Gå til innhold

Dårligere signalstyrke med ny ASUS RT-68U


Anbefalte innlegg

Ok.

Har hatt en lengre mail-feide med både Asus og Teknikk-magasinet.

Saken er som følger:

Tidligere hadde jeg en D-Link 655 som hadde fullt utslag, altså 5 streker på wifi-signalet.

Den fungerte helt ok, og var sjelden noe tull.
Jeg har samtidig kjørt 2 trådløse IP kamera på denne via en ekstern antenne ned til kameraet i kjeller med egen antenneledning ut av vinduet, koblet til midterste antenne.

Begge kamera hadde godt utslag, og alle enheter i leilighet hadde fullt utslag, selv om en antenne gikk "ut av vinduet."

 

Så kjøper jeg meg en ny ASUS RT-66u, som jeg plasserer på nøyaktig samme sted, og da merker jeg at signalstyrken med alle antenner montert kun er på 3 streker på wifi-signal på stort sett alle enheter.

IP -kamera via ekstern antenne klarer nå ikke engang å få opp nettverket i oversikten, langt mindre få kontakt.

 

Jeg bytter derfor routeren til topp-modellen, en ASUS RT-AC68u

men akkurat det samme skjer.

 

D-Linken gruser altså disse Asus routerne på signalstyrke.

 

Noen vil ha det til at dette skyldes lovmessige begrensninger , men disse lovene 

var vel til også når D-link laget sine routere?

Hva i all verden skyldes dette og hva skal jeg gjøre for å få topp signalstyrke igjen?

Har gitt opp å snakke med ASUS, da de bare gjemmer seg bak standardsvar

og floskler.

 

Trond

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok.

Har hatt en lengre mail-feide med både Asus og Teknikk-magasinet.

Saken er som følger:

Tidligere hadde jeg en D-Link 655 som hadde fullt utslag, altså 5 streker på wifi-signalet.

Den fungerte helt ok, og var sjelden noe tull.

Jeg har samtidig kjørt 2 trådløse IP kamera på denne via en ekstern antenne ned til kameraet i kjeller med egen antenneledning ut av vinduet, koblet til midterste antenne.

Begge kamera hadde godt utslag, og alle enheter i leilighet hadde fullt utslag, selv om en antenne gikk "ut av vinduet."

 

Så kjøper jeg meg en ny ASUS RT-66u, som jeg plasserer på nøyaktig samme sted, og da merker jeg at signalstyrken med alle antenner montert kun er på 3 streker på wifi-signal på stort sett alle enheter.

IP -kamera via ekstern antenne klarer nå ikke engang å få opp nettverket i oversikten, langt mindre få kontakt.

 

Jeg bytter derfor routeren til topp-modellen, en ASUS RT-AC68u

men akkurat det samme skjer.

 

D-Linken gruser altså disse Asus routerne på signalstyrke.

 

Noen vil ha det til at dette skyldes lovmessige begrensninger , men disse lovene 

var vel til også når D-link laget sine routere?

 

Hva i all verden skyldes dette og hva skal jeg gjøre for å få topp signalstyrke igjen?

 

Har gitt opp å snakke med ASUS, da de bare gjemmer seg bak standardsvar

og floskler.

 

Trond

 

 

Jeg opplever det samme. Hadde bedre signal/stabilitet med Netgear WNDR3700.

Lenke til kommentar

Et par tanker uten at det er en garanti for at det hjelper:

Er det nabonettverk som kan forstyrre? Prøvd å endre kanal?

Sjekk om sendereffekten står på max: Logg på ruter og velg Trådløs i menyen til venstre og deretter fanen Profesjonelt. Helt nederst her kan man Justere sendeeffekt. Pass på at det er separat innstilling for Frekvens (2,4GHz og 5GHz) øverst på samme fane.

Lenke til kommentar

Et par tanker uten at det er en garanti for at det hjelper:

Er det nabonettverk som kan forstyrre? Prøvd å endre kanal?

Sjekk om sendereffekten står på max: Logg på ruter og velg Trådløs i menyen til venstre og deretter fanen Profesjonelt. Helt nederst her kan man Justere sendeeffekt. Pass på at det er separat innstilling for Frekvens (2,4GHz og 5GHz) øverst på samme fane.

 

Bruker siste firmware, har forsøkt alle kanaler, sendestyrken står på 100%

og mulig det er nabonettverk som forstyrrer, men har nå forsøkt å sette opp 

den gamle D-Linken igjen, og da er alle problemene borte.

Dette betyr i realiteten at Asus sine routere er dårligere.

Kan dessverre ikke konkludere med noe annet.

Takk Asus for at dere lager dyre og elendige routere.

Ikke er de spesielt behhjelpelige med å finne ut hvorfor 

routerne deres har en slik vesentlig dårligere kvalitet.

 

Hmmf...

 

T

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Et par tanker uten at det er en garanti for at det hjelper:

Er det nabonettverk som kan forstyrre? Prøvd å endre kanal?

Sjekk om sendereffekten står på max: Logg på ruter og velg Trådløs i menyen til venstre og deretter fanen Profesjonelt. Helt nederst her kan man Justere sendeeffekt. Pass på at det er separat innstilling for Frekvens (2,4GHz og 5GHz) øverst på samme fane.

