Gå til innhold

Anbefalt tilbehør til fotografering


Anbefalte innlegg

Hei alle der ute :)

 

Jeg har kikket litt rundt på forumet her og funnet en del om fotoutstyr o.a. Men jeg føler at de ikke helt dekker alle mine behov innen foto. Derfor vil jeg gjerne starte en tråd her hvor alle kan bidra med tips, anbefalinger og spørsmål rundt tilbehør man bør skaffe seg som kan være til hjelp for fotograferingen. Det kan være stativ (tripods, monopods etc), sekker, bagger, smarte løsninger for bæring, oppevaring, festeanordninger, sikring av utstyr osv. (gjerne som du kan lage selv eller hvor du kan kjøpe noe billig alternativt). Egentlig alt som ikke er direkte kamerautstyr, men heller går i kategorien tilbehør.

 

Håper at tråden kan holde seg på et enklere nivå hvor man ikke går for dypt inn i materien, men heller eventuelt kan linke til mer dyptgående kilder hvis behov for det. Altså mer ala "at ja, denne kan jeg anbefale fordi ...".

 

Selv vil jeg bidra med anbefalinger, tips og spørsmål her etter hvert når det passer.

 

Her noen anbefalinger:

 

Anbefaling 1.

BlackRapid har en del smarte løsninger for bæring av kamera og småutstyr. Selv kjøpte jeg BlackRapid Curve (kamerareim) her om dagen, og jeg likte den fra første stund. Denne gjør bæring og bruk av kamera MYE bedre enn originalreima som følger kameraet (i mitt tilfelle Canon). For mer inngående detaljer, klikk på linken under og/eller se produktene på youtube.

 

http://www.blackrapid.com/

 

BlackRapid-produktene er ikke direkte billige, men kvalitetsinntrykket jeg fikk, veide opp en god del av prisen jeg måtte betale. Og jeg er villig til å betale litt ekstra for smarte løsninger som gjør jobben enklere.

 

Det er selvfølgelig også andre produsenter der ute med lignende produkter. Google gjerne "camera sling".

 

 

Anbefaling 2.

Assortment box (Biltema) fås i ulike størrelser, og passer bra til småutstyr som batterier, pusseutstyr, minnekort osv. Greit at man kan endre/justere på rominndeling i disse.

 

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Arbeidsbenk-og-oppbevaring/Sortimentboks-og-modulbakk/Sortimentboks-2000032459/

 

 

Anbefaling 3.

Lowepro Rover Pro 45L AW. Denne fotosekken har en litt annen løsning enn de tradisjonelle og mer dedikerte fotosekkene, og er altså på hele 45 liter, noe som er mye for en fotosekk, som igjen gjør den ideell for dem som ønsker plass til mye og/eller annet utstyr.

 

Med sekken følger det to polstrede bagger (en bred og en smal) med bærereimer, og som kan legges på tvers nederst i sekken. Disse baggene har samme funksjon som du vanligvis finner i Lowepro sine fotosekker, altså justerbar, polstret rominndeling for kamera, objektiver og annet fotoutstyr. Ellers er det som nevnt god plass til annet utstyr i sekken også, og utenpå kan du feste tripod/monopod/etc på begge sider. Lommer (hvor av en med regntrekk) er det også flere av, både utenpå og inni.

 

Et minus med denne sekken sammenlignet med de mer dedikerte fotosekkene, er at fotoutstyret i de to baggene gjerne blir litt mer kronglete å komme til enn å bare åpne en dedikert sekk og ta ut kamerautstyret direkte.

 

For mer info;

 

http://store.lowepro.com/rover-pro-45l-aw

 

 

Har du tips, anbefalinger eller spørsmål rundt fototilbehør, ser jeg gjerne at du kommer med de her. Jeg kan dog ikke svare særlig selv, men dette er jo et diskusjonsforum hvor alle kan bidra med sitt. :yes:

Endret av 96abrevs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke så veldig sansen for Blackrapid sin løsning siden den bare har ett festepunkt på kameraet.

