Gå til innhold

"Kjærlighets" evangeliene..


RWS

Anbefalte innlegg

Vi ser i dag, både her hjemme, men spesielt i USA, en trend blandt kristne som stemmer svært dårlig med det såkalte "kjærlighets" evangeliet de hele tiden påstår de fremmer...

Snu det andre kinnet til, elsk din neste og lignende gjelder tydeligvis ikke for homofile (eller andre som ikke faller innenfor de snevre rammene i kristendom), men ALLIKEVEL har de frekkhetens nådegave og fortsetter å kalle religionen sin for "kjærlighets evangeliet... Hvorfor det? Skjønner de virkelig ikke at religionene deres fremmer hat og undertrykkelse?

 

For det jeg ikke kan forstå hos kristne som faktisk mener homofile skal straffes, forfølges og forbys er hvordan de kan forsvare det? Hvordan kan de i det ene øyeblikket mene at de har en gud som elsker mennesker og som ikke vil noen noe vondt, at den guden står for kjærlighet og at de følger kjærlighetens evangelium også videre når de i det neste øyeblikk faktisk beviser at de ikke tenker det, eller har noen ønske om å faktisk vise det de påstår de preker? Hvor falsk går det an å bli uten at samvittigheten tar dem liksom?

 

Og spørsmålet er hvorfor de selv ønsker å fremstå så urettferdige at de ikke ønsker det beste for alle? Skjønner de ikke at dette til syvende og sist vil ta knekken på kristendommen her i landet? Skjønner de virkelig ikke at folk flest i dag vil ta avstand fra et så hatefult budskap som kristendommen i bunn og grunn er og derfor slutte å støtte dette, både i mening og økonomisk?

 

I fjor meldte dobbelt så mange seg ut av statskirken enn i året før grunnet denne homofil striden kirken nå har, for det har gått opp for folk hva for en lite kjærlig instuisjon kirken faktisk er og at ord som "folkekirken" er blitt nesten som et skjellsord å regne. Så noe godt er det kommet ut av denne striden i mine øyne, for det har åpnet øynene til enda flere hva for en primitiv og brutal kristendom også er. Flere og flere har fått skikkelig avsmak av islam og når kristendom følger opp med å være like brutale er det ikke så rart at folk reagerer. Tror også mange kristne trodde at de kunne fremme kristendom som et "våpen" mot islam, men her har de, med rette,feilet styggt, for de har langt på vei bevist at kristendom ikke er et hår bedre enn doktrinene i islam på bunnlinjen, for det de fremmer er jo nettopp en segresjon av mennesker med en annen legning uten å ha annet å slå i bordet med enn primitive og brutale skrifter skrevet for lenge siden... og på det grunnlaget skal altså folk nektes samme privilegier som resten av folkene her i landet? For en latterlig tanke... 

 

Men som sagt, det kommer noe godt ut av dette og det er kristendommens fall i løpet av 10 til 20 år... Folk flest gidder ikke mer med denne primitive klubben og flere og flere mener at de som ønsker slike falske håp skal betale for dem selv også... For når stats støtten forsvinner så forsvinner i stort monn også kristendommen... Dette er kristendommens fall, men kristne som faktisk mener at deres primitive skrifter har noen relevans i et opplyst samfunn fatter ikke dette enda... og gjør det forhåpetligvis ikke før det er for sent og de selv må betale for kirkene sine...

 

Men jeg skjønner fremdeles ikke hvordan kristne kan forsvare denne motstanden mot kjærlighet og fremdeles påstå at de fremmer kjærlighet...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Kan du definere hva du mener med ordet "kjærlighet"? Er vant med asiatisk form for kjærlighet, og den beskrives ikke på samme måte som vår vestlige variant, så det finnes altså mer enn en form for "kjærlighet"

Lenke til kommentar

Kan du definere hva du mener med ordet "kjærlighet"? Er vant med asiatisk form for kjærlighet, og den beskrives ikke på samme måte som vår vestlige variant, så det finnes altså mer enn en form for "kjærlighet"

 

Og asiatisk kjærlighet er?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Kan du definere hva du mener med ordet "kjærlighet"? Er vant med asiatisk form for kjærlighet, og den beskrives ikke på samme måte som vår vestlige variant, så det finnes altså mer enn en form for "kjærlighet"

 

Og asiatisk kjærlighet er?

