Gå til innhold

Oppgradering fra Win8.1 Pro til Win10 Pro - Hvordan bestille fysisk kopi?


Anbefalte innlegg

Har i dag en stasjonær pc med Win 8.1 Pro.

 

Ønsker å skaffe meg oppdateringen siden det kun gjelder i en begrenset periode, men ikke installere den nå da alt fungerer knirkefritt som det gjør. Har lest at skal være mulig å få en fysisk kopi i form av usb-penn eller DVD.

 

Noen som vet hvordan jeg får bestilt dette?

Etter hva jeg skjønner får man ikke ny produktkode slik man gjorde ved oppgradering fra Win7 til Win8?

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi får vel snart vite litt bedre informasjon, i og med at lanseringen er her. Men, jeg ville lest hva som står i rødt fra følgende innlegg om jeg var deg:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1674655&page=4&do=findComment&comment=22650482

 

Skal ikke påstå at det er det som gjelder, men dersom det gjelder så er det kjipe greier. Kanskje Microsoft tar de med 8.1 i en annen pulje senere?

 

Her er Wikipedia.org sin info:

https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_10

Endret av G
Lenke til kommentar

Du har ett år på deg fra i dag til å laste ned, installere og aktivere Windows 10 gratis.

Du vil få Windows 10 Pro. Du kan også ta backup av nåværende installasjon, oppgradere til Windows 10, for så å legge tilbake backupen. Når du senere oppgraderer til Windows 10 på den samme maskinen (uten maskinvareendringer), vil Windows 10 automatisk bli aktivert. Også uten å logge inn med Microsoft-konto, siden aktiveringen kobles til din unike maskinvare-ID. Dette har myhken testet for oss her på forumet.

Lenke til kommentar

Har i dag en stasjonær pc med Win 8.1 Pro.

 

Ønsker å skaffe meg oppdateringen siden det kun gjelder i en begrenset periode, men ikke installere den nå da alt fungerer knirkefritt som det gjør. Har lest at skal være mulig å få en fysisk kopi i form av usb-penn eller DVD.

 

Noen som vet hvordan jeg får bestilt dette?

Etter hva jeg skjønner får man ikke ny produktkode slik man gjorde ved oppgradering fra Win7 til Win8?

 

Takk for svar :)

 

Du lager bare en .iso fil av .esd filen som blir/er lastet ned på den maskinen du har reservert Windows 10 på, så har du din helt egne .iso fil du kan legge på både minnepenn og DVD. Trenger ikke å bestille det noe som helst sted. ;)

Lenke til kommentar

 

Har i dag en stasjonær pc med Win 8.1 Pro.

 

Ønsker å skaffe meg oppdateringen siden det kun gjelder i en begrenset periode, men ikke installere den nå da alt fungerer knirkefritt som det gjør. Har lest at skal være mulig å få en fysisk kopi i form av usb-penn eller DVD.

 

Noen som vet hvordan jeg får bestilt dette?

Etter hva jeg skjønner får man ikke ny produktkode slik man gjorde ved oppgradering fra Win7 til Win8?

 

Takk for svar :)

 

Du lager bare en .iso fil av .esd filen som blir/er lastet ned på den maskinen du har reservert Windows 10 på, så har du din helt egne .iso fil du kan legge på både minnepenn og DVD. Trenger ikke å bestille det noe som helst sted. ;)

 

 

 

Har man en avbryte-knapp mot at Windows selv automatisk starter innstallering med den nevnte ESD-filen, slik at man får laget seg denne ISO-fiilen?

 

Eller blir ESD-filen liggende etter innstallasjonen på "Windows 10" -maskinen?

Lenke til kommentar
 

Kan man fremdeles benytte utilities (verktøy) ala produkey for å hente ut nøkkel, selv med Windows 10 innstallert? Eller er denne maskinvareredesignen såpass omkalfatrende at man ikke har noen product key lengre på systemet, til å kunne reinnstallere med?

 

Og hva gjør man den dagen man sitter fast. Får man hjelp av Microsoft helpdesk, eller avviser de deg når Windows-innstallasjonen har gått sånn til helvete pga. diskkrasj eller liknende?

 

Tenker på om Microsoft ber deg innstallere og oppgradere i fra steg Windows 8 for å komme i mål, eller dersom det fremdeles er en mulig oppgraderingsvei, å innstallere Windows XP for å først få tilbake sin Windows 8 og så hele den tunge innstallasjonsveien til Windows 10 ???

