Gå til innhold

Oppgradering fra Win8.1 Pro til Win10 Pro - Hvordan bestille fysisk kopi?


Anbefalte innlegg

Bruk dette programmet: http://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10så slipper dere å tenke på .esd filer og slikt.

Superenkelt å bruke, og gjør jobben perfekt.

jeg gjør dette nå. men husk og velge riktig versjon fra hva du har. nå er jeg på 83%, programmet må vist laste ned et eget Windows 10, selv om det egentlig ligger litt over 6gb med Windows 10 på data'n her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

<snip>

Vm tools vil jo ikke bli automatisk oppdatert av Windows, har jo aldri vært en del av Windows. Du må selv styre dette via VmWare. Jeg har brukt VmWare i ganske mange år nå.

 

Så om det var poenget ditt, så er det ingen fare. Kjipere med de som har hardware som får/kan få drivere fra Windows update. Der kan slikt skje.

 

 

 

Så det er ingen fare om man oppdaterer VMware Tools i 10 år fra nå av over på samme Windows gjeste-OS? For det er jo det som er problemstillingen, altså om VMware Tools endrer noe hardware som Microsoft "sitter og teller" endringene på. Unnskyld at jeg påpeker dette, men det kan se ut som om du tenker at jeg som bruker skal avstå fra å oppdatere VMware Tools på eget initiativ.

 

Altså bare for å være ultra-tydelige på hva som skjer her.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Kan man fremdeles benytte utilities (verktøy) ala produkey for å hente ut nøkkel, selv med Windows 10 innstallert?

 

Funker ikke, alle oppdaterte Windows 10 versjoner har de samme nøklene. Så om du har 100 pcer med Win10 Pro aktivert på, ville du fått 100 like nøkler. Du må skille mellom tre versjoner av Windows 10. Den gratis oppdateringen, den genererer en hardware ID som er unik for din pc, som blir sendt inn til Microsoft sin aktiverings server. Matcher denne neste gang du ev. installerer Windows 10 på samme pc, blir du aktivert. Matcher den ikke blir du ikke aktivert.

 

Andre versjonen er de du kjøper i butikken (eller får fra MSDN). Disse får sin egen nøkkel, slik som Windows alltid har hatt. Her ville du kunne hente ut nøkkelen om du hadde mistet originalen. Alle disse kopiene vil som sagt ha unike koder.

 

Tredje versjon blir ferdig produserte pcer som bærbare osv som kommer med Win10 ferdig installert. De vil nok ha Win10 koden i UEFI/BIOS (og kanskje på en lapp, men det skal ikke være nødvendig når det ligger i UEFI/BIOS, for den får du jo ikke byttet ut)

Her blir det nok også unike nøkler til alle pcer.

 

 

Hva med Retail?

 

 

Retail = de du kjøper i butikken.

 

Man kan kjøpe OEM versjon og Retail versjon i butikken.

 

Jeg tenkte på de som har retailversjon av Windows 8.1, ikke OEM som kun fungerer på én PC. Vil disse få ny nøkkel?

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på de som har retailversjon av Windows 8.1, ikke OEM som kun fungerer på én PC. Vil disse få ny nøkkel?

 

Nei.

 

De får gratis oppgradering til Windows 10 på den PC'en der Windows 8.1 er installert, men de får ingen nøkkel for Windows 10 med den installasjonen. Ingen unik nøkkel i hvert fall. (Alle som oppgraderer får på en måte samme nøkkel. Aktiveringen av 'lisensen' vil i disse tilfellene ikke avhenge av nøkkelen,men av PC'ens "hardware ID".)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

<snip>

Vm tools vil jo ikke bli automatisk oppdatert av Windows, har jo aldri vært en del av Windows. Du må selv styre dette via VmWare. Jeg har brukt VmWare i ganske mange år nå.

 

Så om det var poenget ditt, så er det ingen fare. Kjipere med de som har hardware som får/kan få drivere fra Windows update. Der kan slikt skje.

 

 

 

Så det er ingen fare om man oppdaterer VMware Tools i 10 år fra nå av over på samme Windows gjeste-OS? For det er jo det som er problemstillingen, altså om VMware Tools endrer noe hardware som Microsoft "sitter og teller" endringene på. Unnskyld at jeg påpeker dette, men det kan se ut som om du tenker at jeg som bruker skal avstå fra å oppdatere VMware Tools på eget initiativ.

 

Altså bare for å være ultra-tydelige på hva som skjer her.

 

 

Ingen ting du endrer på en Virtuell pc, vil påvirke hardware IDen, for hovedkortet til selve serveren er jo det samme, også CPUen.

