Gå til innhold

Synd vs sønn som dør på kors. Hvordan virker det egentlig?


Anbefalte innlegg

 

Igjen, jeg ville forventet bedre og mer humane kommunikasjonsmetoder fra et allvitende og allmektig vesen.

Hadde det vært deg så hadde det sikkert vært tilfelle også, men Gud kjenner alle bedre enn de kjenner seg selv, og vet hva som er nødvendig. Men nå er det lørdagskveld her, så ha det godt.

 

 

Et poeng som jeg selv liker å ta opp for de religiøse som lurer på hvorfor jeg ikke tror. Dersom en gud slik han er beskrevet eksisterer så er vedkommende gud både i visshet om - og i stand til å gjøre - det som trengs for å overbevise akkurat meg. Så ja, jeg kan faktisk se den at det muligens var beste måten å overbevise Abraham på, uten at vi kan vite det. Tror fortsatt jeg, om jeg var gud, ikke ville tydd til slike psykopatiske spill.

 

God lørdagskveld til deg også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

 

Hvis gud sier at først må du drepe ditt eget selv, så kommer jeg til syne!

Hva da?

 

Hvis du ikke har det så godt med deg selv og du samtidig stoler på Gud, hvorfor ikke hoppe i sjøen, loka - vidu ?

Fordi det er ingen som hopper, bare ser sånn ut, og hvordan vet du om jeg ikke allerede har hoppet?

Lenke til kommentar

 

 

Hvis gud sier at først må du drepe ditt eget selv, så kommer jeg til syne!

Hva da?

Hvis du ikke har det så godt med deg selv og du samtidig stoler på Gud, hvorfor ikke hoppe i sjøen, loka - vidu ?

Fordi det er ingen som hopper, bare ser sånn ut, og hvordan vet du om jeg ikke allerede har hoppet?

 

Og det kanskje flere ganger :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Det blir jo ikke stort annet enn sirkler hvis man bare bruker tanken

 

Tema var døden, loka - vidu, de kristnes evige liv består i at de stadig dør og gjennfødes i Jesus Kristus som er alfa og omega, begynnelsen og enden.

Og det har altså noen tenkt seg frem til

Lenke til kommentar

 

 

Det blir jo ikke stort annet enn sirkler hvis man bare bruker tanken

Tema var døden, loka - vidu, de kristnes evige liv består i at de stadig dør og gjennfødes i Jesus Kristus som er alfa og omega, begynnelsen og enden.

Og det har altså noen tenkt seg frem til

 

Opplevd loka - vidu

Lenke til kommentar

 

Da gjelder det kun for den ene, og for alle andre er det uvisst

Det er ikke bare en som har opplevd dette, det er millioner av mennesker. Du dør og fødes på ny.

 

Selvsagt kan de alle ha fantasier om dette, akkurat som deg. Det betviles heller ikke at de som fantaserer om dette faktisk tror dette er en reel hendelse, men det er ingenting som skiller det fra fantasi... De har noen felles skriftersom sier hva de skal fantasere om, men hadde det faktisk vært noe i dette ville nok fantasiene vært mer sammenfallende, da det knappest finnes to kristne som har de samme fantasiene..

 

Og gud må være bra skrudd om han lagde et system der man faktisk måtte tro på disse påstandene før han viste seg... Så disse opplevelsene er laget helt og holdent av hjernen, etter ønske fra den uærlige personen som tror på et av disse påstandene om en gud og forkaster alle de andre... Klart hjernen vil gjøre ganske så store krumspring for å overbevise jeg'et ditt om at du fremdeles er en ærlig, rasjonell og kritisk person som aldri i verden ville trodd på slikt sludder, og gjør hva den kan best, lage fantasier slik at jeg'et ditt ikke får noen ubehagelig opplevelse det faktisk er å tro på slike påstander uten fnugg av bevis... Her er det jo enorme mengder med kognitiv dissonans og confirmation bias inne i bildet og i fremtiden vil vi nok se et helt klart skille: De som ikke orker å bedrive den slags selvluring ved å skape seg disse fantasiene og de som gjør enda mer ut av disse fantasiene. For til mer ordentlig kunnskap og viten vi får til mer kognitiv dissonans og confirmation bias må til for å opprettholde bildet av at religiøs tro er en glimrende ide...

 

Kristendom er i så måte ikke annet enn en metode for å knekke bena dine og tilby deg en krykke etterpå... Mye lurere å forbli frisk... Så slipper man i det minste å måtte fantasere om sannhets gehalten på det man tror på....

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Da gjelder det kun for den ene, og for alle andre er det uvisst

Det er ikke bare en som har opplevd dette, det er millioner av mennesker. Du dør og fødes på ny.

 

 

Når man treffer en som sier han vet, bør man ta beina på nakken fortere enn svint!

 

Enig?

Lenke til kommentar

Er vel dessverre slik at de som er mest ignorante og uvitende er de som "vet" mest og som er de mest bombastiske mens de som faktisk kan mest er de som er i mest tvil.... Spørsmålet da blir vel hvordan vi kan få flest mulig til å ta til seg mest mulig viten, slik at bombastikken blir på et minimum....

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er vel sånn at hvis en skal forholde seg til nuet på en fullstendig måte, kan man ikke dra med seg viten inn i det, fordi den viten så klart er fra tidligere nuet, altså historie, og forsøker man å modifisere historien i nuet, blir det en konstruksjon basert på bits and pieces

 

Det er vel derfor de klokeste sier at de ikke vet noe 

Lenke til kommentar

Det er en av alle tingene jeg tror, jeg kan ikke benekte det ^_^ 

Det er også bare noe jeg tror at du tror at jeg tror om påstanden din.. (and so on, dette leder ingen vei)

 

 

 

Det er vel sånn at hvis en skal forholde seg til nuet på en fullstendig måte, kan man ikke dra med seg viten inn i det, fordi den viten så klart er fra tidligere nuet, altså historie, og forsøker man å modifisere historien i nuet, blir det en konstruksjon basert på bits and pieces

 

Jeg tror bits and pieces av det vi har lært, eller det vi klarer å ikke glemme, er en av de viktigste egenskapene som vi levende har.

Jo bedre vi blir på å lære jo flere bits and pieces vil vi klare å huske.

Jo flere bits and pieces vi klarer å huske jo lettere blir det å sette sammen puslespillet om hvordan ting fungerer og hvordan saker påvirker andre saker.

 

Jeg tror et samfunn der alle ble født med heftig demens ville endt katastrofalt. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...