Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et Nikon D3100 og et Tamron XR Di II 18-200mm. Objektivet er bare 6 måneder gammelt, mens kameraet er ca 2-3år. (Altså har jeg så vidt jeg vet garanti på begge to).

 

Problemet er at objektivet har "låst" seg på AF, og jeg kan rett og slett ikke bytte til manuell fokusering! Når jeg prøver å ta bilder (selv om kameraet står på auto) nekter det å fokusere, og fokuslyset bare lyser. Klarer ikke få fokus uansett hva jeg gjør? Og jeg har prøvd å bytte mellom autofokus og søkefeltfunksjonen og det der, men ingenting skjer. 

Og jeg har byttet mellom M, A, S, P, men det tar ikke bilder da heller?! :(

 

Forrige gang jeg brukte objektivet er flere måneder siden, og jeg har bare brukt det en gang... Da fungerte det vell og merke som vanlig.

 

Noen som har peiling? Blir så oppgitt! Vet jo ikke om det er kameraet eller objektivet som har bestemt seg for å bli helt drittsekk, og jeg har ingen andre objektiver å teste det på heller.. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver det er låst på AF; og at du ikke får byttet til manuell fokusering... Så skriver du at det nekter å fokusere....

 

Uansett, om AF ikke fungerer; sjekk at både objektiv og kamerahus står på AF. Man har en bryter på kamerahuset nær objektivutløser-knappen.

Lenke til kommentar

Man har en bryter på kamerahuset nær objektivutløser-knappen.

 

Ikke på en D3100.

 

Og til trådstarter: PASM hjulet har ingenting med fokuseringen å gjøre.

Har Tamron objektivet ditt en AF/MF switch? Ser på bilder at det har, men det kan jo være Canon-versjonen.

 

Hvis du har PÅ autofokus på både objektiv og kamera, så er en av dem ødelagt hvis det ikke fokuserer.

Prøv et annet objektiv og se om alt virker da.

Lenke til kommentar

Versjonen som ble laget for Nikon etter 2008 har innebygd fokusmotor (akkurat som Canon-utgaven), og har en MF/AF-bryter.

 

Hvis det ikke er AF-bryteren på objektivet som står feil, så kan det også være dårlig elektrisk kontakt mellom kamerahus og objektiv (det kan være noe så banalt som at objektivet ikke er skikkelig festet), men da skal du vanligvis få en feilmelding. Jeg vet ikke helt hvordan feilmeldingene på D3100 ser ut, siden det ikke har status-LCD på toppen. Prøv å trykke på info-knappen og se om det står noe interessant på skjermen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...