Gå til innhold

Må få orden på økonomien, ellers luksusfellen


Tgamer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her må du jo sammenligne effektive renter.

 

Den effektive renten er garantert høyere på kredittkortene dine enn hva Bank Norwegian tilbydde deg.

 

Husk at selv om den effektive renten i dette tilfellet er skyhøy så kan du muligens få bedre tilbud fra andre banker. Hva med å spørre bnaken der du har billånet ditt?

 

I tillegg vil det være mulig å betale mer en måned dersom du har penger til overs. Dette vil redusere den effektive renten fordi du vil betale mindre renter neste måned.

 

Du bør absolutt samle alle lånene dine på ett sted. Det er bedre å betale 420.000kr på 10 år enn å aldri bli kvitt gjelden...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke rente får du i banken kunne gi deg refinansiering?

Hvilke rente har du på lånene nå?

 

Velg det alternativet med lavest rente. Selv om det koster deg 420k, så kan det fortsatt være det rimligste alternativet

Sånn du driver på nå betaler du jo mye mer og betaler ikke ned på lånet i det hele tatt. Sier seg selv at det er lurt å heller betale mindre pr måned og faktisk betale ned, selv om det koster deg nesten 250k så blir du faktisk gjeldsfri etterhvert.

 

Hva med å ta lån i banken, og heller betale inn 5-6k hver måned slik du har gjort tidligere, da betaler du betydelig mer ned på lånet og dermed betaler mindre penger.

Regnet forresten litt på det, virker som om du får lån med rundt 23% effektiv rente, hvilken bank er dette? Du bør klare finne en bank som gir en god del lavere rente enn dette.

Ta kontakt med den vanlige banken din og spør om forbrukslån der.

 

Du har forresten betalt rundt 200 000 på lånet ditt til nå, uten at det har gått ned. Å bli gjeldsfri for 250 000 i renter er nesten ett kupp i forhold til det du driver med nå...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den sure svien, dessverre. Bruk www.finansportalen.no og se etter banker med gunstige renter. Det beste er å ringe dem, forklare situasjonen og spør om muligheten for lån. Jeg gjorde et lite søk på smålån over 10 år, og fikk Ya bank forbrukslån opp som bester alternativ, med 331 907 totalt betalt over 10 år. Selv om du betaler i dyre dommer, er du nødt til å ha en strikt plan for å bli kvitt dette.

 

Så ville jeg og satt opp en plan for å spare så mye som mulig i måneden, dvs ta det som du har overskydende og sett på en egen konto. F.eks feriepenger og eventuelt retur på skatt. Her kan det være lurt å sette skattetrekket litt høyere, slik at du får igjen på skatten. Det er ikke nødvendigvis en ideel sparemetode, men det er penger du ikke har tilgjengelig og dermed er sjangsen for å bruke dem minimal. Når du så får igjen på skatten, bruker du disse pengene til å betale ned gjelde. I tillegg bruk av feriepengene for å betale ned så mye som mulig. Det kan være verd å ikke ta seg langferie og storbyreiser noen år, slik at du kan bruke feriepengene til å nedbetale lånet.

 

Med slike små tiltak her og der kan de 10 årene med nedbetaling for kortes ned til 5 år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvilke rente får du i banken kunne gi deg refinansiering?

Hvilke rente har du på lånene nå?

 

Velg det alternativet med lavest rente. Selv om det koster deg 420k, så kan det fortsatt være det rimligste alternativet

Sånn du driver på nå betaler du jo mye mer og betaler ikke ned på lånet i det hele tatt. Sier seg selv at det er lurt å heller betale mindre pr måned og faktisk betale ned, selv om det koster deg nesten 250k så blir du faktisk gjeldsfri etterhvert.

 

Hva med å ta lån i banken, og heller betale inn 5-6k hver måned slik du har gjort tidligere, da betaler du betydelig mer ned på lånet og dermed betaler mindre penger.

Regnet forresten litt på det, virker som om du får lån med rundt 23% effektiv rente, hvilken bank er dette? Du bør klare finne en bank som gir en god del lavere rente enn dette.

Ta kontakt med den vanlige banken din og spør om forbrukslån der.

 

Du har forresten betalt rundt 200 000 på lånet ditt til nå, uten at det har gått ned. Å bli gjeldsfri for 250 000 i renter er nesten ett kupp i forhold til det du driver med nå...

 

Jeg har fått to tilbud. Bank Norwegian tilbydte meg 175000 kr med 23,84% eff rente. Santander har gitt meg tilbud om 100000 kr med 18,52% rente (Grunnen til at jeg kun fikk 100000 var fordi jeg kun søkte om dette fordi jeg oppga kun at jeg skyldte ca 100000, men etter å ha sett rundt omkring hvor mye jeg faktisk skylder rundt omkring så fant jeg ut at jeg skylder 182000 derfor søkte jeg på nytt på en annen nettside.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Husk at du får rentefradrag på skatten. Om du får kr. 175.000 hos Santander vil du ha en netto rentekostnad pr. mnd på kr. 2000,-, sånn rundt regna, etter skattefradrag. Resten av det du betaler pr. mnd er direkte avdrag, og det virker som om dette er overkommelig med din økonomi.

 

Lykke til!

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Om du betaler 5-6k pr måned i kun renter å gebyrer nå, så er dette rundt 44% ett sted. 

 

23,84% er MYE bedre enn ~44%. Men, har du snakket med din vanlige bank(nordea, DNB, osv)?

Om de tilbyr noe, så gir de gjerne mye mindre enn 23,84%.

