Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oppgradere elektriske anlegget passer dette sammen?


Anbefalte innlegg

Vet noen om:

 

Kan disse kombineres?

Eller bør man ha alt fra samme levrandør?

 

Er dette det beste hvis man har lite strømnett man vil oppgradere, så er ikke noe vits med dyrere en dette? Det er vel slik hvis man vil ha 16 amper sikring så må alt til overspenningsvern være 2,5 mm også jording må vel være det?

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet at disse delene ikke er normalsett hyllevare.

De fleste elektrikkene kan ikke få tak i all verdens utstyr og tar ofte timebetalt for å sjekke hver deler passer sammen.

Så det burde være lett sak noen her sier om det vil fungere sammen eller vil få problemer.

Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle hvem som produserer utstyret, men det bør gjøres en enkel selektivitetsberegning av anlegget før det bygges. Når det gjelder ledningsdimensjonering kommer dette an på forlegning, og dette kan din elektriker mer om. 

 

Hvorfor vil du ha dette, og ikke noe annet? Hvorfor har du både jordfeilautomater og vanlige automater? Hvorfor har du 1+N automater? Har du ikke IT-anlegg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal jeg først oppgradere, hvorfor ikke få for topp utstyr med en gang, er egentlig kun et soverom.

 

Så man trenger ikke både jordfeilautomat + sikring er det dette du mener?

Har størst sansynlig IT nett ja. Hvis du kan komme med bedre forslag ville det vært fått.

Beste om det det var jordfeilbryter + 16 amper sikkring i en enhet av den typen med led.

Er litt usikker på man bør gå for kvikk\treg sikring her.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva man skal med LED for å vise at det ikke er jordfeil. En vanlig jordfeilbryter eller -automat løser ut når det er jordfeil, og man trenger ikke ytterligere indikasjon for at ting er i orden enn at man har lys og strøm. Husk at det du ser på sinnasnekker'n er produktplassering (=reklame).

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå kan man jo alltid diskutere om man faktisk trenger OVERSPENNINGSVERN i sikkringskapet, har aldri hatt kontakter som er svidde, eller opplevet noe som har gått i stykker på grunn av overspenning.

 

Vet noen hva som er viktigst med dette, har dimmere større sansynlighet å gå i stykker eller harddisker\SSD om de er koblet til usb adapter om det skulle bli overspenning også switch og router? Resten skal man normalsett være ganske uheldig skulle gå i stykker?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Syns svarende dine hjelper veldig lite, selv det ene hjelper vel litt, men er usikker på dimmer for LED\ og andre pærer er ekstra sårbar for overspenning en annet utstyr, da det verstefall kan oppstå brann.

 

Er også litt usikker på overspenningsvern funger på den måten som filter som slår av sikringen ved overspenning eller at denne har smeltesikringer som gjør det må byttes ut hvis dette skulle slå ut.

 

Det sies vel IT nett

 

hvor faselederne og nøytralpunktet er isolert fra jord med et overspenningsvern

Så godt mulig det finnes grovvern fra strømlevrandøren. så man trenger mellomvern eventuelt finvern.

 

Edit fant på en annen side man bør gå for FG godkjent overspenningvern om det skal være noe vits.

Ellers risiker man å ha et vern som enten ikke funger eller kan være like farlig som å ikke ha et vern.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Alle elektrikere har tilgang til moderne løsninger som du ønsker. Klart prisen er der etter, men så er din sikkerhet også.

 

Du har ikke forstått forskjell på en jordfeilbryter og en jordfeilautomat, ei heller forskjell på fin- og grovvern.

 

Som de andre sier, skaff deg en elektriker til å se på og gi deg en pris på jobben. Dersom du mot formodning skulle gjøre dette selv er det du som vil få smellen til slutt. Skjer det en feil i anlegget hvor det oppstår brann eller noen får støt med varige skader eller i verste fall døde som følge, vil du stå ansvarlig. Og det finnes ikke et forsikringsselskap i Norge som vil verken dekke deg eller hjelpe deg.

 

Du tror du sparer 10 - 20 Tusen, men i realiteten er det lite i forhold til å sove trygt og godt om natten.

 

Du skal få gjøre som du vil, men jeg har både sett og hørt folk snakke å gjøre som deg før i mitt yrke. Derfor vil jeg bare advare deg før du begynner på noe du ikke er helt sikker på. Som sagt det koster penger, men det er en god grunn til det.

Lenke til kommentar

Må si noen av kommentarere blir nærmest frekkheter og usakeligheter. Kunne ønske det var negativ feedback knapp på diskusjon,

 

http://www.elektropluss.no/moderne-sikringsskap

 

Tenker vel å skaffe elektrikker, vil bare gjøre det leteste selv, og få elektrikkeren å gå over. å bytte det i sikringskapet.

 

Dere elektrikkere har tydligvis ikke peiling på fornuftig utbygging av strømnettet hvorfor legge under 2,5 mm kabel i utgangpuktet, det koster fort 10 000 kr å bytte fra 10 til 16 amper strømkurs.