 

 

Jeg finner ikke andre ord å beskrive asiatisk kjærlighet  med enn "praktisk arbeidsfordeling", mens vestlig kjærlighet er ett konsept som har mange tillegg fra den tiden vi kaller "romantikken". Jeg vil si at den ene formen er for det meste overtro, mens den andre en faktabasert

Lenke til kommentar

Kan du definere hva du mener med ordet "kjærlighet"?

Det er minst tre typer kjærlighet:

1. Eros: Den seksuelle kjærlighet.

2. Philos: Kjærlighet mellom mennesker som liker hverandre, uavhengig av kjønn og seksualitet. Søsken og familie, venner.

3. Agape: Kjærlighet som er ubetinget. Den har du i deg uavhengig av hva andre gjør mot deg, godt eller ondt. Det er en slik kjærlighet en mor kan ha til sitt nyfødte barn - hun elsker det før det har gjort noe. Gud har slik kjærlighet til mennesker, og det er slik kjærlighet han vil at mennesker skal ha til hverandre når det står: Elsk din neste som deg selv.

 

For det jeg ikke kan forstå hos kristne som faktisk mener homofile skal straffes, forfølges og forbys er hvordan de kan forsvare det? Hvordan kan de i det ene øyeblikket mene at de har en gud som elsker mennesker og som ikke vil noen noe vondt, at den guden står for kjærlighet og at de følger kjærlighetens evangelium også videre når de i det neste øyeblikk faktisk beviser at de ikke tenker det, eller har noen ønske om å faktisk vise det de påstår de preker?

Kristne, og Gud, skiller mellom det mennesker er og det mennesker gjør. Gud elsker det mennesker er, som også er det kristne forbildet. Men Gud hater synden, og den straffes. Mennesket straffes altså ikke for å være menneske, men for det mennesket har gjort galt.

 

Noen mener homofile handlinger er galt. Det er ikke dekning i den kristne lære å hevde at det er syndig å være homofil.

 

Kristne mennesker er ikke fullkomne, og tar feil i mangt og meget. Det som er ubetinget godt med den kristne læren, er det kristne idealet vi alle strekker oss etter. Vi kommer stadig vekk til kort, men at idealet er fullkomment godt kan ingen ta fra oss.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Kan du definere hva du mener med ordet "kjærlighet"?

Det er minst tre typer kjærlighet:

1. Eros: Den seksuelle kjærlighet.

2. Philos: Kjærlighet mellom mennesker som liker hverandre, uavhengig av kjønn og seksualitet. Søsken og familie, venner.

3. Agape: Kjærlighet som er ubetinget. Den har du i deg uavhengig av hva andre gjør mot deg, godt eller ondt. Det er en slik kjærlighet en mor kan ha til sitt nyfødte barn - hun elsker det før det har gjort noe. Gud har slik kjærlighet til mennesker, og det er slik kjærlighet han vil at mennesker skal ha til hverandre når det står: Elsk din neste som deg selv.

 

 

Det er bare den siste varianten som jeg vil godkjenne, siden den er av "non sticky" art. Den fordrer ingenting og fjerner intet

 

De to første er forskjellige grader av grådighet, sånn jeg ser det

 

Jeg vil si at den har du ikke i deg, men når dette "deg" er borte, er det bare fenomenet tilbake, rent og brilliant

Lenke til kommentar

 

 

Men jeg skjønner fremdeles ikke hvordan kristne kan forsvare denne motstanden mot kjærlighet og fremdeles påstå at de fremmer kjærlighet...

 

Vil du virkelig forstå det?

 

Du har svaret eller? Hvis ja så vil jeg gjerne høre det ja...

 

 

3. Agape: Kjærlighet som er ubetinget. ...Gud har slik kjærlighet til mennesker, og det er slik kjærlighet han vil at mennesker skal ha til hverandre når det står: Elsk din neste som deg selv

Så derfor sender han alle som ikke er villige til å gå på akkord med sin ærlighet i å bedrive selvbedrag for å tro på denne gudens gjettelek til helvette? Fordi han elsker mennesker ubetinget? Var litt av en kjærlighet...

 

Å elske noen som du elsker deg selv er mulig det, med din livsledsager eller dine barn, men naboen og tilfeldige forbi passerende er umulig å elske som seg selv... Sier seg selv at kravet ikke er mulig å oppfylle... selv om intensjonene er bra da...

