Gå til innhold

Samsung har sluppet teaser-video av sin nye smartklokke


Anbefalte innlegg

 

 

3) Hvis apple hadde lansert en klokke som fikk meg til å tenke at den minnet veldig om en eksisterende klokke fra samsung så hadde jeg definitivt kicket på det. OG blitt veldig skuffet.

 

 

 

Hvorfor det? Hvis noen mener at et produkt gjør noe bra men noe annet dårlig, hvorfor ikke bygge videre på noe i stedet for å starte på nytt bare av prinsipp? Man må ikke finne opp hjulet hver eneste gang man skal skape noe. Framgang er en kombinasjon av å bygge videre på andres arbeid og det å skape noe nytt. 

 

Jeg er helt enig med deg, og det skrev jeg i forrige innlegg også. Funksjonalitet er bra om man kopierer og/eller bygger videre på. Det tjener alle forbrukere på.

 

Design er noe annet. Der kan man gå sin egen vei og skape sin egen identitet. Være kreative. Uten å fjerne funksjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Jeg er helt enig med deg, og det skrev jeg i forrige innlegg også. Funksjonalitet er bra om man kopierer og/eller bygger videre på. Det tjener alle forbrukere på.

 

Design er noe annet. Der kan man gå sin egen vei og skape sin egen identitet. Være kreative. Uten å fjerne funksjoner.

 

 

Joda, vi er nok enig i mye. Det eneste jeg er litt uenig med er at design må være helt eget. Når det kommer til design på nettsider, smarttelefoner, smartklokker og mye annet så må designet være funksjonelt. Da er design en funksjon i seg selv, og så lenge det ikke er helt plagiat er det OK å videreføre ideene litt, som de ofte gjør fram og tilbake.

 

Hvis det eneste du argumenterer mot er farge- og stil-valg (som kanskje er det eneste ikke-funksjonelle ved dette) så vil jeg ikke si de har så mye valg. Designet burde ikke være for forskjellig fra resten av Android, og med såpass liten skjerm burde ikonene være enkle å tyde og skille på farge.

 

 

De kunne kanskje vært litt mer kreative, men hvis resten av systemet skiller seg litt fra Apple Watch vil jeg si de fint bygger på en egen identitet selv om de har flere likhetstrekk med Apple Watch. Akkurat som at iPhone 6 og Samsung S6 (Edge?) har mange likhetstrekk men også mange forskjeller.

Lenke til kommentar

Vi aner jo ikke hvordan klokken er å bruke enda. Design er jo både look og feel. Så hvis de har gjort noen originale endringer der, så ønsker jeg det velkommen. De har jo allerede tenkt litt lenger som vi så i artikkelen.

 

Grunnen til at jeg umiddelbart tenkte android når jeg så bildene fra den gear-klokken som ble postet var at ikonene var diffuse i kantene. Det er så lite som skal til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samsung kommer garantert til å lage OSet slik at det minner mest om sitt eget TouchWiz, med mindre de ikke er så veldig smarte. Det handler jo om å ha samme designfilosofi på produktene. Det blir merkelig hvis det er annerledes. Det Samsung stort sett forholder seg til av design endringer nå er Google sitt material design. Google ønsker at de kopierer så mye som mulig

 

Vi har ikke sett noe av OSet enda, og vi har sett veldig lite av designet. Alt vi har sett er teasere. Likevel så kommer du med en gang og sier "dette er en kopi av design fra Apple". Det åpner ikke for diskusjon! Det er grunnen til at alle er uenige med deg. Fra et skjermbildet, fra en teaser der hele poenget er at du bare såvidt for se noe konkluderer du med at det er kopi. Du konkluderer med at Samsung ikke har noen egen identitet. Samtidig som alle kan se at selv på det ene bildet, så er det ganske forskjellig i det rommet av forskjell som tillates. Det er rett og slett få funksjonelle og gode måter å sette det opp på som ikke er en form av dette. Skjermen er rund, og de har en roterende skive rundt klokken. Dette er det mestnaturlige og intuitive du kan forestille deg. Faktisk, hvis jeg hadde sett dem ville jeg tippet av Apple sitt var lagd av Samsung, og Samsung sin av Apple. Apple sin oppleves som mer rotete og uoversiktlig, mens Samsung sin ser utrolig enkel og oversiktlig ut. Jeg kan godt tenke meg at dette, sammen med ring rundt klokka og ikke en liten krone kommer til å bli adoptert av en del andre og, som en forbedring.

