Gå til innhold

Hva er det med twinmos og nforce korter?


Star

Anbefalte innlegg

Hva er det med twinmos og nforce korter?

Noen som vet?

Hatt et Epox rdae kort og et MSI k7n2 delta ilsr.

begge har 256 eller 512 ddr ( twinmos )

I noen kombinasjoner nekter begge kortene og starte enkelte ganger, og problemer oppstår ofte...

Hva skyldes dette? Regner med jeg bestiller corsair neste gang ja...

 

star*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du er ikke alene. Dette er mine erfaringer etter at jeg brukte ca 3 måneder på å få min nForce2 baserte maskin til å fungere:

Kjøpte først et Abit NF7-M og 1 stk. 512 MB TwinMOS RAM brikke (DDR333 Cas 2.0) fra komplett. Som skjermkort brukte jeg NF7-Ms integrerte GeForce4 MX.
Alt så ut til å fungere helt til jeg begynte å installere Windows XP Pro. Først dukket det opp prikker på skjermen forskjellige steder, og plutselig kom det en blåskjerm. En reboot og et nytt forsøk og da kom jeg litt lenger men fortsatt fikk jeg en blåskjerm. Dette fortsatte og etter at jeg hadde startet hele installasjonen på nytt et par ganger klarte jeg omsider å installere XP, MEN det var helt ubrukelig. Det krasjet etter få sekunder, på det meste var Windows oppe og gikk i et minutt eller to. Jeg rakk ikke en gang å oppdatere driverne uten at maskinen krasjet så det var helt håpløst.
Det neste stege ble da å installere Win98SE. Det gikk litt mer glatt for seg, men det begynte også å krasjet konstant like etter at det var ferdig installert (tror det også krasjet en gang eller to under installasjonen).
Jeg skjønte at noe var alvorlig feil så jeg kjørte DocMemory SIMM tester og Goldmemmory minnetestene for å se om minnet var i orden. Fant ingen feil. Kjørte også HOT CPU tester. Fant ingen feil. Jeg oppdaterte BIOS til siste verjson og prøvde med alle mulige instillinger uten hell (NEI , jeg overklokket ikke systemet, jeg skulle jo prøve å få liv i maskinen ikke TA livet av den ;) ). Sjekket temp på CPU men den var langt i fra kritisk verdi.

Neste steg ble å bytte ut TwinMOS RAMen med en ny brikke. Komplett sendte meg raskt en ny en, men situasjonen var nøyaktig like ille som før. Ingen forskjell. Det ble da konkludert med at det var hovedkortet som var ødelagt, så jeg fikk et nytt hovedkort tilsendt. Det var også til ingen nytte. Etter en ny runde med reinstallasjoner og BIOS oppdateringer var jeg ikke kommet noen nærmere en løsning.
Det jeg da gjorde var å kjøpe en til identisk 512 MB TwinMOS Cas 2.0 brikke for jeg tenkte at det ville være hyggelig å kunne benytte seg av DualChannel DDR og da fikk jeg jo mulighet til å teste med enda en brikke for å se om det var rammen som gjorde det. Men selv med denne brikken gikk det heller ikke.
Komplett var mer eller mindre enig i at det her var et kompatibilitets problem, så de sendte meg et EPOX 8RGA+. Da gikk alt mye bedre, det vil si ikke noe krasj under installasjonen, MEN straks jeg startet et spill (Quake3) fikk jeg problemer med underlige prikker og streker på skjermen slik jeg fikk med Abit kortet. Hadde også noen problemer i Windows og under installasjonen, men ikke så alvorlig som med Abit kortet. Jeg tok også her å oppdaterte til siste BIOS, grafikkdriver, nForce chipset driver osv. men det hadde ingen effekt.
Så kom endelig løsningen:
Jeg kjøpte et AGP skjermkort (RADEON 9500) og det løste ALLE problemene. Ingen flere krasj eller merkelige "artifacts" i grafikken. Når man setter et AGP kort i et nForce2 kort med integrert grafikkbrikke blir denne integrerte brikken deaktivert, så jeg rengner med at det var kombinasjonen nForce2 integrert grafikk og TwinMOS minne som var problemet.
Huff dette ble langt. Jeg har sikkert glemt masse detaljer i farten, men tro meg feilsøkingen var veldig nøye gjenomført og alt jeg kunne finne tydet på at dette var et hardware problem. Jeg analyserte ca. 10 forskjellige blåskjermer og alt pekte i retning defekt hardware, men siden jeg hadde forsøkt med 3 forskjellige hovedkort og 3 forskjellige RAM brikker + at minne og CPU testene ikke kunne finne noen feil, kan jeg ikke konkludere med annet enn at det er snakk om et kompatibilitetsproblem..

Håper dette var til hjelp.
Lenke til kommentar
Tror ikke det har noe med brikkesettet og gjøre.

Har sendt skremende mange twinmos brikker i retur til komplett.

greit nok, ingen krangel og ny brikke med en gang.

 

Ingen corsair briker i retur ennå.

Samme her. Ser ut som det er noe ymse med produksjonen av disse brikkene siden feilraten synes å være relativt høy.

Lenke til kommentar
Tror ikke det har noe med brikkesettet og gjøre.

Har sendt skremende mange twinmos brikker i retur til komplett.

greit nok, ingen krangel og ny brikke med en gang.

 

Ingen corsair briker i retur ennå.

Samme her. Ser ut som det er noe ymse med produksjonen av disse brikkene siden feilraten synes å være relativt høy.

Eller at det bare virker sånn fordi nesten "alle" kjører Twinmos ?! Og derfor virker som at det er mere feil med de, men egentlig så er feilprosenten like stor/liten som alle andre merker ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...