 

Så, ta kontakt med banken din, hør hva de tilbyr.

Om ikke, ta lånet fra Bank Norwegian. 

Endret av aklla
Lenke til kommentar

De fleste kredittkortselskaper jeg har lest vilkårene til opererer med en 3%-regel, altså at det minste beløpet du skal betale er 3 % av hovedstol pluss alle renter og gebyrer. Betaler du minimumsbeløpet vil du altså betale ned kredittkortene etter 34 terminer (to år og ti måneder). Dette forutsetter at du aldri låner opp.

 

Fordelen ved å ta opp et annuitetslån i stedet er for det første at du kan spre hovedstolen over lengre tid enn 34 terminer (lavere terminbeløp), og for det andre at du ikke kan låne opp igjen kredittkortbeløpet...

Lenke til kommentar

Om du har klart deg uten betalingsanmerkninger og har fast inntekt så bør du kunne klare å få lån til lavere rente enn du har nå fra en eller annen bank. Ville prøvd å snakke med din bankforbindelse - de kan kanskje hjelpe deg. Om ikke de vil - snakk med andre banker.

 

Du kan jo også sjekke ut skandiabanken - de reklamerer med brukslån med rente fra 8,3% rente. Du må vel bli kunde der for å søke men det er gjort på et øyeblikk (om du har bank-ID) og er gratis. Du får svar rimelig kjapt på lånesøknad også.

 

Viktigste fremover er uansett å få kontroll på forbruket og ikke få mer kredittgjeld. Det kan også være en ide å ikke binde seg opp til en for stram betalingsplan og prøve å opparbeide seg en liten bufferkonto også i tilfelle det plutselig skulle dukke opp noen uforutsette utgifter. Om du så må gå til nye kredittlån igjen blir det fort dyrt.

Lenke til kommentar

Ta tilbudet fra Bank Norwegian, og SELG BILEN for svarte. Du får ta sykkel, gå, haike, svømme, ro, ta bussen , tog whatever. 

 

Du kan ikke sitte med bil lån på 3000,- + og all utgiftene som bil har mens du sitter på ganske stor gjeld.

 

Skal jeg si opp jobbene mine også da heller??? Ikke alle bor i byer med bra kollektivtransport og jeg nekter å sykle 3 mil tur retur daglig. Bilen jeg har er ganske gjerrig på drivstoff samt at jeg er nøye med vedlikehold av den. Dessuten kan jeg ikke selge bilen heller 1) Jeg har mer gjeld på den enn den er verdt 2) Ja den er dyrere å eie enn et busskort, men jeg selger ikke unna friheten min ved å være avhengig av buss som blant annet slutter å gå en time før jeg er ferdig på den ene jobben min. 

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere, få ned kosten på bil. Og bruk mindre penger generelt, ser ut som om du bruker ca 9000 i måneden uten om faste avgifter, dette bør du klare å stramme inn godt. Få tilbud av "alle" banker og velg den med lavest rente slik at du kan få betalt mer avdrag, og betal mye i starten ved å senke utgiftene dine(som nevnt over)

Lenke til kommentar

At man ikke kan selge bilen fordi man har mer gjeld på den enn den er verdt er en veldig dum unnskyldning...

Men, det virker jo strengt tatt som du klarer deg om du får ett lån med ok rente, om du kan betale 5-6k på lånet og har en fornuftig rente vil du betale en god del på lånet uten å måtte selge bil eller andre ting. Det vil bare ta lengre tid...

Lenke til kommentar

Du kan ikke sitte med bil lån på 3000,- + og all utgiftene som bil har mens du sitter på ganske stor gjeld.

Det er det dummeste.

 

Mannen sitter kun me faste kostnader på ca kr 11.000 i leie og bil. Det er ingenting med en utbetalt lønn på 23k. Han trenger ikke selge bilen. Herlighet...

Lenke til kommentar

 

Du kan ikke sitte med bil lån på 3000,- + og all utgiftene som bil har mens du sitter på ganske stor gjeld.

Det er det dummeste.

Mannen sitter kun me faste kostnader på ca kr 11.000 i leie og bil. Det er ingenting med en utbetalt lønn på 23k. Han trenger ikke selge bilen. Herlighet...

Trenger ikke men bør gjøre det for å kvitte seg med gjelden fortest mulig. Han taper utrolig mye penger slik han sitter i det nå. Ved å kvitte seg med billånet kan han betale over 30000 ekstra pr år, det utgjør en ganske stor forskjell. Men det er jo helt opp til han selv. Banken vill også sette pris på det.

Lenke til kommentar

Om han låner 175000 kr med 23,84% eff. rente vil han med billån kunne betale det ned på 5 år om han betaler litt over 5k pr måned, noe han gjør nå også. Total kostnad på lånet er da 306k

Uten billån regner jeg med at han kan betale 7000 pr måned, lånet er da betalt ned på 3 år og total kostnad er nede i 250k.

 

Så, i tillegg til forsikring, lån, bensin, verditap reparasjon osv kan man legge på 50k over de 5 neste årene. Blir en dyr bil totalt sett, så vidt jeg kan regne meg frem til, rundt 200k i løpet av de 5 neste årene, en del av de får han jo igjen når han selger ettersom det også er inkludert nedbetaling av lån

Lenke til kommentar

For noen er der ingen alternativer enn bil. F.eks her jeg bor er det ikke mulig å bo utenfor byen, jobbe i byen og gjøre  bruk av offentlig transport. Så enkelt er det. Der er ingen busser som korresponderer med arbeid start og arbeid slutt. Slikt er det bare engang i Norge, så det må man bare akseptere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...