Gå til innhold

Ønsker å starte ny ingeniør-bedrift. Søker ivrige folk til å starte sammen med meg, tips og lignende tas i mot med åpne armer


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er en mann på 27 år som akkurat er ferdig med Maritim elektro-automasjons ingeniør på høgskolen i Buskerud og Vestfold. Jeg har prøvd å søke etter jobb nå i den siste perioden uten å lykkes. Som flere av dere sikkert allerede vet så er det skikkelig nedgangstider innen oljesektoren, noe som berører nærmest 25.000 mennesker så langt og arbeidsledigheten er beregnet til å øke framover.

 

I fjord var det slik at ca. 90% av alle elektro-automasjons studenter fikk jobb før de var ferdig med å studere, men i nåværende situasjon kjenner jeg til kanskje 5-6 personer fra alle ingeniør linjene fra skolen som har fått jobb. 

Dette har fått meg til å tenke på å starte en egen bedrift, noe jeg har hatt lyst til i en lenger periode. slikt situasjonen er idag har jeg en enda større grunn til å vurdere tanken.

 

Som nyutdannet ingeniør har jeg vært gjennom flere prosjekter på skolen og hatt en meget lærerik bacheloroppgave der jeg har virkelig blitt satt på prøve og lært utrolig mye. Resultatet ble utrolig bra og jeg vet at jeg greier å starte en bedrift om jeg så bestemmer meg for det. Ellers har jeg arbeidserfaring fra IT sektoren men noe begrenset ingeniør erfaring utenom skole, prosjekter og bacheloroppgave.

Jeg trenger folk jeg kan jobbe og tenke sammen med, jeg kan se for meg flere i samme situasjon som meg m.h.t. arbeidssituasjonen og som "arbeidsledig" skader det ikke å prøve å sette sammen et team som en dag kanskje kan komme fram til et godt resultat og et godt produkt vi kan være stolt over.

 

Jeg har gjort meg noen tanker over produkter jeg/vi kan jobbe med men ingenting er blitt bestemt enda. Jeg ønsker å finne noen som kan være med å videreutvikle ideene, tankene og kanskje starte bedriften sammen med. Team arbeid er essensielt for å få til et fungerende produkt. Derfor frir jeg til diskusjonsforumet for å høre med mange av dere som har erfaring, er interesserte eller kanskje kan gi meg noen tips over hvor jeg kan gå for å finne det jeg er ute etter. 

 

Hvis noen syns dette høres spennende ut ønsker jeg gjerne å høre ifra dere. Har du/dere  ideer og tanker dere har hatt lyst til å prøve ut er jeg åpen for alt. PS! alle er velkommen til å melde seg men jeg prioriterer de som er ingeniører og med samme bakgrunn som meg.

 

Personlig er jeg en arbeidsom person som liker utfordringer, jeg glemmer fort tiden når jeg sitter og jobber med noe som interesserer meg, og dette vil komme godt fram i startfasen. Jeg råder de av dere som synes at dette høres gøy ut til å ta kontakt så kan vi kanskje få til noe bra ut av dette sammen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så... til nå er alt du vet at du vil starte en bedrift?

Ingen ideer til hva i all verden dere skal gjøre?

 

Jeg synes det høres ut som feil måte å begynne på,

 

Men for all del, jeg er nysgjerrig på dette prosjektet og kommer til å følge med på tråden.

Bakgrunnen min er forøvrig elektroingeniør (snart siving), og jeg jobber med maritime kraftsystemer. Akkurat nå sitter jeg for eksempel i kina og idriftsetter en 50MW kraftstasjon på en rigg.

Lenke til kommentar
 

Så... til nå er alt du vet at du vil starte en bedrift?

Ingen ideer til hva i all verden dere skal gjøre?

 

Det er blitt vurdert et par ting ombord i båter som PMS, design og montering av tavler m.m. men det er store konkurranser innen det feltet. Det er her morroa ligger slikt jeg ser på det. Desto flere som er med å finne på en gjennomtenkt ide, desto bedre produkt vil vi kunne produsere.

 

Jeg ser egentlig for meg å ta kontakt med flere firmaer og høre med dem om ting de skulle hatt gjort annerledes, for så å videreutvikle dette. Denne metoden fungerte under bacheloroppgaven da vi opprettet en "Fuel og Emission calculator" som sammenligner Hybrid systemer mot elektriske og mekaniske driftssystemer om bord i båter og ferger for Rolls Royce.

 

hvilken bransje retter du deg mot ? 

 

De aller fleste ingeniør linjene er egnet, men jeg kan se for meg noen innen Elektronikk, Automasjon og Maskin / Produkt design kanskje vil kunne gi best utbytte.

Endret av korani
Lenke til kommentar

 

 

Så... til nå er alt du vet at du vil starte en bedrift?

Ingen ideer til hva i all verden dere skal gjøre?

 

Det er blitt vurdert et par ting ombord i båter som PMS, design og montering av tavler m.m. men det er store konkurranser innen det feltet. Det er her morroa ligger slikt jeg ser på det. Desto flere som er med å finne på en gjennomtenkt ide, desto bedre produkt vil vi kunne produsere.

 

Jeg ser egentlig for meg å ta kontakt med flere firmaer og høre med dem om ting de skulle hatt gjort annerledes, for så å videreutvikle dette. Denne metoden fungerte under bacheloroppgaven da vi opprettet en "Fuel og Emission calculator" som sammenligner Hybrid systemer mot elektriske og mekaniske driftssystemer om bord i båter og ferger for Rolls Royce.

 

hvilken bransje retter du deg mot ? 

 

De aller fleste ingeniør linjene er egnet, men jeg kan se for meg noen innen Elektronikk, Automasjon og Maskin / Produkt design kanskje vil kunne gi best utbytte.

 

ikke utdanning  , men hvilken bransje skal det jobbes opp mot 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...