Gå til innhold

Problemer med Windows og formatering


Anbefalte innlegg

Sliter veldig med plass på harddisken, den ligger på 57 GB. Problemet mitt er at Windows har fylt den opp, sliter med å åpne nettsider ol pga at det alltid er 0 plass. Når jeg da skal formatere harddisken går det heller ikke, da den trenger nesten 2 GB for å reinstalere Windows 7 når jeg starter med Windows disken i.

Har slettet alt jeg kan slette på hele harddisken og ender da opp med rundt 500 MB fri plass som er for lite.

Kan heller ikke bare formatere disken da Windows blir kjørt fra den. Når jeg skal slette noen mapper kommer det opp at jeg må ha administrerende tilgang, som jeg har. Velger slett men det forsvinner ikke.

Har prøvd diskfragmantering og diskrydding, står jeg kan fri over 6 GB med plass ved å slette gamle sikkerhetskopier, men når jeg velger den så jobber den seg ferdig så sletter den ikke ikke noe alikevell.

 

Noe er galt her, rekner ikke med at Windows 7 skal ta så stor plass. Noen tips til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 står jeg kan fri over 6 GB med plass ved å slette gamle sikkerhetskopier, men når jeg velger den så jobber den seg ferdig så sletter den ikke ikke noe alikevell.

Så vidt jeg husker så må du restarte maskinen for å fullføre denne cleanup-rutinen.

 

Bruk et program som f.eks. WinDirStat eller Disk Space Fan (?) for å visualisere hva det er som tar opp plass på disken. Kanskje samler det seg gruff på et sted du ikke har tenkt på.

 

Er dette en bærbar PC eller en stasjonær en? Jeg tenkte på om det er mulig å legge til en ekstra disk som kan overta noe av belastningen.

 

Alternativt kan du bytte ut den disken du har med en større en. Hvis du kloner disken, så kan du sette inn den nye disken, starte PC'en, og kjøre videre med det du hadde - bare at du nå har mer ledig plass. (Hvis det er en vanlig 2.5" harddisk eller SSD du har, så bør dette være relativt enkelt, så sant det går an å åpne PC'en.)

Lenke til kommentar

Dersom du ikke bruker dvalemodus kan du slette den filen ved å kjøre følgende kommando i cmd som admin "powercfg.exe -h off"

Det er noe jeg gjør for å rense opp litt på små systemdisker.

 

cmd må kjøres som administrator og ikke bare fra en konto som er admin (høyreklikk, kjør som)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med over, GB koster så lite om dagen at det bare er tull å ikke investere i noe større. Selv kjøpte jeg 850 EVO 250GB for tusenlappen og burde holde lenge fremover for mitt bruk.

 

 

Edit: Forresten, har du slått av hibernation-filen og pagesys-filen? De pleier å ta masse plass.

Endret av Myst
Lenke til kommentar

Har du prøvd å høyreklikke på disken i utforsker, velge Egenskaper, Diskopprydding, "Rydd opp i systemfiler"-knappen, "Flere alternativer"-fane og slette alt unntatt siste gjenopprettingspunkt? Da får man ofte frigjort flere GB.

 

Forøvrig enig med de andre, 60GB blir fort litt for lite i dag med mindre man har beinhard disiplin og kontroll...

Lenke til kommentar

Enig med over, GB koster så lite om dagen at det bare er tull å ikke investere i noe større. Selv kjøpte jeg 850 EVO 250GB for tusenlappen og burde holde lenge fremover for mitt bruk.

 

 

Edit: Forresten, har du slått av hibernation-filen og pagesys-filen? De pleier å ta masse plass.

Nei har ikke slått av noe, viste ikke du kunne gjøre det en gang;)

Lenke til kommentar

Joda, du kan det. Er to filer som heter hiberfil.sys og pagefile.sys (IKKE det jeg har skrevet før, husket feil) som har reservert plass. Hiberfil kan du fint slå av om du ikke bruker den, men pagefile er egentlig anbefalt å ikke tukle med da mye av systeminfo ligger lagret der, men er lov å ta sjansen på det.

 

Har heller ikke slått av mine på denne PC-en og per se ligger hiberfile på 12,4GB og pagefile på 16,5GB. Så om jeg vil kan jeg fint gjøre opp minst 12GB med plass ved behov.

 

Du finner lett info om begge filene på nettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du prøvd å høyreklikke på disken i utforsker, velge Egenskaper, Diskopprydding, "Rydd opp i systemfiler"-knappen, "Flere alternativer"-fane og slette alt unntatt siste gjenopprettingspunkt? Da får man ofte frigjort flere GB.

 

Forøvrig enig med de andre, 60GB blir fort litt for lite i dag med mindre man har beinhard disiplin og kontroll...

Gikk fra 6 GB til 5,79 når jeg gjorde dette...

Lenke til kommentar

Da fikk jeg delete pagefile.sys og defragmert og reinstalert Windows. 44,7 GB ledig plass nå, helt latterlig at Windows selv fyller opp dette over tid....

Jaja nå sitter jeg med nye problemer da, kommer meg ikke på nett da Internett brukernavn/passord er rotet vekk for årevis siden, da jeg kun bruker trådløst utenom denne PCen :)

 

Et spørsmål: hiberfil.sys og pagefile.sys, blir disse aktivert igjen når jeg har formatert og reinstalert Windows?

Lenke til kommentar

Oi, du tok sjansen på å slette pagefile altså, håper ikke det skaper problemer plutselig. :p

 

Ja, de blir aktivert igjen ved en ny installasjon. Faktisk tror jeg pagefile blir aktivert ved behov, men er ikke helt sikker. Mener å huske at den dukket opp igjen selv etter deaktivering, men du kan endre størrelse på den selv.

Godt forklart her: http://www.online-tech-tips.com/computer-tips/simple-ways-to-increase-your-computers-performace-configuring-the-paging-file/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...