 

Jeg plukket opp denne når jeg var i Oslo i helgen, og brukte den ganske aktivt resten av helgen. Så langt er jeg i hvert fall veldig fornøyd, kameraet ligger veldig stødig på hoften, og det er lett å dra det opp foran øyet. Den er ikke like tjukt polstret som blackrapid-reimene (jeg var litt skeptisk av den grunn første gang jeg fikk den anbefalt), men virker allikevel som om den fordeler vekten bra utover skulderen. Jeg følte i hvert fall ikke at en knapp halvannen kg med kamerautstyr gnagde nevneverdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan også gå god for Peak Design Slide. Har ikke prøvd andre lignede produkter, men er veldig fornøyd med produktet. Eneste jeg kan utsette på det er at hvis man bøyer seg frem så kommer kameraet deisende frem. En annen ting jeg bruker å gjøre er å henge det på korsryggen for at kameraet ikke skal være i veien for armene når jeg går, synes polstringen kunne ha vært litt lengre bak på reimen, men siden den er såpass brei så plager det ikke meg. Den siger sakte frem, men det er raskt å justere til.

 

 

En annen ting som er et must have hvis man tar bilder på noe annet tidspunkt enn på dagen er et tripod. Jeg har selv Induro CT014 og det funker bra. Det er lett, og dermed lett å dra med seg, ulempen med det har sammenheng med vekta og det er at det kan være noe spinkelt. Det er nok ikke det mest stødige stativet helt utslått, noe jeg aldri gjør. Dette er kombinert med Induro BHL1, dette synes jeg er helt supert kulehode. Hodet er lett å stille inn, også med hansker. Jeg kjøpte dette på black friday når de var på tilbud, meget mulig det hadde blitt noe annet uten tilbudet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke så veldig sansen for Blackrapid sin løsning siden den bare har ett festepunkt på kameraet.

 

Jeg plukket opp denne når jeg var i Oslo i helgen, og brukte den ganske aktivt resten av helgen. Så langt er jeg i hvert fall veldig fornøyd, kameraet ligger veldig stødig på hoften, og det er lett å dra det opp foran øyet. Den er ikke like tjukt polstret som blackrapid-reimene (jeg var litt skeptisk av den grunn første gang jeg fikk den anbefalt), men virker allikevel som om den fordeler vekten bra utover skulderen. Jeg følte i hvert fall ikke at en knapp halvannen kg med kamerautstyr gnagde nevneverdig.

 

Ja, jeg ser den har festeløsningen til de originale kamerareimene. Det er vel en smakssak regner jeg med? Skal ikke si noe sikkert da jeg jo ikke har prøvd denne. Hva jeg har lest meg fram til av andres erfaringer, er at det ene festepunktet, altså bruk av tripodfestet under kameraet (i hvert fall i mitt tilfelle), skal være solid nok. Hvorvidt det vil påvirke i negativ retning når man beveger seg, skal jeg ikke si noe sikkert om da jeg ennå ikke har gått lenger enn et par tre kilometer over en halvtime eller så. Men det plaget meg i hvert fall ikke da :)

Lenke til kommentar

Jeg kan også gå god for Peak Design Slide. Har ikke prøvd andre lignede produkter, men er veldig fornøyd med produktet. Eneste jeg kan utsette på det er at hvis man bøyer seg frem så kommer kameraet deisende frem. En annen ting jeg bruker å gjøre er å henge det på korsryggen for at kameraet ikke skal være i veien for armene når jeg går, synes polstringen kunne ha vært litt lengre bak på reimen, men siden den er såpass brei så plager det ikke meg. Den siger sakte frem, men det er raskt å justere til.

 

 

En annen ting som er et must have hvis man tar bilder på noe annet tidspunkt enn på dagen er et tripod. Jeg har selv Induro CT014 og det funker bra. Det er lett, og dermed lett å dra med seg, ulempen med det har sammenheng med vekta og det er at det kan være noe spinkelt. Det er nok ikke det mest stødige stativet helt utslått, noe jeg aldri gjør. Dette er kombinert med Induro BHL1, dette synes jeg er helt supert kulehode. Hodet er lett å stille inn, også med hansker. Jeg kjøpte dette på black friday når de var på tilbud, meget mulig det hadde blitt noe annet uten tilbudet.

 

Hei, Jod-R. Mine svar her inne vil ikke bare være rettet mot dem jeg svarer, men også være info til de som måtte vite mindre enn meg i sak. Så håper du forstår at de "belærende" delene av kommentarene mine ikke nødvendigvis er rettet mot deg :blush:

 

Hva gjelder å deise fram, så fungerer "stopperen" på min Curve helt fint. Kameraet glir litt fram når jeg bøyer meg framover, men ikke så mye at det plager meg. Det er jo greit å bli påminnet av og til om at man har noe hengende der. Jeg går ofte med den Lowepro-sekken jeg nevnte i trådstarten, i hvert fall hvis jeg er ute i naturen. Da blir det uaktuelt å ha kameraet på ryggen.

