Gå til innhold

Valg av smarttelefon for jobb og fritid til 2000,-


Anbefalte innlegg

Å velge en mobil til 5-6000,- er uaktuelt for mitt bruk. Trenger en modell for å ringe med, skrive meldinger, høre litt musikk samt kunne ta et bilde i ny og ne. Har den med på jobb så den kan godt tåle litt, men har ikke for vane å miste den. Tenkte litt på Xcover 3 til Samsung. Noen forslag til en god modell?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som et greit valg. Holdbar og hendig nok, litt begrenset kamera, men 5 mp holder nok for mange. Minnekort er et must, da 8gb er i minste laget. S5 Active er mer enn dobbelt så dyr, men har bedre specs. Finner du den på tilbud, så hadde jeg vurdert den.

Takk for svar. Har sett på S5 Active, men synes den er noe kostbar i forhold til hva jeg bruker den til. Ville absolutt slått til på et godt tilbud på S5 Active :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

LG G3 til kr. 3000,- synes jeg gir mye mobil for pengene. Den tar bra bilder og har stor og god skjerm for meldinger. I tillegg har den minnekort og utskiftbart batteri.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Microsoft lumia 640 / 640 XL, om du er open for WP.

WP bør fungere. Leste en strålende test om denne Lumia 640LTE her på Hardware :)

 

Tro ikke alt hva du leser. 

Ting man tar som en selvfølge er ikke noen selvfølge på WP, det har jeg selv erfart.

Det verste er jo tradisjonelle apper som feks. Facebook ikke fungerer tilfredsstillende.

 

Om man aldri skal bruke apper så kan jo en slik telefon være ett alternativ, ett dårlig ett... jeg hadde heller kjøpt en Doro til kr. 99,-. Jeg synes nemlig det å kalle en WP for smarttelefon er å overdrive sterkt.

Lenke til kommentar

Høres ut som om en mid-range Android er et perfekt valg for deg. 

 

Som det sies - er man ikke avhengig av apper som fungerer med div. tjenester og eksterne systemer er Windows Phone et fint alternativ. Det er et godt system, men programvareutvalget er helt tragisk. Særlig for litt særere ting. Mye finnes, men det er gjerne tredjepart og/eller helt ræv i forhold til konkurrerende plattformer. 

 

Det plattformen har er dog helt rabiate fans ;)

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Mulig jeg også er idiot da... Men apputvalget til WP er faktisk så horribelt at det eneste jeg ville savnet om jeg valgte en Doro er Spotify og Ruterappen.

 

Apper jeg bruke mye, men som ikke finnes til WP.

Snapchat

Google Maps

Google Translatr

Youtube

Strava (GPS treningsapp)

Finn.no

Airbnb

HBO

 

Apper som finnes, men som er mangelfulle sammenliknet med på iOS og Android.

Facebook

Instagram

TripAdvisor

DNB

IMDB

Lenke til kommentar

Nå sier ikke TS noe om bruk av apper i det hele tatt, kun ringe, melde, høre musikk og ta bilder. Til dette formålet er det bedre å velge en telefon som ikke er mer smart enn nødvendig. De koster mindre, og har batteritid som er langt bedre enn de fleste smarttelefoner.

 

Når det gjelder app-utvalg og -kvalitet for WP, er begge deler dårligere enn for iOS og Android. Har gjort 3 forsøk på WP de siste årene, senest nå i vår, men alle 3 ligger nå pent i skuffen med dårlige kjøp. Synd, for WP er et smooth og flott OS, som flyter godt også på rimelig HW, men det hjelper ikke når det man skal kjøre på toppen ikke oppfyller kravene.

Lenke til kommentar

Å velge en mobil til 5-6000,- er uaktuelt for mitt bruk. Trenger en modell for å ringe med, skrive meldinger, høre litt musikk samt kunne ta et bilde i ny og ne. Har den med på jobb så den kan godt tåle litt, men har ikke for vane å miste den. Tenkte litt på Xcover 3 til Samsung. Noen forslag til en god modell?

Har du eller kommer du til å bruke 2 simkort? En til jobb og en til privat?

 

NB! Velg en telefon med Android 4.4 eller 5.0,  ikke gå lavere. Evt. gå for WP 8.1

Min erfaring er at billig telefoner med Android suger og billig telefoner med Windows er generelt bedre uansett om de mangler noen idiotiske app'er som "barna" bruker.

 

 

 

 

Mulig jeg også er idiot da... Men apputvalget til WP er faktisk så horribelt at det eneste jeg ville savnet om jeg valgte en Doro er Spotify og Ruterappen.