Litt usikker på det med MAC adressen på nettkortet, for det vil jo være ulikt fra VM til VM. Men kanskje de har en to av tre så går det bra sak eller noe (eller mange flere kriterier enn det vi vet).

Går ut i fra at de teller aktiveringer på Virtuelle pcer som før, altså om du flytter den til en ny server, eller kopierer den og den får en ny unik ID. Slik har det jo alltid vært, så tviler på at de har gjort noen endringer der.

Jeg har rukket å teste å flytte en VM fra en server til en annen, og at den likevel var aktivert på den nye serveren. Og da valgte jeg at jeg kopierte og fikk ny ID. Likevel var den aktivert.

Lenke til kommentar

 

<snip>

 

 

Ingen ting du endrer på en Virtuell pc, vil påvirke hardware IDen, for hovedkortet til selve serveren er jo det samme, også CPUen.

Litt usikker på det med MAC adressen på nettkortet, for det vil jo være ulikt fra VM til VM. Men kanskje de har en to av tre så går det bra sak eller noe (eller mange flere kriterier enn det vi vet).

Går ut i fra at de teller aktiveringer på Virtuelle pcer som før, altså om du flytter den til en ny server, eller kopierer den og den får en ny unik ID. Slik har det jo alltid vært, så tviler på at de har gjort noen endringer der.

Jeg har rukket å teste å flytte en VM fra en server til en annen, og at den likevel var aktivert på den nye serveren. Og da valgte jeg at jeg kopierte og fikk ny ID. Likevel var den aktivert.

 

 

Men, selv om du flytter fra C-disk til F-disk, så blir det alltid en dialog fra VMware om du har "Moved it" eller "Copied it", og "in case of uncertainty, choose - I Copied it" (fritt oversatt).

Endret av G
Lenke til kommentar

Andre versjonen er de du kjøper i butikken (eller får fra MSDN). Disse får sin egen nøkkel, slik som Windows alltid har hatt. Her ville du kunne hente ut nøkkelen om du hadde mistet originalen. Alle disse kopiene vil som sagt ha unike koder.

 

Apropo det, vet du når Windows 10 lanseres til butikkene? Ser ikke ut som noen av nettbutikkene har det inne? Er det en annen lanseringsdato for de "fysiske" versjonene?

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

 

Andre versjonen er de du kjøper i butikken (eller får fra MSDN). Disse får sin egen nøkkel, slik som Windows alltid har hatt. Her ville du kunne hente ut nøkkelen om du hadde mistet originalen. Alle disse kopiene vil som sagt ha unike koder.

 

Apropo det, vet du når Windows 10 lanseres til butikkene? Ser ikke ut som noen av nettbutikkene har det inne? Er det en annen lanseringsdato for de "fysiske" versjonene?

 

 

De hadde vel håpet på en full lansering, fysiske bokser i butikkene, pcer ferdig installert med Win10 osv, men slik gikk det ikke. Når RTM versjonen ikke var ferdig ca tre uker før lansering, sier det seg selv at fabrikkene som skal lage pcene og lage de fysiske boksene osv, ikke greier det på alle mulige språk, på tre uker. Først skal det jo lages, så sendes ut til ledd etter ledd, før det havner i butikk hylla.

 

Så vil nok gå noen uker opptil et par måneder før vi ser fysiske varer med Windows 10. Plutselig bare er det der. For at det jobbes på x antall fabrikker både til Microsoft og til pc produsenter er det jo ingen tvil om. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar, og super innsats her inne i kveld  ;)

 

Ja, du har rett i at tre uker er veldig kort tid! Dog kan jeg kanskje kjøpe noe som ligner på butikkversjonen her om jeg har en USB-stikk å legge inn filene på?

 

Nå lurer jeg bare på om jeg skal kjøpe Home- eller Pro-versjonen. Gjelder dette med automatiske oppdateringer fra Windows Update begge versjoner? Noen som vet? Ideelt sett ønsker jeg selv å ha kontroll på når nedlastninger og installasjon foregår.

Lenke til kommentar

 

Jeg tenkte på de som har retailversjon av Windows 8.1, ikke OEM som kun fungerer på én PC. Vil disse få ny nøkkel?

 

Nei.

 

De får gratis oppgradering til Windows 10 på den PC'en der Windows 8.1 er installert, men de får ingen nøkkel for Windows 10 med den installasjonen. Ingen unik nøkkel i hvert fall. (Alle som oppgraderer får på en måte samme nøkkel. Aktiveringen av 'lisensen' vil i disse tilfellene ikke avhenge av nøkkelen,men av PC'ens "hardware ID".)