 

Tror du selv på alle bortforklaringene du presenterer Market? Kristendommen er verdens religiøse mester i bortforklaringer og unnskyldninger fordi kristendommen har vært eksponert lengst for ordentlig viten og kunnskap og ikke minst skepsis og kritikk, men det blir liksom ikke annet enn bortforklaringer og unnskyldninger allikevel, siden ingen egentlig har svaret...

Lenke til kommentar

 

 

Vil du virkelig forstå det?

Du har svaret eller? Hvis ja så vil jeg gjerne høre det ja...

 

Jeg tenker det henger sammen med hva som er et ekteskap og hva som ikke er det.

 

Definisjonen på ekteskap her i landet er at det er en etisk og juridisk bindende kontrakt mellom to mennesker. En eller annen gang i nær fremtid vil den kanskje også innbefatte flere enn to...

 

Fælt få i dag gifter seg fordi de føler at overtroen i kristendommen gjør noe fra eller til... De aller fleste som gifter seg i en kirke i dag gjør det fordi det er en tradisjon (i effekt vidrefører de en en tusen år gammel kristen tvang som i dag er frivillig..) og de har ingen gud iblandet i det ekteskapet...

 

Det er hva ekteskapet er for folk i dag da de fleste ikke følger kristen tro i det hele tatt, ei heller det intolerante og ofte hatefulle budskapet i de kristne doktrinene... Og godt er det tenker jeg...

 

Og hvorfor er det så vanskelig å se at dette ikke er kjærlighet hverken fra kristnes side eller fra kirkens?

Lenke til kommentar

 

Kan du definere hva du mener med ordet "kjærlighet"?

Det er minst tre typer kjærlighet:

1. Eros: Den seksuelle kjærlighet.

2. Philos: Kjærlighet mellom mennesker som liker hverandre, uavhengig av kjønn og seksualitet. Søsken og familie, venner.

3. Agape: Kjærlighet som er ubetinget. Den har du i deg uavhengig av hva andre gjør mot deg, godt eller ondt. Det er en slik kjærlighet en mor kan ha til sitt nyfødte barn - hun elsker det før det har gjort noe. Gud har slik kjærlighet til mennesker, og det er slik kjærlighet han vil at mennesker skal ha til hverandre når det står: Elsk din neste som deg selv.

 

 

Noen mener homofile handlinger er galt. Det er ikke dekning i den kristne lære å hevde at det er syndig å være homofil.

 

 

 

Om kjærlighet.

Glimrende definisjon  :w00t:

 

Om homosexualitet Og synd

Leviticus 20:13 definerer homosexualitet som "abomination" og straffes med døden. Kvalifiserer ikke det til "Synd"?

.

Lenke til kommentar

 

 

Kan du definere hva du mener med ordet "kjærlighet"?

Det er minst tre typer kjærlighet:

1. Eros: Den seksuelle kjærlighet.

2. Philos: Kjærlighet mellom mennesker som liker hverandre, uavhengig av kjønn og seksualitet. Søsken og familie, venner.

3. Agape: Kjærlighet som er ubetinget. Den har du i deg uavhengig av hva andre gjør mot deg, godt eller ondt. Det er en slik kjærlighet en mor kan ha til sitt nyfødte barn - hun elsker det før det har gjort noe. Gud har slik kjærlighet til mennesker, og det er slik kjærlighet han vil at mennesker skal ha til hverandre når det står: Elsk din neste som deg selv.

 

 

Det er bare den siste varianten som jeg vil godkjenne, siden den er av "non sticky" art. Den fordrer ingenting og fjerner intet

 

De to første er forskjellige grader av grådighet, sånn jeg ser det

 

Jeg vil si at den har du ikke i deg, men når dette "deg" er borte, er det bare fenomenet tilbake, rent og brilliant

 

Dersom noen ser på kjærlighet som grådighet - synes jeg oppriktig synd på dem.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Som sagt så ser jeg på de to første, som helt vanlige "jeg liker" eller "jeg liker ikke"

 

Det handler altså om hva jeg vil at du skal gjøre, slik at jeg kan fortsette å like deg

 

grådighet. og det motsatte av "non sticky"

Lenke til kommentar

Definisjonen på ekteskap her i landet er at det er en etisk og juridisk bindende kontrakt mellom to mennesker. En eller annen gang i nær fremtid vil den kanskje også innbefatte flere enn to...

 

Nei, det vil ikke forundre meg heller...

