det, men jeg vil anbefale å ta kontakt med en eller annen prest, eller ringe til Kirkens SOS, Kjell Aanensen, eller Svein-Magne Pedersen.

 

Vil du ikke snakke direkte kan du skrive mail, eller finne noe på nettet som heter "Nettpresten".

 

Personlig synes jeg det er en vekker at noen forteller om sterke reaksjoner etter en medisinsk abort (med tabletter), som nesten alle regner som en ganske enkel løsning, på grunn av at det bare kan brukes helt i begynnelsen av svangerskapet, og det regnes med at man etter kort tid kan fortsette livet som før.

Angrepille kan i noen tilfeller være en meget tidlig medisinsk abort, men selvfølgelig da uten smerter og blødning.

 

Legens virkelighet var altså at du hadde klare grunner til å ta abort, du fikk gjøre det på en enkel måte, og det skulle gjøre deg bedre i stand til å fokusere på din jobb og dine barn.

 

Når du da kom inn på kontoret og fortalte at du følte deg ganske ødelagt av den medisinske aborten, og at den faktisk gjorde deg dårligere i stand til å ta vare på din jobb og dine barn, kunne ikke legen akseptere at du knuste hans virkelighet.

Skal man få hjelp og medlidenhet av det offentlige, er det derfor nærliggende at man må dikte opp en annen sorghistorie som de kan akseptere.

Og selv da vil man nok ofte bli møtt med tilbud om såkalte lykkepiller. Den soleklare grunnen til at mange medisineres med såkalte lykkepiller, er at den offentlige terapien ofte kommer til kort. Hvis offentlige var så dyktige til alt, ville jo ikke folk hatt behov for slik varig medisinering, og de ville ikke trengt å oppsøke andre typer av helbredere.

Lenke til kommentar

Takker så mye for alle svar!

Jeg har bestilt med en ny legetime, jeg håper legen forstår meg bedre denne gangen.

 

Porcius Festus:

På forundersøkelsen til aborten snakket jeg med en lege og tre forskjellige sykepleier, og ingen av dem nevnte noe om eventuelle psykiske reaksjoner i etterkant.

Jeg hadde aldri trodd at det kunne være så tungt som det er.

Ingen av de forberedte meg på hva man kunne oppleve å se heller.

Kanskje de bør opplyse bedre og ta seg bedre tid både før og etter aborten.

Det eneste jeg fikk tlbud om var at en sykepleier ringte hjem til meg samme kveld som aborten ble overstått for å høre hvordan det gikk..

En tlfsamtale som varte i under tre minutter.

 

Hovedinnlegger

 

Anonymous poster hash: 1f93d...619

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...