Gå til innhold

─ Wii U ble offer for dårlig timing


Anbefalte innlegg

Eller:

 

Den har mskinvare fra forige generasjon. Ingen 3. parts støtte. Både var og er overpriset. har 3 alternative kontrollere (wiimote+nunsuck, pad, og pro.) Ble ikke kalt "Wii 2" Er ikke markedsført i det heletatt. en ikke eksisternde online tjeneste. Og sist men ikke minst: slelskapet er ledet av folk som henger 20 år tilbake i tid.

 

Helt enig. Til og med hardware speccen i machina har dem ikke fortalt nøyaktig hva som er inni fordi den er såppas latterlig lav. Ser selv på den som en Xbox 360 med mere ram.

 

Har en Wii U selv, men det er fordi jeg er megafan av Donkey Kong og Tropical Freeze etter min mening er beste spill som er å få tak i på Wii U.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Har sagt det før og sier det igjen: En Nintendomaskin som matcher konkurrentene på specs, samt har tredjepartsstøtte, blåser konkurrentene av banen.

 

Det du beskriver her er Nintendo GameCube, jeg vil ikke akkurat si at den "blåste konkurrentene av banen". Det var det nok heller oppfølgeren Nintendo Wii som gjorde.
Gamecube manglet DVD-støtte, i en tid der DVD-spiller var et must.
Lenke til kommentar

 

 

Har sagt det før og sier det igjen: En Nintendomaskin som matcher konkurrentene på specs, samt har tredjepartsstøtte, blåser konkurrentene av banen.

 

Det du beskriver her er Nintendo GameCube, jeg vil ikke akkurat si at den "blåste konkurrentene av banen". Det var det nok heller oppfølgeren Nintendo Wii som gjorde.
Gamecube manglet DVD-støtte, i en tid der DVD-spiller var et must.

Wii hadde heller ikke DVD-støtte. Jeg vil si at det GameCube manglet og det Wii U mangler er killer apps. 3D Mario og Aonuma Zelda selger ikke konsoller.

Lenke til kommentar

 

 

 

Har sagt det før og sier det igjen: En Nintendomaskin som matcher konkurrentene på specs, samt har tredjepartsstøtte, blåser konkurrentene av banen.

 

Det du beskriver her er Nintendo GameCube, jeg vil ikke akkurat si at den "blåste konkurrentene av banen". Det var det nok heller oppfølgeren Nintendo Wii som gjorde.
Gamecube manglet DVD-støtte, i en tid der DVD-spiller var et must.

Wii hadde heller ikke DVD-støtte. Jeg vil si at det GameCube manglet og det Wii U mangler er killer apps. 3D Mario og Aonuma Zelda selger ikke konsoller.
Wii hadde en gimmick som slo an. Det samme har Wii U, men denne søo ikke an. I stedet for å gamble på gimmicks bør Nintendo i større grad satse på specs. Hva slags "killer app" har PS4? Den leder an i konsollkrigen fordi den fokuserer på spill og hardware. Xbox satset på en gimmick...
Lenke til kommentar

Vil folk virkelig ha tre helt like konsoller på markedet med hver sine eksklusiver?

Håper heller de fortsatt klarer å skille seg ut men samtidig treffer mye bedre med NX.

 

Nå er vel hele problemet med Nintendo Wii:U at den nettopp er 99% lik de øvrige konsollene, bare svakere og uten cross-plattform titlene... Hele opplegget med gamepad'en har jo falt helt igjennom på grunn av manglende bruk og støtte fra spillutviklere.

 

Da er det så definitivt bedre å droppe tullete gimmicker som ikke blir tatt i bruk, få på plass cross-plattform titlene og kraftigere maskinvare samtidig som de kan kjøre på med sine knallgode first-party titler.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Har sagt det før og sier det igjen: En Nintendomaskin som matcher konkurrentene på specs, samt har tredjepartsstøtte, blåser konkurrentene av banen.

Det du beskriver her er Nintendo GameCube, jeg vil ikke akkurat si at den "blåste konkurrentene av banen". Det var det nok heller oppfølgeren Nintendo Wii som gjorde.
Gamecube manglet DVD-støtte, i en tid der DVD-spiller var et must.
Wii hadde heller ikke DVD-støtte. Jeg vil si at det GameCube manglet og det Wii U mangler er killer apps. 3D Mario og Aonuma Zelda selger ikke konsoller.

 

 

Wii hadde en gimmick som slo an. Det samme har Wii U, men denne søo ikke an. I stedet for å gamble på gimmicks bør Nintendo i større grad satse på specs. Hva slags "killer app" har PS4? Den leder an i konsollkrigen fordi den fokuserer på spill og hardware. Xbox satset på en gimmick...

