Gå til innhold

Sony A5000 eller Samsung NX300


Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, så ser jeg etter et kamera, og jeg har valget mellom enten Sony A5000 eller Samsung NX300

 

 

Hvilken bør jeg gå for? 

 

Er en amatør på alt dette med fotografering, men ønsker meg gjerne et kamera, istedet for å bruke tlf hver eneste gang.

 

Iallefall, så blir det å ta bilder av helt vanlige hverdagslige ting, venner, fest, reiser og opplevelser.

 

Vil ikke ha annbefallinger på noen andre kameraer enn de som er skrevet. Så hvis det er noen der ute some kunne vært til hjelp, så hadde jeg vært evig takknemlig =) Eller evt, har et av kameraene selv, og er villig til å utdype seg litt om hvorfor jeg bør velge det. 

 

takk på forhånd.

Endret av Andre3000
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke kødd flageborg. Det kan jo bli tatt seriøst.

 

TS: Et ringeapparat er optimert for å ringe med, ikke fotograferer med. Det er enorme forskjeller på både bildekvalitet, ergonomi og bruksmåte.

 

Man kjøper ikke enhjulsykkel for å komme seg til og fra jobb, selv om det sikkert går på et vis, ei heller telefon for å fotografere med, selv om det sikkert går på et vis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NX300 er et ypperlig kamera som av og til er på tilbud til rett over kr 3000. Man får flere kjekke og skarpe pancake-objektiver i NX-systemet.

 

De vanligste objektivene som følger med NX300-pakker er 18-55mm OIS eller 20-50mm sammenleggbart.

18-55 mm er stort i forhold til de andre NX-objektivene, uten å være bedre på noen annen måte enn at det har optisk stabilisering og solfilter. Den nye versjon III er like skarpt som de andre normalzoomene, men I og II var ikke like skarpe.

20-50mm er lettere og mye mindre når det er sammenslått før bruk, og var det jeg foretrakk tidligere selv om det manglet stabilisering.

 

16-50mm OIS PZ kom med det nye NX3000, men jeg fikk kjøpt det via eBay. Det har alle fordelene og ingen av ulempene til de andre objektivene, men mangler solskjerm.

 

20mm f/2.8 er et kjekt lite (pancake) vidvinkelobjektiv, men er ikke like skarp og lyssterk som 30mm f/2 som er det fastobjektivet jeg bruker oftest.

 

45mm f/1.8 er skarpt og fint, normal størrelse.

 

50-150mm føles stort og tungt på et lite NX300-kamera, jeg bruker det oftest på et litt større NX20-kamera.

 

Bruker man polaroidsolbriller så trenger man ikke ta dem av for å ta vertikale bilder, AMOLED-skjermen på NX300 blir ikke sort slik LCD gjør med slike solbriller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har NX300M og må si at oppløsningen på skjermen gjerne kunne vert endel høyere. Litt vanskelig å fokusere manuelt, selv med kantmarkør-hjelp. 300M bruker endel strøm, vet ikke med 300. Men uansett greit at en kan lade det med micro-USB. Jeg synest iFn knappen virket smart, men den er bare klumsete. Det er lettere å bruke scrollehjulet på toppen, samt handy hurtigtaster til å stille inn ting. Er endel smart navigering en kan gjøre med enkle taste-scrolle kombinasjoner. WiFi hørest nice ut men har vel egentlig aldri hatt bruk for det. Touch er litt mer brukbart men absolutt ikke et must.
Har tatt endel bilder som ser bra ut på kamera skjermen men som viser seg å vere ubrukelig når jeg ser på dataen. Har også opplevd det motsatte, så er litt skuffet sånn sett. Skulle jeg kjøpt et nytt kamera så skulle det vert et mere manuelt et. Det er litt stress når de har stappet kameraet med masse dill-dall tøys som er kult men som man ikke trenger i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Takk for info og feedback... Hvis dere vil vite, så ble det faktisk Sony A5100 =)

Hvis du vil være så snill og gi en liten feedback etter litt bruk om hvordan du opplever A5100 ville det være fint, er ikke så mange som gjør det med Sony-kameraer her.

 

 

 

Det kan jeg gjøre. Desverre så var Elkjøp tomme i butikk der jeg var, så måtte bestille via internett, så får det en eller annen gang neste uke.. Men så fort jeg får det, og får testet det i noen dager, så legger jeg ut et nytt innlegg =)

Endret av Andre3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...