Gå til innhold

Hjelp til kobling av joystick+thrusterar


Anbefalte innlegg

0,75mm^2 høres veeeldig lite ut. Motorene trekker litt strøm og på den avstanden der vil spenningsfallet bli merkbart(blir fort ca 2 volt).

 

Og 20meter høres veldig knapt ut. Såvidt avstand nok til å snu.

 

Motorene høres og i det minste laget ut, spesielt om de ikke er modifiserte til formålet. Så små lensepumper vil ha problemer i motstrøm.

 

Har du vært inne på http://www.homebuiltrovs.com/rovforum/og kikket litt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virkar som dei fleste på homebuiltrovs går for 1.5mm^2, samt nokon på 0.75mm^2. 

 

Med 20 meter meiner eg 20 meter ned, 20 meter opp, så sånn sett totalt 40 meter frå positiv pol strømforsyning til negativ pol på strømforsyning. Det skulle eg vel kanskje ha presisert. Har ikkje håp om å gå mykje djupare enn 20m mtp. trykk på både kroppen og låsing av thrusterane, så her må eg òg få testa om eg kjeme meg ned på 20m utan lekasje.

 

Motorane er 500GPH. Har kappa av huset og skal erstatte impellerane med propellar som eignar seg bedre for formålet. Du har nok kanskje rett i at eg kan få problem i motstrøm, men kjøpt er kjøpt, så får eg heller oppgradere til neste år. 

 

Har testa thrusterane på land på 9V, og forskjellen virkar ikkje så stor ifrå 12V, men er mulig eg vil kunne erfare noko anna under vatn. 
Har uansett eit alternativ i 2.5mm^2 CCA http://www.ebay.co.uk/itm/100-Meter-Speaker-Cable-2x2-5mm-100m-Boxing-Cable-2-X-2-5-Mm-Hi-Fi-Cable-/301421006900. Det vil vere ein større diameter enn det dei fleste på homebuiltrovs ser ut til å gå for. 

Vil du tru at forskjellen mellom 2.5mm^2 og 1.5mm^2 (CCA) er så stor at eg bør gå for den største? OFC ser ut til å bli mindre aktuelt når eg må opp på den diameteren pga. pris.

Lenke til kommentar

Om eg husker rett så trekker 500GHP ca 3-4A konvertert(modifisert). På 20meter, med 0,75mm^2 vil du få ett spenningsfall på 3,8V. Dvs at putter du ca 12V inn på toppen så får du 8,1V ved motoren. Eg ville ha gått opp i tverrsnitt.

 

Og selv om du har 20m kabel så betyr det ikke at du kan gå 20m ned. Det går fort litt kabel med på land og litt kabel med i ROV'en. Så effektivt sitter du med 16-17 meter med kabel. Og skal du bevege deg litt rundt i vannet så spiser vinkelen opp kabelmeter veldig fort.

 

Så er flyteevnen på kabelen veldig viktig å ta hensyn til. Spesielt når tverrsnittet går opp. Om du skal ha 5 kabelpar(10 ledere) til farkosten så blir vekta veldig fort ett problem, og når vekta er ett problem så drar kabelen ROV'en med seg ned. En måte å løse dette på er å ha en tykkere felles leder(-) og tynnere ledere for positiv tilførsel(tilpasset strømtrekket på hver enhet). Da vil du trenge en felles negativ ledning, og 7 ledere(4 til motorer, en til lys og en til positiv for kamera og en til video). Men eg frykter at antall ledere blir for tung for 500GHP å dra på.

Lenke til kommentar

Då trur eg at eg prøver meg på 1.5mm^2, muligens 2.5. 

 

Trur 16-17m effektivt får holde i første omgang, og om eg føler at det blir litt knapt kan eg heller skøyte på i ettertid. 

 

Tenkte å kjøpe ein rull på 100m kabel, så ulikt tverrsnitt blir nok ikkje ei løysing. Har sett det er mangen som festar skum/ping-pong ballar/anna flytande til kabelen for å oppnå meir oppdrift i kabelen, og det blir nok dette eg kjem til å gjere. 

Du har sikkert rett i at 500GPH kan bli litt treigt når tar hensyn til kabelvekt, spenningstap og motstrøm, men i år er det nok det beste eg får til. Ved ei seinare anledning ser eg for meg at eg bør oppgradere kabellengde, motor og trykkammer.

 

Har du ein idè om kor stor forskjell eg kan forvente meg i spenningstap mellom 1.5mm^2 og 2.5mm^2? Blir fort eit par hundre kroner forskjell der, men om det er ein betydlig forskjell i spenningstap er det jo ikkje mykje å lure på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...