 

Nei, Wii hadde en killer app som benyttet seg av gimmicken, det var det som solgte konsollen, akkurat som Super Mario Bros. solgte NES på 80-tallet. Xbox Kinect og Wii U sin skjermkontroller er eksempler på gimmicks uten killer apps, det ender i flopp.

 

Som du sier, PS4 leder an denne generasjonen, uten noen killer apps, det er det flere grunner til. Microsoft opplevde i starten et PR mareritt som gjorde stor skade, i tillegg var Xbox One lenge dyrere enn PS4 grunnet kinect-satsingen. Kort og greit, de har gjort mange tabber denne generasjonen, derfor leder rivalen PS4 uten killer apps.

 

Når det kommer til Wii U, så appelerer skjermkontroller-gimmicken dårlig til casual-publikummet som tidligere kjøpte Wii, i tillegg klarer de ikke komme med noen killer app for den. Istedet har Nintendo prøvd å selge konsollen til hardcore-publikummet, men det er vanskelig fordi Nintendo har et ganske barnslig stigma hos den målgruppen (GameCube hadde også dette problemet), og det er bare en minoritet blant dem som er interessert i å spille 3D Mario, Aonuma Zelda, Mario Kart og Smash Bros.

Lenke til kommentar

Nå virker det som du feiltolker meg, jeg sa ikke at killer apps er eneste avgjørende faktor for om en konsoll selger, jeg sa at GameCube og Wii U ville solgt bedre hvis de hadde hatt killer apps.

 

Men siden du spør:

 

PS1: Final Fantasy VII, Metal Gear Solid, Resident Evil, Gran Turismo og Crash Bandicoot.

PS2: GTA III og oppfølgerne, uten tvil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vil folk virkelig ha tre helt like konsoller på markedet med hver sine eksklusiver?

Håper heller de fortsatt klarer å skille seg ut men samtidig treffer mye bedre med NX.

 

 

Nå er vel hele problemet med Nintendo Wii:U at den nettopp er 99% lik de øvrige konsollene, bare svakere og uten cross-plattform titlene... Hele opplegget med gamepad'en har jo falt helt igjennom på grunn av manglende bruk og støtte fra spillutviklere.

 

Da er det så definitivt bedre å droppe tullete gimmicker som ikke blir tatt i bruk, få på plass cross-plattform titlene og kraftigere maskinvare samtidig som de kan kjøre på med sine knallgode first-party titler.

Jeg tipper at hvis de lager en konsoll som koster halvparten av det ps5 og neste xbox vil koste og likevel ha "bra nok" grafikk pluss whatever gimmick de tar i bruk neste gang OG gjør det enkelt for indi utviklere å lage spill til den samtidig som de gir full eff i EA og UBI sin AAA titler, så kan det bli riktig så bra.

Tldr: Hvis de driter i grafikkracet og åpner for indiscenen kan de, sammen med alle de ikoniske Nintendo titlene, gjøre det veldig bra. En lav pris vil og hjelpe stort.

Lenke til kommentar

Nå virker det som du feiltolker meg, jeg sa ikke at killer apps er eneste avgjørende faktor for om en konsoll selger, jeg sa at GameCube og Wii U ville solgt bedre hvis de hadde hatt killer apps.

 

Men siden du spør:

 

PS1: Final Fantasy VII, Metal Gear Solid, Resident Evil, Gran Turismo og Crash Bandicoot.

PS2: GTA III og oppfølgerne, uten tvil.

Du sa at "det Gamecube manglet var killer apps." Ikke merkelig om man tolker mangel på "killer apps" som grunnen til at Gamecube/Wii U feilet. Ellers har vi nok snakket forbi hverandre. Jeg tolket "killer app" som gimmick, men det virket som du mener at også spill faller inn under beegrepet. Vel, Wii U har de beste (etter min mening) eksklusive spillene, men det hjelper ikke når tredjepartsstøtten uteblir. Uten hardware, ingen tredjepartsstøttw. Og uten Witcher 3, Batman Origins, Stat Wars BF 3: Ingen kunder. Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

 

 

Vil folk virkelig ha tre helt like konsoller på markedet med hver sine eksklusiver?

Håper heller de fortsatt klarer å skille seg ut men samtidig treffer mye bedre med NX.

 

Nå er vel hele problemet med Nintendo Wii:U at den nettopp er 99% lik de øvrige konsollene, bare svakere og uten cross-plattform titlene... Hele opplegget med gamepad'en har jo falt helt igjennom på grunn av manglende bruk og støtte fra spillutviklere.

 

Da er det så definitivt bedre å droppe tullete gimmicker som ikke blir tatt i bruk, få på plass cross-plattform titlene og kraftigere maskinvare samtidig som de kan kjøre på med sine knallgode first-party titler.

