Gå til innhold

Hvor mange syriske flyktninger kan vi ta i mot?


Gjest Slettet-aj7hPT

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er mer sammensatt og debatten etterhvert mer kneblet.

FB/media skaper en boble der de som er positive til flyktningene/innvandring kun speiler seg i meningsfeller. 

 

Menneskelige reaksjoner hos flyktninger unnskyldes hvis de er negative.  

Menneskelige reaksjoner hos oss kritiseres hvis de er negative.

 

Jeg synes det er noe som mangler, at vi er litt vel naive og bare gir uten å stille krav tilbake.

 

Forresten, når vi har så god råd til å hjelpe flyktninger/asylsøkere til snittpris 136 000,- pr år, hvorfor har vi da ikke råd til nødvendige helsetjenester til våre pensjonister?  Min bestefar rakk å leve to år som pensjonist etter å ha jobbet på jernstøperi hele livet.  Da ble han offer for sparekniven som utsatte en livsnødvendig operasjon flere mnd, til det var for sent.  I USA med sykeforsikring ville han med samme diagnose ikke fått lov til å dra hjem engang og istedet blitt lagt inn for operasjon umiddelbart. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Grunnen til det er ganske enkel, det tar seg bedre ut hos de større nasjonene om vi hjelper flyktninger kontra vårt eget folk, for da kan vi avlaste de større nasjonene. Det som er spørsmålet er jo hvor kommunene skal få pengene fra til å dekke flyktningene etter at statsstøtten går ut, hvem skal det da gå mest utover? Barn eller eldre? For det er de to gruppene det er enklest å gjøre noe med da de ikke kan forsvare seg mot økonomiske overgrep fra stat og kommune. Jeg personlig er mer for å faktisk bruke penger på å opprette trygge, gode leirer der de kommer fra i Tyrkia og Syria, hvor også FN og NATO står for forsvaret av innbyggerne. Da har man kanskje muligheter for å få bygd opp noe når den siste krigeren går i bakken og ingen vinnere står igjen. Spørsmålet er jo om det tar 5, 10 eller 15 år før det skjer. 

Det som også er fasinerende ved denne "plutselige" krisen er jo å se hvordan bedrifter, politikere og næringsledere prøver å sko seg på situasjonen, greit nok, Stordalen tjener ingenting på flyktningene direkte, men se hvilken massiv pr han får for det han gjør, og majoriteten virker til å sluke det rått. Og når spørsmålet kommer "hvilket hotell skal vi velge?" så er det for mange enkelt å si Stordalen sitt, fordi han var så snill mot flyktningene... 

Norge har ikke råd til å ta imot titusner av flyktninger hvert år, det går utover økonomien, og andre vanskeligstilte. Og med en langvarig konflikt i hjemlandet så blir det heller ikke at de en dag returnerer, hvorfor skal de når alt de har der nede ligger i grus og ruiner, mens her har et hjem, en grei inkomst, enten via arbeid eller nav, er de heldig har de også fått opp slektningene sine og dermed greid å samle hele familien her. Ville noen her flyttet tilbake til hjemlandet med 0 utsikter?

Lenke til kommentar

Problemet er mer sammensatt og debatten etterhvert mer kneblet.

FB/media skaper en boble der de som er positive til flyktningene/innvandring kun speiler seg i meningsfeller. 

 

Menneskelige reaksjoner hos flyktninger unnskyldes hvis de er negative.  

Menneskelige reaksjoner hos oss kritiseres hvis de er negative.

 

Jeg synes det er noe som mangler, at vi er litt vel naive og bare gir uten å stille krav tilbake.

 

Forresten, når vi har så god råd til å hjelpe flyktninger/asylsøkere til snittpris 136 000,- pr år, hvorfor har vi da ikke råd til nødvendige helsetjenester til våre pensjonister?  Min bestefar rakk å leve to år som pensjonist etter å ha jobbet på jernstøperi hele livet.  Da ble han offer for sparekniven som utsatte en livsnødvendig operasjon flere mnd, til det var for sent.  I USA med sykeforsikring ville han med samme diagnose ikke fått lov til å dra hjem engang og istedet blitt lagt inn for operasjon umiddelbart. 

