Gå til innhold

Gjestenett - sette ned internetthastighet


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Det har seg slik at jeg skal sette opp et gjestenett med nedsatt hastighet.

 

Jeg har et hovednett med høy hastighet - over 170 mbps. 

Jeg ønsker å koble opp en til router med nedsatt hastighet - rundt 10mbps.

 

Huset dette skal settes opp i brukes til utleie, med flere enkeltpersoner samtidig.

Da jeg ser på det å ta en liten ekstrasum for hovednettet med høy hastighet som en fin mulighet til å få inn litt ekstra, lurer jeg på hvordan jeg kan koble opp denne gjesterouteren med nedsatt hastighet.

 

Mitt spørsmål er: finnes det en fysisk "boks" eller lignende som jeg kan sette mellom hovedrouteren og gjesterouteren som setter ned hastigheten? 

 

Rekkefølgen blir da som dette:

 

"Internett" -> Hovedrouter (170mbps+) -> Hastighetsbegrenser -> Gjesterouter (10mbps - ish)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp en skikkelig jævlig range extender, som denne. Så setter du den opp med eget nettverksnavn (kjip-nett), og lar leieboerne koble seg til den. Siden den ikke gir ut mer enn 10 Mbps uansett, bør det passe perfekt...

 

Når det gjelder WRT1900AC (har den søpla selv) så ser det ut til at du er begrenset til å sette B-only på hele 2,4 GHz-båndet. Så lenge du har kun 5 GHz-enheter selv, er det en mulig løsning. Heldigvis er DD-WRT endelig på vei til denne routeren.

Lenke til kommentar

Kjøp en skikkelig jævlig range extender, som denne. Så setter du den opp med eget nettverksnavn (kjip-nett), og lar leieboerne koble seg til den. Siden den ikke gir ut mer enn 10 Mbps uansett, bør det passe perfekt...

 

Når det gjelder WRT1900AC (har den søpla selv) så ser det ut til at du er begrenset til å sette B-only på hele 2,4 GHz-båndet. Så lenge du har kun 5 GHz-enheter selv, er det en mulig løsning. Heldigvis er DD-WRT endelig på vei til denne routeren.

 

Takk! 

Ble til at jeg satt 2,4GHz nettet til bare b, så nå er det ganske dårlig... Perfekt med andre ord! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Huset dette skal settes opp i brukes til utleie, med flere enkeltpersoner samtidig.

Da jeg ser på det å ta en liten ekstrasum for hovednettet med høy hastighet som en fin mulighet til å få inn litt ekstra, lurer jeg på hvordan jeg kan koble opp denne gjesterouteren med nedsatt hastighet.

Skulle bare informere om at dette er ulovlig.

 

http://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§3-7

 

§ 3-7. Forbud mot andre ytelser ved leie av bolig

Det kan ikke avtales at leier av bolig skal betale andre eller større pengebeløp enn angitt i §§ 3-1 og 3-4 til 3-6.

Den som har betalt beløp i strid med første ledd, kan alltid kreve beløpet tilbakebetalt eller erstattet av utleieren. Avtalen for øvrig er bindende selv om tilbakebetaling eller erstatning blir krevd.

Kravet etter annet ledd forrentes etter lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. § 3 fra den dag beløpet ble betalt, med mindre betaleren må anses i vesentlig grad medansvarlig for overtredelsen.

 

Internet skal være en del av leien, og kan ikke avtales utenom. Spesielt ikke på den måten du legger opp til. At internett skal være ubrukelig (i praksis er en råtten range ekstender som har mer enn en klient ubrukelig), og at du dermed skal presse leietakerne til å betale ekstra utenom leien, for å få det du egentlig har lovet som en del av leien.

 

Endret av Zepticon
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Huset dette skal settes opp i brukes til utleie, med flere enkeltpersoner samtidig.

Da jeg ser på det å ta en liten ekstrasum for hovednettet med høy hastighet som en fin mulighet til å få inn litt ekstra, lurer jeg på hvordan jeg kan koble opp denne gjesterouteren med nedsatt hastighet.

Skulle bare informere om at dette er ulovlig.

 

http://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§3-7

 

§ 3-7. Forbud mot andre ytelser ved leie av bolig

Det kan ikke avtales at leier av bolig skal betale andre eller større pengebeløp enn angitt i §§ 3-1 og 3-4 til 3-6.

Den som har betalt beløp i strid med første ledd, kan alltid kreve beløpet tilbakebetalt eller erstattet av utleieren. Avtalen for øvrig er bindende selv om tilbakebetaling eller erstatning blir krevd.

Kravet etter annet ledd forrentes etter lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. § 3 fra den dag beløpet ble betalt, med mindre betaleren må anses i vesentlig grad medansvarlig for overtredelsen.

