Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CPU @ 130% hele tiden.


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har en Multicom Kunshan 17" med i5 4710MQ.

Jeg bruker ikke denne maskinen til noen tunge oppgaver og den har virket veldig bra for meg, men de siste par dagene så har den oppført seg litt rart.

Jeg merket at viften begynte å bråke mye oftere og mye hardere enn tidligere, så jeg sjekket ytelsene på maskinen og der viser det seg at den ligger på 130%+ stort sett hele tiden, uten at den egentlig virker å jobbe med noe spesielt.

Det hjalp en stund å restarte maskinen, men etter hvert så begynner den å stresse med dette igjen.

 

er det noens om har vært borti dette før og kanskje har noen tips om hva jeg kan gjøre for å rette opp i dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor ser du at den er på 130%? Regner med at det er CPU som ligger på 130%

 

Åpne task manager/oppgavebehandling (høyreklikk på oppgavelinjen) og se hva som suger CPU kraft.

 

Den ligger feks på 20% prosessorbruk, men 130% maksimumsfrekvens. Den jobber ikke med noe spesielt, bare durer avgårde uten grunn.

Jeg har nettopp redusert høyeste prosessortilstand til 99% fremfor 100%  og da droppet den til under 100% maksimumsfrekvens, men den er fremdeles langt høyere enn den trenger å være.

Lenke til kommentar

Det at maskinen jobber for fullt hele tiden kan bety at det ligger programmer i bakgrunnen som du har fått via useriøse nedlastninger. Dette er ofte programmer som jobber for en bakmann og gir økonomisk gevinst til denne personen.

 

En rask sjekk med for eksempel Bitdefender kan fortelle deg om maskinen er ren. Men den fjerner ikke ondskapen om den finner noe.

http://quickscan.bitdefender.com/

Lenke til kommentar

Det at maskinen jobber for fullt hele tiden kan bety at det ligger programmer i bakgrunnen som du har fått via useriøse nedlastninger. Dette er ofte programmer som jobber for en bakmann og gir økonomisk gevinst til denne personen.

 

En rask sjekk med for eksempel Bitdefender kan fortelle deg om maskinen er ren. Men den fjerner ikke ondskapen om den finner noe.

http://quickscan.bitdefender.com/

Scannet nå og den sier at maskinen min er rein.

Ingen prosesser bruken åpenbart krefter og CPU load er jo lav, bare frekvensen som er høy.

Lenke til kommentar

Trykk på ctrl-shift-esc.
Se under fanen som heter "processes".
Trykk på "show processes from all users".

Se hva som tar mest cpu-kraft.

Det kan være windows update som laster ned/kontrollerer oppdateringer.
Det kan være windows security essentials (hvis du har det)
Det kan og hende windows holder på med å defragmentere disken.
Det er en del ting som kan ta timevis å jobbe seg ferdig, men som er helt normalt. prøv å la maskinen stå på over natten.

Det kan også være en bitminer eller noe annet snusk, det er ikke umulig heller.

Lenke til kommentar

Jeg har f.eks hatt problemer med Xmarks for IE for ei tid siden som førte til at Xmarksprosessen brukte nøyaktig 25% prosessorkraft kontinuerlig, i tillegg til de prosentene som de andre prosessene bruker.

 

Når du ikke har noe nettleservindu med flash oppe eller andre blodsugende programmer så skal du ikke har mer enn et par prosent prosessorbruk. Hvor mye prosessorbruk har du? Hva er prosenten?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror jeg har svaret på hvorfor maskinen din begynte sånn. Har selv opplevd dette på 2 maskiner den siste tiden.

 

Har du tilfeldigvis installert alternative oppdateringer fra Windows update? 

 

Hvis du har installert Intel sin ekstreme tweaker som jeg enda ikke har funnet ut av å bli kvitt så er det svaret.

 

Den kommer til å tillate maskinen din å overklokke seg fra Windows. Den kommer til å ignorere innstillinger som er satt i BIOS fra før. Forskjellen nå på 100% og 99% i avanserte strøm innstillinger er at 100% er overklokk og 99% er standard klokk som prosessoren kommer med.

 

sjekk om den er installert ved å sjekke hvilke oppdateringer som er installert på maskinen. Mest sannsynlig kommer du ikke til å finne den i listen over installerte programmer og kan ikke avinstallere den som en vanlig oppdatering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...