 

Ja det svinger veldig på debattfora rundt temaet. For en tid siden var det overvekt av personer som var negative til å ta imot flyktninger, men nå blåser vinden motsatt vei og det er en majoritet som er positive. Det kan virke som hovedvekten av den Norske befolkningen befinner seg i midten og at dem skifter side veldig lett alt etter hva som dukker opp av bilder og videoer i media. Det som er litt skummelt i denne debatten er når vi har valgt side og begynner å lete etter bilder, videoer og storryer for å bekrefte vårt valg samt for å få flere overtalt til å mene det samme. Jeg har i det siste sett at det spres en del bilder og videoer med en innvandrerfiendtlig tekst samtidig som selve bildet vel så mye kan vise noe annet. Historien bak bildet og vår tolkning blir litt styrt av hvilken tekst som plasseres på toppen. Hva som er sannheten er ikke så lett å si, sikkert noe midt i mellom. Dessuten trur jeg sannheten farges veldig av hvilke holdninger vi besitter når vi forsøker å tolke en situasjon. Vi har nok også en god del rasistiske mennesker i Norge, noen er rasistiske fordi dem er redde, andre fordi dem har liten kompetanse om fremmede kulturer og sikkert noen fordi dem er veldig egoistiske og livredde for å delte på noen goder. Mange på den andre siden er nok ganske blåøyde og velger å overse faren og ubehaget med å blande kulturerer, språk og relgioner. Selvfølgelig vil det oppstå en del ubehageligheter underveis. Innblanding av økonomi og det å dra fram fattige Norske personer og grupper synes jeg ikke noe om. Det hører ikke hjemme i debatten. Jeg tenker det er superviktig å skille mellom vanlige asylsøkere (migranter) og krigsflyktninger (flyktninger). Det virker imidlertid som at UDI gjør en grundig jobb på den fronten. At det tar tid er greit. Det som ikke er greit er når privatpersoner tar inn flyktninger og skjuler dem for myndighetene. Jeg er definnitivt men positivt innstilt enn de av mine venner som tillhører den ytterste høyre fløy, men forsøker likevel å danne meg et balansert bilde av situasjonen. Vil må være klar over at dette også er en mediakrig vedrørende det å deffinere sannheten og vi bør derfor være yderst etterettlige med å sjekke opp kildene til det vi sprer av bilder og storryer. Vi skal også være klar over at vi som privatpersoner er med på å forme resultatet. Dersom vi ikke intergrerer flyktningene og bare viser dem hat, ja da er vi selv med på å danne ekstremisme og mothat. Til slutt vil jeg spørre dem som er så negativer. Hvilke alternativer har Norge og hvordan tenker du at disse alternativene skal iverksettes i praksis? Denne forskningen viser at vi trulig er litt for negative (andre undersøkelser viser sikkert det motsatte): http://www.aftenblad...nn-3764482.html

Lenke til kommentar

Ja det kan finnes argument på begge sider.

Blir syrerne vellykket integrert eller blir de det ikke?  Ingen kan svare på dette p.t. - men synes ikke det virker lovende utifra hvordan de dels rømmer fra politiet, nekter å rette seg etter myndighetene i landene de kommer, opptrer på en organisert demonstrativ måte, osv

 

I andre enden av skalaen for de vellykkede har vi dette:

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/09/07/181537/hver-somalier-koster-staten-9-millioner-kroner

 

Og her kommer vi til en interessant ting.  Det som man opplever selv. Var på et minigolf-arrangement på Torshov med jobben i sommer.  Et par endringer av det negative slaget var det.  Dels en sørpe full afrikaner som veivet inn og ut av minigolf-området og som spurte etter penger.  Ganske harmløs type tilsynelatende, men det er en endring til det dårligere - og vi vet jo ikke helt hvilken ballast han har med seg. Å gå fra harmløs til aggressiv kan skje på brøkdelen av et sekund om det er rett krigs-bakgrunn.   Dernest var det et par afrikanske pushere i parken like ved.  Ikke vanskelig å se, selv om de var langt mer diskré enn han som veivet rundt. Dette koster garantert ikke bare penger men også liv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja det kan finnes argument på begge sider.