 

Jeg har selv en stor tripod (Manfrotto 055CXPRO4) og en bordversjon av ukjent merke. Den store + hodet (Manfrotto 808RC4) veier et tonn eller noe sånt tilsammen. Fin til sitt bruk, men ... Derfor har jeg nå bestilt denne travel tripoden (ikke så ulik din, Jod-R) som har fått gode omtaler (hodet bestiller jeg når jeg finner det "rette");

 

http://www.ebay.com/itm/191580494625

 

Første tripoden var den billige, spinkle, ustabile og lette Hama Star 61. Den fungerte helt greit i ca 2 måneder før den ble for slerkete. Måtte dog alltid henge sekken (halvvegs hvilende på bakken) i kroken med hjelp av biltemastrikk hvis det var mer enn 2 sekundmeter vind, og selv da kunne tripoden vibrere. Så jeg anbefaler alle å heller investere noen kroner mer i en bedre tripod enn det jeg altså gjorde første gangen. Selv for de som er nybegynnere, og usikre på om fotografering er noe for dem. For er det noe som kan ødelegge lysten til å drive på med noe nytt, så er det en dårlig start. Og dårlig utstyr betyr gjerne det. Men for all del, ikke kjøp de luxe-utgaven før du er sikker på at fotografering er noe for deg.

 

En såkalt bean bag gjør jo også en god jobb, men såklart, det er ikke helt det samme som en tripod. Anbefaler begge deler da disse bean baggene vanligvis koster lite og veier enda mindre. Dog tar de noe plass i sekken ...

Endret av 96abrevs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg ser den har festeløsningen til de originale kamerareimene.

Det stemmer nok ikke helt. Du kan feste den som en vanlig nakkestropp, men det følger også med en Arca-kompatibel plate som du kan skru fast i stativfestet. Skal du bruke den som sling, så bruker du det venstre festet på kamerahuset pluss stativfestet.

 

Hva jeg har lest meg fram til av andres erfaringer, er at det ene festepunktet, altså bruk av tripodfestet under kameraet (i hvert fall i mitt tilfelle), skal være solid nok.

Det er ikke styrken som er problemet, men mangelen på stabilisering. Med bare ett festepunkt, så kan kameraet dingle ganske mye. Har du på et lett objektiv så vil kameraet henge opp-ned, og være krøkkete å gripe samtidig som det lett slenges rundt på når du går.

 

Med to festepunkter så holdes kameraet stabilt uansett, og blir hengende med objektivet pekende nedover (slik at det er enkelt å ta tak i grepet og løfte kameraet) uansett vektfordeling. Jeg brukte både Tamron 24-70 (som veier voksne 800-og-noen gram) og AF-D 50mm f/1,4 (som er et lett lite fnugg av et objektiv), og grepet på kamerahuset var akkurat der jeg ønsket det i begge tilfeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et annen tips når det gjelder bæreanordning er en clipsholder som festes i beltet. Jeg går MYE fotturer og har testet denne i en lengre periode og jeg er kjempefornøyd. Kamere sitter fint klistret til hoft/ben og man merker ikke mye til det og det kommer så og si aldri i veien for noe annet, nettop det syntes jeg har vært problemet med mange stroppeløsninger og jeg har prøvd endel :)

 

http://www.bgrip.com/uno-en/

 

Kjøpte min fra ebay da jeg ikke fant noen norske leverandører desverre. Har brukt denne holderen med et sony A7 og 24-240mm objektiv, ikke en direkte lett kombo men fungerer altså strålende! En annen fordel er også at hvis det f.eks blir litt regnevær så kan du bare trekke jakke over.

 

Når man går mye syntes jeg det er et viktig poeng og ha kamera klar på kort varsel da man aldri vet hva som dukker opp, å ha det i sekken er vertfall ikkel lurt, da blir det lite bilder :) Denne løsningen er super enkel og løsne/feste kamera på kort tid.

 

Holderen kan også festet til andre steder en beltet men det har jeg ikke utforsket noe særlig enda.

Endret av TheBoxhead
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De samme som har laget reimen jeg nevnte tidliger har også en serie med klipsholdere. Men vet ikke om noen av de norske forhandlerne har dem, fotovideo har i hvert fall bare kamerareimer fra peak design.

