Gå til innhold

mistet retten til støtte fra lånekassen :/


Anbefalte innlegg

jeg går på høgskole og må betale skoleregning på 70 000 i året.  Jeg har veldig bra karakterer og skal begynne på 3 året nå til august. men uten støtte fra lånekassen, vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

 

lurer på om jeg skal slutte. 

mistet retten fordi jeg ikke hadde bytte adresse da jeg flyttet hjem igjen.  da jeg fikk  bokontroll brevet så jeg gikk imidlertig inn på folkeregistret og fant ut at jeg bodde fortsatt på den gamle adressen. jeg byttet adresse med en gang. jeg har jo aldri gjort noe kriminalitet før. jeg synes det er for hardt straff. greit at jeg mister stipenden, men jeg  burde fortsatt få lån. de stopper jo meg bokstavelig talt fra å studere. 

 

har dere noe tips til hvordan jeg kan få lån til studiene? forbrukslån er jo latterlig dyrt.. er det andre institusjoner? f.eks NAV, vet dere om de kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Tips? Du må jo kontakte lånekassen og forklare de hva som har skjedd, forbrukslån og NAV kan du glemme.

har sendt 2 brever hvor jeg forklarer alt. men de er bare glade for å funnet noen som meg så vi blir eksemplarer for andre

 

 

Da må du skaffe deg jobb, kanskje gå til en avis eller noe slikt og presse de.

 

NAV gir ingen støtte til studenter, spesielt ikke de som betaler 70k for privatskole. Forbrukslån må du for guds skyld ikke ta på deg for det her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hva du har gjort, har du snyltet på lånekassen eller har du bare glemt å registrere adresse til rett plass? Om det er sistnevnte så bør det jo ikke være noe problem å rydde opp i. fremskaff dokumentasjon på at du har bodd vekke fra familie osv og lever til lånekassen. Skal de fortsatt statuere deg som ett eksempel selv om du ikke har gjort noe ulovlig gir du beskjed at du kommer til å ta saken videre, da tror jeg de gir seg ganske fort om du faktisk har alt ditt på det rene. 

 

Har du derimot faktisk snyltet, skam deg! 

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hva du har gjort, har du snyltet på lånekassen eller har du bare glemt å registrere adresse til rett plass? Om det er sistnevnte så bør det jo ikke være noe problem å rydde opp i. fremskaff dokumentasjon på at du har bodd vekke fra familie osv og lever til lånekassen. Skal de fortsatt statuere deg som ett eksempel selv om du ikke har gjort noe ulovlig gir du beskjed at du kommer til å ta saken videre, da tror jeg de gir seg ganske fort om du faktisk har alt ditt på det rene. 

 

Har du derimot faktisk snyltet, skam deg! 

nei jeg har ingenting å skjulle. jeg har rett og slett bare glemt. hvem har bruk for post disse dager? alt er jo elektronisk, jeg får alle brevene på epost.  Jeg bodde alene i 5 måneder, jeg sendte kopi av leierkontrakten. og forklarte fra hvilken periode jeg bodde hjemme. hvis jeg ville svindle, så hadde jeg ikke gått inn på folkeregisteret og byttet adresse med engang. jeg kunne komme opp med 100 andre løsninger. men jeg var ærlig og forklarte alt. dessuten jeg har kjøpt togbillet fra der jeg bor, hvis jeg hadde tenkt å svindle så hadde jeg passet på å ikke kjøpe togbillet på mitt navn

Endret av Marla Isabella
Lenke til kommentar

 

Jeg skjønner ikke helt hva du har gjort, har du snyltet på lånekassen eller har du bare glemt å registrere adresse til rett plass? Om det er sistnevnte så bør det jo ikke være noe problem å rydde opp i. fremskaff dokumentasjon på at du har bodd vekke fra familie osv og lever til lånekassen. Skal de fortsatt statuere deg som ett eksempel selv om du ikke har gjort noe ulovlig gir du beskjed at du kommer til å ta saken videre, da tror jeg de gir seg ganske fort om du faktisk har alt ditt på det rene. 

 

Har du derimot faktisk snyltet, skam deg! 

nei jeg har ingenting å skjulle. jeg har rett og slett bare glemt. hvem har bruk for post disse dager? alt er jo elektronisk, jeg får alle brevene på epost. jeg har forklart alt. og jeg bodde alene i 5 måneder, jeg sendte kopi av leierkontrakten. og forklarte fra hvilken periode jeg bodde hjemme. hvis jeg ville svindle meg stipend, så hadde jeg ikke gått inn på folkeregisteret og byttet adresse med engang. jeg kunne komme opp med 100 andre løsninger. men jeg var ærlig og forklarte alt. dessuten jeg har kjøpt togbillet fra der jeg bor, hvis jeg hadde tenkt å svindle så hadde jeg passet på at jeg ikke burde kjøpe togbillet på mitt navn

 

 

Da ville jeg hørt med en rettslig instans, det er tross alt mye penger du nå går glipp av, og det påvirker hele ditt liv. Jeg skjønner også lånekassen, de vill ha eksempler for å "skremme" eller vise til at de har ryddet opp. Men da må de ta de som faktisk svindler, ikke de som har glemt "småting".

