Gå til innhold

Anbefalte innlegg

 

Var på Navnefest en eneste gang i livet, da noen i slekten ga navn til barnet sitt gjennom HEF (humanetisk forbund).

 

Vil ikke akkurat si det var særlig til fest der da. Men, så spørs det jo hva man legger i begrepet fest  :wee:

Det er vel litt hva man legger i det også... Er neimen ikke noen fest å være i en barnedåp heller... Man får gjerne en time med jesus reklame på toppen av tullet med å skvette vann man innbilder seg inneholder noe annet enn vann fordi noen har mumlet over vannet på en unge... Latterlig skikk...  :)

Skal jeg melde meg ut, gidde å få det gjort, så må jeg ihvertfall ha et vettugt alternativ å være medlem av, tenker jeg..

 

Eller bli leder av en org. selv, og få pengene dit. Er det snakk om en ca. kr 500,- i året, elns?

 

Personlig syntes jeg HEF var et godt alternativ jeg... Når sant skal sies gadd jeg ikke å melde meg inn der før gutta mine ville konfes i HEF sin regi... Men nå når jeg står der er jeg sikret en begravelse i regi av HEF (gratis til og med...) og slipper å havne i klørne på juga fantene i kirken der jeg måtte plage de som gidder å møte opp i min begravelse med jesus reklame. De har også et skjema du kan skrive din siste vilje på (hva som skal spilles i din begravelse, hvor restene skal ligge (gravlund, felles gravlund, med stein, uten stein eller strøs over havet eller i skogen (må foreligge en godkjennesle av akse strøing fra fylkesmannen FØR du dør da...))

 

Står og vipper mellom en anonym grav og aske strøing jeg... En stein tror jeg ikke at jeg vil ha, ser på det som totalt bortkastet... Uansett skal jeg kremeres... Og jeg håper noen av mine organer kan redde liv når jeg dør, det ville vært utrolig kult :)

 

Begravelsen trenger heller ikke å være i et hus eller inne... Og forretteren fra HEF er som sagt gratis, betalt mellom medlems kontigenten. Og en ting til som er fint med å være medlem av HEF er at kirken ikke får klørne i deg igjen, ihvertfall håper jeg det... Min siste vilje dokumentet likte jeg og kan finnes her http://human.no/Seremonier/Humanistisk-gravferd/min-siste-vilje/ .

 

Man trenger ikke å være enig i alt og et i HEF, det er ikke noe mål for dem og det er bra  :)

 

 

Ja, det skal jo være litt trist å se noen dø.

 

Men, hva med å legge av penger til 3 dagers i strekk gravøl, med ordentlig trivelig heisannfest? Det hadde kanskje vært noe det.  :wee:

 

 

Skikken med gravøl går tilbake til hedensk tid, og har egentlig aldri vært preget av sorg over den avdøde. Formålet har vært å hedre minnet, snarere enn å dele og bearbeide sorg. Var den døde husbonden på gården, ble gravølet dessuten koblet sammen med arveølet, som markerte arvingens høytidelige overtagelse av gården.

Gravølet var ledd i den allmene drikkekulturen i Norge.

Kilde: https://no.wikipedia.org/wiki/Grav%C3%B8l

 

At det står noe (en) som likner veldig på en prest der, må jo være helt valgfritt. Man kan jo bare utstede i det i navnet "hvem som helst". Odin og Tor og æsene og alt det der for den saks skyld. Spiller jo liten rolle, annet enn å frarøve det kristne presteskapet sin dominans, egentlig.

 

At det virker litt mørkt og trist, er jo kunstnerens bestemmelse. Kan være at det var så nitrist på 17-18'hundre tallet, når kirkemakten hadde fått sin ekle innflytelse på den stakkars befolkningen?

 

Nei, les nå hva det står om de trauste hedenske skikkene.

 

 

Norske_Folkelivsbilleder_-_no-nb_digibok

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Ja, det skal jo være litt trist å se noen dø.

 

 

Selvsagt, man vil jo gjerne ha selvskap av den som dør noen år til som regel.. Regner og håper jo ikke at ungene mine danser på min grav heller, men det gjør jo egentlig ingenting fra eller til for meg... For jeg kjenner faktisk folk som har danset på sin far/mors grav, lettet over at de endelig var borte, men det har ikke vært gode mennesker heller da... Så jeg forsto dem... og at de ikke var triste, men letter over at døden endelig kom...

