Gå til innhold

45W 230V AC motor, hva blir sikringsvedien i amper?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å regne ut sikrings verdier ut fra likestrøm er enkelt med formelen P=UxI. Noe mer med kvadratrot osv. blir det i beregning med vekslende spenning. Så hva blir en sikring for en AC motor 230V som er påstemplet 45 W. Noen med formelen her? 

 

Vel. P=U x I x cosFI. Men for å gå andre vegen, I = P / (U x cosFI). CosFI=1 gir 45 /(230*1) = 0,196 A (ca). CosFI=0,5 gir 0,391A (ca).

For trefase motor er formelen P=U x I x (rot av 3) x cosFI. som gir I = P / (U x (rot av3) x cosFI). CosFI=0,5 gir 0226A (ca).

 

Har brukt ekstra parantes. (rot av3) er ca 1,73.

1. Trefase motor på 45w er ikke vanlig.

2. Sikringsverdien går gjerne ut fra startstrøm, som kan være opptil 10 x større.

3. Motorvern brukes gjerne for å verne motor, sikring for å verne ledninger.

Hva slags motor er dette? 45w pleier jeg å kalle mixmastermotor.

Lenke til kommentar

Jeg beregnet 200mA uten å ha beregnet dette på forhånd.

Ja, dette er en "uvanlig motor", den står i ei vifte, slik som benyttes gjerne om sommeren med for hotte temperaturer inendørs. Den har hastighet 1+2+3, men allerede ved 1 er hastighet for høy. Derfor ville jeg benytte meg av en SCR spenningsregulator, sette vifta på 1 og justere opp fra 0 V gjennom SCR'en.

Det var det hele DIY prosjektet.

Lenke til kommentar

 

 

2. Sikringsverdien går gjerne ut fra startstrøm, som kan være opptil 10 x større.

 

 

hæ?

 

 

Hva hæ?

 

 

Hvis du mener "sikringsverdi" som i "nominell, påstemplet sikringsverdi" så er du på bærtur.

 

Hvis du mener "sikringsverdi" som "sikringskarakteristikk" så er du på rett sted, men skriver veldig feil.

Lenke til kommentar

 

 

 

2. Sikringsverdien går gjerne ut fra startstrøm, som kan være opptil 10 x større.

 

 

hæ?

 

 

Hva hæ?

 

 

Hvis du mener "sikringsverdi" som i "nominell, påstemplet sikringsverdi" så er du på bærtur.

 

Hvis du mener "sikringsverdi" som "sikringskarakteristikk" så er du på rett sted, men skriver veldig feil.

 

 

Tja. Har ingen anelse om det finnes 0,2A sikringer med sikringskarakteristikk for motorer. Om det ikke finnes, må man velge noe annet (kvikkere sikring?) og ta hensyn til startstrømmen.

Lenke til kommentar

Siden det er vekselstøm, så er det vel bare å ta I=P/U I=45W/230V I=0,195652 ?

Eller er jeg helt på bærtur? :p

 

Og med sikringer, så velger man sikring til strømmen motoren trekker når den går for fullt, ikke når den starter opp. Da er det type sikring som velges a,b,c eller d. (sikter til toreae)

 

Har aldri sett en 0,2A sikring med C-karakteristikk. Finnes det? Har forsåvidt aldri brukt for noe til motorer på under 6A.

Lenke til kommentar

Siden dette er apparat UTEN full turtall ved oppstart, men fra 0 volt og oppover, velger jeg å sikre kablingen. Men dersom feil oppstår medfører dette til en større strømbelastning, og kretsens svakeste ledd ryker, en glassikring på 0,2A.  

 

Dette forutsetter vel at cosFI=1 og 1 fase, eller? Tror jeg ville godt for det doble, minst.

 

 

 

Har aldri sett en 0,2A sikring med C-karakteristikk. Finnes det? Har forsåvidt aldri brukt for noe til motorer på under 6A.

Tror ikke det finnes, men hvis du ser på f.eks glassikringer så er det både trenge og kvikke. Ville valgt treige på en motor :)

 

 

Det ville jeg også. Men jeg antar at en treg glassikring vil være mye kjappere enn en sikring med A-karakteristikk.

