Gå til innhold

Kjøpe speilløst systemkamera


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har bestemt meg for å investere i ett speilløst systemkamera og lurer på om dere har noen tips til hva jeg burde kjøpe?

 

Jeg er veldig glad i natur og liker å ta bilder ute i naturen. Så det eg trenger er et kamera som er veldig god å bruke ute i naturlig lys!

 

Jeg tok en titt på Olympus OM-D E-M10 og syntes det så veldig bra ut. Hadde vært greit å hørt litt av deres egne erfaringer osv. om dere har det.

 

Jeg har et budsjett på rundt 6-8000 kr og er åpen for alle merker ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden den tråden det ble linket til er en smule gammel, gir jeg mine synspunkter her. Med forbehold om at jeg ikke vet hvor mye erfaring du har med foto.

 

Kjøp brukt: Mitt første kamera var et Fujifilm X-M1, kjøpt nytt hos Japan Foto til 4500,-. Jeg endte opp med å selge det et par måneder senere og kjøpe toppmodellen til Fujifilm, X-T1, brukt for 13000,-. Nytt ville det blitt kanskje 18000, men brukt ville X-M1 blitt kanskje 3000,-. Moralen her er at man kan få nesten nye kameraer for 60-80% av nypris på bruktmarkedet. Det finnes mange gode deals på finn, eBay etc.

 

Lån og prøv: Jeg leste opp og ned i lange baner før jeg kjøpte X-M1, men jeg hadde aldri prøvd det i hendene før. Det var en tabbe som til slutt kostet meg 1500,-. Jeg er rimelig ny i fotografi, og visste ikke hvordan jeg likte å ta bilder. Trodde ikke jeg brydde meg om viewfinder, men ville ikke vært foruten nå. Om du kjenner noen som har et speilløst systemkamera, spør om å få låne det en uke. Til og med en speilrefleks, om du er ny innen fotografi. Det vil gi deg noen pekepinn om hva du ønsker å prioritere når du kjøper et kamera.

 

Kjøp en kit-zoom: Når man er ny fotograf, er det vanskelig å vite akkurat hva man kommer til å bruke i fremtiden. Mange steder hører du folk si "kjøp fastobjektiv, de er mye bedre enn zoom'er!". Det stemmer ofte, men med fastobjektiv (prime) får du bedre teknisk kvalitet på bildene dine på bekostning av at du er låst til f.eks. 50mm. Problemet er bare at man gjerne ikke vet om man foretrekker 50mm, 85mm osv. Da er det best å ha en zoom inntil man finner ut av det. Mange kit-zoomer i dag nærmer seg bildekvaliteten man kan få fra et fastobjektiv. Spesielt Fujifilm har fått skryt for dette med sin Fujinon XF 18-55mm.

 

Finn ut hva som er viktigst for deg: Hvis du skal være mye ute i naturen, kan det være greit å ha et system som er værbestandig. Det betyr som regel ikke at du kan miste kameraet i vannet, men det tåler regn, støv og fuktighet. Det hjelper også for å motvirke dugg i objektivet om vinteren når man går fra én temperatur til en helt annen temperatur. Om du tenker å ta bilder av ting som ikke beveger seg så fort eller i dårlig lys, kan bildestabilisering være vel så nyttig som stor blenderåpning, pris tatt i betraktning.

 

 

Så til konkrete anbefalinger av kamera. Jeg har som sagt Fujifilm X-T1 og er storfornøyd! Det er relativt lite, værbestandig, raskt i bruk og har helt grei batteritid. Jeg kan fint bruke det i en tre-fire dager før batteriet er tomt. Jeg har lite erfaring med andre merker, men det Fujifilm gjør som "seals the deal" er å komme med gratis firmware-oppgraderinger. For snaue to uker siden fikk X-T1 en kraftig oppdatering av autofokussystemet. I januar ble også mange nye funksjoner lagt til. De fleste reviews av X-T1 på YouTube er utdatert, fordi det i praksis er et mye bedre kamera nå ifht. hva det var da det ble lansert.

Nylig kom Fuji X-T10, lillebroren til X-T1. Det har de fleste egenskapene til X-T1, med unntak av bl.a. værbestandighet og ISO-hjul på toppen.

Om du er interessert i Fujifilm, kan jeg anbefale X-E1, som går for rundt 2-3000,- på Finn og eBay (kun kamerahus). Det er et par år gammelt og er tregere enn de nyeste, men gir deg samme gode bildekvalitet.