 

 

Men, hva med å legge av penger til 3 dagers i strekk gravøl, med ordentlig trivelig heisannfest? Det hadde kanskje vært noe det.  :wee:

God ide!! Ikke i tre dager kanskje, men gravøl er noe jeg definitivt må få med i min siste vilje, kan hende at det kommer noen i begravelsen min også da... (ironi.. he he)

 

At jeg ikke vil gravlegges kristenlig har egentlig med den evindelige jesus reklamen disse prestene finner det for godt å lire av seg, mens det er folk i kirken liksom.. Har ikke vært i en del begravelser i kristen regi der jeg har sittet igjen med følelsen av at det var jesus som ble gravlagt liksom... Personen som faktisk ble gravlagt ble viet et halvt minutt for de begynner å juge om jesus i flerfoldige kvarter og så vondt vil jeg ikke de som møter opp i min begravelse,... Det er min begravelse, ikke jesus sin, så jeg vil derfor behandles med større respekt enn det norske prester legger for dagen.. Dessuten er jeg ikke kristen, ikke bitte litt engang...

 

Men gravøl var en meget god ide, takk til deg for den :) Blir servert Aass øl både med og uten alkohol samt litt god pizza (ikke grandis, dessverre....) på min begravelse... Blir stinn brakke det tror jeg...  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom jeg blir gammel nok, og alderspensjonen strekker til. Så blir det ihvertfall litt bedre mat enn grandis da.  :D

 

Jeg kunne tenke meg:

 

Dag 1 gir tid til sorgen, og et meget rimelig og billig matopplegg.

 

Dag 2 gir tid til den gode praten økt 2. Og et virkelig godt formiddagsmåltid. Fest for egen regning etterpå eventuellt. Kan jo ha en liste klar med gode forslag over greie lokale puber og spisesteder, slik at de tilreisende kan slippe å surre og rote fram informasjon. Altså få/gi en dag hvile til å slappe av etter den triste begravelsen (kremt, kremt, har jo lov å håpe at man skal bli savnet).

Helt valgfritt, men foreslått plass kunne jo bli et samlingssted for starten av kvelden eksempelvis.

 

Dag 3 En Heidundrande fest med alkohol og mat til å sjenke og mette den mest tørste og den mest sultne  ;)

 

Dag 4 Eventuellt. Kun et forslag om korte ferieaktiviteter de tilreisende kan finne på i regionen, for egen regning..

 

Om bestillet matmengde. Alle 3 dagene er åpne for hvem som helst. La oss si at de kremt kremt 200 første som har personlig invitasjon forsyner seg først, også kan ukjente og nysgjerrige spise til matfatet er tomt.

 

 

Litt av pengene går til begravelse. Blir man virkelig rik, så kan man jo be om det meste her. Noen som sa oppskytning til månen?

Enda mindre penger til Dag 2

Og brorparten, kanskje 80 % går til Dag 3 ? Åpen for revideringer  :lol:

Blir man virkelig rik, så kan man mette halve verden med et enkeltmåltid på Dag 3. Må jo være optimistisk. Kan jo plutselig få en smart oppfinneride som kaster av seg.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg vet at flere som har fått bekreftet at de er utmeldt, fortsatt står som medlem i kirken. Dette fordi, som allerede nevnt, at kirken baseres på et statsbudsjett og får støtte etter hvor mange som er medlem i kirken. Kan være greit å sjekke om noen måneder hvilken status dere har i kirken, utmeldt eller medlem.  :)

Lenke til kommentar

(...)Dette fordi, som allerede nevnt, at kirken baseres på et statsbudsjett og får støtte etter hvor mange som er medlem i kirken.(...)

Som nevnt flere ganger i denne tråden, så er dette galt. Feil. Ukorrekt. Ikke riktig.

 

Formelt sett så får Den Norske Kirke (DNK, gamle statskirka) penger uavhengig av antallet medlemmer. Pengene går blant annet til vedlikehold av verneverdige bygg, selv om Nidarosdomen går på et annet budsjett igjen. Det kan nok hende at dersom de plutselig mistet halvparten av sine medlemmer, så ville de få mindre penger (antakeligvis - driftskostnadene burde gå nedover). Men formelt sett så er det som sagt ikke slik at DNK får penger basert på medlemstallet.

 

Det er alle andre tros- eller livssynssamfunn som får penger basert på medlemstallet. Pengesummen disse får er slik at de får like mye penger per medlem som det statskirka får*. Så dersom man vil at andre trossamfunn skal få mindre penger så burde man faktisk melde seg inn i DNK. Heh.

 

*Siden pengene fordeles både gjennom statsbudsjettet og kommunebudsjettet, og det nok gis litt forskjellige summer til DNK i kommunene så er antakeligvis ikke resultatet slik at alle trossamfunn totalt sett får like mye penger per medlem. Men det blir litt flisespikkeri.

Lenke til kommentar

Meldte meg ut via utmelding.no appen, og det (tror jeg) fungerte veldig fint :)
Gjekk ca 1 minutt å skrive det som skulles, og ble sendt rett til DNK. En uke senere mottok jeg et signert brev fra det lokale kirkekontoret hvor det sto jeg var utmeldt. Har ikke mottatt stemmeseddel for kirkevalget nå, så regner med jeg faktisk er utmeldt

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...