Gå til innhold

Mitt første media center


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg trenger litt tips å råd til innkjøp av mitt først media center.

Vi skal nå flytte til nye bolig, der ønsker vi ikke å ha kabel tv, men vi har tv2 sumo. Viaplay. Netflix. Filmnet. HBO osv og elsker å se film. Da er det vel riktig at vi skal ha et media center?

 

Vi ønsker å kunne styre den fra telefonen eller fjernkontroll og velge film osv som vi har lastet ned fra pc som automatisk legger seg på media boksen. Er dette mulig?

 

Budsjett rundt 2500 :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi ønsker å kunne styre den fra telefonen eller fjernkontroll og velge film osv som vi har lastet ned fra pc som automatisk legger seg på media boksen. Er dette mulig?

 

 

Alt dette er mulig ja, 2500,- er kanskje litt knapt for noe skikkelig, men noe slikt for eksempel: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=56438641&searchclickthrough=true

 

Og så et skjermkort til 200,-

 

Du kan kjøpe fjernkontroll fra kina og styre PC'en via remote på mobil og pc.

Lenke til kommentar

Så for meg noe som dette: https://www.komplett.no/zyxel-nsa325v2-2-bay-nas/802867eller er jeg på bærtur? Har en chromecast og Apple tv fra før.

 

Har ikke så god erfaring med NAS da det for min del er unødvendig, men det kommer vel ann på hvorvidt du kan streame media fra den, via en PC eller Chromecast og om det blir et bra resultat. 

 

Fordelen med en standalone HTPC er at du får mye muligheter, men koster deretter også selvsagt.

 

Ville avventet og sett om noen med erfaring fra NAS som del i mediesenter svarer.

Lenke til kommentar

Budsjettet er nok i minste laget, men ingen ting er umulig.

 

Personlig gikk jeg for en Intel NUC pc, som du ser kan du få disse ganske så billig. Du trenger å kjøpe RAM og HDD i tillegg, men det trenger ikke å bli så mye. Men lagringsplass blir det jo ikke så mye av på denne, så hvis du skulle ha mye nedlastet matriale, så må du koble den til en annen pc eller lignende (NAS). Jeg bygde en ny pc med MASSE diskplass som jeg bruker via nettverket der hele DVD og Bluray samlingen min ligger. Det er jo mange TB.

Du kan jo selvsagt velge en NUC med plass til en vanlig 2.5" disk, og så kjøpe en 500GB eller 1 TB disk, så har du en del plass til filmer/serier osv. Den vil starte opp litt tregere enn med en SSD, men hvor ofte skal du slå av og starte? Min står på døgnet rundt.

 

Og er det kun til nettstreaming via Netflix og alt det andre du nevner, så trenger du ikke noe mer enn en 128 GB SSD disk, 4-8 GB RAM og så har du Media Center pc. Kobles til TV via HDMI (mini).

 

Jeg kjøpte min Intel NUC med en i5 core CPU, men leser jo at folk skriver at til og med den billigste utgaven skal gi en god filmopplevelse i full HD. Så jeg overdrev nok litt. :D

Lenke til kommentar

Budsjettet er nok i minste laget, men ingen ting er umulig.

 

Personlig gikk jeg for en Intel NUC pc, som du ser kan du få disse ganske så billig. Du trenger å kjøpe RAM og HDD i tillegg, men det trenger ikke å bli så mye. Men lagringsplass blir det jo ikke så mye av på denne, så hvis du skulle ha mye nedlastet matriale, så må du koble den til en annen pc eller lignende (NAS). Jeg bygde en ny pc med MASSE diskplass som jeg bruker via nettverket der hele DVD og Bluray samlingen min ligger. Det er jo mange TB.

Du kan jo selvsagt velge en NUC med plass til en vanlig 2.5" disk, og så kjøpe en 500GB eller 1 TB disk, så har du en del plass til filmer/serier osv. Den vil starte opp litt tregere enn med en SSD, men hvor ofte skal du slå av og starte? Min står på døgnet rundt.

 

 

 

Jeg må bare spørre om nybegynner spørsmålet, jeg har god peiling på vanlig PC og PC bygging så er ikke helt grønn, men har aldri satt meg inn i media center. Er dette egentlig helt vanlige PC'er som er bygget minst mulig med best utnyttelse av specs til kun video streaming og surfing?  Og kommer det egentlig ann på programvaren man innstallerer? Som feks XBMC?

Lenke til kommentar

Ja, jeg har en veldig billig HTPC med en tidlig i5, kjører Kodi(xbmc før) og styrer nedlasting og slikt via teamviewer mens jeg er på jobb eller fra bærbar. 

 

For å kontrollere Media-programmet Kodi bruker jeg Kore til mobilen og et trådløst Logitech tastatur med touch pad for annen kontrollering av pc'en. Fordelen er at du kan bruke pc'en til litt andre ting som musikk ved vors, surfing osv.

Lenke til kommentar

Jeg må bare spørre om nybegynner spørsmålet, jeg har god peiling på vanlig PC og PC bygging så er ikke helt grønn, men har aldri satt meg inn i media center. Er dette egentlig helt vanlige PC'er som er bygget minst mulig med best utnyttelse av specs til kun video streaming og surfing?  Og kommer det egentlig ann på programvaren man innstallerer? Som feks XBMC?