 

Jeg lurer på hvorfor så mange har meninger og snakker så mye om TouchWiz hvis Samsung ikke har en egen identitet? Jeg ville helt klart kunne pekt ut en Samsung mobil på grunnlag av grensesnitt utifra en hvilken som helst samling av mobiler. På TV er de og den eneste som har et skikkelig egenutviklet OS. Folk kjøper veldig mye elektronikk fra Samsung, se på TV markedet. Der selger de mye på sitt TV design, og design på OS osv. Jeg beklager, men det å si at verdens største elektronikkselskap som har design som en av sine store prioriteter, som har lansert 3(?) generasjoner smartklokker og jobbet med egne operativsystemer i utrolig mange år IKKE har sin egen design identitet har jeg problemer med å oppfatte som en seriøs påstand.

 

I tillegg så viser din oppfatning av saken en ekstremt negativ vinkling. Du kunne startet en diskusjon angående om dette virker bedre/dårligere enn Apple sin meny. gitt at de har visse likheter, med at de har noe å snurre på for å navigere, og menyen er tilpasset for det. Hvilken måte å snu på (altså krone eller ring) virker enklest for å betjene klokken. Hvilken meny virker enklest å navigere i og bruke når du bruker en slik input? Enhver påstand om kopi eller ikke fra teaser-materiale er en dødfødt diskusjon. Hvis du likevel vil diskutere dette, så vent hvertfall til vi FAKTISK vet hvordan OSet ser ut. Da kan det faktisk gå an å sammenligne. Kan like godt diskutere hvordan Apple drev med industrispionasje og stjal interfacen til Watch OS i en early development fase fra Samsung. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vi har ikke sett noe av OSet enda, og vi har sett veldig lite av designet. Alt vi har sett er teasere. Likevel så kommer du med en gang og sier "dette er en kopi av design fra Apple". 

 

Slutt å lyv.

Jeg har påpekt at det vi har sett til nå er påfallende likt Apple Watch.

 

Nå mistet jeg litt av respekten for deg som mot-debatant.

Lenke til kommentar

Vi aner jo ikke hvordan klokken er å bruke enda. Design er jo både look og feel. Så hvis de har gjort noen originale endringer der, så ønsker jeg det velkommen. De har jo allerede tenkt litt lenger som vi så i artikkelen.

 

Grunnen til at jeg umiddelbart tenkte android når jeg så bildene fra den gear-klokken som ble postet var at ikonene var diffuse i kantene. Det er så lite som skal til.

 

Min umiddelbare tanke når jeg så Apple watch første gang var en barneleke (Lego), foreløpig har ikke den tanken forandret seg!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Vi aner jo ikke hvordan klokken er å bruke enda. Design er jo både look og feel. Så hvis de har gjort noen originale endringer der, så ønsker jeg det velkommen. De har jo allerede tenkt litt lenger som vi så i artikkelen.

 

Grunnen til at jeg umiddelbart tenkte android når jeg så bildene fra den gear-klokken som ble postet var at ikonene var diffuse i kantene. Det er så lite som skal til.

Min umiddelbare tanke når jeg så Apple watch første gang var en barneleke (Lego), foreløpig har ikke den tanken forandret seg!

 

 

Jeg får inntrykk av at du prøver å provosere. Kanskje noen blir, men jeg har full forståelse for inntrykket ditt.

Lenke til kommentar

 

 

Det er sikkert et troll jeg biter på nå, men hvem/hva er det de kopierer?

 

 

Kødder du?

 

Designet av grensesnittet slår meg umiddelbart som sterkt inspirert av Apple.

 

Se forøvrig dette dokumentet (obs: 36 mb pdf).

Det er laget internt i samsung og viser hvordan de steg for steg kopierte hver minste detalj for å gjøre Galaxy S1 mest mulig lik iPhone. Dette dokumentet måtte de slukøret vise frem i en rettsak..

(link til saken)

 

Nei, du skriver ikke DIREKTE at du mener det er en kopi. Du skriver det på en måte, slik at ingen har noe grunnlag for at du noen gang sa at de kopierte.

