Gå til innhold

Må få orden på økonomien, ellers luksusfellen


Tgamer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Godta avtalen med BankNorwegian (eller annet selskap)

 

2. Klipp kortene og si opp kredittkortene dine (de tar gjelden, men de sletter ikke kontoene)

 

Snakker fra erfaring, hadde selv lån der siden det var der jeg fikk lån på avbetaling og om du slutter å bruke kreditt og heller putter penger på sparekonto så kan du betale ut lånet når som helst og dermed komme billigere unna

Lenke til kommentar

De fleste kredittkortselskaper jeg har lest vilkårene til opererer med en 3%-regel, altså at det minste beløpet du skal betale er 3 % av hovedstol pluss alle renter og gebyrer. Betaler du minimumsbeløpet vil du altså betale ned kredittkortene etter 34 terminer (to år og ti måneder).

Det er ikke så enkelt som 34 x 3% = >100%. Hovedstolen, altså beløpet de 3% regnes av, minker for hver termin, og da minker også minstebeløpet. Om vi ser bort fra at de fleste kort også krever en minimumsbetaling på 300kr eller deromkring (og da som oftest inkludert rentene, så lenge summen av 3% pluss renter blir under 300) så betyr det egentlig at man aldri blir ferdig med nedbetalingen (med mindre man selv velger å betale mer enn man må, såklart...). Dette blir litt på samme måte som saldoavskrivninger i et regnskap (mye å skrive av første år, mindre etterhvert), bare at skattereglene har en regel om full restavskrivning når saldo er kommet under 15.000kr, noe kredittkortene ikke har.

 

Om kredittkortgjelden er på 100.000, og med en 3%-regel, så betaler man minimum 3.000kr+renter første måned, og etter 76 (!) måneder, når gjelden svært sakte er krympet til 10.000kr betaler man bare 300kr + renter. Litt senere vil nedbetalingen gå "fortere" (eller rettere sagt; ikke sakke ned like fort/mye) igjen, når minstebeløp-regelen på 300kr etterhvert kommer til anvendelse.

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil gi en liten oppdtaering på saken min =)

 

Tok refinansieringslånet til Bank Norwegian. Sitter derfor med 175000 i gjeld der. Jeg har sagt opp alle kredittkortene og kredittene jeg har rundt omkring med unntak av Trumf Visa og Shell Mastercard. Satt ned kreditgrensene på disse kortene fra 15000 til 5000 kr. Grunnen til at jeg ønsker disse kortene er fordi jeg handler på Kiwi og fyller på Shell og får da trumf bonus når jeg bruker kortene. Meninga med kortene da jeg fikk dem var å kun bruke dem til disse formålene og betale regningene når jeg får dem for å unngå renter. Ok jeg feilet der, men prøver på nytt nå. Har i det minste satt ned kredittgrensene på dem.

 

Med å ta dette lånet gikk jeg fra å betale ca 5500 kr i renter, gebyrer og avdrag til å betale 3500 kr i mnd. Planen er å betale inn ca 1500 kr ekstra på lånet per mnd for å bli kvitt det fortest mulig. 

 

Wish me luck =)

Endret av TgIsMyName
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Bra jobba!

 

Husk at fortjenesten ved å faktisk bruke kredittkortene er forholdsvis små i forhold til å miste oversikten over økonomien. Nå har du jo justert ned grensene slik at dette ikke bør bli noe problem. Men for mange er det ofte bedre å kun bruke sitt vanlige bankkort fremfor noen få kroner i rabatt.

 

Hva fikk du forresten i rente hos Norwegian?

 

Wish you luck :)

Lenke til kommentar

Trumf kan du sette på lønnskonto kortet ditt (jeg har det)

 

Fyll drivstoff på esso eller statoil og bruk coop kortet, samme rabatt uten kredittkort

 

Renta er stort sett litt lavere enn "vanlig", men med mindre en har garanti/kausjonist så får en ikke så mye bedre rente, men hele poenget er at lånene blir nedbetalt på en forholdsvis effektiv måte

Har ikke hatt så stor gjeld selv, men har kvittet meg med alle kredittkort og skal ikke ha noen igjen

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...