 

Det er mange spørsmål som kommer fram, når Microsoft er så hemmelighetsfulle, trege med informasjon og gjør det så knotede å være en lovlig lisensbruker. Dessuten så skal det en del til, for at en vanlig PC-bruker skal være informert om ting, selv om informasjonen måtte være postet et sted, av Microsoft.

 

Også har man selvfølgelig det skillet med å innstallere på godtatt måte, kontra å småfuske litt, selv om man har en gyldig oppgraderingsvei å benytte seg av. Som du er inne på; en kortere innstallasjonsvei, eksempelvis.

Endret av G
Lenke til kommentar

Også har man alt dette helvete, med at Microsoft krever at Windows er oppdatert til og med Win8.1 før du har en lovlig og gratis oppgraderingsvei.

 

Kan metoden din mykhen benyttes på "bar bakke innstallert Windows 8" f.eks.? Eller steiler oppgraderingsveilederen litt da?

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Kan man fremdeles benytte utilities (verktøy) ala produkey for å hente ut nøkkel, selv med Windows 10 innstallert?

 

Funker ikke, alle oppdaterte Windows 10 versjoner har de samme nøklene. Så om du har 100 pcer med Win10 Pro aktivert på, ville du fått 100 like nøkler. Du må skille mellom tre versjoner av Windows 10. Den gratis oppdateringen, den genererer en hardware ID som er unik for din pc, som blir sendt inn til Microsoft sin aktiverings server. Matcher denne neste gang du ev. installerer Windows 10 på samme pc, blir du aktivert. Matcher den ikke blir du ikke aktivert.

 

Andre versjonen er de du kjøper i butikken (eller får fra MSDN). Disse får sin egen nøkkel, slik som Windows alltid har hatt. Her ville du kunne hente ut nøkkelen om du hadde mistet originalen. Alle disse kopiene vil som sagt ha unike koder.

 

Tredje versjon blir ferdig produserte pcer som bærbare osv som kommer med Win10 ferdig installert. De vil nok ha Win10 koden i UEFI/BIOS (og kanskje på en lapp, men det skal ikke være nødvendig når det ligger i UEFI/BIOS, for den får du jo ikke byttet ut)

Her blir det nok også unike nøkler til alle pcer.

 

Også har man alt dette helvete, med at Microsoft krever at Windows er oppdatert til og med Win8.1 før du har en lovlig og gratis oppgraderingsvei.

 

Kan metoden din mykhen benyttes på "bar bakke innstallert Windows 8" f.eks.? Eller steiler oppgraderingsveilederen litt da?

 

Letteste vei om du skal ha en clean install. Formater disken, legg inn Windows 8.1. Drit i oppdateringer osv, gå rett til å sette inn Windows 10 minnepennen/DVD platen (eller mounte .iso filen) start så "oppgraderingen" fra Windows 8.1, velg det nederste valget, ikke behold noe. Så har du en clean install Windows 10 som er aktivert, på betingelse av at du husket å aktivere Windows 8.1 først.

 

Dette skal også funke med Windows 7 SP1, men der har jeg ikke prøvd enda. Så da blir metoden, formater, legg inn Windows 7 SP1, aktiver, start Windows 10 fra Windows 7, oppgrader, velg nederste valget, ikke behold noe, og du har en clean install.

Lenke til kommentar

 

 

Kan man fremdeles benytte utilities (verktøy) ala produkey for å hente ut nøkkel, selv med Windows 10 innstallert?

 

Funker ikke, alle oppdaterte Windows 10 versjoner har de samme nøklene. Så om du har 100 pcer med Win10 Pro aktivert på, ville du fått 100 like nøkler. Du må skille mellom tre versjoner av Windows 10. Den gratis oppdateringen, den genererer en hardware ID som er unik for din pc, som blir sendt inn til Microsoft sin aktiverings server. Matcher denne neste gang du ev. installerer Windows 10 på samme pc, blir du aktivert. Matcher den ikke blir du ikke aktivert.

 

Andre versjonen er de du kjøper i butikken (eller får fra MSDN). Disse får sin egen nøkkel, slik som Windows alltid har hatt. Her ville du kunne hente ut nøkkelen om du hadde mistet originalen. Alle disse kopiene vil som sagt ha unike koder.

 

Tredje versjon blir ferdig produserte pcer som bærbare osv som kommer med Win10 ferdig installert. De vil nok ha Win10 koden i UEFI/BIOS (og kanskje på en lapp, men det skal ikke være nødvendig når det ligger i UEFI/BIOS, for den får du jo ikke byttet ut)

Her blir det nok også unike nøkler til alle pcer.