 

Svaret ditt "kødder du?" Er altså direkte svar på en som lurer på hva de kopierer. Med svarer så sier du jo altså "Det er ganske åpenbart hva de kopierer.."

Deretter viser du til dokumentasjon for at Samsung kopierer. Du bruker og ordet "sterkt inspirert". Ok, det betyr ikke kopiere, men meningen til det ordet er å si "de kopierer" uten å si direkte "de kopierer". 

 

 

Vi har ikke sett noe av OSet enda, og vi har sett veldig lite av designet. Alt vi har sett er teasere. Likevel så kommer du med en gang og sier "dette er en kopi av design fra Apple". 

 

Slutt å lyv.

Jeg har påpekt at det vi har sett til nå er påfallende likt Apple Watch.

 

Nå mistet jeg litt av respekten for deg som mot-debatant.

 

Så du kan kverre så mye du vil, men det du sier betyr i praksis at du sier de kopierer. Du har videre moderert det mer og mer, gjerne derfor du reagerer på at jeg skrev kopierer?

 

Ellers så har jeg ikke noe sted sagt at dine meninger gjelder hele OSet. Så jeg ser virkelig ikke hva du vil frem til med å understreke "vi har sett til nå".

 

Det er eller litt mer urovekkende når det kommer til tilitt når du bruker hele innlegget til å kverre på et ord jeg skrev. du er mer opptatt av ordleggingen enn å FAKTISK svare på det jeg skriver. du vil heller diskutere ord, enn tema. Du vil og ikke diskutere med meg på grunnlag av et ord jeg har brukt. Som på ingen måte er en løgn.

Lenke til kommentar

Jeg er faktisk ganske opptatt av hvordan du har oppfattet hva jeg mener og hvordan du velger å bruke det mot meg i din neste argumentasjonsrunde. 

Det er litt essensielt at begge er enige om hva den andre mener (og ikke mener) om man skal diskutere.

 

Jeg har moderert meg noen ganger for å presisere nøyaktig hva jeg mener og sikter til - noe som er tvingende nødvendig i denne kryssilden av meninger, stråmenn og anklager.

Lenke til kommentar

Twinflower jeg regner med at du er også et menneske, med par auger som kan se minst like gode som mine egne. Jeg (og andre) har vist deg eksempler av samme (dvs flate, to-fargede) ikoner som du mener kom med iOS7, noe som i tilfellet Fit ikke stemmer i det hele tatt. Jeg kan også finne flere gadgets med akkurat samme tofargede flate runde ikoner men regner med at du kan google også like bra som du kan se, så jeg skal ikke gni inn dette pointet noe mer enn det.

Jeg har også skrevet i klartekst at Fit er firkantet (dog bøyd), og bruker en type håndrem som er fortreffelig like Apple's "sports band".

 

Så mitt argument, summa summarum, er at det du mener dagens nye Samsung klokke har "kopiert" noe fra Apple, men fantes alrede på en tidligere Samsung klokke som kom før epleklokken med akkurat like designmessige aspekter. Skjønner du, eller må jeg ty til MS Paint og lime inn ikoner, forskjellige designdetaljer etc att med hverandre så at du ser de bedre og tydeligere?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til Twinflower.

 

Apple har kopiert fra tidenes morgen.

1. Den magnestiske kontakten som er på alle Mac, kommer fra kinesiske ris-kokere som Apple STJAL og patenterte. Kineserne visste ikke hva patent var på den tiden.

2. De siste 2 årene har Apple kopiert Android når det gjelder software som f.eks Notification bar.

Jeg kan komme med 20+ punkter til, men gidder ikke bruke den tiden på deg.

 

Jeg ønsker bare å si at alle kopierer/stjeler og alle prøver å lage noe bedre en neste mann og det er bra for oss forbrukere. Du kan påstå så mye du vil at Samsung har kopiert fargepaletter og runde ikon, hadde Apple funnet opp hjulet så hadde vi nok bare hatt biler fra 1 firma. Takk og lov at det ikke ble slik.

 

Vi har mennesker som Elon Musk som deler sin teknologi for utviklingen og vi har folk som Apple som tar patent på runde hjørner, helt latterlig. DU kan argumentere så mye du vil, men kommer bare til å høres ut som svada fra en hjernvasket sau bæææ bæææ bæææ....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har sagt i flere innlegg at kopiering av funksjoner er bra. Det gir oss bedre produkter.

