Gå til innhold

Folk som prøver å snike i køen


Drogin

Anbefalte innlegg

Ja, det klassiske eksempelet. 2 filer, hvor veien deler seg lenger fremme. Og alle skal selvfølgelig samme veien, da vei nr2 leder til ingenmannsland. Det er følgelig kø i høyre fil.
Se vedlagte tegning:

mvngd5.jpg

 

Du er nære avkjøringa - og så kommer "en slik en" som sniker i køen, og i tillegg forsinker resten av de som har ventet på sin tur, ved å tvinge seg inn og/eller måtte flette på slutten, istedenfor å legge seg inn der det er naturlig.

 

Når disse sjåførene tvinger seg inn med makt - hva gjør man? Lar man dem få viljen sin, og dermed lærer dem at slikt lønner seg? eller står man på sitt til det (potensiellt) smeller?

Hvis det blir kræsj/skrap, hvem får skylda? Er det fare for at det blir delt skyld? (man har jo aldri "påkjørsrett")

 

Er å tvinge seg inn slik ulovelig? Er det et alternativ å montere dash-cam, fange opp bilnummeret og anmelde hver eneste slik en til politiet?

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten tvil noe forbanna dritt det der ja, ett stort irritasjonsmoment. Jeg prøver iallefall alltid å stå på mitt, men det kommer an på hvordan bil vedkommende har og hvor frekk personen er. Er for glad i bilen min til å dra det så langt at det er fare for at det kan smelle. Å gjøre slikt lønner seg jo nesten i alle tilfeller, om vedkommende presser litt vil de uten tvil komme seg inn relativt fort. Mange som er litt for hyggelige mot slike sjåfører og mange som er redd for at det smeller. 

Lenke til kommentar

Bilisten kan være ukjent og køen kan starte før skiltinga. Det er ikke bestandig frekkhet!

Dette er helt riktig, man skal absolutt ikke generalisere. Men når man ser hvor mange bilister som gjør slikt, så er det lett å forstå at de fleste her rett og slett er frekke. Et annet eksempel er rundkjøringer i rushtiden, gud veit hvor mange ganger jeg har stått på bremsen for at det ikke skal smelle her, eller kjøring på rødt lys for den saks skyld. 

 

Men på den andre siden kan jeg forstå det til en viss grad, jeg som bor på landet blir drit lei etter bare en dags kjøring i rushtiden i f.eks Drammen eller Oslo. Kan bare se for meg hvordan det er for de som kjører her hver dag. Nå sporer jeg fryktelig av her... 

Lenke til kommentar

Hva med hvis det er fletting og veien går kun en vei? Hva gjør dere da, kjøre helt frem i venstre?

 

Sorry for helt OT men har nettop fått lappen og lurer på hva jeg skal gjøre hehe.

annerhver bil er normen, og du må forsvare din plass med livet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bilisten kan være ukjent og køen kan starte før skiltinga. Det er ikke bestandig frekkhet!

Det kan jo være tilfellet for enkelte. Men som andre har sagt her - de fleste er bare frekke. Jeg vet om flere som åpent har innrømmet at de holder på sånn til daglig. Og - er man ukjent og køen begynner før skiltinga, så legger man seg enten inn rett etter skilting og venter til noen synes synd på deg, eller så biter man i det sure eplet, kjører til neste snu-mulighet og stiller seg bakerst i køen. Når man kjører helt til selve avkjøringa, og så truer seg inn, så er man bare frekk.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Bilisten kan være ukjent og køen kan starte før skiltinga. Det er ikke bestandig frekkhet!

 

Når det skjer med meg, fletter jeg med en gang, istedenfor rett ved insnevringen, folk blir generelt litt mindre sinna da, skjønner nok at du ikke sniker med vilje, så anbefaler andre å prøve ut det ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Bilisten kan være ukjent og køen kan starte før skiltinga. Det er ikke bestandig frekkhet!

Det kan jo være tilfellet for enkelte. Men som andre har sagt her - de fleste er bare frekke. Jeg vet om flere som åpent har innrømmet at de holder på sånn til daglig. Og - er man ukjent og køen begynner før skiltinga, så legger man seg enten inn rett etter skilting og venter til noen synes synd på deg, eller så biter man i det sure eplet, kjører til neste snu-mulighet og stiller seg bakerst i køen. Når man truer seg inn, så er man bare frekk.

 

Jeg må si meg enig i at dette er hvordan man bør gjøre det. Men skal jeg være helt ærlig så gjør ikke jeg dette om jeg er ukjent. Da legger jeg meg rett inn etter jeg har sett skiltet, håper på at noen er greie, om ikke så må jeg nok presse litt. Litt frekt er det nok ja, men tenker at det er greit i og med at jeg ikke kunne vite dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig i at dette er hvordan man bør gjøre det. Men skal jeg være helt ærlig så gjør ikke jeg dette om jeg er ukjent. Da legger jeg meg rett inn etter jeg har sett skiltet, håper på at noen er greie, om ikke så må jeg nok presse litt. Litt frekt er det nok ja, men tenker at det er greit i og med at jeg ikke kunne vite dette. 

 

 

 

Så lenge du gjør det rundt skiltinga og ikke rett ved avkjøringa bør det være innafor synes jeg.

Sist dette skjedde meg var det faktisk ren flaks som gjorde at jeg var i riktig fil. Jeg antok(eller ville ikke ta kjangsen på noe annet) at fila med køen var den jeg måtte ta.