 

 

Nei, ifølge Myhken så får de som har retail av Win 7 og 8.1 retail av Win 10.

Lenke til kommentar

Takk for svar, og super innsats her inne i kveld  ;)

 

Ja, du har rett i at tre uker er veldig kort tid! Dog kan jeg kanskje kjøpe noe som ligner på butikkversjonen her om jeg har en USB-stikk å legge inn filene på?

 

Nå lurer jeg bare på om jeg skal kjøpe Home- eller Pro-versjonen. Gjelder dette med automatiske oppdateringer fra Windows Update begge versjoner? Noen som vet? Ideelt sett ønsker jeg selv å ha kontroll på når nedlastninger og installasjon foregår.

 

Ser ut som om det bare blir Enterprisversjonen som ikke får tvungne oppdateringer. Men leser du første posten her...så finner du et triks som slår av de automatiske tvungne oppdateringene.... https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1630853

 

 

Nei, ifølge Myhken så får de som har retail av Win 7 og 8.1 retail av Win 10.

 

 

Ja de sa så, men hva betyr retail Win10? Siden man ikke får noen kode, kan man ikke flytte Win10 lisensen (den du ikke har) over til en ny pc. Men jeg påstår sterkt at du kan bruke den gamle Win 7 eller 8.1 koden på en ny pc, og få den oppgradert også.

Men vi er på dag 1, så det funker i teorien, det har jeg testet, men vet jo ikke om jeg blir blokkert om noen måneder eller ett år.

 

Når det kommer til kjøpte windows 10 lisenser så gjelder OEM og fullversjon som det alltid har gjort.

Lenke til kommentar

 

Takk for svar, og super innsats her inne i kveld  ;)

 

Ja, du har rett i at tre uker er veldig kort tid! Dog kan jeg kanskje kjøpe noe som ligner på butikkversjonen her om jeg har en USB-stikk å legge inn filene på?

 

Nå lurer jeg bare på om jeg skal kjøpe Home- eller Pro-versjonen. Gjelder dette med automatiske oppdateringer fra Windows Update begge versjoner? Noen som vet? Ideelt sett ønsker jeg selv å ha kontroll på når nedlastninger og installasjon foregår.

 

Ser ut som om det bare blir Enterprisversjonen som ikke får tvungne oppdateringer. Men leser du første posten her...så finner du et triks som slår av de automatiske tvungne oppdateringene.... https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1630853

 

 

Nei, ifølge Myhken så får de som har retail av Win 7 og 8.1 retail av Win 10.

 

 

Ja de sa så, men hva betyr retail Win10? Siden man ikke får noen kode, kan man ikke flytte Win10 lisensen (den du ikke har) over til en ny pc. Men jeg påstår sterkt at du kan bruke den gamle Win 7 eller 8.1 koden på en ny pc, og få den oppgradert også.

Men vi er på dag 1, så det funker i teorien, det har jeg testet, men vet jo ikke om jeg blir blokkert om noen måneder eller ett år.

 

Når det kommer til kjøpte windows 10 lisenser så gjelder OEM og fullversjon som det alltid har gjort.

 

Kanskje den rett og slett lagres til Windows Live kontoen?

Lenke til kommentar

Kanskje den rett og slett lagres til Windows Live kontoen?

 

 

Nei, for man trenger ikke Microsoft konto for å få en aktivert Windows 10. Jeg f.eks har ikke brukt Microsoft konto på noen av testene mine siden RTM .iso filene ble lekket for et par uker siden. Likevel er maskiner etter total wipe av harddisken aktivert etter en ren installasjon med kun Win10 (etter at den opprinnelig var oppgradert og aktivert riktig vei da)

 

Så ingen ting lagres i Microsoft kontoen.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har lastet ned windows 10 isofil med både x86 og x64 i en fil, men....

får ikke oppgradert med denne dvden, hva må jeg gjøre, jeg både kjører den fra windows 8.1,

og booter fra dvd, får ikke opp oppgraderingsmenyen uansett,

brukte nedlastingsverktøyet til microsoft og valgte begge versjonene.

 

Lenke til kommentar

Jeg har lastet ned windows 10 isofil med både x86 og x64 i en fil, men....

får ikke oppgradert med denne dvden, hva må jeg gjøre, jeg både kjører den fra windows 8.1,

og booter fra dvd, får ikke opp oppgraderingsmenyen uansett,

brukte nedlastingsverktøyet til microsoft og valgte begge versjonene.

 

Du må starte setup.exe fra Windows Utforsker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...