Jeg tipper at hvis de lager en konsoll som koster halvparten av det ps5 og neste xbox vil koste og likevel ha "bra nok" grafikk pluss whatever gimmick de tar i bruk neste gang OG gjør det enkelt for indi utviklere å lage spill til den samtidig som de gir full eff i EA og UBI sin AAA titler, så kan det bli riktig så bra.

Tldr: Hvis de driter i grafikkracet og åpner for indiscenen kan de, sammen med alle de ikoniske Nintendo titlene, gjøre det veldig bra. En lav pris vil og hjelpe stort.

 

 

Tja. Nå ser jeg ikke for meg at Nintendo kommer til å åpne opp så voldsomt for indieutviklere. Nintendo har jo alltid vært sære på alle mulige måter, og at de skal begynne å åpne opp mer har jeg liten tro på.

 

Nintendo i seg selv har ikke behovet for noen superkraftig og fancy konsoll. De klarer å lage gullkorn ut av lite, det er bare å se til diverse spill til Nintendo Wii:U som ser temmelig fantastiske ut (selv om de mangler anti-aliasing) og kjører stortsett i stabile 60 FPS over hele linja og det til tross for en konsoll som har maskinvare som ligner på en Xbox 360+ om jeg har forstått det riktig.

 

Men skal de ha noe håp om god cross-plattform støtte så må de jo på nivå med Xbox One og PlayStation 4 hva gjelder maskinvare. Hvis ikke så nytter det jo ikke, og da blir det nok engang en nisje med en konsoll som kun leverer Nintendo spill og ingenting annet.

Lenke til kommentar

 

Nå virker det som du feiltolker meg, jeg sa ikke at killer apps er eneste avgjørende faktor for om en konsoll selger, jeg sa at GameCube og Wii U ville solgt bedre hvis de hadde hatt killer apps.

 

Men siden du spør:

 

PS1: Final Fantasy VII, Metal Gear Solid, Resident Evil, Gran Turismo og Crash Bandicoot.

PS2: GTA III og oppfølgerne, uten tvil.

Du sa at "det Gamecube manglet var killer apps." Ikke merkelig om man tolker mangel på "killer apps" som grunnen til at Gamecube/Wii U feilet. Ellers har vi nok snakket forbi hverandre. Jeg tolket "killer app" som gimmick, men det virket som du mener at også spill faller inn under beegrepet. Vel, Wii U har de beste (etter min mening) eksklusive spillene, men det hjelper ikke når tredjepartsstøtten uteblir. Uten hardware, ingen tredjepartsstøttw. Og uten Witcher 3, Batman Origins, Stat Wars BF 3: Ingen kunder.

 

"Killer app" betyr enkelt og greit programvare som er av så høy verdi at det selger plattformen det er på, har ingenting med at spillet bruker "gimmicks" eller ikke (men hvis konsollen har en ny gimmick så vil jeg si at en killer app er nødvendig for at gimmicken skal slå an). Du syns Wii U har de beste ekslusive spillene, men det blir din subjektive mening. Det er markedet som bestemmer verdien av spill, og så langt virker det ikke som markedet er så veldig enig.

 

Men jeg tror jeg trenger å utbrodere litt rundt hvorfor jeg mener Nintendo trenger killer apps for å selge, i motsetning til feks. Sony. La oss først ta for oss casual-publikummet, i motsetning til hardcore-spillere så er de ikke noe interesserte i gaming og konsoller, og derav kommer de neppe til å kjøpe en konsoll med mindre konsollen har en killer app som appelerer til dem, som Wii Sports.

 

Så har vi hardcore-publikummet, her har Sony en veldig sterk posisjon idag, PlayStation har en veldig sterk merkevare her (nå tenker jeg kun på hjemmekonsoller, PSP og PS Vita blir en annen sak). Hver eneste generasjon av PlayStation har hatt et veldig sterkt spillutvalg, så for hardcore-publikummet er PlayStation et trygt valg, man kan kjøpe konsollen og føle seg trygg på at det kommer spill som appelerer. Dermed selger PS4 blant hardcore-publikummet, selv uten killer apps. Xbox har en svakere merkevare, "Red Ring of Death"-problematikken til X360 kan være en av hovedårsakene, i tillegg har alle tabbene MS gjorde i starten med Xbox One ikke akkurat hjulpet heller. Nintendo er i en enda svakere posisjon, blant hardcore-publikummet har det et veldig negativt stigma for å lage "barnslige" spill og et ganske "barnevennlig" image, og kun en minoritet blant dem er interesserte i å spille 3D Mario, Aonuma Zelda, Mario Kart, Smash Bros etc. Og når de ikke selger konsoller til dette publikummet, vil ikke spillutviklere lage spill for dem, og da blir hardcore-publikummet enda mindre interesserte, og de kommer inn i en slags ond sirkel. For å bryte sirkelen og selge til hardcore-publikummet så trenger Nintendo en killer app.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...