Gå til innhold

Samsung utvikler mobilskjermer med 11K-oppløsning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt ubrukelig teknologi på mobiltelefon som vil sørge for enda høyere strømforbruk. Så nå må vi regne med at mobilen ikke varer ut dagen engang før den må laddes? Hva med å faktisk fokusere på å utvikle nye batterier i mobiler som er mer effektive?

 

Jeg tviler på at dette blir helt ubrukelig... De gutta her har ikke kommet dit de er nå fordi de investerer i ubrukelig teknologi ;)

 

Bare fordi vi får høre om dette nå betyr vel ikke at de ikke satser og fokuserer på nye batterier? Utviklingen deres på batteri fronten håndteres nok (og gjøres parallelt) av helt andre deler av selskapet? :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+241541

Jeg tviler på at dette blir helt ubrukelig... De gutta her har ikke kommet dit de er nå fordi de investerer i ubrukelig teknologi ;)

 

Nei, de har bare vært utrolig dyktige, på like linje med mange andre, til å få folk til å tro at dette er noe de trenger. Jeg ser overhodet ikke poenget med en 11K mobilskjerm, men de klarer vel å overbevise mange folk om at dette er noe man bare må ha.

Lenke til kommentar

Helt ubrukelig teknologi på mobiltelefon som vil sørge for enda høyere strømforbruk. Så nå må vi regne med at mobilen ikke varer ut dagen engang før den må laddes? Hva med å faktisk fokusere på å utvikle nye batterier i mobiler som er mer effektive?

 

Samsung har flere hundre tusen ansatte. De klarer faktisk jobbe med flere ting på en gang ;)

 

Det var vel en artikkel her nylig om at Samsung jobbet med nettopp bedre batteriteknologi.

 

Forøvrig er jeg helt enig i at 11k virker alt for mye for en så liten skjerm. Om jeg skal velge telefon i fremtiden, og har valget mellom enten 11k eller lang batterilevetid så går jeg definitivt for det siste ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt ubrukelig teknologi på mobiltelefon som vil sørge for enda høyere strømforbruk. Så nå må vi regne med at mobilen ikke varer ut dagen engang før den må laddes? Hva med å faktisk fokusere på å utvikle nye batterier i mobiler som er mer effektive?

Det ubrukelige her er vel dine kommentarer, som har absolutt ingen basis i virkeligeten. Dagens 1440p-telefoner er mer batterieffektive enn fjorårets 1080p-skjermer. Kanskje du skal forholde deg til virkelige fakta? Folk klager og sutrer hele tiden fordi "de aldri fokuserer på batteritid", men dette er jo i realiteten et av de områdene som faktisk har gjort mest fremskritt. Når batteriteknologien har gjort mindre fremskritt, mens effektiviten har økt betraktelig de siste årene (ikke bare i mobiltelefoner men i alle aspekter), så er det i seg selv en refleksjon på hvor mye ressurser som går i dette.

 

La meg også spørre deg et spørsmål: tror du målet om å oppnå 11K på mobiltelefoner, eller om å forbedre telefoner på måter som har effekt på batteritiden (om det er prosessorytelse, skjermoppløsning eller annet) ikke fungerer som katalysator for utviklingen av bedre batteriløsningen?

Endret av La Menthe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt ubrukelig teknologi på mobiltelefon som vil sørge for enda høyere strømforbruk. Så nå må vi regne med at mobilen ikke varer ut dagen engang før den må laddes? Hva med å faktisk fokusere på å utvikle nye batterier i mobiler som er mer effektive?

 

Det er mange ting som har blitt forsket på/ laget som har vært totalt ubrukelige før produktet/ teknologien er klar. Man finner alltids et bruksområde selv om det kan virke meningsløst per dags dato :)

 

Det kommer nok større mobiler etterhvert som trenger dette, for ikke å snakke om "phablets" og nettbrett.

a.daa-small-Iphone-door-.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Helt ubrukelig teknologi på mobiltelefon som vil sørge for enda høyere strømforbruk. Så nå må vi regne med at mobilen ikke varer ut dagen engang før den må laddes? Hva med å faktisk fokusere på å utvikle nye batterier i mobiler som er mer effektive?

 

Det ubrukelige her er vel dine kommentarer, som har absolutt ingen basis i virkeligeten. Dagens 1440p-telefoner er mer batterieffektive enn fjorårets 1080p-skjermer. Kanskje du skal forholde deg til virkelige fakta?

Men hvor lenge ville de telefonene kunne holde det gående med ett 1080p-panel?

Er vel neppe skjermen som står for strømsparingen....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er nok mer et "markeds-push" slik at skjermteknologien blir forsket nærmere på fra flere hold.

I tillegg blir det vel mer press på batteri-siden også, så må flere av de også forske nærmere på mer kompakte, høy-kapasitetsbatterier samt raskere lade-hastighet.

Lenke til kommentar

Hadde ikke produsentene dyttet grensene når det kommer til grafikk og høyere oppløsning så ville vi nok fortsatt ha sittet her med mobiltelefoner uten et bra nok kamera og i hvert fall uten sjanse til å se klipp og filmer. Selv om en slik oppløsning kan se totalt bortkastet ut på en mobil kan det hende det produseres senere på for eksempel tv-apparater.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

man kan jo bare håpe at dette smitter over på vanlige tv og dataskjermer også.

 

for jeg kan ikke tenke meg at noe vil ha bruk for 2 tusen punkter pr tomme på 6 tommers mobil skjerm 

jeg får heller ikke resultat på 11 tusen og noen punkter til å stemme når skjermen er på 5.75 tommer

 

Er det noen som vet hvordan man regner dette om til større skjermer ?

