Gå til innhold

[Løst] nytt objektiv til Canon 700d


Anbefalte innlegg

Heisann, som titelen sier så er jeg på jakt etter nytt objektiv til mitt 700D.

 

Tar mest bilder av ungen og familie, men hender også av landskap osv.

 

Har bare 18-55 is stm som kom med standard akkurat nå, men kunne tenkt meg noe som kunne zoomet litt mer osv, så noe rundt 18-200 (300). Noen forslag? Vil helst ha bilde stab osv for å få best mulig bilder da jeg bare er amatør innen dette.

Tenkte å bruke opptil 4000~

 

Forslag osv tas imot med stor takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det mest nærliggende og anbefale er EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM, noe bedre en det objektivet du har nå og STM gir lydløs fokusering under videofilming "hvis det er viktig for deg".

Hvis du trenger mer tele "zoom" vil jeg heller anbefale EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM som et tillegg til det du har nå, gir mye bedre bildekvalitet en en 18-200/300 men da må du bytte på objektivene etter behov.

 

Til innendørs fotografering og i mørkere omgivelser og portretter hvor du vil ha uskarp bakgrunn er det nye 50mm f1/8 STM er ypperlig objektiv til en billig penge, dette er ikke et zoomobjektiv men av typen fastobjektiv som gir deg kun 50mm brennvidde, her kan du se hvilken type bilder du kan ta.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Til innendørs fotografering og i mørkere omgivelser og portretter hvor du vil ha uskarp bakgrunn er det nye 50mm f1/8 STM er ypperlig objektiv til en billig penge, dette er ikke et zoomobjektiv men av typen fastobjektiv som gir deg kun 50mm brennvidde, her kan du se hvilken type bilder du kan ta.

 

Nå har jeg bare den gamle versjonen av dette objektivet, men jeg støtter dette tipset. Lyssterk optikk, med muligheten for uskarp bakgrunn er veldig greit å prøve seg på - det gir en del helt nye muligheter. 

 

Henning

Lenke til kommentar

Å kjøpe og bruke et 18-200 (300) blir som å kjøpe lastebil til hverdagsbruk. Med en lastebil kan man både kjøre til jobb, handle mat og kjøre flyttelass, men folk flest skjønner at lastebil ikke er et universalkjøretøy da bil og sykkel i mange tilfeller kan løse transportbehovet på bedre måter.

 

Selv ser jeg at jeg veldig sjelden bruker brennvidder over 130mm, og i mange tilfeller så kan jeg foretrekke et godt fastobjektiv fremfor en zoom. Stort zoomområde går vanligvis på bekostning av skarphet og dybdevirkning i bildene. Dessverre er det billigere å få mye zoom enn høy skarphet og mye dybdevirkning (lite dybdeskarphet).

Kunsten med å fotografere er å finne motivene som passer utstyret man har.

Lenke til kommentar

Heisann, som titelen sier så er jeg på jakt etter nytt objektiv til mitt 700D.

 

Tar mest bilder av ungen og familie, men hender også av landskap osv.

 

Har bare 18-55 is stm som kom med standard akkurat nå, men kunne tenkt meg noe som kunne zoomet litt mer osv, så noe rundt 18-200 (300). Noen forslag? Vil helst ha bilde stab osv for å få best mulig bilder da jeg bare er amatør innen dette.

Tenkte å bruke opptil 4000~

 

Forslag osv tas imot med stor takk.

 

Det du først og fremst har behov er en større blenderåpning slik at du kan benytte korte nok lukkertider til å ‹‹fryse›› motivenes bevegelser, som f.eks. aktive barn. Stabilisator lar deg først og fremst kunne benytte en lengre lukkertid i svakere lys, men det er jo ikke så effektivt med bevegelige motiver som barn gjerne er.

 

At du ønsker et større zoom område forstår jeg godt, men gjør deg selv en tjeneste ved å la være og kjøpe en slik "super-zoom", de er lyssvake, av optisk relativt svak kvalitet, noe som igjen gjenspeiles i manglende skarphet i bildene.

Til dette formålet så hadde jeg heller satset på Canon EF 70-200mm f/4L USM om du har behov for en lengre brennvidde.

Her anbefaler jeg deg å undersøke litt nærmere på Foto.No sitt bruktmarked, disse objektivene er ofte priset mellom 3-4.000,- og vil gi deg en betraktelig bedre kvalitet enn hva du kan oppnå med en ‹‹super-zoom››.

 

Ellers som et meget godt både portrett -og actionfoto objektiv så vil jeg anbefale deg å se nærmere på Canon EF 85mm f/1,8 USM, det er meget skarpt og har en lynrask AF (autofokus), i tillegg så er det også meget lyssterkt (stor blenderåpning) som gjør det mulig å ta bilder av barna hvor de kommer tydelig frem mot en diffus/bluret bakgrunn som ikke tar noe av oppmerksomheten bort fra ditt hovedmotiv.

 

Dette er selvsagt ikke en "fasit", kun et velment tips/råd for at dine bilder skal kunne løftes til et bedre nivå. Det gjør det jo ikke om du velger et objektiv som har et større zoom område, men er optisk dårlig. De er definitivt praktiske, men kvalitet og lysstyrke er ikke det som kjenntegner et slikt objektiv. De kan selvsagt gi greie (tildels gode) bilder om en blender godt ned, men da forsvinner jo nesten mulighetene for korte lukkertider om det ikke er midt på dagen/godt dagslys.......

