Gå til innhold

Erstatning for dødt Gf3Ti200 mottatt, trenger råd

Lch

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en tid tilbake tok mitt kjære Hercules Geforce 3 Ti200-kort kvelden for godt, og jeg har fått et nytt kort som erstatning. Jeg trodde det kom til å bli et likt et, men så er jeg tydeligvis litt naiv.

Og hva dumpet ned i postkassen? Joda, et Abit Siluro Gf4Ti4200 OTES! O skrekk! O gru! Det er nesten så jeg ikke har lyst å besudle boksen min med det, hårføneren fra ******. PC World Norge skrev noe sånt om støynivået 'det er som å ha en radio som ikke er innstilt på en kanal i rommet'.

Så hva skal jeg gjøre? Jeg har egentlig tenkt på et Radeon-kort, men det var de pengene da. Jeg har ikke så lyst å sende det tilbake også, men jeg synes godt de kunne spurt meg først om det kortet hørtes greit ut.

Alternativene er altså:

• mekk på kortet
  • selge det til noen som enten ikke bryr seg eller er stokk døv
  • krangle med nettsjappen som sendte det til meg
  • QXL *grøsse*

Angående mekk så tror jeg det kan bli vanskelig å gjøre annet enn å strupe spenning/strøm til viftehelvete, for konstruksjonen er nokså spesiell. Ta en titt her:

http://www.hardware.no/tester/skjermkort/a...tes/index8.html

http://www.hardware.no/tester/skjermkort/a..._otes/kort3.jpg

Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Monter Zalman kjøler. GF4 TI4200 er et helt kurant kort, jeg mener hvertfall det er verdt å koste på dette kortet 300,-.

Jeg har et Asus GF4 TI4200 kort hvor jeg har fjernet originalviften og montert en 80mm. vifte som tusler på 1300-1400 rpm. Helt lydløst, og laaangt bedre kjøling en den originale viften.

Skrevet
Huffda. Dette kortet er ganske stygt, altså. Tenk FX.

Men klokker visst bra....

Neppe, siden det er 3,6 ns TSOP brikker. Hw.no fikk det heller ikke høyere enn 590 MHz i testen.

MEN, iflg hw.no bråker kortet mindre enn det som ble testet: "Oppdatering 10.03.2003: ABIT kan fortelle oss at en kommende versjon av OTES-kjøleløsningen, OTES III, vil justere viftehastigheten i henhold til GPU-temperaturen. Dermed vil denne typisk være langt mer støysvak i bruk."

Angående modding av kort: Riv av hele OTES kjølingen og sleng på en "vanlig" GPU kjøler. Heatpipe kan bli vanskelig med 2-slot designet...

Skrevet
Monter Zalman kjøler. GF4 TI4200 er et helt kurant kort, jeg mener hvertfall det er verdt å koste på dette kortet 300,-.

Jeg har et Asus GF4 TI4200 kort hvor jeg har fjernet originalviften og montert en 80mm. vifte som tusler på 1300-1400 rpm. Helt lydløst, og laaangt bedre kjøling en den originale viften.

Hysst nå.... prøver å lure kortet til meg.......

Skrevet

Se på bildet en gang til. Jeg er ikke sikker på om jeg faktisk får fjernet kjøleren uten å ta knekken på VGA og S-Video-utgangen. :/

http://www.hardware.no/tester/skjermkort/a..._otes/kort3.jpg

Eh, kanskje jeg burde begynne å se på dem selv.

http://www.hardware.no/tester/skjermkort/a...oler_finish.jpg

Bah. Javel, da blir det fort en kjøler, så får Radeon vente til senere. Passer meg egentlig brillefint, siden lommeboken er litt sliten for tiden.

Jeg skal faktisk kjøpe noe stash på Komplott.no, har de noen kjølere som er greie til dette kortet? Det blir så forbannet dyrt med Microplex og Posten og sånt.

Litt leit at det tar opp to slots, dog. :/

Ellers takk for råd og tips. Synd for deg at andre svarte i tråden, Jarmo. ^_^

Edit: Jeg er mindre begavet. Det var sjitenkelt å ta av kjøleren. Fy fabian, den var bra pusset under, gitt.

Skrevet

Jeg tenker da på noe som er bedre enn den OTES-saken. :)

Men det er en fordel om den er nokså stille. Uansett er det bare til å strupe den litt med en motstand eller to, f.eks.

Skrevet

Da har jeg vært på Komplett. De hadde en god del forskjellig (jeg så en Zalman Heatpipe hengende der bak også), men visstnok var det ingen som ville passe til kortet. Problemet er avstanden mellom hullene, se:

Jeg fikk anbefalt termisk lim og f.eks en Crystal Orb, men jeg vet ikke helt. De hadde uansett ikke termisk lim på lager, så jeg har ikke kjøpt noe enda.

Så, medfører det riktighet at ingen kjøleribber vil passe til dette kortet?

Og hvor får man ellers kjøpt termisk lim i Trondheim?

Skrevet

Jeg hadde definitivt hørt med sjappa du handla hos. Påpek at du ikke ble spurt før de sendte noe annet tilbake og at du kan vise til at det sitter en hårføner på det kortet. Et helt kurrant poeng er også at det okkuperer 2 PCI slotter - det er jo på ingen måte gitt at du faktisk har det ledig. Du burde jo definitvit få mast deg til en 9600 for tort og svie ;)

Når det gjelder termisk lim i Trondheim så vet jeg sannelig ikke hvor det skulle ha vært. Et poeng er at termisk lim er noe dritt da selvfølgelig - anbefaler heller at du bruker en god kjølepasta og så tar du en bitteliten dråpe lynlim i hjørnene på chip'en. Da kan du faktisk ta den av en gang også.

Skrevet

Ja, jeg får vel nesten sende en mail og høre. Det får meg til å føle meg litt ubekvem, dog. Litt vel sytete, liksom. :)

Takk for tips om lim. Det høres definitivt ut som en bedre løsning enn å gni inn hele kjernen med termisk lim, selv om jeg er litt bekymret for langtidsholdbarheten. I og med at det er en mulighet for at jeg bæsjer på leggen når jeg setter det sammen, altså.

Skrevet
Problemet er avstanden mellom hullene, se:

Heatpipeløsninga til Zalman er da fullt justerbar når det gjelder tilpassning til forskjellige hullavstander. Dette er i allefall ikke et problem på mitt ti4600 der hullplasseringa ser skremmende lik ut.

Komplett selger vel også denne, men er litt usikker på hvordan den yter og om den støtter kortet da jeg ikke har erfaring med Thermaltake.

Skrevet (endret)

Ja, jeg minnes å ha lest noe sånt. Som sagt, jeg så en Zalmansak hengende på veggen bak ekspeditrisen, men jeg kom ikke på å spørre om det. Skal ned i morgen for å kjøpe nye kabinettvifter, får høre på nytt da.

Endret av LarsC

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...