 

hvor mange punkter blir det på en 19 tommers skjerm , ny og gammel format ?

Lenke til kommentar

Helt ubrukelig teknologi på mobiltelefon som vil sørge for enda høyere strømforbruk. Så nå må vi regne med at mobilen ikke varer ut dagen engang før den må laddes? Hva med å faktisk fokusere på å utvikle nye batterier i mobiler som er mer effektive?

Det står jo i artikkelen at dette vil gi fordeler, som en slags 3D effekt. Det er jo og studier som viser at ved så høy ppi blir det umulig å skille på hva som er en skjerm og hva som er virkelig. Økt pikseltetthet fører heller ikke til økt strømforbruk, da Samsung årlig oppnår store effektivitetsforbedringer for sine skjermer. Det er i motsetning til LCD hvor det er langt mindre å hente. Samsung er altså de som gjør mest når det kommer til strømforbruk for skjermer.

 

 

Nei, de har bare vært utrolig dyktige, på like linje med mange andre, til å få folk til å tro at dette er noe de trenger. Jeg ser overhodet ikke poenget med en 11K mobilskjerm, men de klarer vel å overbevise mange folk om at dette er noe man bare må ha.

 

Hvis du leser artikkelen kan du jo selv se det de mener er fordelen med 11K skjerm. Ellers er det et argument som kan brukes om alt. Hva er poenget med 1080p skjermer kontra 720p skjermer? 720p fungerer fint de og. Jeg er veldig glad for at selskaper bruker penger og innoverer. Jeg er glad for at vi ikke bare stopper opp nå i 2015 med teknologi, fordi det vi har er "godt nok". 

 

Men hvor lenge ville de telefonene kunne holde det gående med ett 1080p-panel?

Er vel neppe skjermen som står for strømsparingen....

 

Skjermen står for strømsparingen. Strømsparingen ville jo klart vært større med å bruke et 1080p panel. Enda større med 720p panel. Hadde de stappet inn en enkjernet prosessor, kuttet ut 4G osv osv hadde spart enda mer strøm! Det finnes alltid produsenter som prøver seg på å lage slike veldig svake telefoner, og putter store batteri inni dem. De selger aldri bra. Det er modeller som S6 som selger bra. (selvfølgelig var ikke salget like godt som ventet, men det skyldes andre faktorer enn HWen til telefonen).

 

Dette er nok mer et "markeds-push" slik at skjermteknologien blir forsket nærmere på fra flere hold.

I tillegg blir det vel mer press på batteri-siden også, så må flere av de også forske nærmere på mer kompakte, høy-kapasitetsbatterier samt raskere lade-hastighet.

Jeg ser ikke hvordan dette er et markeds-push? Dette er ikke noe offisiell kunngjøring eller lignende. Dette er noe som ble snappet opp av utenlandske medier. De kan jo selvfølgelig ikke holde det hemmelig hvis de har fått statsstøtte til det. Ellers er jo Samsung SDI nå sannsynligvis nr. 1 når det kommer til å lage lithium-ion batterier. http://www.solarnenergy.com/eng/info/sread.php?id=5773&s_keyword=&f_date=&t_date=&pg=1

Uten at jeg har klart å finne en oppdatert artikkel. Sanyo som er nr. 1 her eksisterer jo ikke lengre etter store tap. Restene av batteriavdelingen ble jo hovedsakelig solgt til panasonic, så det er og mulig at de er nr 1. Panasonic er klart nr. 1 for batterier til el-biler, men jeg finner ingen samlet oversikt. Det stemmer nok derimot fortsatt at Panasonic, Samsung SDI og LG Chemical har over 50% av markedet. LG er jo den fremste produsenten av LCD paneler for mobiler. Altså har begge selskapene som pusher mobiloppløsningen veldig store markedsandeler i batterimarkedet. Så å beskylde dem for å ikke satse nok på batterier blir egentlig bare feil. Sånn sett er jo Samsung SDI, Samsung Electronics, LG Chemical og LG Display alle forskjellige selskaper, men i praksis er det jo bare to selskaper.

 

Ville virklig ikkje sett forsjelen på 4k og 11k uansett, altfor litten skjerm for og få gevinst ut av det.

Du vil kunne se forskjellen. 

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

jeg har lurt lit på dett , men hvordan man ser ved høy oppløsning vil nok ble halt induvieltt

da må  det være noen som ikke vil ha nytte av denne høye oppløsningen.

 

noen ser jo ikke 3D , mens andre vil nok oppløsningen bli for høy , men får ikke nytte av alle punktene

 

 

hvis det er meningen at alle skal ha nytte av det så spørs det om man ikke må lage modeller med forskjellig oppløsning , tilpasset synet for hver enkelt  

Lenke til kommentar

Studier viser jo at selv for folk som ikke har godt nok syn til å egentlig kunne skje forskjell likevel vil merke forskjellen mellom høy PPI og lavere PPI. Det vil føles mer realistisk, og ikke ut som en skjerm. 

 

Ellers er jo 11K en oppløsning som vil være veldig bra for VR. Jeg tviler litt på at de vil lansere forskjellige modeller basert på oppløsning. Det vil nok koste mer å gjøre det slik. Det vil nok på den annen side sikkert være som i dag med at alle ikke har den høyeste oppløsningen på markedet. Du kan jo kjøpe en billigere modell, som har lavere oppløsning og er svakere. Siden oppløsningen er lavere vil det jo ikke bety noe for onscreen tester at ytelsen egentlig er lavere, da ytelse i spill kan være lik uansett.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...