 

Blir det samme som telemontørene legger inn cat5 kabel bare fordi canaldigital\telenor tilbyr kun 100 mbit hastighet over bredbåndnettet om 1 år må man bytte kabelene i veggen for å få raskere nett. For en katastrofe. Det er snakk om få prisforskjeller på slike kabeler i utgangspunktet. Samme gjelder 10\16 amper kurser prisforskjellene er minimale, har man 16 amper har man nok strøm. Men godt mulig der er sikkerhet risiko hvis man kobler tynne EU kabler man finner i lamper som skulle kortslutte eller annet billig kina dritt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvis du oppfatter meg som frekk må jeg bare beklage, for det var overhodet ikke meningen. Jeg er kun opptatt av å ivareta sikkerheten til en sluttbruker (deg i dette tilfellet).

 

At det er satt opp 10A med 1,5mm er ikke unormalt for en lyskurs selv i dag. Man bygger anlegget etter ønske fra kunde. Dersom man vil ha 2,5mm vil man selvsagt etterleve et slikt ønske da det er bedre enn minstekravet. Dog vil man til en hver tid holde seg til krav og normer slik at disse ikke blir brutt.

 

Jeg har selv ikke brukt annet enn Cat6 (nå Cat6A) de siste 2 årene nettopp pga ønsker fra kunde. Om andre velger Cat5e blir deres valg, dog kan man klare å tyne en Cat5e ganske bra om den er forlagt riktig og er kortere enn 80 meter. Har klart å få Cat6 godkjenning på Cat5e (10 år gamle kabler) senest for et par uker siden.

 

Igjen ikke for å være frekk eller teit, men det er ytterst få elektrikere som er villige til å gå over et El anlegg montert av kunde eller hvor kunde selv har fikset materiell og gi garanti på dette.

 

At du tar alle elektrikere under en kam og kaller oss ufornuftige vil jeg påstå er en frekkhet fra din side.

 

Uansett lykke til med prosjektet ditt, ser at du har en god plan og idé. Kan bli bra, men pass på å gjøre det riktig! *tommel opp*

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde vært fint om dere rådet meg til et firma som dere vil anbefale, er best på både teleinstallatør alt fra homeplug til strøm, regner vel elektrikkere har litt peling på svakstrøm men muligens ikke optimalisere homeplug skal f.eks klare 1 gigabit gjennom strømnettet.

 

Nå har jeg fått svar fra: OVERSPENNINGSVERN 3-pol V20 C/3-385 V denne brukes patroner som må byttes ut ved overspenning.

Så den er på en måte ikke bedre en gamle smelte sikringer, prøver å finne alternativ som kan brukes som eller kobles gjennom sikringene slik at man slipper å få inn elektrikkeren oftere en nødvendig.

 

Får lite svar på om 16 amper er farligere en 10 amper. Det er jo kraftigere effekt.

Men vet ikke om det er farligere å koble LED eller små ting ved kortsluttning ofte med 0,75mm2 ledere.

Lenke til kommentar

Overspenningsvernet får man ikke uten patroner det jeg vet. Det er dog sjelden at disse må byttes, det skjer bare i tilfeller ved lynnedslag. Finvern bør du ha foran sensitivt utstyr (elektronikk).

 

16A er ikke i seg selv farligere i så måte, på et vis er det tryggere for det legges tykkere kabel. Men slike beregninger gjør elektrikeren for deg. Skal mye til for at det legges opp nye kurser som ikke er 2*2,5 16A.

 

Sjekk opp lokale elektrikere (vet ikke hvor du holder til). Man har egne installatørpapirer for teleinstallasjon. Da er i hvert fall firmaet lovlig ansvarlig for begge fagfelt.

 

Angående utstyr så er det samme hva du velger. Kombiautomater er tingen. Da har man sikring og jordfeilbryter i samme enhet, og sparer plass og kroner. Overspenningsvernet fungerer uavhengig av sikringene så det er det samme hva du velger egentlig. Eneste reelle fordelen med digitalt vern (med lys) er at man kan overvåke kursen. Med andre ord, har man en liten jordfeil som ikke er stor nok til å løse ut vernet så kan man finne ut av det. Så verdien i dette er noe du må ta stilling til selv. Praktisk og personlig talt ville jeg spart kroner med tradisjonelle kombivern.

 

Edit: skrivefeil.

Endret av El-Ateisten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke om man får loggført digitale vern eller om de bare gir verdier i sanntid. Hensikten ser jeg heller ikke så mye av, blir veldig situasjonell bruksverdi.

 

Det andre systemet du tar opp her virker til å fungere separat ift. sikringene i form av relestyringer. Ser ut til at det lar seg styre via internett, men da blir det kursvis styring. (Hvis jeg forstår systemet rett). Med andre ord, skrur man av kjøkkenlyset tar man hele kursen, noe som normalt sett vil dra med seg kjøleskap/fryseskap, noe som ikke er ønskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...