Gå til innhold

Trenger litt hjelp til hva jeg skal gjøre i denne situasjonen.


Yessda

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Har havnet i en litt lei økonomisk situasjon, og sliter litt med å finne ut hva jeg bør gjøre. Saken er at jeg har skrevet under på kontrakt om boligkjøp som jeg skal overta mellom 1-2. kvartal 2016. Altså om 6-12 måneder avhengig av hvor fort byggeprosessen går.

 

Fikk ordnet med lånebevis i banken der jeg sa jeg skulle ha en egenkapital på 400 000(Leiligheten koster ca 2,4mill. Problemet er at jeg ikke har den egenkapitalen enda, og setter av penger hver måned frem til overtagsdato for å komme i mål. Per dags dato har jeg vel 300 000 fordelt på Bsu, depositum i leiligheten og sparekonto. For å nå 400 000 til 1.januar må jeg spare i underkant av 17 000 i måneden.

 

Dette har forsåvidt gått fint hittil, men nå har bilen havarert og ifølge verkstedet måtte jeg påberegne en minimum 15 000. Det er snakk om en gammel bil som ikke er verdt mer enn 15-20 000 i god stand med den km og årsmodell jeg har. Håpet egentlig at den skulle holde til jeg fikk leiligheten slik at jeg kunne kjøpe meg en litt mer ordentlig bil.

 

Så jeg står litt i tvil om jeg skal reparere den gamle bilen eller ta opp et lite lån på en litt nyere bil. Tenker da mellom 60-90 000 i lån. Spørsmålet er hva vil banken si mtp boliglånet når jeg i tillegg har dratt på meg et billån. Jeg har jo allerede skrevet under på kontrakt for leiligheten så kommer i en knipe hvis banken slår seg vrang. Er jeg nødt til å bite i det sure eple og reparere den drittbilen jeg har?

 

I gjeld fra før har jeg ca 130 000 i studielån og ligger på ca 600 000 brutto i året. (rundt 33k utbetalt i snitt kanskje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakk med banken din - spør om det er mulig å gjennomføre leilighetskjøpet med 300k i egenkapital fremfor 400k og hør ev. hvilke bakdeler dette vil få for lånet/renta osv. Da kan du kanskje leve på annet enn vann og brød det neste året + fikse deg en mer økonomisk bil.

Du trenger ikke fortelle dem "rett ut" at du har surret bort 100k, hvilket jeg tolker det som at du har gjort :ph34r:

 

Det er faktisk mulig at de lar deg slippe med dette - men det er sannsynligvis bare en midlertidig gevist for din del da de sannsynligvis forandrer på låneavtalen slik at du over tid vil tape på det.

 

Ta IKKE opp et ekstra lån for å dekke dette (tenker da på kreditt-lån) - heller ikke ta opp et kreditt-lån for å dekke bilkostnadene.

Lenke til kommentar

Støtter Countryman, og ihvertfall på siste punktet. Det å ta opp et kredittlån skal ikke være et alternativ en gang. Bankene tenker langsiktig, og dersom de ikke hjelper deg vil en annen bank gjøre det så vær åpen og ærlig (og dersom du har surret bort 100 laken så ikke nevn det) om situasjonen og spør om de kan hjelpe deg med en plan. Slikt liker de :)

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ja, nå snakker vi fallgruver som folk går i - man har ingen buffer!!!!

 

Om banken ikke går med på lånefinansiering av en nyere bil så må det bli forbrukslån. Alternativt låne av venner eller arbeidsplass. Man kan jobbe litt overtid eller få seg ekstrajobb.

 

Kanskje det finnes måter å få fiksa din gamle bil rimeligere på? Kjøpe deler hos hogger og få ett bakgårdsverksted til å fikse det billig, fremfor å bruke rådyre merkeverksteder?

Lenke til kommentar

Kravet (selv om det ikke er satt i stein) er jo 15% egenkapital. 15% av 2.4mill er 360.000, altså har du 40.000kr over dette.

Hør med banken om du kan gå ned til 360.000kr (15%) på egenkapitalen. Bør ikke være noe stort problem.

Da har du 40.000kr igjen til kjøp/reparasjon av bil dersom du beholder budsjettet ditt fremover.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Jeg var i en lignende situasjon for mange år siden men situasjonsforskjellen var at trengte penger til inventar.

Jeg spurte da rett ut om jeg kunne få 50k ekstra på boliglånet og fikk det.

Man merker ikke det så veldig godt, blir bare et par hundringser i mnd og er det mest økonomiske man kan gjøre med tanke på rente.