Lenke til kommentar

Utgangspunktet er påstemplet 45 W v/230V AC. P0UxI gjelder ikke for vekselsstrøm og var utgangspunktet for trådinnlegget men er besvar med at cos1 kom inn i formelen. Uansett peak effekt og strømtrekk, så er det 45 watt som er maksimal efekt forbuket.

 

Da er det besvart at ved en-faset (3- fase har aldri vært inni bildet) vil gi et strømtrekk tilsvarene 0.2A, men selv om denne motor (husk dette er ikke en stror driftsmotor med mange kW, kun ei enkel stor vifte, regnet ut fra blader dennen har) vil kunne kjøre ved full effekt, ville jeg ha valgt en sikring på 0.3A glass F-type. Hvorofr  skal dette være en treg sikring? RCA regulartoren starter linjært, og alltid fra 0 volt. Dette betyr at strømtrekket alltid vil følge RCA justeringen, og vil aldri kunne oppnå peak effekt over 45 watt.

 

Synes 0.3A er innenfor at denne ikke vil ryke, samtidig er det svakeste ledd noe dimensjonert over de 4 5W som vifte enheten er påstemplet. Likevel sikrer denne motoren, før denne brenner opp, og således tilkoplingsledningen.  

Lenke til kommentar

Det finnes vel ikke en-faset motorer? Kanskje du mener to-faset?

Tja.

 

Én fase er mellom to poler.

Det betyr at det er tofase som ikke finnes.

 

Men ettersom man kan ha to ulike enfase-typer i elektriske anlegg ble følgende notasjon innført for å skille de fra hverandre:

 

Tofase: L-L 230 V i IT-nett

Énfase: L-N 230V i TN-nett

 

For motorer bruker man fortsatt en/trefase.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

 

Det finnes vel ikke en-faset motorer? Kanskje du mener to-faset?

Tja.

 

Én fase er mellom to poler.

Det betyr at det er tofase som ikke finnes.

 

Men ettersom man kan ha to ulike enfase-typer i elektriske anlegg ble følgende notasjon innført for å skille de fra hverandre:

 

Tofase: L-L 230 V i IT-nett

Énfase: L-N 230V i TN-nett

 

For motorer bruker man fortsatt en/trefase.

Ah, skjønner :) Viste ikke det.

Da er det enfase, med to poler? N som er nøytral leder og L som er 400V vekselspenning?

Lenke til kommentar

Utgangspunktet er påstemplet 45 W v/230V AC. P0UxI gjelder ikke for vekselsstrøm og var utgangspunktet for trådinnlegget men er besvar med at cos1 kom inn i formelen. Uansett peak effekt og strømtrekk, så er det 45 watt som er maksimal efekt forbuket.

 

Da er det besvart at ved en-faset (3- fase har aldri vært inni bildet) vil gi et strømtrekk tilsvarene 0.2A, men selv om denne motor (husk dette er ikke en stror driftsmotor med mange kW, kun ei enkel stor vifte, regnet ut fra blader dennen har) vil kunne kjøre ved full effekt, ville jeg ha valgt en sikring på 0.3A glass F-type. Hvorofr  skal dette være en treg sikring? RCA regulartoren starter linjært, og alltid fra 0 volt. Dette betyr at strømtrekket alltid vil følge RCA justeringen, og vil aldri kunne oppnå peak effekt over 45 watt.

 

Synes 0.3A er innenfor at denne ikke vil ryke, samtidig er det svakeste ledd noe dimensjonert over de 4 5W som vifte enheten er påstemplet. Likevel sikrer denne motoren, før denne brenner opp, og således tilkoplingsledningen.  

 

Er ikke helt sikker på hva du mener her, men. P = U x I så lengde det er enfaset og at cosFI = 1.

CosFI er kun untaksvis lik en når det gjelder motorer. Motorer med hjelpevinklinger har gjerne lav cosFI (som gir et høyere strømforbruk pga tilsynelatende høyere effekt).

Det kan jo også være likestrømsmotor med innebygd likeretter. Denne vil også ha et høyere strømforbruk, siden den bruker bare strøm på spenningstopper.

 

Uansett er det ikke særlig problem å ta feil her, bytte til litt større sikring om den ryker og belastningen var normal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...