Personlig er jeg litt skeptisk til klipsholdere. Jeg er så vant til å ha kameraet i reim, at jeg mistenker at hvis jeg begynner å bruke klipsholder så kommer jeg en dag til å bare slippe kameraet en meter over bakken i vanvare  :hm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De samme som har laget reimen jeg nevnte tidliger har også en serie med klipsholdere. Men vet ikke om noen av de norske forhandlerne har dem, fotovideo har i hvert fall bare kamerareimer fra peak design.

 

Personlig er jeg litt skeptisk til klipsholdere. Jeg er så vant til å ha kameraet i reim, at jeg mistenker at hvis jeg begynner å bruke klipsholder så kommer jeg en dag til å bare slippe kameraet en meter over bakken i vanvare  :hm:

He He, som mye annet er jo bæresystemer veldig smak og behag, siden det eneste bæresystemet jeg ikke hadde prøvd var clipsholder så tenkte jeg at det vertfall måtte testes.

 

Det spørs litt på bruken også vil jeg si, til lange fotturer med sekk syntes jeg clipsholder er veldig letvint og lite i veien. Men jeg bruker også stroppesystem når jeg er mere "i sivil"

 

Kan være smart og ha flere alternativer basert på bruk :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, jeg ser den har festeløsningen til de originale kamerareimene.

Det stemmer nok ikke helt. Du kan feste den som en vanlig nakkestropp, men det følger også med en Arca-kompatibel plate som du kan skru fast i stativfestet. Skal du bruke den som sling, så bruker du det venstre festet på kamerahuset pluss stativfestet.

 

Hva jeg har lest meg fram til av andres erfaringer, er at det ene festepunktet, altså bruk av tripodfestet under kameraet (i hvert fall i mitt tilfelle), skal være solid nok.

Det er ikke styrken som er problemet, men mangelen på stabilisering. Med bare ett festepunkt, så kan kameraet dingle ganske mye. Har du på et lett objektiv så vil kameraet henge opp-ned, og være krøkkete å gripe samtidig som det lett slenges rundt på når du går.

 

Med to festepunkter så holdes kameraet stabilt uansett, og blir hengende med objektivet pekende nedover (slik at det er enkelt å ta tak i grepet og løfte kameraet) uansett vektfordeling. Jeg brukte både Tamron 24-70 (som veier voksne 800-og-noen gram) og AF-D 50mm f/1,4 (som er et lett lite fnugg av et objektiv), og grepet på kamerahuset var akkurat der jeg ønsket det i begge tilfeller.

 

 

Hmmm, jeg får ta dette til etterretning. Men først må jeg jo få prøvd den jeg har litt mer. Kan så absolutt se at ustabilitet vil være et problem i "krevende terreng" (tenker da både på ute i kuppert terreng og i travle bygater). Hvis jeg finner ut at den blir for ustabil, så vil jeg nok først se på om jeg kan modifisere litt på reima før jeg eventuelt kjøper noe annet.

Lenke til kommentar

Et annen tips når det gjelder bæreanordning er en clipsholder som festes i beltet. Jeg går MYE fotturer og har testet denne i en lengre periode og jeg er kjempefornøyd. Kamere sitter fint klistret til hoft/ben og man merker ikke mye til det og det kommer så og si aldri i veien for noe annet, nettop det syntes jeg har vært problemet med mange stroppeløsninger og jeg har prøvd endel :)

 

http://www.bgrip.com/uno-en/

 

Kjøpte min fra ebay da jeg ikke fant noen norske leverandører desverre. Har brukt denne holderen med et sony A7 og 24-240mm objektiv, ikke en direkte lett kombo men fungerer altså strålende! En annen fordel er også at hvis det f.eks blir litt regnevær så kan du bare trekke jakke over.

 

Når man går mye syntes jeg det er et viktig poeng og ha kamera klar på kort varsel da man aldri vet hva som dukker opp, å ha det i sekken er vertfall ikkel lurt, da blir det lite bilder :) Denne løsningen er super enkel og løsne/feste kamera på kort tid.

 

Holderen kan også festet til andre steder en beltet men det har jeg ikke utforsket noe særlig enda.