Blir syrerne vellykket integrert eller blir de det ikke?  Ingen kan svare på dette p.t. - men synes ikke det virker lovende utifra hvordan de dels rømmer fra politiet, nekter å rette seg etter myndighetene i landene de kommer, opptrer på en organisert demonstrativ måte, osv

 

I andre enden av skalaen for de vellykkede har vi dette:

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/09/07/181537/hver-somalier-koster-staten-9-millioner-kroner

 

Og her kommer vi til en interessant ting.  Det som man opplever selv. Var på et minigolf-arrangement på Torshov med jobben i sommer.  Et par endringer av det negative slaget var det.  Dels en sørpe full afrikaner som veivet inn og ut av minigolf-området og som spurte etter penger.  Ganske harmløs type tilsynelatende, men det er en endring til det dårligere - og vi vet jo ikke helt hvilken ballast han har med seg. Å gå fra harmløs til aggressiv kan skje på brøkdelen av et sekund om det er rett krigs-bakgrunn.   Dernest var det et par afrikanske pushere i parken like ved.  Ikke vanskelig å se, selv om de var langt mer diskré enn han som veivet rundt. Dette koster garantert ikke bare penger men også liv.

 

Ja vi kan være enige om at vi drar inn mange uønskede elementer til Norge og vi kan være enige om at vi skulle ønske det ikke skjedde og at dem ikke kom til oss. Men virkeligheten er at nå kommer det en rekke traumatiserte krigsflyktninger og virkeligheten tilsir at vi må forholde oss til å ta imot minst 8000 personer. Mange av dem som nå kommer vil nok bli returnert og vi må nok betale litt for dette. Spørsmålet er imidlertid, hvilke alternativ har vi når det står en reell krigsflyktning på Tøyen og vår kvote på 8000 er overskredet. Han kan jo ikke skytes, så hvor skal vi sende han? Likeså med alle dem som Norges båter plukker opp av havet. Skal vi bare be om at dem blir kastet levende på havet eller at vi lar være å plukke dem opp? Blir det noe bedre om vi trekker ut våre båter slik at vi slipper å se på når dem drukner?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det snakkes om å kjøpe en grask øy og organisere skikkelig flyktningemottak der.

 

Jeg lurer på: er det forskjell på å kjøpe og å leie (i for eksempel 10 år) ?

Jeg ville tippe at grekerne ville ha lettere for å leie ut midlertidig sammelignet med å selge unna landet sitt?

 

Og kan det hende at et skikkelig flyktningemottak på en gresk øy kunne gjøre at folk i Europa ble

mer positive til å ta imot de som kom fra denne "skikkelige" øya sammenlignet med de som kommer

mer ukontrollert ?    Altså at en slik løsning ville virke konflikt-dempende?

 

Jeg tror at det virker konfliktskapende at "invandrings-industrien" prøver å få moralskt monopol

og skaper inntrykk av at de prøver å få folk til å miste hodet.  Og  enkelte nykommere har selvfølgelig

ikke "media-trening" og sier for eksempel at "når de kommer til Tyskland kan de endelig begynne

å studere".  Det kan være bra at man kan studere og etablere seg i Europa i stedet for å bli

sosial-klient der - men slike uttalelser kan jo skape missforståelser om misstanker om falskt spill :-) 

En "gresk øy løsning" kunne kanskje fjerne slike misstanker og virke konflikt-dempende?

 

Eller er det noen som er ute etter konflikter? :-)

Endret av ludo1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

.... Mange av dem som nå kommer vil nok bli returnert og vi må nok betale litt for dette. Spørsmålet er imidlertid, hvilke alternativ har vi når det står en reell krigsflyktning på Tøyen og vår kvote på 8000 er overskredet. Han kan jo ikke skytes, så hvor skal vi sende han? Likeså med alle dem som Norges båter plukker opp av havet. Skal vi bare be om at dem blir kastet levende på havet eller at vi lar være å plukke dem opp? Blir det noe bedre om vi trekker ut våre båter slik at vi slipper å se på når dem drukner?

 

 

Flere vill vel bli returnert til et "missery" i Tyrkia. Og så langt er det konsensus om ikke å bry seg om forholdene i Tyrkia. Vi bryr oss bare om det vi ser på TV og i gata utafor :-)  Og "innvandrings-industrien" vil vel helst ha det slik? Men ville et skikkelig flyktningemottak på en gresk øy være bedre?

Endret av ludo1
Lenke til kommentar

Mens 220-240.000 døde i kamper i Syria over 4,5 år døde 252 millioner mennesker på verdensbasis. 68% av disse døde av ikke-overførbare sykdommer, hovedsakelig hjertesykdom og kreft. Symptomer på overflodssamfunn. Mange var jo da selvfølgelig eldre. Men mange var det ikke. Så jeg tror man med trygghet kan si at minst halvparten av de 252 millionene døde av ting som kan forebygges.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hvorfor skulle det noe problem, tross alt om noen kommer til Norge er det vel fordi de anser at de vil ha det bedre der enn hvor de for øyeblikket befinner seg?