 

 

Jepp, dette er en helt vanlig pc, bare helt utrolig liten og kjekk. Kan festes bak TV om du kjøper feste for det, og TVet har muligheten for det. Ellers tar den ingen plass, så jeg har plassert min i glipen mellom TVet og TV bordet. Bruker trådløst tastatur og mus, men sikkert andre muligheter til å kunne styre den. Har en fjernkontroll som fungerer fint sammen med Windows Media Center som jeg bruker (for alle DVD filmene mine, 1500 stk), men det blir til at jeg bruker musen for det meste, og tastaturet når jeg må.

 

Men du står fritt til å installere hva enn slags OS og annet du ønsker på den. Jeg bare liker Windows.

Lenke til kommentar

 

Budsjettet er nok i minste laget, men ingen ting er umulig.

 

Personlig gikk jeg for en Intel NUC pc, som du ser kan du få disse ganske så billig. Du trenger å kjøpe RAM og HDD i tillegg, men det trenger ikke å bli så mye. Men lagringsplass blir det jo ikke så mye av på denne, så hvis du skulle ha mye nedlastet matriale, så må du koble den til en annen pc eller lignende (NAS). Jeg bygde en ny pc med MASSE diskplass som jeg bruker via nettverket der hele DVD og Bluray samlingen min ligger. Det er jo mange TB.

Du kan jo selvsagt velge en NUC med plass til en vanlig 2.5" disk, og så kjøpe en 500GB eller 1 TB disk, så har du en del plass til filmer/serier osv. Den vil starte opp litt tregere enn med en SSD, men hvor ofte skal du slå av og starte? Min står på døgnet rundt.

 

 

 

Jeg må bare spørre om nybegynner spørsmålet, jeg har god peiling på vanlig PC og PC bygging så er ikke helt grønn, men har aldri satt meg inn i media center. Er dette egentlig helt vanlige PC'er som er bygget minst mulig med best utnyttelse av specs til kun video streaming og surfing?  Og kommer det egentlig ann på programvaren man innstallerer? Som feks XBMC?

 

Hei,

 

Et media center/htpc er en helt vanlig pc. Forksjellen er at du mest sannsynlig kommer til å ha den på 24/7. Så med fordel bør den ha et lavt strømforbruk og hvis den skal stå i stuen, være stillegående og helst kompakt/pen å se på.

Denne her kunne foreksempel fungert som et flott mediecenter i stuen hvis man ikke har tenkt å bruke den til spilling (svak grafisk ytelse): http://www.tek.no/artikler/test-acer-revo-one-rl85-ur45/189697

 

Personlig har jeg en microatx basert pc i boden med hdmi og USB kabel strukket gjennom veggen til TV'en i stuen. Da kan jeg styre den med mus/tastatur eller fjernkontroll (USB mottaker) uten at PC'en trenger å stå på stuen.

Den kjører helt vanlig windows 8.1 og jeg bruker Media Portal programmet, eller PLEX til å spille av mine filmer eller tv-serier, samt netflix, HBO nordic, Sumo osv. Bruker du et program som team viewer har du også muligheten til å ta kontroll over mediacenteret ditt utenfra, f.eks når du er på kontoret.

PLEX lar deg sette opp maskinen som en mediaserver slik at du kan se filmene dine fra alle enheter knyttet til din PLEX konto hvor som helst i verden. Kjekt, når du er på ferie med mobil eller nettbrett (bør ha tilgang til wifi eller et godt data-abonnement :-) ).

 

Utfordringen din er nok budsjettet 2500 kr får du ikke mye nytt utstyr for. Har du kanskje en halvgammel PC/laptop liggende som du kan koble noen USB disker til? Om det har et brukbart skjermkort vil det kunne holde til full-HD filmer.

Normalt sett vil jeg si at du må regne med å bruke 5000-7000kr for en helt ny maskin med software.

Lenke til kommentar

Vurderer det samme eg og. Har sett litt fram og tilbake, og er ute etter ei maskin (helst mini), som eg kan bruke til å streame fra Netflix, NRK, Tv2 Sumo og SBSDiscovery (TVN, MAX, osv) i ein overgangsperiode til eg får fiber. Det veks tett rundt huset her, og i og med at fiber er på veg, gidd eg ikkje bruke tid på å rydde trær :)

 

På Netonnet har eg blant anna sett på to Asus maskiner

 

1: ASUS VivoPC

2: ASUS ViviPC 2

 

Og eit alternativ som er litt billigare Acer Aspire Revio RL85

 

I skrivande stund streamer eg fra disse sidene med ein HP ProBook 650 bærbar med Core i5 prosessor og 4gb RAM. Det fungerer meget bra.

 

Nokon tankar rundt dei tre maskinene eg linker til ovanfor? Kanskje det er nokon sånne trådstarter også har behov for?