 

Så, siden jeg er lei av å gjenta meg selv hele tiden i denne tråden - les innleggene mine. De er relativt korte.

 

Du er ganske skada for å mene at Apple er først til å ha runde ikoner med de fargene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har sagt i flere innlegg at kopiering av funksjoner er bra. Det gir oss bedre produkter.

 

Så, siden jeg er lei av å gjenta meg selv hele tiden i denne tråden - les innleggene mine. De er relativt korte.

Du er ganske skada for å mene at Apple er først til å ha runde ikoner med de fargene.

 

 

Der meldte du deg selv ut av debatten. 

 

1) Du går på person

2) Du fremmer stråmenn

3) Du har ikke lest innleggene mine

 

God natt.

Lenke til kommentar

Og forøvrig:

Jeg skildrer hvordan jeg oppfatter dette, men blir angrepet fra alle kanter som om jeg påstår at mine oppfatninger er generelle betrakninger som alle bør mene.

 

Hvem påstår det? Folk presenterer sine egne oppfatninger, og hvordan de på grunnlag av det mener at dine oppfatninger er malplasserte. Det må du da tåle.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Og forøvrig:

Jeg skildrer hvordan jeg oppfatter dette, men blir angrepet fra alle kanter som om jeg påstår at mine oppfatninger er generelle betrakninger som alle bør mene.

 

Hvem påstår det? Folk presenterer sine egne oppfatninger, og hvordan de på grunnlag av det mener at dine oppfatninger er malplasserte. Det må du da tåle.

 

AtW

 

 

Jeg har vært på forumet i over ti år jeg, så jeg tåler at folk er uenig med meg.

Det var forøvrig dårlig formulert fra min side, men når jeg fremmer et synspunkt på hvordan jeg oppfatter noe så vil ikke oppfatningen min forandre seg uansett hvor uenig andre er. 

 

Legg forresten merke til "som om" i innlegget mitt. Ingen har altså påstått det.

Lenke til kommentar

Twinflower, at du er "ferdig med debatten" kan tolkes på mange måter:

... innrømmer du at dine påstander om "flate, tofargede, runde" ikoner er feil siden det er ikke Apple som "fant opp" disse?

... endrer du meningen din plutselig til "kopiering er bra" siden du nekter å contre mine påstander?

... troller du, eller har du bare gitt opp, eller tror du at jeg troller deg?

 

jeg har store vansker å argumentere at 2 + 2 er 4 here, siden enten så kan du ikke grunnleggende matematikk eller så regner du med boolean eller romerske tall eller så er det jeg som er "lost" her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For aller siste gang:

 

Jeg mener at:

 

- Brukergrensesnittet vi i dag har sett av samsungklokken minner altfor mye om apple watch

- Kopiering av funksjoner og god design ikke nødvendigvis er noe problem

- Visuelt design bør kunne tweakes mye mer for å gjøre det til noe eget som ikke umiddelbart minner om andres visuelle design. 

 

Nå kan du addere og multiplisere eller ta kvadratroten av det til du blir blå i ansiktet.

Forøvrig har jeg ingen behov for å kontre noen sine påstander, men hver gang noen prøver å vrenge på hva jeg har sagt må jeg korrigere for å rette opp i andres inntrykk av hva jeg har skrevet (himla dårlig lesekunnskaper her inne).

Lenke til kommentar
 

Slutt å lyv.

Jeg har påpekt at det vi har sett til nå er påfallende likt Apple Watch.

 

Nå mistet jeg litt av respekten for deg som mot-debatant.

 

 

Hadde det vært formuleringen din i starten så tror jeg ikke debatten hadde blitt like stor. Det er lov å se likheter, men formuleringen gjorde nok at folk flest (meg også) forsto det sånn at du pratet om plagiat/kopiering, selv om det kanskje ikke var det du mente.

 

Dessuten var det vel ikke du som startet dette, men rasivert som (etter å ha lest innleggene hans) ikke kan klassifiseres som noe annet enn et troll. Han kommer inn i en tråd og skriver ett provoserende innlegg og så stikker han. Han kan vel få mye av takken til denne diskusjonen også.

 

Er ferdig med diskusjonen jeg også, ville bare legge til dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...