Selvsagt, det er vel ganske menneskelig å ville ha et bedre liv.

 

Om dere ikke lenger er istand til å hjelpe de som kommer så vil kun de komme som anser at Norge er bedre, selv uten noen hjelp, enn der de idag befinner seg.
- Selvsagt. :)
 
1. Nordmenn er redd for å bli utkonkurert av nykommerne på arbeidsmarkedet. Dog, sett at Staten stort sett forhindrer nykommerne i å ta seg jobb på lovlig vis er vel dette litt tvilsomt argument.
- Ja det gamle "sosial dumping" argumentet. Det har jeg lite til overs for.
 
 
2. Nykommerne bedriver kriminalitet (Se #1 om forhindringer staten legger i deres vei for å ta ærlig arbeid).
- Staten er vel sjeldent noe annen enn en hindring. :)
 
3. Nordmenn syns nød og fattigdom er stygt å se, og vil derfor ha seg frabedt at slikt skal eksistere i Norge. Da er det bedre (for Nordmenn) at disse Untermenchen forlir i værre kår, eller drepes, der de er.
- Heldigvis kjenner jeg ingen sånne mennesker. :)
Lenke til kommentar

 

Hvorfor skulle det noe problem, tross alt om noen kommer til Norge er det vel fordi de anser at de vil ha det bedre der enn hvor de for øyeblikket befinner seg?

Selvsagt, det er vel ganske menneskelig å ville ha et bedre liv.

 

Om dere ikke lenger er istand til å hjelpe de som kommer så vil kun de komme som anser at Norge er bedre, selv uten noen hjelp, enn der de idag befinner seg.
- Selvsagt. :)
 
1. Nordmenn er redd for å bli utkonkurert av nykommerne på arbeidsmarkedet. Dog, sett at Staten stort sett forhindrer nykommerne i å ta seg jobb på lovlig vis er vel dette litt tvilsomt argument.
- Ja det gamle "sosial dumping" argumentet. Det har jeg lite til overs for.
 
 
2. Nykommerne bedriver kriminalitet (Se #1 om forhindringer staten legger i deres vei for å ta ærlig arbeid).
- Staten er vel sjeldent noe annen enn en hindring. :)
 
3. Nordmenn syns nød og fattigdom er stygt å se, og vil derfor ha seg frabedt at slikt skal eksistere i Norge. Da er det bedre (for Nordmenn) at disse Untermenchen forlir i værre kår, eller drepes, der de er.
- Heldigvis kjenner jeg ingen sånne mennesker. :)

 

Du ser ut til å være en respektabel karakter Grimnir, ser ikke mange av ditt kaliber i disse dager haha. 1+.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Du ser ut til å være en respektabel karakter Grimnir, ser ikke mange av ditt kaliber i disse dager haha. 1+.

Prøver vel egentlig bare å tenke rasjonelt og ikke la meg styre for mye av følelser. :) 

Lenke til kommentar

Det gikk fint å intergrere vel utdannede personer fra Serbia. Signalene så langt tyder på at det kan gå like bra med intergreringen av dem som kommer fra Syria. Hvorfor er FRP'erne så redde? http://www.nrk.no/ostfold/vellykket-integrering-i-sarpsborg-1.12542541

Du har allerede blitt motbevist i en annen tråd, og det eneste du gjør er å løpe til en annen tråd og skrive det samme. Etter svenske kilder, så er 10% av Syrierene er akademikere. Det er ikke en spesielt velutdannet gruppe.

http://www.tino.us/2015/06/kritiserar-statstelevisionen-igen-pa-svt-opinion-hapnadsvackande-att-svt-underkanner-scb/

 

Og serbere en helt annerledes gruppe, som kom til Norge når vi hadde svært få innvandre. Du bør heller sammenligne med Irakere som har kommet de siste 10 årene. Syria er rett ved siden av Irak, og selv før krigen så var deres velstandsnivå og leseferdighet omtrent det samme. Alle tall viser at Irakere har ikke blitt integrert ordentlig, og det vil ikke Syrierene heller bli. 