 

Nå har jeg ikke studert linken din inngående (ennå), men ville være svært skeptisk til å kun ha kamera i en clipsholder. Ikke at jeg er redd clipsholderen vil svikte, men heller at jeg vil "svikte" i det jeg tar kamera ut av eller putter i den. Jeg er noe klønete og distre av meg (adhd?), og jeg er rimelig sikker på at jeg ville ha mistet kamera i bakken i et og annet uoppmerksomt øyeblikk. Og hva med mulighetene for at en tyv kan rive til seg kameraet?

 

Kanskje en eller annen form for hybrid eller kombinasjon mellom en slik clipsholder og en sling hadde vært noe? Mener ikke da en av de tilleggsløsningene man ser i linken du ga, men at man kan ha kameraet i clipsholderen samtidig som det er sikret i en eller annen form for sling eller reim festet nærmere ansiktet? Eh, når jeg tenker meg om, hvorfor ikke en slik clipsholder og den reima jeg allerede har? Bare en tanke jeg kom på nå i farten, så hvis jeg ikke blir fornøyd med det jeg allerede har ... :hmm:

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Personlig er jeg litt skeptisk til klipsholdere. Jeg er så vant til å ha kameraet i reim, at jeg mistenker at hvis jeg begynner å bruke klipsholder så kommer jeg en dag til å bare slippe kameraet en meter over bakken i vanvare  :hm:

 

Velkommen i den klubben ... bortsett fra at jeg ikke mistenker jeg kommer til å gjøre det. Jeg VET at jeg kommer til å gjøre det. Min klønete og distre forhistorie er en garanti for det :hm:

Lenke til kommentar

 

De samme som har laget reimen jeg nevnte tidliger har også en serie med klipsholdere. Men vet ikke om noen av de norske forhandlerne har dem, fotovideo har i hvert fall bare kamerareimer fra peak design.

 

Personlig er jeg litt skeptisk til klipsholdere. Jeg er så vant til å ha kameraet i reim, at jeg mistenker at hvis jeg begynner å bruke klipsholder så kommer jeg en dag til å bare slippe kameraet en meter over bakken i vanvare  :hm:

He He, som mye annet er jo bæresystemer veldig smak og behag, siden det eneste bæresystemet jeg ikke hadde prøvd var clipsholder så tenkte jeg at det vertfall måtte testes.

 

Det spørs litt på bruken også vil jeg si, til lange fotturer med sekk syntes jeg clipsholder er veldig letvint og lite i veien. Men jeg bruker også stroppesystem når jeg er mere "i sivil"

 

Kan være smart og ha flere alternativer basert på bruk :)

 

 

Aha, så du bruker også et stroppesystem i ny og ne i tillegg til clipsholderen? Da er vi kanskje inne på en løsning for meg også. Jo flere sikringstiltak, jo bedre for sånne som meg ...

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Hei,

 

Den klipse saken så flott ut, hvor mye ga du for den?

 

Har du link til selger på ebay?

:-) 

 

Og kan denne kombineres, som det har vært inne på, med en blacrapid reim(for ekstra sikkerhet)? Ser for meg at denne kan være meget  praktisk også i "sivile" strøk :)

Lenke til kommentar

Det spørs litt på bruken også vil jeg si, til lange fotturer med sekk syntes jeg clipsholder er veldig letvint og lite i veien. Men jeg bruker også stroppesystem når jeg er mere "i sivil"

 

Kan være smart og ha flere alternativer basert på bruk :)

For all del, jeg ser absolutt nytteverdien. Jeg bare kjenner meg selv godt, og vet hvor distré jeg kan være.
Lenke til kommentar

Hei,

 

Den klipse saken så flott ut, hvor mye ga du for den?

 

Har du link til selger på ebay?

:-) 

 

Og kan denne kombineres, som det har vært inne på, med en blacrapid reim(for ekstra sikkerhet)? Ser for meg at denne kan være meget  praktisk også i "sivile" strøk :)

Kjøpte B-grip uno fra usa her:

http://www.ebay.com/itm/201359507340

jeg betalte $45 pluss $23 i frakt :)

 

Ser faren for å miste kamera i det man tar det av/på - er selv en litt klønete og distre person men i praktisk bruk har jeg faktisk aldri følt det som en reel fare. Har vel brukt dette clipset på omtrent 30-40 gåturer så langt uten problemer. 

