Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Søvnløse døgn ødelegger livet mitt.


Anbefalte innlegg

I skrivende stund er det over 30 timer siden jeg våknet. Våknet opp fra drømmeverden.. 

 

Hei. Jeg lover å komme til poenget snart, men først litt historie og litt om meg. 

Jeg er 20 år gammel lærling, i et relativt fysisk krevende fag (ikke mer om dette da jeg ønsker å være anonym).

Det hele startet for ca 2-3 år siden. Tiden jeg brukte på å sove ble lengre å lengre for hver natt som gikk, selv om jeg alltid går til sengs kl 22-2300. Husker jeg lå til somoftest rundt kl 02-03 før jeg sovnet, irriterte meg hvert minutt over at jeg ikke bare kunne legge meg ned, lukke øynene og sovne- slik som "normale folk" kan. 

 

Besøkte legen etter ca 3-4 uker da dette begynte å bli veldig slitsomt. Jaja, ok. Fikk utskrevet Vallagran, og han beskrev meg som mild depressiv da jeg akkurat hadde komt ut av et forhold.. 

 

Vallagran er en allergi medisin som gjør deg slakk. Greit det, funka de 2 første nettene, men ble så sliten, akk som en hangover dagen etterpå. Året gikk og ting ble faktisk bedre. Periode vis. 

 

Akkurat som om det var 1 uke i månden der jeg ikke fikk sove mer enn 4t/døgn. 

 

For et år siden hadde jeg en ganske lang periode der jeg gikk med en relativt fucka døgnrytme. Våken ett døgn, sove 10 timer, våken ett døgn, osv. Noen som resulterte i at jeg aldri hadde energioverskudd. I samme periode hadde jeg min værste dag på jobb noen sinne.  Våknet natt til mandag, ca kl 3-4. Var våken helt til onsdag uten et eneste minutt på øret. Følte meg tom, som en "walking dead". Fant fort ut at en kollega måtte kjøre meg hjem når dagen var omme. Så stjerner og hadde så å si null motorisk kontroll over kroppen. 

 

Gikk så til legen som ikke ville skrive ut noe annet en vallagran, da dette ikke er vanedannende. Takket fint nei til dette. Det neste halve året tenkte jeg "fuck it, jeg gir opp. Hvem trenger vell søvn? Får gå som det går". Noe som ikke gikk så bra. 

 

For ett halvt år siden opplevde jeg noe jeg aldri har sett maken til. Søvnparalyse. 

Det vil si, kort fortalt, at en er våken mens man drømmer. Det vil si, hjernen er våken, men kroppen er paralysert (forsvarsmek). Disse bisarre marerittene dukket opp annenhver natt ca. Så var det tur til legen igjen...

 

Ble vider sendt til en psykolog som var spesialisert innen dette. 40 dager vente tid.. Kom inn, og han gjort noen "psyko-motoriske triks" på meg. Fynket fett.

 

 

 

Ellers, om meg så er jeg en sosial gutt. Liker og henge med kompiser og  tar gjerne ut på byen. Er strukturert, har godt forhold til foreldrene mine som jeg forøvrig flyttet fra når jeg var 16 år. Min mentale helse er god, og har ingenting som plager meg uten om søvnen. Snuser, drikker kaffi (aldri senere en lunsj, 12 tiden), og har et normalt forhold til alkohol. Har ikke prøvd noen andre rusmiddler. MEN i min situasjon så vurderes det (cannabis).

Kan også nevnes at søvnhyggienen min er god, og er kun i senga når jeg prøver å sove. 

 

Noen som vet hva jeg feiler? Opplevd lignende? BØR jeg bytte fastlege? 



Anonymous poster hash: 835aa...47d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er mulig du kan ha nytte av å forsøke tilskudd av Melatonin. Dette fåes som et

legemiddel "uten markedsføringstillatelse" her i Norge på apoteket med resept fra

legen. Melatonin beskrives av produsenten som et kosttilskudd med anbefalt dose 1

kapsel 1 time før leggetid.

 

Les om melatonin på Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Melatonin

 

 

For å komme inn i en normal søvnrytme kan det være nyttig i en periode å legge seg

og våkne til samme tid hver dag (også helgedagene).

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Går på Serequel selv, det er litt skummelt å ta det kun i forbindelse med søvnproblemer siden det er antipsykotika og brukes mot veldig mange andre ting så jeg ville testet andre ting først. Veldig mange som får skikkelig hangover på dem og ikke klarer å fungere normalt. Du kan utvikle en eller annen skummel sykdom hvis du ikke trapper opp forsiktig. Kroppen blir også vant til å bruke dem så du blir "avhengig" av dem for å få sove.