En annen ting å tenke på er størrelse og vekt. Dette er svært viktig for meg, da jeg ønsker å ha med meg kameraet så ofte som mulig. Etter min mening ligger X-serien i en sweet-spot mtp. størrelse/vekt ifht. bildekvalitet/utforming. Fujifilms objektiver har også rykte på seg for å være i toppsjiktet hva angår bildekvalitet og byggekvalitet.

Satt opp imot Olympus har Fuji større bildebrikke, Micro Four Thirds vs. APS-C. Det gir deg gjerne litt bedre bildekvalitet i dårlig lys.

 

Her er noen reviews av X-kameraer:

Fujifilm X-E1 hands-on Review - DigiDirect TV Ep 005

Fuji X-T1 Review - Mirrorless in Brooklyn NYC

The Firmware Episode (Featuring the X-T1, GH4, and NX1)

Fuji X-E2 Hands-On Field Test with Nathan Elson

Fuji X-Pro 1 First Impressions

 

For mer info om Fuji, se

http://www.fujivsfuji.com

http://www.kenrockwell.com/fuji/x-e1.htm

http://www.fujirumors.com

Lenke til kommentar

Jeg synes olympusen du har sett på er et godt valg, rask autofokus, stabilisering, neglisjerbart lavere bildekvalitet enn APS-C-sensorer, veies opp av at det er bedre i praktisk bruk, og systemet som helhet er vesentlig mindre og mer portabelt og har mye optikk, mao er det bedre på "alt som er viktig" mot en svært liten endring i kvalitet. Personlig ser jeg ikke helt den store innsparingen i å kjøpe brukt, men gjerne en litt eldre modell ny, det får du ofte billig. Å ta med kit-objektiv er en god ide.

 

PS: er ikke helt objektiv :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er forsåvidt mye fornuftig i postene over.

 

Mine tips er som følgende:

 

Hvis du ikke har erfaring med speilløse system fra før så se om du kan få prøve noen forskjellige system. Er du heldig så kjenner du noen som har slike kamera og du får prøvd det på den måten. Hvis ikke så er det greit hvis du har mulighet til å stikke innom en skikkelig fotobutikk og få sett på alternativer og kanskje få gode råd. (Elkjøp er ikke en skikkelig fotobutikk, selv om du selvsagt kan treffe kunnskapsrike medarbeidere også der). Det å bli kjent med et system kan være viktig, jeg startet selv med ett merke som ikke fungerte for meg (hadde ikke noe med kvalitet å gjøre) og har endt med et system som fungerer godt for meg.

 

Selv om quadra800 i posten lenger oppe angret på at han startet billig, siden han raskt måtte oppgradere, så er et rimelig hus ikke nødvendigvis så dumt å starte med . Husk at selv om du starter med et rimelig hus, så vil tross alt optikken også kunne brukes hvis du oppgraderer huset innen samme systemet.

 

Det er mange ting du bør tenke på før du bestemmer deg, og noen aktuelle punkt kan være:

Søker: Klarer du deg med skjermsøker eller vil du gjerne også ha en "vanlig" (øye)søker?

Størrelse: Minst mulig eller spiller det ikke noen stor rolle?

Hjul og knapper: Går det greit med de vanlige kontrollhjulene/knappene eller vil du også ha muligheten for touchskjerm?

Skjerm: "fastmontert" eller må du ha en vippbar skjerm?

Og det er mange punkt jeg ikke kommer på akkurat nå.

 

Brukt/"ny" ny/"gammel" ny: Det er mange muligheter når det gjelder dette. Personlig så er jeg skeptisk til bruktsider som finn o.l. (men det skyldes foreldet erfaring fra min side). Da er jeg mer trygg på bruktmarkedet til foto.no.

Jeg støtter forslaget til ATWinsdor om å vurdere det jeg kaller "gammel" ny, d.v.s. en modell som er på vei ut av sortementet. F.eks, innen Fuji så er X-E1 m 18-55 mm til kr 5999 (Japanfoto) noe som kunne være aktuelt innen ditt budsjett.

 

Når det gjelder merker/systemer så bør du være åpen for å sjekke flere. Jeg holder meg til Fujifilm som jeg mener skaper gode produkter. Bakdelen er at dette ikke er det rimeligste systemet, der optikken kan ramme lommeboka hardt hvis "kjektåha"-syken rammer deg. Et godt alternativ er m4/3 der det finnes mange gode alternativer fra Panasonic og Olympus og et relativt vidt utvalg av objektiver.

 

Mitt hovedråd er: Ikke forhast deg, Finn ut hva som er viktigst for deg når det gjelder komponenter på kameraet. Hvis mulig prøv det før du kjøper.

Lykke til!

