Gå til innhold

Dobbelt opp med toll og mva for garantierstatning


vk

Anbefalte innlegg

Det er bare å få de som sender den til å skrive "repaired disk" på pakken når den kommer i retur da. Når jeg gjorde dette med noen kamakslinger (der deler av dem ble erstattet med nye) så sendte jeg bare inn eksportpapirene og fikk dem utlevert no questions asked. Eksportpapirer er da pakkseddel jeg skrev på posten.

 

Jeg tror tollvesenet ser at det du sendte ut og det du får inn er det samme, og dermed er det greit.

Men det er jo ikke samme disken som kommer tilbake.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg er usikker på om det vil hjelpe, rett og slett. Jeg kan ikke nevneverdig om det. Men kilden som Dante viser til sier i alle fall ikke det han synes å tro den er, slik at det ikke er grunnlag for å si at tollvesenet tar feil i din første henvendelse til dem.

 

Uansett: Du sier du har funnet distributøren. Etter forbrukerkjøpsloven § 35 kan du rette alle de samme krav mot tidligere salgsledd, som du kunne rettet mot selgeren. Derfor: Når oppdaget du mangelen ved harddisken?

 

Supert! Disken feilet for to dager siden. Distributøren sier de ikke kan gjøre noe uten en RMA som kommer fra en butikk... Jeg kan jo prøve å snakke med dem igjen (med utgangspunkt i § 35). Eller?

 

Ja. Vis til § 35 og si at du retter kravet mot dem da de er tidligere salgsledd. Vis videre til andre ledd og si at deres interne rutiner og/eller avtale med butikkene er deg uvedkommen.
Lenke til kommentar

 

 

Jeg er usikker på om det vil hjelpe, rett og slett. Jeg kan ikke nevneverdig om det. Men kilden som Dante viser til sier i alle fall ikke det han synes å tro den er, slik at det ikke er grunnlag for å si at tollvesenet tar feil i din første henvendelse til dem.

 

Uansett: Du sier du har funnet distributøren. Etter forbrukerkjøpsloven § 35 kan du rette alle de samme krav mot tidligere salgsledd, som du kunne rettet mot selgeren. Derfor: Når oppdaget du mangelen ved harddisken?

 

Supert! Disken feilet for to dager siden. Distributøren sier de ikke kan gjøre noe uten en RMA som kommer fra en butikk... Jeg kan jo prøve å snakke med dem igjen (med utgangspunkt i § 35). Eller?

 

Ja. Vis til § 35 og si at du retter kravet mot dem da de er tidligere salgsledd. Vis videre til andre ledd og si at deres interne rutiner og/eller avtale med butikkene er deg uvedkommen.

 

Will do. TAKK!

Lenke til kommentar

For ordens skyld.

 

Fikk inntrykk av samtalen med Tollvesenet at de er lei av alle klager rundt denne regelen. De sitter i klemma og får ikke gjort noe internt med denne. Jeg ble faktisk oppfordret til å klage på regelen med utgangspunkt i min sak slik at Tollvesenet får en bedre sak videre. Jeg spurte forresten om de har prøvd å gjøre noe med dette, gjerne i form av et løsningsforslag som FD bare kan ta stilling til (og slippe å måtte finne på løsningen selv), men han jeg snakket med mente at de ikke kan gjøre dette og at det er FD som må lage løsningen...

 

Dette til orientering.

Lenke til kommentar

Spennende! Har du noen tanker om eller erfaringer med hvor lang tid noe sånt kan ta? (Jeg tipper at jeg må betale alt imens og evt få dette refundert når/om søknaden går igjennom eller?)

 

Kan ta fra to måneder til halvannet år, men jeg tipper at en "enkeltimport" vil havne på den lavere delen av spekteret.

 

Hypotetisk sett kan du søke på forhånd og så gjennomføre importen etter at du har fått vedtaket. Men det kan jo ta noe tid, da, og såvidt jeg kan se er det ingenting som stiller deg i noen dårligere stilling hvis du søker i etterkant - rent bortsett fra at du jo ikke kan angre på importen hvis du får avslag.

Lenke til kommentar

Men det er jo ikke samme disken som kommer tilbake.

 

Det spiller ingen rolle, for det er ikke et krav heller - også omleverte disker aksepteres i praksis, så lenge det er en reklamasjonssak. Kravet er at varen som sendes ut av landet skal være den samme som ble innført, ikke at den omleverte varen er den samme som varen som ble utført.

Lenke til kommentar

 

Men det er jo ikke samme disken som kommer tilbake.

 

Det spiller ingen rolle, for det er ikke et krav heller - også omleverte disker aksepteres i praksis, så lenge det er en reklamasjonssak. Kravet er at varen som sendes ut av landet skal være den samme som ble innført, ikke at den omleverte varen er den samme som varen som ble utført.

 

OK. Så problemet er altså her partskonstellasjonen (at det ikke er samme utfører som innfører)? Hvilke regler er det egentlig som regulerer dette?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Njaei, det ikke være identifikasjon mellom innfører og utfører (men det vil i praksis alltid være det).

 

Problemet her er at mval. § 10-7 bygger på at man har rett til refusjon av innførselsmva. dersom man gjenutfører varen, det vil si at det er den første innførselen man får refundert for, ikke den siste. Isolert sett er dette god avgiftssystematikk fordi det er den siste varen man forbruker. Men du må ha betalt innførselsmva. for å kunne få den refundert, og det vil ikke være tilfelle når varen er kjøpt i Norge.

 

Dette er problematisk i lys av det vide forbrukervernet etter bl.a. forbrukerkjøpsloven § 35. Men det er ingen enkle løsninger - å åpne for refusjon av mva man ikke har betalt (fjerne kravet om at man må ha innført varen selv), å åpne for refusjon eller fritak av mva. på erstatningsvaren, og flere andre mulige løsninger har store ulemper knyttet til seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...