 

Jeg testet så og si alt legen kastet på meg og ingenting fungerte, men jeg sliter med en del andre ting i tillegg så Serequel'en er ikke kun mot søvnproblemer.

 

IKKE bruk cannabis for å sove, det kan hjelpe en stund, men det kan fucke opp ting i hodet ditt og skape fler problemer enn det fikser. Dette gjelder i større grad hvis du har noen underliggende problemer, som du kanskje ikke vet om engang.

Lenke til kommentar

Svært mange antipsykotika har søvnforbedrende virkning selv ved lave doser. 

 

Tolvon er et legemiddel som virker veldig godt på enkelte, og bivirkningene er små.

 

Jeg nevner medisiner som mennesker i min omgangskrets har fått for tilsvarende problemer. Det er opp til legen og vurdere hvilken medisin en skal ha, men det skader ikke å ha noen konkrete medisiner du kan diskutere med legen. 

Lenke til kommentar

Hør med legen om innspvningsmedisiner for en kort periode, for å prøve å komme inn i rytmen igjen. Tok selv dette da jeg hadde problemer med søvnen, brukte de en ukes tid eller noe slik. Ble ikke avhengig og kom inn i en bedre rytme. Men ikke ta de over lengre perioder, da blir du avhengig...

Lenke til kommentar

Jeg har også erfaring med korttidsbruk av innsovende, brukte Stilnoct 20mg (eller var det 10 kanskje) da jeg sleit med å sove i eksamenstiden for et par år siden. Det har kort halveringstid så du får ingen hangover, men siden det er et benzoderivat er det kraftig vanedannende. Mulig å trippe på det også. For min del sov jeg fint i etterkant, men det har kanskje å gjøre med at det var juleferie.

 

Ellers så har jeg også i lengre perioder slitt med å sove. På mitt verste så ligger jeg våken gjennom hele netter, typisk dagen eller dagene før en eksamen. Før min siste eksamen nå i våres sov jeg vel 2 timer ila 3 døgn. De generelle søvnproblemene utenom eksamen forbedret seg uansett vesentlig etter at jeg begynte å studere, fikk samboer og noen å dele seng med, dvs drastisk endrede sovevaner. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det at legene ikke skriver ut medisin som virker er virkelig dårlig. Jo lenger folk går med søvnproblemer jo verre er det å komme ut av dem. Tilslutt ender man opp med sykemelding osv, og dette er ingen tjent med.

 

Mange har brukt Imovane i årtier uten problemer ved at de mister effekten.

 

Vallergan og antipsykotika ville jeg holdt meg langt unna - pillene bør kun virke når man skal sove og ikke hele døgnet. Imovane virker noen få timer og hangover uteblir i større grad.

Lenke til kommentar

Det som funka for meg var å ha imovane i bakhånd. Jeg hadde dem på et fast sted og hadde som rutine at jeg tok dem dersom jeg ikke fikk sove etter en times tid. Det ga meg så mye ro, at jeg nokså raskt begynte å sovne fort og greit. Dette er endel år siden og for tida sover jeg veldig bra (uten noe som helst i bakhånd).

 

Medisiner av alle slag bør man være forsiktig med. Begrens bruken så mye som mulig. Vær forsiktig med å høre på hobbyapotekerne her inne. Det er alltid noen som kjenner dattera til Leif Ronny som har knasket hyppere i femten år og fungerer utmerket.

 

Edit: Jeg er ikke positiv til hverken mariuana eller medisiner som langvarig løsning.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Bruker selv seroquel eller kviteapin, 50mg. Dette er som nevnt i tråden antipsykotika som egentlig er ment for schozofreni og også bipolar lidelse, i doser på kanskje 600mg og oppover. Det virker for meg som at det er lite forskning bak bruken av dette som sovemedisin, men at det er mer et medisinsk kjerringråd som har blitt allmenpraksis verden over. Mitt inntrykk er at det sannsynligvis ikke er farlig å bruke det i såpass små doser, men som med all medisin bør det brukes med forsiktighet og helst unngås. Det funker relativt bra for meg, men det er viktig å ta det tidlig på kvelden fordi halveringstiden er lang. Tar jeg det midnatt kan jeg slite veldig med å komme meg opp om morgenen, man blir litt slått ut. Så jeg tar det rundt kl 21, merker effekten kort tid etterpå, men jeg klarer fint å være våken noen timer til. Det som er litt skummelt er at jeg føler meg litt avhengig av den for å sove, men dette kan jo også forklares av at jeg i utgangspunktet har et søvnproblem. Er ikke avhengig av den ellers, det er ikke sånn at jeg får abstinens eller føler meg dårlig om jeg ikke tar den. Den skal også ha en angstdempende virkning, men dette er ikke noe jeg har merket noe særlig til.  Imovane har jeg også prøvd men for min del hadde den effekt i kanskje tre netter før jeg ikke merket stort. 