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg må si meg enig i at dette er hvordan man bør gjøre det. Men skal jeg være helt ærlig så gjør ikke jeg dette om jeg er ukjent. Da legger jeg meg rett inn etter jeg har sett skiltet, håper på at noen er greie, om ikke så må jeg nok presse litt. Litt frekt er det nok ja, men tenker at det er greit i og med at jeg ikke kunne vite dette. 

 

 

 

Så lenge du gjør det rundt skiltinga og ikke rett ved avkjøringa bør det være innafor synes jeg.

 

Godt å høre! :D Prøver så godt som mulig å være en flink og hensynsfull bilist, vet hvor irritert jeg kan bli av alle de frekke bilistene der ute så. 

Lenke til kommentar

Kan gi et godt eksempel på dette , til daglig kjører jeg på en slik vei hvor det flettes , pga at jeg som regel kjører med unger i bilen ønsker jeg ikke å kjøre helt oppe i rumpen på bilen foran, så det er plass til 1 bil foran om den bilen i feltet til høyre velger å flette seg inn foran meg , som regel kan jeg kjøre hele veien på dette feltet når køen starter og først når vi nærmer oss absolutte nullpunkt før man ikke lenger kan bytte så er det noen som fletter seg inn foran meg.

 

Selvsagt når de fletter seg inn på denne måten ved å "brøyte seg inn foran" så må hele køen bremse opp for å slippe dem inn , hadde de derimot prøvd å flette seg inn tidligere hvor andre medtrafikkanter allerede har tilrettelagt det så har køene faktisk kanskje gått langt fortere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan gi et godt eksempel på dette , til daglig kjører jeg på en slik vei hvor det flettes , pga at jeg som regel kjører med unger i bilen ønsker jeg ikke å kjøre helt oppe i rumpen på bilen foran, så det er plass til 1 bil foran om den bilen i feltet til høyre velger å flette seg inn foran meg , som regel kan jeg kjøre hele veien på dette feltet når køen starter og først når vi nærmer oss absolutte nullpunkt før man ikke lenger kan bytte så er det noen som fletter seg inn foran meg.

 

Selvsagt når de fletter seg inn på denne måten ved å "brøyte seg inn foran" så må hele køen bremse opp for å slippe dem inn , hadde de derimot prøvd å flette seg inn tidligere hvor andre medtrafikkanter allerede har tilrettelagt det så har køene faktisk kanskje gått langt fortere.

Irriterendes det her ja. Mange mennesker som ikke klarer å tenke på trafikken som en helhet og bare tenker på seg selv. Hadde vært fryktelig deilig å kunne kjørt en dag hvor alle trafikanter fulgte regler, normer og skilt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sampson, den 28 Jun 2015 - 21:45, sa:

 

Vox_populi, den 28 Jun 2015 - 20:55, sa:

Bilisten kan være ukjent og køen kan starte før skiltinga. Det er ikke bestandig frekkhet!

 

Når det skjer med meg, fletter jeg med en gang, istedenfor rett ved insnevringen, folk blir generelt litt mindre sinna da, skjønner nok at du ikke sniker med vilje, så anbefaler andre å prøve ut det ;)

 

Flett der innsnervingen er. Det er ingen grunn til at en del av veien skal være ubrukt når det er kø. Det er ikke sniking og hvis alle hadde kjørt helt fram før de flettet hadde køen gått litt raskere. 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

I dette tilfellet hvor det er avkjørsel synes jeg det er rett og rimelig at man fletter så fort som mulig, og at det er lite annet enn frekt å gjøre det såpass sent som tegningen viser.

 

Generelt så synes jeg folk i Oslo er forferdelig dårlig til dette med fletting.

 

Ring 3 er et perfekt eksempel på dette. Når det var bare 1 felt i retning Ullevål grunnet arbeid ved Gaustad var det lite annet enn tragisk å oppholde seg på strekningen. Så fort folk så skiltet om fletting la de seg inn i venstre felt, over 1 kilometer før innsnevringen. Resultatet var kilometer med kø som hopet seg opp i venstre feltet mens høyre feltet frem til innsnevringen stod tomt. Det eneste logiske er at begge feltene skal fylles opp og at man fletter annenhver bil. 

 

Nå som de har begynt med arbeid i tunnelene på Ring3 har vi begynt å få samme problem. Innsnevringen er like før inngangen til tunnelen, i tillegg er det avkjørsel mot 168 (Røa, Majorstuen, Holmenkollen). Etter avkjørselen er det et lyskryss og det er mye trafikk, det sier seg selv at feltet for avkjørsel fyller seg kjapt opp når det er rushtrafikk.  Problemet er da bilene som skal rett frem videre på Ring3 gjennom tunnelen, istedenfor å fordele trafikken på to felt frem til tunnelen og så flette, for å minimere trafikken i høyre feltet og dermed slippe at det står mange biler i høyre felt som prøver å komme seg frem til avkjørselen, så legger folk flest seg i høyre felt mens venstre er tomt...

 

 

post-8713-0-00627500-1435558194_thumb.jpg

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Siden vi er inne på både kø, sniking og ringen, så kan jeg ikke unngå å nevne alle personene som krysser det skraverte feltet (samtidig som de lager kø frem til noen slipper de inn), krysser ett kjørefelt, sniker i hele påkjøringsrampen og deretter krysser rett over ett kjørefelt midt i storo-krysset!

 

Hadde jeg hatt en hatliste, så hadde dere alle stått på den  :)

 

(Beklager mine gromt gode tegneferdigheter)

post-170816-0-40613000-1435740684_thumb.png

Endret av mreinha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...