Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Dater lege, kan hun se pasientjournalen min?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hey 

Jeg har nylig begynt å date en lege. Hun jobber på et stort sykehus. Min fastlege er i samme by men på et lite legekontor. Kan denne legen jeg dater slå opp på dataen sin på sykehuset og søke opp hele medisinjournalen min hos fastlegen? 

 

 

Anonymous poster hash: f432c...d83

 

 

Jeg vet at man må selv overføre journal om man velger å bytte fastlege slik at den kan kjenne til historien din og med det regner jeg med at hun ikke har den muligheten, nei. Men nå er det jo kommet ny journal som skal være mulig å leses av "alle" men her står bare viktige ting slik at du kan få rett behandling om du er uten bevissthet, så det står ikke om du har klamydia der liksom.. 

Lenke til kommentar

Det logges også, så det snokes ikke i vildens sky. 

 

Nja det var jo nettopp en sak om de bank ansatte, der var det jo utrolig mye snoking på kunder uten at det ble store konsekvenser ut av det. Så regner med det er tilsvarende hos legene også. Men som sagt tror jeg ikke de har komplett journal kun den nye typen som jeg ikke husker navnet på i farten, og den har ikke alle fått enda en gang. 

Lenke til kommentar

17 helsefolk snoket på jobben på britney spears, fikk sparken hehe 

 

Vet at fastlegene sender filer på disketter til instanser som skal ha de, så det finnes ikke elektroniske løsninger engang. 

Da får de heller ikke sjekket på sykehyset. 

Har sjekket dette selv i for eks Trondheim, sykehuset kunne ikke finne ut av noe som jeg hadde målt hos fastlegen 1 mil unna. 

Da måtte de be om opplysningene per post. 

 

Kjernejournal kan hu snoke i, men det er ikke det samme som sykehusets eller fastlegens og denne har man innsyn i selv også. 

Og hu kan vel snoke i alt du har gjort på sykehuset.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nå blir det snart endringer på dette slik at man har en kjernejournal - jeg mener du kan påvirke hva som skal stå i denne journalen.

 

Når det gjelder bankansatte så har de full tilgang og snoker uten at noen bryr seg.

 

Noen som vet hvordan det er med apotekansatte?

Lenke til kommentar

Nå blir det snart endringer på dette slik at man har en kjernejournal - jeg mener du kan påvirke hva som skal stå i denne journalen.

 

Når det gjelder bankansatte så har de full tilgang og snoker uten at noen bryr seg.

 

Noen som vet hvordan det er med apotekansatte?

 

Men kjernejournal skal jo kun inneholde viktige opplysninger om du kommer inn uten bevissthet om jeg har forstått den riktig. Altså om du har allergier for medisiner, noen viktige medisiner, aktuelle sykdommer for akutt hjelp osv? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hva skal man se på i banken? gressklipperen man kjøpte? 

Hva man bruker penger på, hva man velger å kjøpe og hvor mye gjeld man har osv.

Hvor mye inntekt man har og hva man får i restskatt, stønader osv.

Hvor man har vært på ferie... sånn for å nevne noe.

Lenke til kommentar

Det er siden de får åpnet på sekundet når du kommer inn med 4 skuddhull i kassa , kan være kjekt å vite at man har for eks diabetes eller ikke tåler ditt eller datt. 

 

De samme som reserverer seg mot denne ser jeg for meg at ikke har facebook-profil hehe 

De kjøper ikke mat på maccern og de hater coca cola som selskap. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Altså så kan alle på sykehuset gå inn å se min journal. Jeg kjenner ganske mange i helsevesenet som jeg ikke vil skal lese denne. Har feks. sykehjem/aldershjem også tilgang, siden jeg kjenner mange der også. Har de slarvedamene som er ansatt på det lokale Nav-kontoret også tilgang? Hva med de som jobber på apoteket? Hva med de som jobber innen psykiatri?

 

Om alle disse har tilgang til jounalen føler jeg meg noe utsatt.

Lenke til kommentar

Altså så kan alle på sykehuset gå inn å se min journal. Jeg kjenner ganske mange i helsevesenet som jeg ikke vil skal lese denne. Har feks. sykehjem/aldershjem også tilgang, siden jeg kjenner mange der også. Har de slarvedamene som er ansatt på det lokale Nav-kontoret også tilgang? Hva med de som jobber på apoteket? Hva med de som jobber innen psykiatri?

 

Om alle disse har tilgang til jounalen føler jeg meg noe utsatt.

Nei, nei og atter nei.

Journal er selvsagt tilgangsstyrt. Dvs at den ikke kan åpnes uten videre dersom du ikke er innlagt. Dersom du er innlagt, kan ansatte på den avdelingen stort sett åpne journalen din, basert på at de sannsynligvis vil være involvert i behandlingen. Det jobbes for øvrig mot journalsystem hvor det er enda mer snever tilgang, hvor den ansatte evt må defineres som en del av behandlingen din (rekvisisjon, henvisning). Nettopp det blir enda viktigere fremover, siden flere sykehus i regionene skal kunne delta i samme behandlingsforløp. Slike tanker om å involvere flere sykehus skal altså ikke medføre et større frislipp på journalsnoking.

 

Sykehjem/aldershjem går under kommunehelsetjeneste og er dermed helt avskåret fra spesialisthelsetjeneste (sykehus) og må få utlevert journalopplysninger for å lese (henvisning osv).

 

NAV får ikke utlevert opplysninger uten en klar hjemmel, som har grunnlag i noe du ber om fra NAV. 

 

Apoteket kan se resepter du har registrert. Jeg er usikker på hvordan tilgangsstyringen er i e-resept, da jeg ikke jobber ved apotek.

 

For psykiatri gjelder det samme som ved andre avdelinger ved sykehus. Psykiatrisk avdeling ved sykehuset du er innlagt ved kan ikke uten videre se din journal og omvendt. Ved de fleste sykehus har leger noe som kalles aktualiseringsrett, som innebærer en mulighet til å åpne normalt ikke tilgjengelige journaler. De må da oppgi en grunn til åpningen/innsynet og dette logges spesifikt.

 

Da har når som helst mulighet til å be gjeldende institusjon om innsyn i din journallogg. Det kan være loggen generelt, spesielle deler av loggen, spesielle personer i loggen osv. Du har også mulighet til å be om sperring av loggen, deler av den eller hele (sistnevnte må virkelig frarådes da du risikerer kun generell nødhjelp den dagen du ligger i mottaket etter en bilulykke og lenger tid før det kan hentes ut spesifikke opplysninger nødvendig for deg).

Lenke til kommentar

Sykepleiervenninne som jobber på legevakten sier hun kan se min journal hvis hun vil, men at det ikke er lov. Hun kan kun se på sin egen sier hun. Fikk nettopp kjernejournal selv, da sto det at div helsepersonell har tilgang på kritisk informasjon som f.eks. allergier, men ellers er det ganske strengt. Det loggføres også hvem som åpner den og det kan jeg selv få se. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...