 

Internet skal være en del av leien, og kan ikke avtales utenom. Spesielt ikke på den måten du legger opp til. At internett skal være ubrukelig (i praksis er en råtten range ekstender som har mer enn en klient ubrukelig), og at du dermed skal presse leietakerne til å betale ekstra utenom leien, for å få det du egentlig har lovet som en del av leien.

 

 

Helt enig

Lenke til kommentar

 

Huset dette skal settes opp i brukes til utleie, med flere enkeltpersoner samtidig.

Da jeg ser på det å ta en liten ekstrasum for hovednettet med høy hastighet som en fin mulighet til å få inn litt ekstra, lurer jeg på hvordan jeg kan koble opp denne gjesterouteren med nedsatt hastighet.

 

Skulle bare informere om at dette er ulovlig.http://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§3-7

 

§ 3-7. Forbud mot andre ytelser ved leie av bolig

Det kan ikke avtales at leier av bolig skal betale andre eller større pengebeløp enn angitt i §§ 3-1 og 3-4 til 3-6.

Den som har betalt beløp i strid med første ledd, kan alltid kreve beløpet tilbakebetalt eller erstattet av utleieren. Avtalen for øvrig er bindende selv om tilbakebetaling eller erstatning blir krevd.

Kravet etter annet ledd forrentes etter lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. § 3 fra den dag beløpet ble betalt, med mindre betaleren må anses i vesentlig grad medansvarlig for overtredelsen.

 

 

Internet skal være en del av leien, og kan ikke avtales utenom. Spesielt ikke på den måten du legger opp til. At internett skal være ubrukelig (i praksis er en råtten range ekstender som har mer enn en klient ubrukelig), og at du dermed skal presse leietakerne til å betale ekstra utenom leien, for å få det du egentlig har lovet som en del av leien.

Jeg synest også dette hørtes tvilsomt ut. Kanskje nedstruping av vannmengden i dusjen kunne vert en ide også slik at det bare drypper litt, og for å få dysjet skikkelig så kunne man ha myntinnkast

Lenke til kommentar
 

 

 

Huset dette skal settes opp i brukes til utleie, med flere enkeltpersoner samtidig.
Da jeg ser på det å ta en liten ekstrasum for hovednettet med høy hastighet som en fin mulighet til å få inn litt ekstra, lurer jeg på hvordan jeg kan koble opp denne gjesterouteren med nedsatt hastighet.

Skulle bare informere om at dette er ulovlig.http://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§3-7

 
§ 3-7. Forbud mot andre ytelser ved leie av bolig
Det kan ikke avtales at leier av bolig skal betale andre eller større pengebeløp enn angitt i §§ 3-1 og 3-4 til 3-6.
Den som har betalt beløp i strid med første ledd, kan alltid kreve beløpet tilbakebetalt eller erstattet av utleieren. Avtalen for øvrig er bindende selv om tilbakebetaling eller erstatning blir krevd.
Kravet etter annet ledd forrentes etter lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. § 3 fra den dag beløpet ble betalt, med mindre betaleren må anses i vesentlig grad medansvarlig for overtredelsen.

 
Internet skal være en del av leien, og kan ikke avtales utenom. Spesielt ikke på den måten du legger opp til. At internett skal være ubrukelig (i praksis er en råtten range ekstender som har mer enn en klient ubrukelig), og at du dermed skal presse leietakerne til å betale ekstra utenom leien, for å få det du egentlig har lovet som en del av leien.

Jeg synest også dette hørtes tvilsomt ut. Kanskje nedstruping av vannmengden i dusjen kunne vert en ide også slik at det bare drypper litt, og for å få dysjet skikkelig så kunne man ha myntinnkast

 

 

Dette er et sted folk fra rundt om i hele verden kommer og besøker og arbeider i perioder på oftest 2 uker om gangen.

Det er satt opp private rom for flere enkeltpersjoner, og felles kjøkken, bad, "verksted" og diverse. Gjestene i huset regnes vel isåfall som turister. Det blir vel noe annet enn leietagere. 

Huset eies ikke av en enkeltperson, men av et AS. Det er ikke regulert som en bolig.

 

Jeg ser ikke helt forskjellen på dette og hoteller der du f.eks. har gratis nett i lobbyen, og må betale x antall kroner per dag for å ha nettilgang på rommet. 

Endret av TitanPixels
Lenke til kommentar

Uansett om man har leietakere med internett som endel av husleien så er det ikke ulovlig å ta betalt for høyere hastighet. 

Jeg leverer 10/10 til mine leieboere, men de kan få akkurat den hastigheten de vil. 

Jeg har limitert dem i switchen min. 

10/10 er en dugende løsning det. 

Har også i kontrakten at leiligheten leveres med den hastigheten og at de kan betale mer for å bli oppgradert til ønsket hastighet (har selv 300 mbit)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...