Kan veldig anbefale jevnlig fysisk aktivitet og generelt bruke kroppen hver dag, det er godt å bli godsliten i kroppen og faktisk føle at man vil legge seg og få hvilt ut litt. Sier seg selv at om man ikke bruker hjernen eller kroppen så forsvinner litt "behovet" for søvn, om man faktisk klarer å få gang på dette er det en god sirkel. 

Lenke til kommentar

Jeg er schizofren og gikk nett av seroquel, jeg kan ikke anbefalle å ta seroquel over lengre perioder.

Om ikke søvnen din har vært fucka før så blir det den da (om du slutter på den)

Her er en link over bivirkninger når du slutter med seroquel: http://mentalhealthdaily.com/2014/05/20/seroquel-quetiapine-withdrawal-symptoms-how-long-do-they-last/

 

Kan ikke anbefalle å sove 6 timer i uka altså. Det var fælt.  :eek:

Lenke til kommentar

Det gikk 2 uker til jeg fikk normal døgnrytme igjen. Fikk insomia withdrawl symptom. Første uken av seroquel sov jeg 6 timer på en uke.

 

+ oppkast  :nei:

 

 

Gikk på det i 8mnd. Og litt større dose en det som blir diskutert her da vel og merke ;)

 

 

Kanskje litt mer en 6 timer om jeg duppet av her å der. Men var veldig vansklig å sove.

Endret av KimL
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Du er mulig du kan ha nytte av å forsøke tilskudd av Melatonin. Dette fåes som et

legemiddel "uten markedsføringstillatelse" her i Norge på apoteket med resept fra

legen. Melatonin beskrives av produsenten som et kosttilskudd med anbefalt dose 1

kapsel 1 time før leggetid.

(...)

Fikk utskrevet engang, husker ikke helt hva det het, men tror det var "circadin"  (2 mg melatonin). Dette hjalp meg lite, så jeg kjøpte 160 tabletter 3 MG, og 160 5  mg i utlandet.. Bruker det av og til i håp om at det skal fungere, men hjelper svært lite :(  

 

Serequel/Quetiapine kan være et alternativ for deg i en periode. Snakk med legen din om dette. 

Notert! :) takk for svar

 

Hør med legen om innspvningsmedisiner for en kort periode, for å prøve å komme inn i rytmen igjen. Tok selv dette da jeg hadde problemer med søvnen, brukte de en ukes tid eller noe slik. Ble ikke avhengig og kom inn i en bedre rytme. Men ikke ta de over lengre perioder, da blir du avhengig...

Legen min er relativt nazi når det kommer til utlevering av resepter, men må gjør det et forsøk.. 

 

Det at legene ikke skriver ut medisin som virker er virkelig dårlig. Jo lenger folk går med søvnproblemer jo verre er det å komme ut av dem. Tilslutt ender man opp med sykemelding osv, og dette er ingen tjent med.

 

Mange har brukt Imovane i årtier uten problemer ved at de mister effekten.

 

Vallergan og antipsykotika ville jeg holdt meg langt unna - pillene bør kun virke når man skal sove og ikke hele døgnet. Imovane virker noen få timer og hangover uteblir i større grad.

Enig i det du sier her :) Imovane  fungerer supert! Desverre må jeg kjøpe dette på svartebørsen/få av familie medlemmer som også sliter med søvnen

 

Det gikk 2 uker til jeg fikk normal døgnrytme igjen. Fikk insomia withdrawl symptom. Første uken av seroquel sov jeg 6 timer på en uke.

 

+ oppkast  :nei:

 

 

Gikk på det i 8mnd. Og litt større dose en det som blir diskutert her da vel og merke ;)

 

 

Kanskje litt mer en 6 timer om jeg duppet av her å der. Men var veldig vansklig å sove.

 

"insomia withdrawl symptom"? hva er det?

 

 

 

 

Forresten så kan jeg legge ved at familien på mor sin side har slitt med søvnvansker i genrasjoner... Er det arvelig?  

 

 

takker for svar alle mann! :)

 

Anonymous poster hash: 835aa...47d

Lenke til kommentar

Jeg bruker immovane og er fornøyd med det.

Sliter med søvn i lange perioder og klarer meg virkelig ikke uten immovane.

 

Har prøvd quetiapin (usikker på skrivemåten) og tolvon også, men begge fikk jeg en helt forferdlig hangover av.

Endret av Chroma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...