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Mye fornuftig skrevet i tråden allerede. Vil du ha alt i ett virker 18-135 STM eller 18-200 som fornuftige valg. Disse gir mer zoom, men ikke bedre bildekvalitet eller lysstyrke. 18-135 er et nyere objektiv, 18-200 gir mer zoom. 55-250 er det opplagte valget hvis det er OK å bytte mellom to objektiver midt i zoomområdet.

 

Velger du et alt i ett objektiv kan det likevel være greit å beholde 18-55 selv om det nye dekker samme zoomområde. Fordelen er at du da kan bruke 18-55 når du vil ha minst mulig med deg, og salgsverdien av 18-55 er ganske lav.

 

Som nybegynner ville jeg prioritert original Canon. De gir kanskje ikke mest for pengene, men skulle det være noe problem (det skjer, men ikke ofte) er det enklere å ha ett merke å skylde på.

Lenke til kommentar

Til innendørs fotografering og i mørkere omgivelser og portretter hvor du vil ha uskarp bakgrunn er det nye 50mm f1/8 STM er ypperlig objektiv til en billig penge, dette er ikke et zoomobjektiv men av typen fastobjektiv som gir deg kun 50mm brennvidde, her kan du se hvilken type bilder du kan ta.

  

 

 

Ellers som et meget godt både portrett -og actionfoto objektiv så vil jeg anbefale deg å se nærmere på Canon EF 85mm f/1,8 USM, det er meget skarpt og har en lynrask AF (autofokus), i tillegg så er det også meget lyssterkt (stor blenderåpning) som gjør det mulig å ta bilder av barna hvor de kommer tydelig frem mot en diffus/bluret bakgrunn som ikke tar noe av oppmerksomheten bort fra ditt hovedmotiv.

 

Dette er selvsagt ikke en "fasit", kun et velment tips/råd for at dine bilder skal kunne løftes til et bedre nivå. Det gjør det jo ikke om du velger et objektiv som har et større zoom område, men er optisk dårlig. De er definitivt praktiske, men kvalitet og lysstyrke er ikke det som kjenntegner et slikt objektiv. De kan selvsagt gi greie (tildels gode) bilder om en blender godt ned, men da forsvinner jo nesten mulighetene for korte lukkertider om det ikke er midt på dagen/godt dagslys.......

MYE bra hjelp å få her!:)

Etter litt ettertanke så er jeg mer ute etter det dere beskriver så blir nok å gå for et fast objektiv nå, fordi er jo mer opptatt av fine bilder enn zoomen egentlig.

 

Virker som det Nautica anbefaler er mer egnet for portrett osv innendørs?

Det fotonisse anbefalte va mer utendørs og mer allround?

for virker som det fotonisse anbefalte passer meg best da?

Lenke til kommentar

Virker som det Nautica anbefaler er mer egnet for portrett osv innendørs?

Det fotonisse anbefalte va mer utendørs og mer allround?

for virker som det fotonisse anbefalte passer meg best da?

Med 85mm trenger du stor avstand hvis du ønsker helfigur av personer og du må være mer treffsikker med fokus på full åpning "f1/8" samt at prisen tilsier at man burde vurdere dette objektivet nøye før man kjøper.

 

Med 50mm får du et objektiv som er noe mer allsidig fungerer like bra utendørs som 80mm og prisen er mer overkommelig hvis man tråkker feil, det finnes også den gamle utgaver av 50mm f1/8 som koster fra en 750.- og oppover og som også gir meget gode bilder, så det går at og teste litt for å se om man trives med denne type objektiver.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Med 85mm trenger du stor avstand hvis du ønsker helfigur av personer og du må være mer treffsikker med fokus på full åpning "f1/8" samt at prisen tilsier at man burde vurdere dette objektivet nøye før man kjøper.

 

Med 50mm får du et objektiv som er noe mer allsidig fungerer like bra utendørs som 80mm og prisen er mer overkommelig hvis man tråkker feil, det finnes også den gamle utgaver av 50mm f1/8 som koster fra en 750.- og oppover og som også gir meget gode bilder, så det går at og teste litt for å se om man trives med denne type objektiver.

 

 

Jeg har begge disse objektivene. Og jeg liker på en måte 85mm'en best, skarpere og enda mer separasjon mellom motiv og bakgrunn. Men allikevel vil jeg anbefale å starte med 50mm'en. Den er litt mer anvendelig (85mm er ganske trangt), og den er en god del billigere og lettere.

 

Henning 

Lenke til kommentar

 

Med 85mm trenger du stor avstand hvis du ønsker helfigur av personer og du må være mer treffsikker med fokus på full åpning "f1/8" samt at prisen tilsier at man burde vurdere dette objektivet nøye før man kjøper.

 

Med 50mm får du et objektiv som er noe mer allsidig fungerer like bra utendørs som 80mm og prisen er mer overkommelig hvis man tråkker feil, det finnes også den gamle utgaver av 50mm f1/8 som koster fra en 750.- og oppover og som også gir meget gode bilder, så det går at og teste litt for å se om man trives med denne type objektiver.

 

 

Jeg har begge disse objektivene. Og jeg liker på en måte 85mm'en best, skarpere og enda mer separasjon mellom motiv og bakgrunn. Men allikevel vil jeg anbefale å starte med 50mm'en. Den er litt mer anvendelig (85mm er ganske trangt), og den er en god del billigere og lettere.

 

Henning

Ja blir nok å gå for det nye 50 da:) takk for super hjelp så langt . Blir nok mer fra meg hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...