Gå til innhold

Nvidias nye Pascal-grafikkbrikke har 17 mrd transistorer


Anbefalte innlegg

Er veldig spent på hva vi blir servert med overgang fra flaksehalsen som er 28nm, til 16nm. Intel sin Skylake plattform skal vel endelig by på et litt mer markant ytelsehopp på prosessorfronten også, noe som er spennende for de siste 6-7 årene har jo stortsett handlet om mer ytelse per watt, like interessant for desktopmarkedet om du ikke holder deg til entusiastplattformen men det har ikke skjedd allverden der heller egentlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strømforbruk ja...  :closedeyes:  Hadde ting sett sånn ut idag om Intel hadde hadde sterk konkurranse? Jeg bare spør.

Ja. De store kundene etterspør fremdeles bedre ytelse/watt, slik at de kan lage mindre og tynnere maskiner.

 

Hva har min 5930K eller 5960X å stille opp med mot en 3930K rent ytelsesmessig? Hvor stor forskjell er det egentlig?

Nå gadd jeg ikke å lete opp noen resultater på Sandy Bridge-E versus Haswell-E, men hvis du sammenligner Ivy Bridge E med Haswell-E så er gjennomsnittlig økning på 8% hvis prosessorene er klokket likt.

 

Eller for å ta 2600k vs 4790K? Mye forskjell?

Igjen så gidder jeg ikke å lete opp forskjellen til Sandy Bridge, men tar heller en Ivy Bridge prosessor. Sammenligner du 4790K med en 3770K så har du en gjennomsnittlig økning på 17% hvis begge prosessorene er klokket standard.

 

 

Så, jeg ser ikke helt hvordan du klarer å komme frem til at ingenting har skjedd de siste årene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Strømforbruk ja...  :closedeyes:  Hadde ting sett sånn ut idag om Intel hadde hadde sterk konkurranse? Jeg bare spør.

 

Ikke mye spennende har skjedd siden jeg hadde min 2600k og 3930K, sett bortsett fra 8 kjerner da til over 10.000kr.

 

Men for all del, om du mener ting går i expressfart fremover så be my guest :)

 

Hva har min 5930K eller 5960X å stille opp med mot en 3930K rent ytelsesmessig? Hvor stor forskjell er det egentlig? Eller for å ta 2600k vs 4790K? Mye forskjell?

 

Hvorfor kjøper du da nye Intel prossesorer, hvis du selv mener ytelsesforskjellen er liten, og at det ikke går fremover?

 

 

Hvem har sagt att jeg har oppgradert fra 3930K til 5930K? Jeg var uten PC i 1 1/2 år da jeg kjøpte 5930K jeg har nå.

 

Fra 2600K til 3930K så var det mest 6 kjerner sin skyld, og mer PCIe båndbredde jeg oppgraderte.

 

Jeg har også oppgradert fra Q6600 til 2600K, men der var det i det minste godt løft i ytelse.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

 

Til neste år når Oculus Rift er kommet ut. Samt Nvidia med 16nm. Og Intel med sin nye CPU serie... Da skal det bygges ny PC som kommer til å bli helt latterlig syk.

 

2016 kommer til å bli heftig som fyyy. 

 

Spørsmålet er om du trenger all kraften til noe, selv med Oculus Rift ;)

 

Selv la jeg akkurat ut 5 laken for et GTX980, så jeg håper det holder en stund...

Du vil nok ikke ha nok til å drifte oculus rift på høyt nivå i spill som ikke enda er lansert.

Jeg mistenker at det er en Viktig grunn til at de nå kommer til å øke ytelsen ganske markant mot lansering av vr

Lenke til kommentar
Nvidia har historisk sett lansert topp modellene før budsjett modellene. 750 med maxwell er et eksempel på et prøveprosjekt med ny teknologi, dette er ikke standard for Nvidia å gjøre, så kan ikke brukes som en "norm"

 

Det begynner jo å bli en stund siden da. Det må i så fall være GTX 680 og det er ganske mange år siden. Ting kan endre seg, jeg bare listet opp NVIDIAs nyligste lanseringer for å ha noe å basere det på. 

 

I tillegg tok jeg Intel som eksempel, fordi det er jo en krymping på gang her, som ikke har vært tilfellet før. Med denne krympingen er det lettere å lage svakere kort først.

 

Så jeg tror ikke det er noe du kan bruke som en norm her, alt er jo bare spekulasjoner. Jeg prøvde bare å legge frem litt eksempler, og hvordan jeg trodde det ville bli utifra de eksemplene. Selvfølgelig kan andre ha egne meninger her, det var derfor jeg kom med eksemplene slik at folk selv kan bedømme utifra det hvor sannsynlig/usannsynlig de forskjellige måtene å lansere kortene er.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...