 

Lenke til kommentar

Selv om quadra800 i posten lenger oppe angret på at han startet billig, siden han raskt måtte oppgradere, så er et rimelig hus ikke nødvendigvis så dumt å starte med . Husk at selv om du starter med et rimelig hus, så vil tross alt optikken også kunne brukes hvis du oppgraderer huset innen samme systemet.

 

Jeg må presisere her at jeg ikke angret på at jeg kjøpte et billig kamera til å begynne med. Det jeg i ettertid så at jeg burde gjort var å kjøpe et bedre kamera til samme pris eller samme kamera til lavere pris på bruktmarkedet. Jeg oppgraderte til X-T1 fordi jeg hadde lyst på det og var villig til å legge pengene på bordet for et kvalitetskamera som kan vare i åresvis. Det har helt klart oversteget mine forventninger, selv om det ikke er perfekt.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har bestemt meg for å investere i ett speilløst systemkamera og lurer på om dere har noen tips til hva jeg burde kjøpe?

 

Jeg er veldig glad i natur og liker å ta bilder ute i naturen. Så det eg trenger er et kamera som er veldig god å bruke ute i naturlig lys!

 

Jeg tok en titt på Olympus OM-D E-M10 og syntes det så veldig bra ut. Hadde vært greit å hørt litt av deres egne erfaringer osv. om dere har det.

 

Jeg har et budsjett på rundt 6-8000 kr og er åpen for alle merker ;)

 

Olympus systemet du vurderer er helt sikkert av meget god kvalitet, men jeg kjenner ikke det systemet selv. 

Så derfor kommer jeg med noen forslag til deg fra Fuji som du også har fått av noen flere her.

 

Jeg kjøpte Fuji X-E2 og Fuji XF 18-55mm f/2.8-4 R LM OIS i Mai 2014, og det har vært en meget god kombinasjon.

 

Kameraet har gode egenskaper, og gir deg bildefiler av meget god kvalitet. Det har en APS-C bildebrikke som er fysisk litt større enn hva den fra Olympus systemet du vurderer, det kan gi deg noen fordeler med bl.a. mindre iso-støy i bildene om en må heve iso-nivået i situasjoner med litt svakt lys. Det er heller ikke ingen problemer med å heve iso-nivået til 6400, og likevel få omtrentlig helt støy/korn frie bilder, såfremt en eksponerer riktig. 

Dette kameraet har litt bedre egenskaper enn Fuji X-E1, og er dermed også et lite hakk mer kostbart. For rett i underkant av 9.000,- så får du dette helt nytt, men det finnes også gjerne flere eksemplarer tilsalgs brukt på bl.a. Foto.No sitt bruktmarked.

 

Objektivet her er av meget god klasse, det har en effektiv bildestabilisator, er optisk meget bra, rask AF og er ganske lysterkt til å være et såkallt kit-objektiv. Det overgår det meste av hva andre produsenter gjerne sender med som slike pakkeløsninger til fornuftige priser.

 

 

Dette her kunne jo kanskje vært et alternativ for deg,

 

https://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=82&kjoepsalgid=2&id=240278&merkeid=21

 

Bare så det er sagt, jeg har ingen forbindelse med denne personen, det var kun en annonse jeg så på www.foto.no akkurat nå.

 

 

Jeg har nå byttet ut dette kameraet til fordel for Fuji X-T1 i stedet, men jeg har fremdeles beholdt Fuji XF 18-55mm pga de meget gode egenskapene og kvalitetene dette objektivet har.

Jeg har også valgt å kjøpe noen mer lyssterke objektiver med fast brennvidde, for å kunne være enda mer fleksibel med tanke på å fotografere i svakt lys, og ikke minst kunne benytte større blenderåpninger for å ha et tydelig motiv og en difus/bluret bakgrunn. Da er det ingen andre elementer i bakgrunnen som tar oppmerksomheten bort fra selve motivet, det er nyttig ved f.eks. portrettfotografering.

Men jeg anbefaler deg uansett å starte med ‹‹ettellerannet›› kit/zoomobjektiv uansett hvilket system du velger, slik at du selv kan finne ut hvilke brennvidder (i millimeter) du trives best med og har behov for.

Lenke til kommentar

Hvis du synes Olympus ser kjekt ut så er du ikke alene om det, det har fått god kritikk. Regner med at du har lest denne testen allerede: 

http://www.tek.no/artikler/test-olympus-om-d-e-m10/157169

 

Hvis du liker å ta naturbilder i dårlig vær bør du også vurdere om du har behov for kamera og objektiver som er værtettet, eller om det holder å bruke sunn fornuft og/eller en beskyttende plastpose ved behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...