<snip>

 

 

Og hvor medgjørlige er Microsoft om la oss si skjermkortet ditt byttes ut av entusiastgrunner 15 ganger med et nytt, gitt at skjermkort er en del av trigger for hardwareendringer?

 

Får man unik nøkkel om man kjøper fra Microsoft sin webshop også?

 

Vil BIOS la seg oppdatere uten å overskrive Microsoft-nøkkelen. Og hvor mange operativssystemer har BIOS plass til å holde på? Og hva skjer eventuellt når Windows 11 kommer ut, dersom det i det hele tatt vil skje?

 

Vil Microsoft kanskje flytte over på en gratismodell for framtiden, og det er selvfølgelig ikke noe de ville røpet nå? Blir livstidsabonnentene av Windows 8/Windows 10 da sure, fordi deres versjon er verdiløs, eller vil disse livstidsabonnentene ha (sitte igjen med) noen få fordeler over gratisabonnentene?

 

Vi sitter jo i et slags mellomstadie slik jeg ser det. Og det blir Microsoft som må tekkes kunden riktig. Det er ihvertfall helt sikkert. De har tross alt litt konkurranse fra andre aktører på OS.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hva med virtualisering. Er VMware Tools oppdateringer, en del av denne nedtellingsmodellen for hardwareendringer? Regner nesten med nyere Windows følger noenlunde det som blir introdusert allerede med Windows XP.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Og hvor medgjørlige er Microsoft om la oss si skjermkortet ditt byttes ut av entusiastgrunner 15 ganger med et nytt, gitt at skjermkort er en del av trigger for hardwareendringer?

Lite, men tror ikke skjermkort er en del av hardeware IDen i denne sammenheng. Hovedkort, CPU og MAC adresse på nettverkskortet (ofte på HK) er det som blir HW IDen i Win10 tilfellet. (det er det de som har litt peil sier i alle fall, Microsoft vil vel aldri gå ut med nøyaktige detaljer rundt dette)

 

 

Får man unik nøkkel om man kjøper fra Microsoft sin webshop også?

 

Ja det får du. Sammen med en digital kopi av Windows 10.

 

 

Vil BIOS la seg oppdatere uten å overskrive Microsoft-nøkkelen. Og hvor mange operativssystemer har BIOS plass til å holde på? Og hva skjer eventuellt når Windows 11 kommer ut, dersom det i det hele tatt vil skje?

 

Ev Windows 8 koder (eller fremtidige Win10 koder) i UEFI/BIOS kan ikke endres uansett. Ligger i en del som ikke kan skrives over. Det betyr også at heller ingen ting lagres der, så om du oppgraderer en Win8.1 pc med sin kode i UEFI/BIOS, så endres ikke denne til win10. Eneste som har noe å si for Win10 er hardware iden som sendes inn da pcen blir aktivert, og den lagres hos Microsoft og ikke på pcen eller i BIOS eller noe annet sted.

 

 

Vil Microsoft kanskje flytte over på en gratismodell for framtiden, og det er selvfølgelig ikke noe de ville røpet nå? Blir livstidsabonnentene av Windows 8/Windows 10 da sure, fordi deres versjon er verdiløs, eller vil disse livstidsabonnentene ha (sitte igjen med) noen få fordeler over gratisabonnentene?

 

Umulig å vite, Windows 10 ble jo lansert i dag, men sikkert en avdeling som jobber med slike spørsmål akkurat i dette øyeblikk, men hva de kommer frem til, vites jo ikke.

 

Vista var dyr å oppdatere til (om du ikke brukte noen smutthull i USA osv), Windows 7 var nokså dyr å oppdatere til, Windows 8.x var jo nesten gratis (249 minus ev rabatter, så rundt 100 lappen for de heldigste), og nå er Win10 gratis.

Så de har i alle fall skjønt at for å få markedsandeler må de ha en sykt billig pris, eller gratis. Men dette gjelder jo bare privatkundene, og det er jo ikke vi som står for de store inntektene til Microsoft. Men ved at brukerene får Win10 gratis, kan en overgang for et firma gå mye enklere siden folk er vant til å bruke det. Samme med at de som kanskje sitter å beslutter å kjøpe inn 2 millioner lisenser liker windows 10, og har funnet ut at det kan kjøres på selskapets løsninger, og derfor kjøper inn windows 10.