 

Det mest geniale med clips er som sagt at du ikke merker spesielt mye til kamera når du går mye i ulent terreng samtidig som det er veldig lett tilgjengelig. Med stroppe system som jeg også har brukt (http://www.customslr.com/products/glide-strap) så er det mye styr med sekk av/på stropp først/sist og generelt så henger deg seg ofte opp i mye rart. Men da snakker jeg fottur i skog/mark

 

glide-strap fungerer også glimrende når man ikke har annet utstyr på kroppen som sekker eller annet.

 

Alt er vertfall bedre en de håpløse stroppene som kommer med de fleste kameraer :)

 

Har forøvrig ikke tenkt iden om å bruke en glide strap samtidig som clips holder, tviler på det vil funke da clipsholder også baserer seg på en monteringsplate som festes i stativ skruen under kamera, det gjør jo også glide strappene. Men en god ide, skal jommen se litt på en mulig modding !

 

En annen ide kan jo være å f.eks feste en slags fjærbelastet wire eller lignende til en av de andre feste punktene på kamera som sikres i belte eller annet, denne snella må kunne gi nok tråd til å løfte kamera opp til ansiktet men samtidig ha en slags brems som låser utrulling om man røsker for raskt i tråden (altså om kamera faller fra clips så blir det hengende fast før det treffer bakken) Spørs om noe sånt finnes da !

Endret av TheBoxhead
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser faren for å miste kamera i det man tar det av/på - er selv en litt klønete og distre person men i praktisk bruk har jeg faktisk aldri følt det som en reel fare. Har vel brukt dette clipset på omtrent 30-40 gåturer så langt uten problemer. 

 

Det mest geniale med clips er som sagt at du ikke merker spesielt mye til kamera når du går mye i ulent terreng samtidig som det er veldig lett tilgjengelig. Med stroppe system som jeg også har brukt (http://www.customslr.com/products/glide-strap) så er det mye styr med sekk av/på stropp først/sist og generelt så henger deg seg ofte opp i mye rart. Men da snakker jeg fottur i skog/mark

 

glide-strap fungerer også glimrende når man ikke har annet utstyr på kroppen som sekker eller annet.

 

Alt er vertfall bedre en de håpløse stroppene som kommer med de fleste kameraer :)

 

Har forøvrig ikke tenkt iden om å bruke en glide strap samtidig som clips holder, tviler på det vil funke da clipsholder også baserer seg på en monteringsplate som festes i stativ skruen under kamera, det gjør jo også glide strappene. Men en god ide, skal jommen se litt på en mulig modding !

 

En annen ide kan jo være å f.eks feste en slags fjærbelastet wire eller lignende til en av de andre feste punktene på kamera som sikres i belte eller annet, denne snella må kunne gi nok tråd til å løfte kamera opp til ansiktet men samtidig ha en slags brems som låser utrulling om man røsker for raskt i tråden (altså om kamera faller fra clips så blir det hengende fast før det treffer bakken) Spørs om noe sånt finnes da !

Vel, jeg kan garantere deg at jeg hadde mistet kameraet i bakken uten en eller annen form for sikring. Har mistet mye rart i bakken i løpet av årene :(

 

Nå har jeg som nevnt ikke brukt den slingen så mye ennå, og heller ikke prøvd den på annet enn et par korte, lette turer, men den fungerer enn så lenge med den store sekken på ryggen.

 

Hva gjelder å kombinere en clipsholder og slingen jeg har, så ser jeg at jeg da eventuelt må modifisere festeanordningen. Men dette er noe jeg ikke gidder å knote med før jeg eventuelt ser behovet for det. Fjærbelastet wire med brems var jo noe å tenke på også ja. Men jeg ville nok hatt festepunktet noe høyere enn i beltet for å kunne bruke en kortere wire samtidig som det ble lenger vei ned til bakken fra festepunktet hvis uhellet skulle være ute. Kanskje du kunne kjøpe en slik "hundebånd på snelle" og modifisere den noe? Eller noe så enkelt og provisorisk som en biltemastrikk ...?

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Peak design sine sling produkter (slide og leash) er designet for å kunne brukes med sin versjon av clips så der kan du bruke stroppen som en sikring uten modifikasjoner.

Ser for meg at leash, når den er kortet ned til minste lengde, funker greit når du har klipsen festet på en ryggsekkreim eller tilsvarende. Når du har den i beltet så må du vel fort ha den så lang at du risikerer at kameraet deiser i bakken uansett. Den bør jo helst være så lang at du får kameraet opp til øyet og i tillegg har litt slakk.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...