Forbrukslån er mye dyrere.

 

Du kan spørre om det, 2.4mill eller 2.45mill? Ingen big deal og du får da muligheten til å fortsette å buffre + kjøpe ny bil.

Buffrer du godt nok kan du betale tilbake det lille tillegget på lånet den dagen leiligheten blir klar.

 

Andre tider nå enn da jeg bygde. Ikke sikkert bankene er like villige til å leke den dag i dag.

 

Bra jobba med sparinga foresten, høres ut som at du er typen som skal fikse dette fint

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Jeg var i en lignende situasjon for mange år siden men situasjonsforskjellen var at trengte penger til inventar.

Jeg spurte da rett ut om jeg kunne få 50k ekstra på boliglånet og fikk det.

Man merker ikke det så veldig godt, blir bare et par hundringser i mnd og er det mest økonomiske man kan gjøre med tanke på rente.

Forbrukslån er mye dyrere.

Tja, ikke nødvendigvis. Har du 20 års nedbetaling så ender du fort opp med å betale mer med din løsning, sammenlignet med et forbrukslån du faktisk betaler ned fort. At man "ikke merker det så veldig godt" er en skummel tankegang, småting osm dette bør du betale ned så fort du kan.
Lenke til kommentar

Jeg er enig i det Herr Brun men det er snakk om en som er i startfasen og problemet er å få buffret opp nok til egenkapital + bil. Jeg mener det er mer økonomisk på lang sikt å kjøpe seg en nyere bil, si 3-5år gammel, og da sliter han med buffringa.

Det Jeg sier er at det er mest lønnsomt å bake det inn i leiligheten, fortsette med å buffre og betale det lille ekstra (i stedet for forbrukslån) på en gang når han får leiligheten. Kanskje dette medfører at totallånet blir 1.42.disse 20 betaler han like fort ned som om det var et forbrukslån, men med bedre rente.

 

Man skal leve ved siden av og..

 

En bil til verdi av 15k som blir reparert for 15k er ikke så lett solgt for 30k, ikke sånn det fungerer.

Endret av Countryman
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Ja, nå snakker vi fallgruver som folk går i - man har ingen buffer!!!!

Nå snakker vi om tøvete tabber folk gjør, gidder ikke lese innlegget!!!! Fyren har spart opp 300 tusen, og du snakker om at han mangler buffer? Herregud.

 

Jeg tenkte vel mest på at vedkommende har kalkulert med oppsparing og derfor ikke har mulighet til finansiering til bilhold utover dette. Hva om banken ikke innvilger huslånet likevel, fordi han i mellomtiden har tatt opp billån eller forbrukslån? Du kommer med en helt unødvendig kommentar, og som du skriver så står det jo svart på hvitt. Hva med å tenke litt lenger? Når jeg skriver mangler buffer så er det vel helt tydelig at mannen ikke har tatt med i betraktning at han har en gammel bil!

 

Deretter kommer det fram at oppsparte midler ikke skal brukes på bil, men heller låne...

 

Selvsagt er det beste og rimeligste å få mest mulig innbakt i huslånet. Bufferen som er oppspart kan da heller brukes på feks. møbler eller hvitevarer når den tid kommer. Alternativt betale inn ett ekstra avdrag på huslånet.

Lenke til kommentar

 

 

 

Ja, nå snakker vi fallgruver som folk går i - man har ingen buffer!!!!

Nå snakker vi om tøvete tabber folk gjør, gidder ikke lese innlegget!!!! Fyren har spart opp 300 tusen, og du snakker om at han mangler buffer? Herregud.

Jeg tenkte vel mest på at vedkommende har kalkulert med oppsparing og derfor ikke har mulighet til finansiering til bilhold utover dette. Hva om banken ikke innvilger huslånet likevel, fordi han i mellomtiden har tatt opp billån eller forbrukslån? Du kommer med en helt unødvendig kommentar, og som du skriver så står det jo svart på hvitt. Hva med å tenke litt lenger? Når jeg skriver mangler buffer så er det vel helt tydelig at mannen ikke har tatt med i betraktning at han har en gammel bil!

 

Deretter kommer det fram at oppsparte midler ikke skal brukes på bil, men heller låne...

 

Selvsagt er det beste og rimeligste å få mest mulig innbakt i huslånet. Bufferen som er oppspart kan da heller brukes på feks. møbler eller hvitevarer når den tid kommer. Alternativt betale inn ett ekstra avdrag på huslånet.

Word

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...