Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sommervikar, syk uten egenmelding


KretiPleti

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har sommerjobb innen kommunen, og har blitt syk (går over raskt, regner med å være tilbake på jobb om to dager). Problemet er at jeg begynte for under to uker siden, og kan ikke fylle ut egenmelding. Jeg får timebasert lønn, og bryr meg egentlig ikke om jeg mister lønnen for de to eller ene dagen jeg er syk.

Må jeg likevel til lege bare for å konstantere og få erklæring på at jeg faktisk kaster opp? Hvordan fungerer dette, er man bare pliktig til å gå til lege om man vil ha sykepenger, eller er dette er krav? Står ingenting i kontrakten hva som er praksis. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hør med arbeidsgiveren din, så lenge de ikke kommer til å betale deg for sykedagene, så vil en bekreftelse fra lege ev. kun være for å konstantere at du faktisk var syk, ergo de tror ikke på at du sier at du er syk.

Om det hadde vært slik at du fikk betalt mens du var syk, kunne du først ha benyttet egenmelding, så må du ha sykemelding om sykdommen varer utover egenmeldingstiden. Uansett, kan det være lurt å bare ringe legekontoret den dagen man blir syk, og man skjønner at det kan vare noen dager, bare for å få det inn i systemet at du kanskje vil trenge en sykemelding senere, og da kan legen uten problemer tilbakedatere sykemeldingen til den dagen du ringte.

 

Så nei, de færreste drar til legen om de f.eks har omgangsyken. Da holder man sengen (for det er jo det du vil få beskjed om av legen uansett, og så er du jo en smittekilde for alle andre på legekontoret). Men en telefon, det orker man stort sett å ta i løpet av en dag eller to.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje det er litt forskjell fra lege til lege og hvor godt legen kjenner deg osv.

Der også går det på tillit. Men jeg har i alle fall opplevd at en sykemelding kan tilbakedateres til den dagen jeg ringte. Har også opplevd å møte opp på time når jeg er frisk, for å få tilbakedatert en sykemelding, men da har jeg nok trolig nevnt at jeg ville trenge en sykemelding når jeg ringte for å bestille time.

 

Husk, mange ganger du ikke får time på dagen, kanskje ikke på mange dager om du går hos en lege med veldig mange pasienter. Og en omgangssyke er ikke noe de tar inn akutt, for de kan jo ikke gjøre noe,  bare be deg om å ta det med ro en dag eller to, drikke mye, og prøve å spise litt. Og en sykemelding er i alle fall ikke akutt, siden man kan tilbakedatere den, så lenge du har ringt i alle fall.

 

Senere i arbeidslivet er ikke dette noe stort problem. Da har du jo egenmeldingen, skjønner du at den ikke vil holde, ring legen, bestill time, si at du trenger en sykemelding. Når du får timen, så får du en sykemelding enten for tiden du var syk, eller i den perioden legen og du tror du vil være syk (vanligvis en uke, og så oppover ut i fra hvordan syk du er)

Lenke til kommentar

.Om det hadde vært slik at du fikk betalt mens du var syk, kunne du først ha benyttet egenmelding, så må du ha sykemelding om sykdommen varer utover egenmeldingstiden.

For å kunne benytte egenmelding må en ha vært ansatt i minst 2 måneder, og det har vel neppe trådstarter. Inntil da må en ha sykemelding fra legen - hvis ikke regnes det som skoft.

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar

For å kunne benytte egenmelding må en ha vært ansatt i minst 2 måneder, og det har vel neppe trådstarter. Inntil da må en ha sykemelding fra legen - hvis ikke regnes det som skoft.

 

Så sant ikke vedkommende har en "grei" leder som aksepterer en muntlig sykemelding. 

Lenke til kommentar

For å kunne benytte egenmelding må en ha vært ansatt i minst 2 måneder, og det har vel neppe trådstarter. Inntil da må en ha sykemelding fra legen - hvis ikke regnes det som skoft.

Så sant ikke vedkommende har en "grei" leder som aksepterer en muntlig sykemelding. 

Hva er muntlig sykemelding? At legen ringer til arbeidsgiver og sier at N.N. er syk? Det har jeg aldri hørt om. 

Lenke til kommentar

Tenkte han mente egenmelding, muntlig egenmelding, til han er tilbake på jobb og kan skrive under på en skriftlig.

Men egenmelding, skriftlig eller ei, kan jo ikke bukes av en nyansatt. Jeg kjenner ikke til kommuner, men jeg har lang erfaring fra stat og fylkeskommuner, og derifra kjenner jeg til tilfeller av lønnstrekk pga. ugyldig egenmelding. Jeg ble til og med utsatt for det selv, enda jeg kom direkte fra samme stilling i et annet fylke. Slik ble jeg klar over den regelen!

Lenke til kommentar

 

 

Hva er muntlig sykemelding? At legen ringer til arbeidsgiver og sier at N.N. er syk? Det har jeg aldri hørt om. 

 

Man misforstår det man ønsker å misforstå...

Uttrykket er lett forståelig og ikke mulig å misforstå. Ikke forsøk å vri det til at jeg har misforstått noe som helst. 

Om Myhkens forslag er rett, er det du som har rotet. Og det er greit nok, roter gjør vi alle iblant. Men ikke legg skylda på andre.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva er muntlig sykemelding? At legen ringer til arbeidsgiver og sier at N.N. er syk? Det har jeg aldri hørt om. 

 

Man misforstår det man ønsker å misforstå...

Uttrykket er lett forståelig og ikke mulig å misforstå. Ikke forsøk å vri det til at jeg har misforstått noe som helst. 

Om Myhkens forslag er rett, er det du som har rotet. Og det er greit nok, roter gjør vi alle iblant. Men ikke legg skylda på andre.

 

Med uttrykket "muntlig sykemelding" mente jeg at arbeidstaker ringer arbeidsgiver og for eksempel sier: "Hei, jeg er syk, og vet at jeg ikke har krav på å bruke egenmelding eller få sykepenger. Må jeg likevel gå til lege og få sykemelding eller er det godt nok at jeg sier fra på denne måten?"

 

Ikke roter jeg, og ikke har jeg skyldet på noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er to aspekter av begrepet sykemelding/sykefravær.

 

Det ene er det trygderettslige - det å dokumentere at man er arbeidsufør på grunn av sykdom og derfor er berettiget til sykepenger. Dette reguleres av folketrygdlovens regler om sykemelding og egenmelding. 

 

Det andre er det arbeidsrettslige, og det handler om å dokumentere at du har gyldig fravær (ugyldig fravær kan bety tjenestlig tilrettevisning, advarsel, eller oppsigelse - avhengig av omstendighetene). Dokumentasjon på fravær som tilfredsstiller kravene i folketrygdloven vil alltid være nok, det vil si at hvis du har rett til å bruke egenmelding vil egenmelding være dokumentasjon for gyldig fravær. 

 

Har du ikke rett til å bruke egenmelding (uavhengig av om du har rett til sykepenger eller vil kreve sykepenger) har arbeidsgiver rett til å kreve sykemelding fra lege. Arbeidsgiver har ikke plikt til å kreve det. Den eneste som kan svare deg på hva som vil bli godtatt er arbeidsgiver. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...