 

Bruker siste firmware, har forsøkt alle kanaler, sendestyrken står på 100%

og mulig det er nabonettverk som forstyrrer, men har nå forsøkt å sette opp 

den gamle D-Linken igjen, og da er alle problemene borte.

Dette betyr i realiteten at Asus sine routere er dårligere.

Kan dessverre ikke konkludere med noe annet.

Takk Asus for at dere lager dyre og elendige routere.

Ikke er de spesielt behhjelpelige med å finne ut hvorfor 

routerne deres har en slik vesentlig dårligere kvalitet.

 

Hmmf...

 

T

 

 

Jeg hadde toppmodellen til netgear (R7000 - nettopp kommet nyere utgave av den) som kostet skjorta. 

Trådløse nettverket mitt var helt på tur og funka svært dårlig så jeg kjøpte meg ASUS RT-AC87U. 

 

Etter dette ble nettverket mitt helt kanon og jeg får bra hastigheter overalt. 

Så kommer vel muligens an på hva slags routere naboer etc har eller bare en dårlig plassering hos deg. 

 

Min er plassert i toppetasjen på et stort hus på 300 m2, og er sentrert midt i huset. 

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle lage en tråd selv, men så fant jeg denne som har nøyaktig samme problem som jeg har.

 

Har frem til nå hatt en Apple-router og denne har forsåvidt fungert greit, men i 2 etg har jeg hatt litt problemer med streaming og at jeg i perioder må skru WiFi av og på for at det skal fungere.

 

Kjøpte nevnte modell i dag og ble ganske lang i masken når jeg innstallerte den.

 

Har 35mbit-linje, men får denne på 2,4Ghz nettet: http://prntscr.com/7mowt1

 

På 5Ghz kommer jeg opp mot 20mbit, men det er jo fortsatt bare litt over halvparten av hastigheten jeg betaler for.

Denne routeren har jo 3 eksterne antenner (Apple har ingen) og den er tre ganger så stor som Apple sin. Dermed burde den jo innehold vesentlig mer innmat som burde bidra til at hastigheten blir som den burde.

Heldigvis kjøpte jeg den på tilbud til 1290,- men når den opprinnelig koster 1990,- så burde man vel kunne forvente mer??

Lenke til kommentar

Skiftet selv ut en d-limk til asus rt-n66u og opplever ingen utfordringer med signalet. Står i kjeller og har gode signaler i både 1 og andre etasje - det med betonggulv. (men signalet drar vel seg opp trappa tenker jeg :) )

 

Det som er så merkelig er at nå sitter jeg med bærbar pc 3 meter fra routeren, og den gir kun 3 av 5 streker på signalstyrke på Wifi.

Det virker som om folk har forskjellige erfaringer med disse routerne, og selv har jeg vel 

egentlig ikke blitt noe klokere, bortsett fra igjen å konkludere med at ASUS routerne

virker å være mer sårbare for ytre påvirkninger enn noen av de andre routerne jeg har hatt.

 

Skal gi det et siste forsøk å teste annen firmware.

Det er skikkelig frustrerende å ikke engang kunne bruke den eksterne antennen og få 

kontakt ned i kjelleren engang.

T

Lenke til kommentar

Sikkert idiotisk forslag, men er du sikker på at du har skrudd til alle antenne skikkelig?

 

Ja, 100% sikker.

OG: Jeg har som sagt testa begge routerne fra ASUS, 

også med en ekstern ledning som går ut av rommet tilkoblet 

miderste antenneinngang til ekstern antenne.

Denne funka perfekt før. Nå får den ikke engang kontakt.

Lenke til kommentar

Jeg hadde prøvd de fleste mulighetene før jeg dro på jobb i går kveld, men ingenting hjalp. Bestemte meg derfor for å gjøre en reset av hele skiten nå når jeg kom hjem. Holdte inn reset-knappen i noen sekunder til jeg så at strømikonet på routeren begynte å blinke. Da forsvant nettverket mitt fra listen over trådløse nettverk, og ASUS (som er standard SSID) dukket opp. Men det som var merkelig var at nå var det passord for å kommme inn på nettverket og det skal det jo egentlig ikke være siden man skal sette passord selv, første gang man kopler til.

 

Prøvde passordet jeg hadde på mitt nettverk, men det funket ikke. Men så etter et par minutter dukker nettverket mitt opp i listen igjen og "ASUS" forsvinner. Jeg kopler meg til, kjører en hastighetstest og får nå 35mbit ned og ca 38mbit opp.

Noen som har en halvveis fornuftig forklaring på hva som akkurat skjedde?

EDIT: Og så, en times tid senere er jeg på en all time low: http://prntscr.com/7n015r

Sitter på akkurat samme sted, og har ikke rørt noe som helst siden jeg postet at jeg hadde full hastighet og jeg fatter ikke hva som skjer...

Endret av DFrog
Lenke til kommentar

Prøv å del opp i 2 nettverk. 1 for 2.4 GHz og 1 for 5 GHz. Se om du har samme issuer på begge. Hvis dine enheter bruker 5ghz på Asus og 2.4 GHz på Dlink så forklarer det problemet. Det er bedre hastighet på 5ghz men dårligere rekkevidde. Hjelper og om du legger ved modell på NIC du kobler mot ruteren

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...