 

Jeg hadde iallefall ringt til en advokat og forhørt meg. De er ikke sikkert det trengs mer en logo fra ett advokatfirma med signatur på samme brev du allerede har sendt før de endrer mening. Ville også forhørt meg med lokale medier om de var interessert i denne type saker, det kan komme mye ut av slikt. 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg skjønner ikke helt hva du har gjort, har du snyltet på lånekassen eller har du bare glemt å registrere adresse til rett plass? Om det er sistnevnte så bør det jo ikke være noe problem å rydde opp i. fremskaff dokumentasjon på at du har bodd vekke fra familie osv og lever til lånekassen. Skal de fortsatt statuere deg som ett eksempel selv om du ikke har gjort noe ulovlig gir du beskjed at du kommer til å ta saken videre, da tror jeg de gir seg ganske fort om du faktisk har alt ditt på det rene. 

 

Har du derimot faktisk snyltet, skam deg! 

nei jeg har ingenting å skjulle. jeg har rett og slett bare glemt. hvem har bruk for post disse dager? alt er jo elektronisk, jeg får alle brevene på epost. jeg har forklart alt. og jeg bodde alene i 5 måneder, jeg sendte kopi av leierkontrakten. og forklarte fra hvilken periode jeg bodde hjemme. hvis jeg ville svindle meg stipend, så hadde jeg ikke gått inn på folkeregisteret og byttet adresse med engang. jeg kunne komme opp med 100 andre løsninger. men jeg var ærlig og forklarte alt. dessuten jeg har kjøpt togbillet fra der jeg bor, hvis jeg hadde tenkt å svindle så hadde jeg passet på at jeg ikke burde kjøpe togbillet på mitt navn

 

 

Da ville jeg hørt med en rettslig instans, det er tross alt mye penger du nå går glipp av, og det påvirker hele ditt liv. Jeg skjønner også lånekassen, de vill ha eksempler for å "skremme" eller vise til at de har ryddet opp. Men da må de ta de som faktisk svindler, ikke de som har glemt "småting".

 

Jeg hadde iallefall ringt til en advokat og forhørt meg. De er ikke sikkert det trengs mer en logo fra ett advokatfirma med signatur på samme brev du allerede har sendt før de endrer mening. Ville også forhørt meg med lokale medier om de var interessert i denne type saker, det kan komme mye ut av slikt. 

 

skal vurdere det. takk 

Lenke til kommentar

Du har mottatt støtte som du ikke har krav på, fordi du løy til lånekassen om hvor du bodde. Det er nok ikke stort å gjøre med det, at du mister støtte skulle bare mangle. Du har signert papirer som informerer om dette.

 

Er støttebortfallet tidsbegrenset? I så fall får du evt. søke permisjon fra studiet inntil du får støtte igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aa skylde paa at 'hvem har bruk for post' blir jo bare dumt. Har du ikke lagt merke til at du har faatt for mye penger paa konto hver maaned?

jeg får samme om jeg bor hjemme eller alene.  en del av lånet blir gjort om til stipend hvis jeg bor alene og har bestått alle fagene. 

 

men du får utbetalt samme beløpet 150 tusen i året. tingen er at jeg bryr meg ikke om stipend. samme om jeg får det eller ikke. 

Endret av Marla Isabella
Lenke til kommentar

Du har mottatt støtte som du ikke har krav på, fordi du løy til lånekassen om hvor du bodde. Det er nok ikke stort å gjøre med det, at du mister støtte skulle bare mangle. Du har signert papirer som informerer om dette.

 

Er støttebortfallet tidsbegrenset? I så fall får du evt. søke permisjon fra studiet inntil du får støtte igjen.

jeg har ikke løyet. hva faen 

Lenke til kommentar

Etter å ha lest innlegget igjen så er jeg uenig med TS når hun sier hun ikke har snyltet, hun har helt klart det dersom hun flyttet hjem og fortsatte motta like mye stipend.

 

Skamme seg burde du! Så dropp det  jeg nevnte med advokat, de kommer ikke til å hjelpe deg. 

hvis jeg ikke har hatt rett til stipend, så er jeg mer enn glad for å ha det som lån. jeg bryr meg ikke om stipend. jeg viste ikke engang hva som må til for å få omgjort lån til stipend. jeg har ikke satt meg inni det. JEG FÅR SAMME UTBETALINGER UANSETT. herregud

Endret av Marla Isabella
Lenke til kommentar

 

Du har mottatt støtte som du ikke har krav på, fordi du løy til lånekassen om hvor du bodde. Det er nok ikke stort å gjøre med det, at du mister støtte skulle bare mangle. Du har signert papirer som informerer om dette.

