Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer SSD/boot


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må legge den til i Boot Options først, husker ikke helt hvor det er.

Tror det ligger på Hard Drive BBS Priorities, men er ikke helt sikker. Kan sjekke senere hvis du ikke finner ut av det.

 

Gikk inn på Hard Drive BBS Priorities og valgte SSD'en (Samsung) som boot option 1. Men da får jeg feilmeldingen som du ser nedenfor. 

 

sgLKIfu.jpgIzsdvOT.jpg

 

EDIT: En annen ting; Det tar veldig lang tid før tastaturet mitt fungerer, så jeg er fast på Asus logoen (hvor man går inn i BIOS'en) i rundt 20 sekunder før jeg kan bruke tastaturet. 

Endret av nunster
Lenke til kommentar

Et bilde av diskbehandling viser oss hvor system/boot partisjonen ligger.

Det er den disken du må boote fra i bios og det er ikke nødvendigvis der windows er installert.

 

På hovedkortet under post vil disk kontrollere og satakontroller enumerere diskene i en rekkefølge. Ofte er det sata port 1,2,3 osv. Men det blir ikke alltid entydig når noen er sata 6G og andre er sata 3G osv hva rekkefølgen egentlig er.

Windows installerer boot på den disken som er først enumerert. Og det er kke nødvendig den du peker at windows installasjonen skal ligge.

Gjenkjennes som en partisjon på 100MB uten stasjons bokstav tildelt. Det er en aktiv partisjon , systemfiler og bcdstore,boot.

 

Av denne grunnen (om man ikke er obs på dette og ser det selv) anbefales at kun OS disk er tilkoplet under installasjon.

 

http://windows.microsoft.com/en-us/windows/what-are-system-boot-partitions#1TC=windows-7

Lenke til kommentar

Det er litt her og der'ser jeg . Noe nytt og noe gammelt.

På den 100MB på seagate er det systemfiler (system). Så booting er avhengig av den idag.

For å rette på det kan du boote med windows DVD med seagate frakoplet , og kjøre en boot repair.

Da vil windows gjøre den 100MB partisjonen på SSD fullstendig. http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/start-your-computer-from-a-windows-7-installation-disc-or-usb-flash-drive

 

Edit:

Legg merke til at seagate er først enumerert(disk0)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Sjekk at du har dem i USB2 porter og ikke USB3 (blå kontakt) porter. USB3 porter virker kanskje ikke i Windows uten drivere. Dog litt rart da er er USB3 porter på Intel Z97 chipset.

 

Skal teste det nå :)

 

EDIT: Funket dessverre ikke. Noe annet jeg kan prøve? :s

Endret av nunster
Lenke til kommentar

Ta og sjekk innstillingene i BIOS for USB support, du kan prøve Legacy USB Support = Auto og ECHI Hand Off = Disabled enentuelt Enabled, burde være under noe som heter Advanced Menu.

 

I BIOS på Rampage IV Black Edition er det en innstilling som heter USB Support under Boot Menu, har du den, sett denne til Full initialization.

Lenke til kommentar

Hmm , kommer visstnok selv heller ikke inn i bios med mitt sist keyboard kjøp (G710) som erstattet razer black widow . "DEL" registreres ikke under "POST" og keyboard lyset har ikke tent enda.

Får sjekke dette selv når jeg gidder eller når jeg må. Men har flust av andre tastatur tilgjengelig inkl PS/2.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg ville nok resettet bios med jumper. Ta også ut og inn det flate batteriet om det er det på HK ditt i noen min.

 

 

Edit: start PC med jumper i resett og uten batteri. La all strømmen gå ut av maskinen. (30 sek power button)

Endret av KimL
Lenke til kommentar

Ta og sjekk innstillingene i BIOS for USB support, du kan prøve Legacy USB Support = Auto og ECHI Hand Off = Disabled enentuelt Enabled, burde være under noe som heter Advanced Menu.

 

I BIOS på Rampage IV Black Edition er det en innstilling som heter USB Support under Boot Menu, har du den, sett denne til Full initialization.

 

Endret til de innstillingene, og fikk endelig bruke datamusa. Kjørte en oppstartreparasjon-test og fikk dette resultatet;

 

xZgM2aX.jpg

Jeg har ikke koblet fra noen harddisker ennå, skal jeg forsøke å gjøre det nå? Ser også det er 3 ledninger i den porten, men har bare 2 harddisker (SSD & HDD).

Lenke til kommentar

Ta og koble fra snurre disken (HDD) og la kun SSD'en være tilkoblet og prøv igjen.

 

Jeg koblet fra HDD og lot kun SSD'en være igjen. Nå er det slik i BIOS'en

 

5t1OyV1.jpg

 

Diskene:

RrMQvQ2.jpg

 

En ny fil i stasjon (D:) som ikke har vært der før:

He3oFIu.jpg

 

 

Kan ikke si jeg merker noen forskjell.. Det tar omtrent 14 sekunder før ting som Skype, nettverkskort, steam etc åpner seg etter man booter. Skal prøve å gå inn i BIOS og manuelt boote fra SSD og se om jeg får samme erroren som tidligere. 

 

EDIT: Jeg får bootet fra SSD'en helt fint. Men tar veldig lang tid før program etc lastes inn når jeg starter opp. Da snakker jeg opp i mot 20 sekunder, noe som er tregere en den vanlige harddisken min på laptopen med mye mer program som må starte. Jeg har enda ikke koblet til HDD. 

Endret av nunster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...