Gå til innhold

Påbudt tilbehør til sykkel


Sigurd542

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har vært og sett litt på hva som er påbudt til sykkelen hvis man sykler på offentlig vei, og jeg har noen spørsmål angående det.

Det står at det er påbudt med ringeklokke, refleks foran og bak, refleks på pedaler og lys foran og bak hvis det er mørkt. Jeg sykler på Landeveissykkel, og på min sykkel er det ikke plasse til ringeklokke, reflekes og lys på styre... Lys pleier å sitte dårlig og jeg har ikke funnet sykkellys som passer rundt styre(som er ganske tjukt), samme er det med ringeklokke.

Men på en annen side har jeg aldri lagt merke til landeveissykler med alt dette. Er det egentlig så nøye om jeg har alt som egentlig er påbudt, og hva er i såfall boten for manglende utstyr hvis jeg skulle bli stoppet?

Det er bare å stille flere spørsmål hvis noe er uklart.

På forhånd takk for svar

Endret av Sigurd542
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel egentlig det jeg har gjort så langt. Har for øyeblikket kun reflekser i hjulene(fulgte med og gadd ikke skru de av) reflekser, lys og andre ting er i mine øyne bare noe juggel som detter av eller blir stjålet?

Endret av Sigurd542
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Av erfaring er syklistene litt som religiøse, de velger reglene som passer dem og driter i resten. Blir selvsagt ikke tatt for det heller, så resten gjør det samme med god samvittighet.

 

Oi så saklig og høflig....

Lenke til kommentar

 

Av erfaring er syklistene litt som religiøse, de velger reglene som passer dem og driter i resten. Blir selvsagt ikke tatt for det heller, så resten gjør det samme med god samvittighet.

 

Oi så saklig og høflig....

 

 

Kanskje overkant generaliserende selvsagt, resten stemmer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Det er ingen regler for at lys må monteres på styret.

Der er ikke noen krav til lyktene heller, så disse kan fint brukes.

Det så ut som noe som kommer til å ryke med en gang man trer dem over styret....

 

 

De gjør ikke det....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

Av erfaring er syklistene litt som religiøse, de velger reglene som passer dem og driter i resten. Blir selvsagt ikke tatt for det heller, så resten gjør det samme med god samvittighet.

 

Oi så saklig og høflig....

 

 

Kanskje overkant generaliserende selvsagt, resten stemmer.

 

 

Det er feil alt det du skriver i de setningene. Kudos..

 

http://www.adressa.no/nyheter/article6743565.ece

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Men hvis jeg kjøper lys foran og bak, trenger jeg refleks i TILLEGG? Eller går lys under kategorien reflekes?

Ja. Refleks er for at andre som selv har lys skal se deg. Lys er for at andre som ikke har lys skal se deg...

Lenke til kommentar

Jeg sykler på Landeveissykkel, og på min sykkel er det ikke plasse til ringeklokke, reflekes og lys på styre... Lys pleier å sitte dårlig og jeg har ikke funnet sykkellys som passer rundt styre(som er ganske tjukt), samme er det med ringeklokke.

Tull. Det er fullt mulig å finne ringeklokke, refleks og lys på styre til racer. Jeg har ringeklokke både på cyclocrossen og raceren. Begge sykler har selvfølgelig bukkestyre. Det er kanskje vanskeligere å skaffe en ringeklokke som passer til bukkestyre, men ikke umulig. Og ringeklokke er virkelig nødvendig, bruker den så å si hver bidige gang jeg er ute. Hva frontlykt angår har jeg en fin lykt jeg fester på styret med en tykk strikk. Baklykt er null problem, den festes bare på setearmen, så der kan man kjøpe nær sagt hva som helst. Når det kommer til refleks på pedalene kan du kjøpe reflekstape og lime på striper på pedalarmen (de har det på Clas Ohlson). Jeg bruker klikkpedaler type SPD-SL (landeveispedaler). Så begge syklene mine er helt i henhold til hva en sykkel skal ha.

Endret av stigfjel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en sånn en:

http://www.xxl.no/sykkel/utstyr-til-syklisten/kraftige-multisportlykter/magicshine-mj-858-1000-sykkel-multisportlykt/p/1104885_1_style

 

Festes med strikk rundt styret. Fungerer flott på bukkestyre (forøvrig der man skal ha den, ikke på hjelm, som jeg ser noen tullinger sykler rundt med).

Ikke på hodet? Men det står jo på siden du linket til:

Det begynner nå å bli noen år siden Magicshine 808 - eller DX-lykta som den da het, satte lyktemarkedet i Norge på hodet

:p

Lenke til kommentar

 Ikke på hodet? Men det står jo på siden du linket til.

Mulig det, men en sånn lykt kan jo brukes til andre områder enn sykling. Uansett, når man sykler skal lyset festes på styret. Det er tross alt det som er riktig, og mest praktisk, da lyset da alltid peker i den retningen man sykler. Dessuten, når man blender lyset ned riktig slipper man også å blende motgående trafikk, man må jo ta hensyn til sine medtrafikkanter.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg sykler på Landeveissykkel, og på min sykkel er det ikke plasse til ringeklokke, reflekes og lys på styre... Lys pleier å sitte dårlig og jeg har ikke funnet sykkellys som passer rundt styre(som er ganske tjukt), samme er det med ringeklokke.

Tull. Det er fullt mulig å finne ringeklokke, refleks og lys på styre til racer. Jeg har ringeklokke både på cyclocrossen og raceren. Begge sykler har selvfølgelig bukkestyre. Det er kanskje vanskeligere å skaffe en ringeklokke som passer til bukkestyre, men ikke umulig. Og ringeklokke er virkelig nødvendig, bruker den så å si hver bidige gang jeg er ute. Hva frontlykt angår har jeg en fin lykt jeg fester på styret med en tykk strikk. Baklykt er null problem, den festes bare på setearmen, så der kan man kjøpe nær sagt hva som helst. Når det kommer til refleks på pedalene kan du kjøpe reflekstape og lime på striper på pedalarmen (de har det på Clas Ohlson). Jeg bruker klikkpedaler type SPD-SL (landeveispedaler). Så begge syklene mine er helt i henhold til hva en sykkel skal ha.

Kanskje det går fint for deg, men som jeg skrev har ikke JEG plass til ringeklokke, lys og refleks på MITT styr på sykkelen MIN... Flott at du har plass til alt det, men det hjelper ikke meg. Så les gjennom hva folk skriver før du sier at det er tull

Lenke til kommentar
Kanskje det går fint for deg, men som jeg skrev har ikke JEG plass til ringeklokke, lys og refleks på MITT styr på sykkelen MIN... Flott at du har plass til alt det, men det hjelper ikke meg. Så les gjennom hva folk skriver før du sier at det er tull

 

 

Lykter som knog blinder festes med gummibånd og vil passe på det som er av styrer, selv ovsaliserte aerostyrer. Om du har for mye annet stash der må du nesten velge om du vil være lovlydig eller ikke, og vurdere å ta noe annet bort.

 

Det finnes ringeklokker som kan monteres under toppcap på styrestammen (dermed trenger det ikke passe styret)

 

Reflekstape oppfyller kravet om reflekser og trenger ikke sitte på styre.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...