Gå til innhold

Bekreftet: Intel utsetter ny prosessorplattform


Anbefalte innlegg

Ja og nei.

Du har rett i at mye av dette ligger i hendene til GF / TSMC , men vi må uansett huske hvor AMD var og den utviklingen selskapet har hatt de siste årene.

Fra å ha egne fabrikker helt nede på 32nm (28nm) til dagens situasjon er det en enorm forskjell og det er jo definitivt der hvor Intel har hatt fordelen hele tiden.

 

Mine kilder ( Debatter på forskjellige forum og noen entusiaster med gode tilkoblinger ) viser også til at Intel har fungerende prototyper , men at det faktisk står på yield og at de faktisk per dags dato ikke har noen god grunn til å komme med noe nytt da konkurrentene er milevis bak , dermed vil vi se "refresh" av de cpu'ene som de har med minimale endringer i en liten periode fremover til de har hentet inn mer profitt fra dagens nm som brukes og så velger å gå over når det blir mer aktuelt.

 

Det er ikke forventet at konkurransen opptar seg før 2016 og dermed først da at vi vil se at Intel setter opp tempoet.

 

Du kan jo alltids se på det litt mer historisk selvfølgelig. Det er vel en god mulighet for at AMD aldri hadde solgt GloFou, hvis det ikke var for alle de røde tallene de har hatt. Blant annet som følge av ulovlig markedspraksis fra Intel.  Hvis de hadde beholdt 25% markedsandel som du sa som eksempel hadde vi nok hatt en annerledes situasjon i dag ja. Selv om Intel helt klart hadde hatt en god ledelse uansett.

 

Ellers er vel det eneste high-performance vi får se av 14/16 nm fra GloFou/Samsung/TSCM i GPUer. Det er det jo så langt ingen av dem som kan tilby til tross for at Samsung kan produsere 14 nm til sine exynos og de har 16 nm til SSDer. Der er det jo en god mulighet for at TSCM fortsatt blir foretrukket valg over Samsung. Jeg tror at når TSCM slipper sin 14/16nm så vil det kunne brukes til alt, med god yield. Det blir nok derfor en konkurranse om hvem som kan levere billigst, og selvfølgelig litt avhengig av kapasitet også.

 

Ellers produserer jo Intel også SSDer. Her har de veldig god konkurranse, disse SSDene kunne jo absolutt hatt fordel av 10 nm produksjonsteknikk. Intel sine SSDer er faktisk produsert på 20 nm. Selv om det ikke betyr like mye for SSDer, hjelper det dem ikke akkurat når de forsøker å slå markedets beste produsent. (deres 750 serie er gode på IO intensive oppgaver, men ikke noe annet relativt sett selvfølgelig).

 

Ellers regner jeg med at Intel har fungerende prototyper. IBM klarte jo tross alt å lage en 7 nm wafer. Da hadde det vel nesten vært alarmerende om Intel ikke hadde 10 nm prototyper. Selvfølgelig er yield en god grunn til å ikke lansere nye CPUer. Hvorfor har vi ikke Samsung OLED i butikkene? Hvorfor kom LG først med 4K OLED nå? Det er jo på grunn av yield. Når LG har en feilrate på 40% så må jo over halvparten av Samsung sine paneler kastes sikkert. Eller resirkuleres. Poenget er uansett at det ikke vil være økonomisk, med mindre de selger veldig dyrt.

 

Intel kom jo med sine 14 nm Broadwell helt i slutten av 2014. Galaxy S6 ble lansert med 14 nm i April 2015. Selvfølgelig kan en ikke helt sammenligne her, da Intel sin 14 nm sannsynligvis var både mer økonomisk, for å ikke snakk om at de var i chips med høyere ytelse. Selv om de ikke helt var ferdige, og vi fikk ikke desktop CPUer før til sommeren, som da var så forsinket at vi aldri fikk noen skikkelig CPU release. Så ja, det er godt mulig at vi ikke får se samme type produkter på 14 nm fra andre før 1 år etter Intel. Likevel så er jo ikke Intel HD 5500 akkurat i konkurranse med GTX 980. Intel fokuserer jo store ressurser og får i tap på avdelingene som prøver å lage CPUer for å utfordre AX-serien til Apple, Snapdragon fra Qualcomm og Exynos fra Samsung. Du har jo og MediaTek, NVIDIA og HiSilicon. Det er hit de mister andeler, og hvis Exynos kommer 14 nm kun måneder etter Intel( og ja, det er skikkelig 14 nm, bare se anandtech sitt review. SoC areal har gått fra 113 mm^2 til 78 mm^2 fra forrige gen. exynos. Så jeg ville likevel sagt at Intel ikke sånn sett har så stort forsprang. AMD vil ikke kunne utfordre Intel hvis de får 10 nm før Intel engang. De taper ingenting til AMD. De taper til mobile SoCer. Dette i tillegg til tallene som viser hvor mye de bruker på forskning og bygging av nye fabrikker får meg til å tvile på at de holder igjen her. Jeg er helt med på at utviklingen av CPUer generelt går tregt, men jeg ser ingen grunn for Intel å holde igjen på dette området. Det er jo og tross alt et kjent faktum at dette er langt vanskeligere enn det har vært før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...