 

Er støttebortfallet tidsbegrenset? I så fall får du evt. søke permisjon fra studiet inntil du får støtte igjen.

jeg har ikke løyet. hva faen 

 

 

Du har fått stipend og lån som skal gå til bolig, men bodd hjemme gratis, dette er grunnen til at de er sur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Du har mottatt støtte som du ikke har krav på, fordi du løy til lånekassen om hvor du bodde. Det er nok ikke stort å gjøre med det, at du mister støtte skulle bare mangle. Du har signert papirer som informerer om dette.

 

Er støttebortfallet tidsbegrenset? I så fall får du evt. søke permisjon fra studiet inntil du får støtte igjen.

jeg har ikke løyet. hva faen 

 

 

Du har fått stipend og lån som skal gå til bolig, men bodd hjemme gratis, dette er grunnen til at de er sur.

 

hør her.. du får 150 tusen uansett hvor du bor. eneste forskjellen er at ca 40 % av lånen blir stipend hvis du bor alene og har bestått fagene. hvis du bor hjemme. får du hele 150 tusen som lån. 

Endret av Marla Isabella
Lenke til kommentar

 

Etter å ha lest innlegget igjen så er jeg uenig med TS når hun sier hun ikke har snyltet, hun har helt klart det dersom hun flyttet hjem og fortsatte motta like mye stipend.

 

Skamme seg burde du! Så dropp det  jeg nevnte med advokat, de kommer ikke til å hjelpe deg. 

hvis jeg ikke har hatt rett til stipend, så er jeg mer enn glad for å ha det som lån. jeg bryr meg ikke om stipend. jeg viste ikke engang hva som må til for å få omgjort lån til stipend. jeg har ikke satt meg inni det. JEG FÅR SAMME UTBETALINGER UANSETT. herregud

 

 

Altså, du har tilsynelatende bodd borte under studier. Så når du består eksamen så blir lån omgjort til stipend. 

Siden du flyttet hjem skulle ikke dette ha skjedd. Ergo du har snyltet til deg stipend. 

 

Klart det er lov til å bomme og ikke vite ting, men lånekassen varslet dette før det kom til å skje. Det er din egen feil at du ikke følger med. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Etter å ha lest innlegget igjen så er jeg uenig med TS når hun sier hun ikke har snyltet, hun har helt klart det dersom hun flyttet hjem og fortsatte motta like mye stipend.

 

Skamme seg burde du! Så dropp det  jeg nevnte med advokat, de kommer ikke til å hjelpe deg. 

hvis jeg ikke har hatt rett til stipend, så er jeg mer enn glad for å ha det som lån. jeg bryr meg ikke om stipend. jeg viste ikke engang hva som må til for å få omgjort lån til stipend. jeg har ikke satt meg inni det. JEG FÅR SAMME UTBETALINGER UANSETT. herregud

 

 

Altså, du har tilsynelatende bodd borte under studier. Så når du består eksamen så blir lån omgjort til stipend. 

Siden du flyttet hjem skulle ikke dette ha skjedd. Ergo du har snyltet til deg stipend. 

 

Klart det er lov til å bomme og ikke vite ting, men lånekassen varslet dette før det kom til å skje. Det er din egen feil at du ikke følger med. 

 

til helvete med stipendet. jeg vil ikke ha det. de kan føre opp alt som lån. jeg har gjort en feil, greit. men at jeg ikke får ordinær lån engang, og må sitte hjemme et helt år og kanskje drope skolen helt høres ikke ut som '' vi gjør utdanning mulig'' jeg har aldri satte pris på stipend uansett. jeg kommer til å ende opp med neste hal mill i lån, tror du jeg bryr meg om 60 000 i stipend. wtf

Endret av Marla Isabella
Lenke til kommentar

til helvete med stipendet. jeg vil ikke ha det. de kan føre opp alt som lån. jeg har gjort en feil, greit. men at jeg ikke får ordinær lån engang, og må sitte hjemme et helt år og kanskje drope skolen helt høres ikke ut som '' vi gjør utdanning mulig'' jeg har aldri satte pris på stipend uansett. jeg kommer til å ende opp med neste hal mill i lån, tror du jeg bryr meg om 60 000 i stipend. wtf

 

 

 

Problemet er at du sier dette nå, hadde du sagt dette før så hadde du ikke vært i denne blemma. Som sagt, oppryddingen var varslet og du hadde samme mulighet til alle andre å ordne opp. Dette gjorde du ikke og derfor blir du straffet. Hva skal de gjøre, bare tro på alle som har gjort denne "feilen" og gi dem det de ønsker sånn uten videre? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...