 

Apper jeg bruke mye, men som ikke finnes til WP.

Snapchat - Jeg har hatt/ptøvd snapchat på min Nokia, fungerte helt fint med 3.parts app

Google Maps - Jeg har Google Maps, sikkert 3.parts men den fungerer

Google Translatr - Trenger ikke App, kan google.... Men det finnes

Youtube - Har Youtube app, kan t.o.m. laste ned videoer og se offline.

Strava (GPS treningsapp) - Har Runtastic Pro...

Finn.no - Har nettleser

Airbnb - ?

HBO - Ser ikke film/TV på mobilen, har Kodi og Genesis som er gratis.

 

Apper som finnes, men som er mangelfulle sammenliknet med på iOS og Android.

Facebook - Æsj! Jeg ser mer feil på brukere av FB enn hva jeg gjør med OS'et 

Instagram - Skjønner ikke poenget

TripAdvisor - Kjøper en god bok om stedet jeg reiser til

DNB - Hater DnB og vil ikke ha en App fra dem . Du bør bytte bank!

IMDB - Jeg liker IMDB bedre på WP enn på iPhone.

 

 

 

 

Høres ut som om en mid-range Android er et perfekt valg for deg. 

 

Som det sies - er man ikke avhengig av apper som fungerer med div. tjenester og eksterne systemer er Windows Phone et fint alternativ. Det er et godt system, men programvareutvalget er helt tragisk. Særlig for litt særere ting. Mye finnes, men det er gjerne tredjepart og/eller helt ræv i forhold til konkurrerende plattformer. 

 

Det plattformen har er dog helt rabiate fans  ;)

 
Det er ikke rabiate fans som har Android eller iPhone?
 
Grunnen til at jeg og mange andre har WP er pris/kvalitet. Jeg betalte 2000kr for min Nokia 920 og 2500kr for Nokia 1020.
Hvis jeg bytter fra WP til Android så er ikke det pga App'er, det er pga at jeg har kuttet ut Windows på desktop/Laptop fronten og kun bruker Linux nå. Jeg kommer til å bytte til en ren Android telefon, ikke en bloat'a Samsung eller Sony etc.....
Endret av Membership Expired
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har telefon fra arb.giver, og har nå hatt Samsung Galaxy X-Cover l & ll utgaven, og jeg må si at det ikke har vært optimale mobiltelefoner. Jeg benytter den heller ikke så mye til annet enn samtaler, sms, mms og noe mail, men det utrolig dårlige minnet på disse mobilene er jo nesten til å gråte av.....

Kan ikke en gang ta i mot oppdateringer av programmene som ligger på mobilen fra før av, for internminnet er for lite, hjelper ikke at det kan settes inn minnekort når en nesten ikke får flyttet noe over på det. Kun bilder og de Appene en evt. laster inn over på minnekortet, alt annet er "grået ut" og de kan en da ikke flytte. 

 

Vi har et ganske høyt "forbruk" av mobiler i min jobb, så derfor er det greit å ha noe som tåler litt. Så i utg.pkt. burde en X-Cover vært et bra alternativ, men de to første versjonene er etter min mening helt bedrøvelig.

Om Samsung X-Cover lll er bedre vet jeg ikke noe om, for jeg ville ikke ha flere av dem, og valgte heller en Samsung Galaxy S4 Active (mot at jeg selv betalte et lite mellomlegg). Den har jeg nå hatt i snart et 1 år, og den fungerer ganske bra.

 

Det som er av "utfordringer og plager" for meg så langt er det Android 5.0.1 lollipop som har stått for, hadde ikke de små problemene får den ble installert. Ringevolumet går ned til laveste nivå (eller til helt lydløs) etter hver eneste gang noen ringer til meg. Og noen ganger så hører jeg ikke de meg eller jeg dem ved en samtale, da må mobilen slåes av/på, så er den i orden igjen.

 

Friere muligheter over hva en vil flytte på (til minnekortet), større intern minne og bedre kamera, er de egenskapene jeg har satt mest pris på med denne mobilen i forhold til de X-Cover versjonene jeg har hatt tidligere. 

Lenke til kommentar

Yup. Er forsåvidt synd at det ikke lages flere native apps av de store selskapene til WP. Men MS har tatt endel grep den siste tiden for utviklere, så ikke mulig at de vil klare å heve seg.

MS har betalt folk for å lage apper til plattformen fra dag én, og til og med laget mange av de større selskapenes apper for dem. Allikevel er tilstanden som den er. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...