Lenke til kommentar

Vil det være mulig og kjøpe en slik: https://www.komplett.no/zyxel-nsa325v2-2-bay-nas/802867#!tab:reviewsog installere Plex på den,   og koble den opp mot en slik: https://www.komplett.no/wd-my-cloud-personal-storage-3tb/803186   ??? Hva tenker dere om streaming i Full HD fra den NAS'en?

 

Er redd for at kanskje den første NAS boksen er for treg og har for lite RAM osv videre til å kunne garantere en 100% god filmopplevelse i full HD. Og du ser jo at en som har kjøpt denne boksen klager på akkurat det.

Lenke til kommentar

 

Vil det være mulig og kjøpe en slik: https://www.komplett.no/zyxel-nsa325v2-2-bay-nas/802867#!tab:reviewsog installere Plex på den,   og koble den opp mot en slik: https://www.komplett.no/wd-my-cloud-personal-storage-3tb/803186   ??? Hva tenker dere om streaming i Full HD fra den NAS'en?

 

Er redd for at kanskje den første NAS boksen er for treg og har for lite RAM osv videre til å kunne garantere en 100% god filmopplevelse i full HD. Og du ser jo at en som har kjøpt denne boksen klager på akkurat det.

 

Hva slags alternativer finnes det? Kan jeg bare bruke den My Cloud hardisken og hoved pcen min med server på?

Lenke til kommentar

Det er nevnt en rekke alternativer i denne tråden, så ser ikke helt hvor problemet ligger? For eks. mitt forslag, en Intel NUC burde du få innenfor budsjett om du velger Celeron utgaven. Og den skal være god nok til full HD.

Så kan du jo ev. hente innhold fra pcen din ved å dele en mappe der?

 

Eller så legger du litt mer penger i en Core i3 eller i5 CPU så du er helt sikker på at full HD virker helt perfekt. Men som sagt, Celeron CPUen skal være god nok, om du hiver inn 4 GB+ med RAM og en SSD.

Lenke til kommentar

Mac mini (i5 holder) med SSD og Windows 8.1 (OS X kan også brukes, men sære oppdateringsfrekvenser som 23.976 bilder/sek er ikke støttet). Så lagring på NAS eller via delte mapper på pc'en.

 

Har selv et oppsett med over 100TB lagring på NAS og Mac mini med 8GB RAM, SSD. Styres alt via fjernkontrol; og bilde/lyd kjøres via HDMI. Støtte for alle 5.1/7.1 format samt Dolby Atmos. Kan kjøre 4K video, og har prosessorkraft nok til å dekode 4K video i software (som alltid blir penere enn hardware akselerert dekoding).

Lenke til kommentar

Så for meg noe som dette: https://www.komplett.no/zyxel-nsa325v2-2-bay-nas/802867eller er jeg på bærtur? Har en chromecast og Apple tv fra før.

Du kan kjøpe en Raspberry Pi 2 og installere Kodi (XBMC tidligere), her får du tilgang til alle filmene dine og du har tilgang til en rekke tjenester (NRK, VG, TV3 o.l.) du får ikke tilgang til Netflix desverre. Akkurat det kan det hende at blir bra når Windows 10 kommer. Microsoft har sagt at det skal komme en egen versjon av Windows 10 (gratis) til Raspberry Pi 2, da kan du jo dual-boote, og da har du plutselig alt du trenger :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så for meg noe som dette: https://www.komplett.no/zyxel-nsa325v2-2-bay-nas/802867eller er jeg på bærtur? Har en chromecast og Apple tv fra før.

Du kan kjøpe en Raspberry Pi 2 og installere Kodi (XBMC tidligere), her får du tilgang til alle filmene dine og du har tilgang til en rekke tjenester (NRK, VG, TV3 o.l.) du får ikke tilgang til Netflix desverre. Akkurat det kan det hende at blir bra når Windows 10 kommer. Microsoft har sagt at det skal komme en egen versjon av Windows 10 (gratis) til Raspberry Pi 2, da kan du jo dual-boote, og da har du plutselig alt du trenger :)

 

Vil man kunne streame full hd fra Raspberry altså? Og noen mulighet og installere Plex Server på den? :)

Endret av Tommywelle
Lenke til kommentar

 

 

 

Så for meg noe som dette: https://www.komplett.no/zyxel-nsa325v2-2-bay-nas/802867eller er jeg på bærtur? Har en chromecast og Apple tv fra før.

Du kan kjøpe en Raspberry Pi 2 og installere Kodi (XBMC tidligere), her får du tilgang til alle filmene dine og du har tilgang til en rekke tjenester (NRK, VG, TV3 o.l.) du får ikke tilgang til Netflix desverre. Akkurat det kan det hende at blir bra når Windows 10 kommer. Microsoft har sagt at det skal komme en egen versjon av Windows 10 (gratis) til Raspberry Pi 2, da kan du jo dual-boote, og da har du plutselig alt du trenger :)

Vil man kunne streame full hd fra Raspberry altså? Og noen mulighet og installere Plex Server på den? :)

Raspberry Pi 2 fungerer veldig bra med Full HD ja ;)

 

Har ingen erfaring med Plex, men det er det mange andre som har, bare sjekk ut forumet her; www.openelec.tv :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...