 

Fælt få i dag gifter seg fordi de føler at overtroen i kristendommen gjør noe fra eller til... De aller fleste som gifter seg i en kirke i dag gjør det fordi det er en tradisjon (i effekt vidrefører de en en tusen år gammel kristen tvang som i dag er frivillig..) og de har ingen gud iblandet i det ekteskapet...

 

Det er hva ekteskapet er for folk i dag da de fleste ikke følger kristen tro i det hele tatt, ei heller det intolerante og ofte hatefulle budskapet i de kristne doktrinene... Og godt er det tenker jeg...

 

Og du forventer at et trossamfunn som faktisk legger mening og innhold i troen skal endre teologi, innhold og praksis på det grunnlaget?

 

Og hvorfor er det så vanskelig å se at dette ikke er kjærlighet hverken fra kristnes side eller fra kirkens?

Fordi begrepet "kjærlighet" ikke har et entydig innhold alle tenker likt om, uavhengig av ståsted. Ingen er uenige i at "kjærlighet" er bra, men når det blir spørsmål om praksis vil vi se tydelige forskjeller.

 

For kristne settes "kjærlighet" inn i rammen av Guds ord og vilje for menneskene og vi regner denne som god for oss, selv om man nok kunne ønsket ting annerledes fra tid til annen. Gud er fortsatt Gud og vi mennesker.

 

Heller ikke er "kjærlighet" først og fremst en god følelse, men viljen til å holde ut, til å stå ved det som er sagt og som er nødvendig. Også i de dagene som er vanskelige og når det koster noe å holde ut. Kristne er ikke lovet bare gode dager, og det har vi heller ikke. Skal vi da tvile på Guds kjærlighet til oss? Men vi er lovet at Gud alltid er hos oss og med oss i alt som skjer herfra og til evigheten og det gir et annet og større perspektiv på livet. Vi setter "kjærlighet" inn i disse rammene.

Lenke til kommentar

Vi ser i dag, både her hjemme, men spesielt i USA, en trend blandt kristne som stemmer svært dårlig med det såkalte "kjærlighets" evangeliet de hele tiden påstår de fremmer...

Snu det andre kinnet til, elsk din neste og lignende gjelder tydeligvis ikke for homofile (eller andre som ikke faller innenfor de snevre rammene i kristendom), men ALLIKEVEL har de frekkhetens nådegave og fortsetter å kalle religionen sin for "kjærlighets evangeliet... Hvorfor det? Skjønner de virkelig ikke at religionene deres fremmer hat og undertrykkelse?

 

For det jeg ikke kan forstå hos kristne som faktisk mener homofile skal straffes, forfølges og forbys er hvordan de kan forsvare det? ....

Ingen kristne mener det, det er bare noe du finner på for å sette kristne i et dårlig lys. Jesus Kristus ga sitt liv for alle også de homofile.

Lenke til kommentar

 

 Jesus Kristus ga sitt liv for alle også de homofile.

At du må sette "også homofile" etter alle sier jo litt om den kjærligheten du tror du føler da...

 

Gud elsker mest sannsylig ingen han, da han ikke finnes, men den guden man har piktert i kristendom, jødedom og islam er det stikk motsatte av kjærlighet, det er mer en morders dagbok om man skal tro det som står der... For ALT blir løst mellom mord, uforstand og dumhet i disse bøkene... Så den eneste kjærligheten disse monoteistiske gudene måtte ha må være for mordere... Spesielt opptatt er han jo også av de som er villige til å myrde sitt avkom...

 

Gude tro er destruktiv og lite kjærlig hear det vist seg... Den eneste grunnen til at kristne her i landet er som de er, at de har kjærlighet til noesom helst annet enn seg selv, kan vi takk det sekulære samfunnet for...

Lenke til kommentar

Noen mener homofile handlinger er galt. Det er ikke dekning i den kristne lære å hevde at det er syndig å være homofil.

Hva er en homofil handling? Jeg kan sagtens tenke meg at noen homofile leier hverandre, eller sitter i armkroken når de ser på TV, eller krangler om oppvasken, eller kjører bil i fylla, eller tar opp lån med sin (samme-kjønnede) bedre halvdel som garantist.

Jeg er sikker på at listen er veldig lang.

Der dette blir vanskelig for meg er når noen begynner å lage en gruppe handlinger som er "så homofile" at de er forbudt i følge en eller annen arbitrær religion. Kriteriene for å falle inn under dette sekkebegrepet virker noe ullent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...