 

Så jo større markedsandelen blir, jo mer sannsynlig blir det at de store selskapene følger etter. Og slikt blir det penger i kassen av. Ikke at du og jeg får en gratis versjon, eller måtte betale 200 kroner eller noe slikt.

 

Hva med virtualisering. Er VMware Tools oppdateringer, en del av denne nedtellingsmodellen for hardwareendringer? Regner nesten med nyere Windows følger noenlunde det som blir introdusert allerede med Windows XP.

 

Nå må du forklare, for det skjønte jeg ingenting av....

Endret av myhken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en av de klassiske "Er det langt igjen?" / "Er vi snart fremme?"-dagene ..... ;)

 

Jepp, jeg gir opp noen timer nå....for jeg svarer jo på det samme 100 ganger, og likevel spør folk om det samme. Oppdaterte førsteposter i de to mest aktuelle trådene også, men likevel spør folk om det samme.

Så da får de spørre i noen timer og gi hverandre 100 ulike svar, forvirre alle. De fornuftige leser første postene, og kanskje mine tråder ;) så har de svar på det meste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva med virtualisering. Er VMware Tools oppdateringer, en del av denne nedtellingsmodellen for hardwareendringer? Regner nesten med nyere Windows følger noenlunde det som blir introdusert allerede med Windows XP.

 

Nå må du forklare, for det skjønte jeg ingenting av....

 

 

 

VMware Tools er jo VMware, Inc. sin måte å holde gjeste-OS'ene (deriblant Windows gjeste-OS) moderne på. F.eks. så har det blitt lagt til gyroskop og en hel masse annen virtuell hardware-støtte med VMware Tools, i de aller nyeste oppdateringene. VMware Tools bestemmer også noe om bakoverkompatibilitet med tidligere VMware-versjoner. Også vil man før eller siden bli spurt om å oppdatere denne VMware Tools, enten man oppgraderer sitt gjeste-OS fra Windows 7 til Windows 10. Når man utfører det er helt valgfritt, men man bør gjøre oppdateringen. F.eks. så hadde jeg nylig en virtuell skjermkortkrasj. Da jeg nok hadde VMware Tools fra VMware Workstation 9 liggende på gjeste-OS'et, også har jeg betalt meg til oppgradering til VMware Workstation 11 på denne verts-PC'en min.

 

Samt, at VMware Tools sørger får bredere og stadig bredere minnemengde støtte (i dens utviklingsløp), flere ditt og flere datt av hardwarestøtte. Det er selve kjernen av moderniseringen innad i VMware.

 

Det er virtuelle lydkort, virtuelle nettverkskort, virtuelle skjermkort, .. harddisker, optiske drev m.m.

Derfor spør jeg, av den simple grunn at dette er et av hjertepumpene til det virtuelle miljøet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Har lest at skal være mulig å få en fysisk kopi i form av usb-penn eller DVD.

 

Noen som vet hvordan jeg får bestilt dette?

 

Du kunne kjøpe en USB-stick med Windows 10 på fra store.microsoft.com (- den amerikanske nettbutikken -) tidligere i dag, men nå er den utsolgt. Slik jeg forstår det, så følger det en Product Key med når du kjøper denne, og den kan du bruke når det måtte passe deg. Det er ingen tidsbegrensning på denne - innenfor den perioden Microsoft støtter Windows 10, da. (10 år fra nå av?)

 

Jeg vet ikke hva prisen på denne USB-stick'en var, men du kan istedet velge å laste ned Windows 10 (Home) for $120. Da vil du også få en Product Key som du kan bruke når det passer deg. Dette kommer nok snart til den norske nettbutikken til Microsoft også.

 

Du har 1 år på deg fra og med i dag til å få en gratis oppgradering fra Win7/8.1, så dette er jo ikke noe du stresse med i dag.

(Men, kjenner jeg folk rett, er det mange som kommer til å utsette dette til siste dagen, og så vil et strømbrudd e.l. gjøre at de ikke "rekker flyet". Og så starter jamringen.)

Lenke til kommentar

 

 

Hva med virtualisering. Er VMware Tools oppdateringer, en del av denne nedtellingsmodellen for hardwareendringer? Regner nesten med nyere Windows følger noenlunde det som blir introdusert allerede med Windows XP.

 

 

Nå må du forklare, for det skjønte jeg ingenting av....

