Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer SSD/boot


Anbefalte innlegg

Den disken D: du har der er egentlig den skjulte boot partisjonen, burde ikke vises i det hele tatt. Gå til diskbehandling, høyre klikk på D: disken og velg Endre stasjonsbokstav eller noe slikt. Derreter velger du Fjern stasjonsbokstav eller noe i den dur. Har ikke norsk OS, så er usikker på hva det heter på norsk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Let etter en timer i bios som heter HDD init og sett denne til 1 sekund.

Har du koplet både HDD og SSD på Intel sata kontroller. Ikke noe marvell eller ASMedia (som Asus bruker for 6G).

 

Du kan også slå av bios boot logo skjermbilder slik at du ser post meldingene og slik gjør det lettere å se hvor det tar tid.

 

Disable disk kontrollere og andre kontrollere du ikke har i bruk.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Om det er active partisjoner på flere disker skal normalt ikke påvirke boot/post tiden.

Man har satt bios boot orders pri til å boote fra = disk nr 0 og denne har en active partisjon bootbar så går den dit.

Disk initialiserings tider derimmot kan være lange og går ut på timeouts.

Så å slå av bios boot logo må være første pri for så å observere post meldingene (hva skjer , hvor pauses det)

 

Jeg hadde et hovedkort engang som prøvde å boote fra en USB tilknyttet kortleser (uten noe i) , så det kan skje mye rart.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Høres litt ut som samme problemet jeg hadde. Ser at du har Asus hovedkort, som meg. Har du prøvd en annen sata-port. Jeg måtte over på en Intel Sata-port.

 

Har du tilfeldigvis koblet den til en av de to nederste?

 

Er ikke så flink med dette, men kan ta et bilde og vise deg hvor jeg har koblet til. 

 

i1.jpg

 

Nederst i høyre hjørne, de røde "klossene" vedsiden av Republic of Gamers logoen.

Lenke til kommentar

Ok. Jeg fikk det for meg at det skjedde ved Windows 10 oppgradering jeg.

 

 

Jeg ville uansett prøvd å bytte Sata-port samt ledning, bare for å utelukke. Bytt f.eks ledning med DVD-rom.

 

Kan godt være Windows 10 nå som du sier det ja. Men har alltid følt at PC'en ikke har utnyttet SSD'en. Skal se om jeg finner noen andre ledninger. Og CD rommet er visst den tredje kabelen  :wee:

Lenke til kommentar

Ser ut som at du har koblet SSD'en til Asmedia porten.
 
The left two are controlled via an Asmedia controller, while the right six are controlled from the Z97 PCH.
 
19.jpg

 

 

Ville ha tatt en full reinstall av OS'et pga det.

Husk å ha kun en SSD tilkoblet når du installerer OS'et

 

 

____________

 

 

 

 SSD'en Samsung 840 Evo er regnet for å være en problematisk SSD , med tildels sterkt redusert leseytelse.

Har du oppdatert firmware på den ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Johome! Full reinstall ? , det var da voldsomt ..

Det er bare å flytte i mellom ekstern ASMedia og brikkesett så det er ingenting å tape på å kun flytte. Eneste forutsetningen er at bios er satt til ahci (som er default)

Windows har ingen ytelse eller andre problemer med å få flyttet på diskene sålenge MSAHCI driveren finner både SSD og Datadisk på Intel brikkesett portene.

 

Det med portene og sjekke hvor de er tilkoplet har jeg forsåvidt nevnt til deg nunster i post #28.

Det er illustrert i PDF brukermanualen for hovedkortet ditt hvilke som er Intel og hvilke som tilhører tredjeparts sata/disk kontroller.

Hvis det er så veldig viktig å få ned oppstartstiden kan du slå av bios logo i settings i bios og se hva som skjer under post på skjermen og rapportere hva som står når det "pauses" eller tar lang tid her.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...