Gå til innhold

Lagermedarbeider/Truckfører - Erfaringer?


Anbefalte innlegg

Prøver å finne jobb for tiden og legger merke til at det er veldig mange stillinger ang. Lagermedarbeidere/truckfører på f.eks. Finn.no og NAV.no

Høres litt gøy ut å kjøre truck på et lager eller et fiskemottak, og det passer kanskje litt for meg som ønsker å gjøre noe praktisk.

 

 

Har noen spørsmål;

 

1. Er det vanskelig å få jobb som lagermedarbeider/truckfører uten erfaring fra yrket fra før av?

 

2. Er det noe vits å ta klasse C1-C2 eller holder det med T1-T5?

 

3. Noen bøker jeg bør lese i forkant av kurset for å være sikker på at jeg står? Har litt konsentrasjonsproblemer i klasserom så vil gjerne forberede meg godt hjemme før jeg begynner på kurset slik at jeg har en fordel.

 

4. Hvilke type firmaer med lager/truck betaler best? Har hørt at firmaer som sender deler og verktøy til oljenæringen betaler godt til lageransatte. Fins det andre eksempler? Ser for meg at de største kjedene betaler dårligst, som f.eks. Elkjøp, kan det stemme..?

 

 

Hadde satt pris på om noen kan fortelle litt om bransjen og hva jeg bør gjøre videre om jeg ønsker en fremtid innen lager og truckkjøring! :)

Endret av Jumper123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

1. Tror ikke det er vanskelig og det er ofte stor gjennomtrekk på slike arbeidsplasser, særlig innen transportnæringen og matgrossist osv. Det kommer jo også litt an på hvor i Norge du bor.

 

2. T1-T5 pleier og holde lenge, om ikke står det ofte spesifisert i annonsen. 

 

3. Det er alltid kjekt og kunne noen formler for beregning av tippvekt osv. Sikkert noen sikkerhetsinstrukser man bør kunne på rams.  Men selve kurset er forholdsvis enkelt mener jeg å huske.

 

4. Jeg tror dette stemmer bra. Mange steder/lager har ofte skiftarbeid - tenk over om dette kan være aktuelt for deg.

 

I denne bransjen får man stort sett alltid jobb. I dag går veldig mye gjennom bemanningsbyråer og ofte tilbys man ikke fast stilling dessverre. Bruk og kast mentaliteten blant ansatte herjer bransjen. Man kan ofte få truck opplæring gjennom Nav og en type praksisplass hvor Nav dekker deler av lønnen for bedriften. Hele bransjen er råtten men etter den første jobben, når erfaringen er på plass, vil jeg tro det går av seg selv.

Lenke til kommentar

For vanlig truck (T1-T4) er det såvidt jeg husker ingen faktiske tester, man går igjennom det teoretiske i typisk klasseromsundervisning samt får prøvd seg litt bak rattet/spakene på de forskjellge trucktypene. Truckførerkurset er vel på 5 dager og koster alt fra 2500,- kr og oppover.

Endret av trollhatt
Lenke til kommentar

Jeg fikk meg en jobb som lagerarbeider noen år siden, og jeg visste ikke hva en europall var engang de første dagene jeg jobbet der. Så du trenger ikke kunne særlig fra før av siden det er lett å lære å gjøre det du skal i slikt yrke. Men har du truckfører lappen i boks før du søker jobb så blir du selvsagt prioritert foran de som ikke har det. T1-T5 burde være nok i massevis.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

1. Det spørs hvor i landet du søker. Generelt sett så ønsker bedrifter en truckfører med noe erfaring, du gir ikke en 18-åring en Taxijobb dagen etter han har fått lappen. En løsning kan være å begynne "på gulvet" i en bedrift der man bruker truck avogtil. Finnes også større bedrifter som sponser trucklappen, men da er det ofte litt tøffere å få jobb.

 

2. Spørs hva du ønsker å jobbe med. Større trucker brukes til containere, treindustri, tyngre råvarer. Jeg har ikke C1-C2 selv, men antar at det koster litt mer enn T1-T4-lappen. Traverskran kan være et greit sertifikat som er etterspurt endel steder. I de aller fleste jobbene så holder T1-T4.

 

3. Teoretiske delen er nesten som trafikalt grunnkurs, temmelig vanskelig å stryke. Viktigste å ta med seg er å ikke gjøre helt idiotiske ting (høy fart med mye last, varer som sklir av gafflene, blindsoner osv.). Sjekk av vedlikehold og periodisk kontroll kan være greit å kunne om man kommer til en liten bedrift med shady trucker.

 

4. Mer ansvar = bedre betalt. Flytter du rundt på europaller så tjener du nok minstelønn, jobber man med dyre oljeinnstalasjoner eller andre ferdigprodukter så kan man tjene en del mer. Poenget er at man må ha en del truckerfaring før man får håndtere dyre ting. Gode referanser, godt vandel, mulighet til å lære lagersystemer og samarbeide med andre er alle viktige ting.

 

Skiftarbeid er utbredt, det gjør at man kan komme opp på en grei lønn ganske raskt, men har også nedsider ved å jobbe når de fleste andre har fri. Folk med MYE erfaring med truck som jobber på akkord kan tjene bra. Jeg vil anta 6-700k+ i de største bedriftene hvis man virkelig er flink med truck.

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen! Er litt klokere nå! :)

 

 

Gode referanser, godt vandel, mulighet til å lære lagersystemer og samarbeide med andre er alle viktige ting.

 

 

 

Jeg har ikke plettfritt vandel. Har en sak på rullebladet som omhandler underslag, er en del år tilbake i tid men likevel.

Hvor mye har dette å si? Har alle bedrifter lov å spørre om vandelsattest? Og hvilke bedrifter krever det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...