 

 

VMware Tools er jo VMware, Inc. sin måte å holde gjeste-OS'ene (deriblant Windows gjeste-OS) moderne på. F.eks. så har det blitt lagt til gyroskop og en hel masse annen virtuell hardware-støtte med VMware Tools, i de aller nyeste oppdateringene. VMware Tools bestemmer også noe om bakoverkompatibilitet med tidligere VMware-versjoner. Også vil man før eller siden bli spurt om å oppdatere denne VMware Tools, enten man oppgraderer sitt gjeste-OS fra Windows 7 til Windows 10. Når man utfører det er helt valgfritt, men man bør gjøre oppdateringen. F.eks. så hadde jeg nylig en virtuell skjermkortkrasj. Da jeg nok hadde VMware Tools fra VMware Workstation 9 liggende på gjeste-OS'et, også har jeg betalt meg til oppgradering til VMware Workstation 11 på denne verts-PC'en min.

 

Samt, at VMware Tools sørger får bredere og stadig bredere minnemengde støtte (i dens utviklingsløp), flere ditt og flere datt av hardwarestøtte. Det er selve kjernen av moderniseringen innad i VMware.

 

Det er virtuelle lydkort, virtuelle nettverkskort, virtuelle skjermkort, .. harddisker, optiske drev m.m.

Derfor spør jeg, av den simple grunn at dette er et av hjertepumpene til det virtuelle miljøet.

Vm tools vil jo ikke bli automatisk oppdatert av Windows, har jo aldri vært en del av Windows. Du må selv styre dette via VmWare. Jeg har brukt VmWare i ganske mange år nå.

 

Så om det var poenget ditt, så er det ingen fare. Kjipere med de som har hardware som får/kan få drivere fra Windows update. Der kan slikt skje.

Lenke til kommentar

 

 

Kan man fremdeles benytte utilities (verktøy) ala produkey for å hente ut nøkkel, selv med Windows 10 innstallert?

 

Funker ikke, alle oppdaterte Windows 10 versjoner har de samme nøklene. Så om du har 100 pcer med Win10 Pro aktivert på, ville du fått 100 like nøkler. Du må skille mellom tre versjoner av Windows 10. Den gratis oppdateringen, den genererer en hardware ID som er unik for din pc, som blir sendt inn til Microsoft sin aktiverings server. Matcher denne neste gang du ev. installerer Windows 10 på samme pc, blir du aktivert. Matcher den ikke blir du ikke aktivert.

 

Andre versjonen er de du kjøper i butikken (eller får fra MSDN). Disse får sin egen nøkkel, slik som Windows alltid har hatt. Her ville du kunne hente ut nøkkelen om du hadde mistet originalen. Alle disse kopiene vil som sagt ha unike koder.

 

Tredje versjon blir ferdig produserte pcer som bærbare osv som kommer med Win10 ferdig installert. De vil nok ha Win10 koden i UEFI/BIOS (og kanskje på en lapp, men det skal ikke være nødvendig når det ligger i UEFI/BIOS, for den får du jo ikke byttet ut)

Her blir det nok også unike nøkler til alle pcer.

 

 

Hva med Retail?

Lenke til kommentar

 

 

 

Kan man fremdeles benytte utilities (verktøy) ala produkey for å hente ut nøkkel, selv med Windows 10 innstallert?

 

Funker ikke, alle oppdaterte Windows 10 versjoner har de samme nøklene. Så om du har 100 pcer med Win10 Pro aktivert på, ville du fått 100 like nøkler. Du må skille mellom tre versjoner av Windows 10. Den gratis oppdateringen, den genererer en hardware ID som er unik for din pc, som blir sendt inn til Microsoft sin aktiverings server. Matcher denne neste gang du ev. installerer Windows 10 på samme pc, blir du aktivert. Matcher den ikke blir du ikke aktivert.

 

Andre versjonen er de du kjøper i butikken (eller får fra MSDN). Disse får sin egen nøkkel, slik som Windows alltid har hatt. Her ville du kunne hente ut nøkkelen om du hadde mistet originalen. Alle disse kopiene vil som sagt ha unike koder.

 

Tredje versjon blir ferdig produserte pcer som bærbare osv som kommer med Win10 ferdig installert. De vil nok ha Win10 koden i UEFI/BIOS (og kanskje på en lapp, men det skal ikke være nødvendig når det ligger i UEFI/BIOS, for den får du jo ikke byttet ut)

Her blir det nok også unike nøkler til alle pcer.

 

 

Hva med Retail?

 

 

Retail = de du kjøper i butikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...