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det gikk fint å intergrere vel utdannede personer fra Serbia. Signalene så langt tyder på at det kan gå like bra med intergreringen av dem som kommer fra Syria. Hvorfor er FRP'erne så redde? http://www.nrk.no/ostfold/vellykket-integrering-i-sarpsborg-1.12542541

Du har allerede blitt motbevist i en annen tråd, og det eneste du gjør er å løpe til en annen tråd og skrive det samme. Etter svenske kilder, så er 10% av Syrierene er akademikere. Det er ikke en spesielt velutdannet gruppe.

http://www.tino.us/2015/06/kritiserar-statstelevisionen-igen-pa-svt-opinion-hapnadsvackande-att-svt-underkanner-scb/

 

Og serbere en helt annerledes gruppe, som kom til Norge når vi hadde svært få innvandre. Du bør heller sammenligne med Irakere som har kommet de siste 10 årene. Syria er rett ved siden av Irak, og selv før krigen så var deres velstandsnivå og leseferdighet omtrent det samme. Alle tall viser at Irakere har ikke blitt integrert ordentlig, og det vil ikke Syrierene heller bli. 

 

Har sjekket litt mer og finner fortsatt at Syrerne stort sett har godt med utdannelse. Ikke helt på samme nivå som nordmenn (selv om noen artikler hevder dem ligger over), men ikke så veldig langt etter Svenskene. Kom også over en annen interessant undersøkelse som viste at FRP-velgerne har en betydelig lavere utdannelse enn gjennomsnittsnordmannen. Det forklarer muligens hvorfor FRP'erne er så livredde for å få flyktninger til Norge. Dem er oppriktig redde for sine kassadiskjobber på Kiwi og Rema.

Lenke til kommentar

Har sjekket litt mer og finner fortsatt at Syrerne stort sett har godt med utdannelse. Ikke helt på samme nivå som nordmenn (selv om noen artikler hevder dem ligger over), men ikke så veldig langt etter Svenskene. Kom også over en annen interessant undersøkelse som viste at FRP-velgerne har en betydelig lavere utdannelse enn gjennomsnittsnordmannen. Det forklarer muligens hvorfor FRP'erne er så livredde for å få flyktninger til Norge. Dem er oppriktig redde for sine kassadiskjobber på Kiwi og Rema.

 

De slår ikke svensker heller. Men kanskje de slår FRP-stemmere, men det er ikke poenget mitt.

 

Jeg bare kritiserer deg fordi du sprer faktafeil på forumet. 

 

 

sjoberg4.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som irriterer meg oppi det hele er hvor lett påvirkelige folk viser seg å være. Det kan virke som at vi har det så godt i dette landet at generell virkelighetsorientering og evnen til reflektere og tenke selv, synes å være totalt fraværende hos enkelte.

 

I spørsmålet som omhandler hvor mange flyktninger Norge skal ta imot, ser vi tydelig at folk endrer mening i takt med medias venstrevridde belysning og stadige propaganda.Det måtte et forferdelig bilde til for at folk skulle våkne og ta et standpunkt.

 

"Hæ?, dør det barn også?, så forferdelig! Jeg ringer røde kors og gir 100 kr og deler bildet videre på Facebook for å vise alle vennene mine hvilken omtenksom person jeg er!"

Endret av spøkelset
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det som irriterer meg oppi det hele er hvor lett påvirkelige folk viser seg å være. Det kan virke som at vi har det så godt i dette landet at generell virkelighetsorientering og evnen til reflektere og tenke selv, synes å være totalt fraværende hos enkelte.

 

I spørsmålet som omhandler hvor mange flyktninger Norge skal ta imot, ser vi tydelig at folk endrer mening i takt med medias venstrevridde belysning og stadige propaganda.Det måtte et forferdelig bilde til for at folk skulle våkne og ta et standpunkt.

 

"Hæ?, dør det barn også?, så forferdelig! Jeg ringer røde kors og gir 100 kr og deler bildet videre på Facebook for å vise alle vennene mine hvilken omtenksom person jeg er!"

Tja, du mener muligens med "våkne og ta et standpunkt", at de burde ta ditt standpunkt.

 

Ettersom jeg har våknet og tatt standpunktet at alle syrere (og ikke syrere) som ønsker bør få slippe inn i Norge, konkluderer du vel at jeg befinner meg langt ute på venstresida? (Samme venstresida som i 1977 innførte den midlertidige innvandringsstoppen man fortsatt har idag).

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...