Gå til innhold

"Meningen med livet er å gi livet mening"


Anbefalte innlegg

Kanskje jeg er uintelligent. Men jeg skjønner ikke hva f.eks. dette betyr:

 

Naturen eksisterer!

Burde holde i massevis, og er udiskutabel og altruistisk inkluderende, noe som Gud ikke er

 

Når man kommuniserer noe, så bør man jo snakke på en forståelig måte.

 

Men det kan nå være det samme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Kanskje jeg er uintelligent. Men jeg skjønner ikke hva f.eks. dette betyr:

 

 

Naturen eksisterer!

Burde holde i massevis, og er udiskutabel og altruistisk inkluderende, noe som Gud ikke er

 

Når man kommuniserer noe, så bør man jo snakke på en forståelig måte.

 

Men det kan nå være det samme.

Er det noe som ligger utenfor det vi kaller "natur", og gjør naturen noen forskjell på innholdet, slik en "gud" gjør?

 

Hvis det er nei på begge, så konkluderer jeg med at "natur" er mer dekkende som begrep for det vi opplever enn det en "gud" er

 

Forstår du?

 

Og posten min kom rett etter en post som lovpriste gud ... jeg er ikke enig i den lovprisningen, og priser naturen for det den er heller. Dessuten er ordet "natur" bedre, fordi vi alle har ett forhold til den, i motsetning til kulturelle guder

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Mennesker som hyller en gud/skaper gjør meg i bunn og grunn litt trist. Er man så redd for å dø at man trenger noe å tro på, slik at man kan trøste seg med at dette ikke er det siste stoppestedet? Er en gud/skaper den eneste måten å resonnere seg frem til en mening med livet?

 

Folk flest har kun fokus på det som skjer her og nå. Hva har formålet til dyrene som har vandret på denne planeten før oss vært? 

Fasitsvaret på det er reproduksjon og overlevelse, og så langt vi vet er det også vårt eget formål her på planeten. Vi lever ikke for å tilbe noen gud. Livene våre er heller ikke en del av noen form for høyere hensikt. Slik er det ikke for noen andre dyr på denne planeten, og slik er det heller ikke for oss. Aksepter at vi ikke er noe mer spesielle enn de andre dyrene som i dag bor på denne planeten.

 

Vår eksistens behøver ikke å være et komplisert spørsmål. Vi lever fordi vi lever, og vi ønsker å forbli levende slik at vi kan føre vårt eget videre. Naturen viser at målet er å holde arten gående, og vårt mål er å passe på at genene våre går i arv. Hittil kan ingen lure døden, så dette er det nest beste vi kan gjøre for å sikre artens fremtid.

 

Det er ingen bevis på at noen gud noensinne har grepet inn på denne planeten. Vi kan enten forholde oss til hva vi vet (som er at alt på et vis kan forklares utfra naturlige prosesser) eller vi kan vri dette feil (slik som troende gjør) og si at dette ikke er et bevis på at en gud ikke finnes. 

Lenke til kommentar

Er en gud/skaper den eneste måten å resonnere seg frem til en mening med livet?

 

Det er nødvendig, folk har forskjellig intelligens og forskjellige måter å se verden på. Dersom en person velger å tro på en Gud, så skal en ikke plage vedkommede. Jeg sier som en av de smarteste menn i USA har sagt (Noam Chomsky), jeg husker ikke eksakt hva han sa, og jeg tror han refererte hva en annen mann har sagt tidligere, men å irettesette noen er vold mot de. Poenget er at en skal lære de å tenke selv, men ikke irettesette de, dette innebærer en viss form for stealthy irettesettelse, du lærer vedkommede å tenke, men ikke gjør det på en måte som han ser at det er en irettesettelse.

 

Det er vel kanskje en av de største feilene man gjør når man irettesetter en kristen, er at man fokuserer på at personen skal være klar over irettesettelsen, og ikke så mye over irettesettelse.

 

Men ut over det, det jeg siterer deg på, så er det i det minste nødvendig for alle som blir født inn i verden, og sette av fem minutter for religionen, alle må gravse litt i det, på det aller minste. Det er noe som skjer og som vil skje fremover. Vi må ikke bli intolerante, for det som er feilen til bestefaren din skal også bli feilen til ungen din igjen. Du skal ikke eliminere feilen, du skal la alle få lik sjanse til å studere den samme feilen. Dersom du tar vekk denne sjansen folk vokser opp med, en unik sjanse til å studere feiler, så får vi problemer. Dette innebærer at du lar alle gå gjennom feilene sine ang. religion

Endret av Dungeon
Lenke til kommentar

 

Det er sikkert fint å føle at ens liv betyr noe, gir mening, men jeg tror ikke det er noen "underliggende" mening i universet jeg da. Er bare et sted som stort sett er kaldt og goldt, hvor ting påvirker hverandre. Ikke noe mer. Så for meg er den setningen der svada, selv om jeg såklart ser verdien i å føle mening. Men det er noe annet... handler om trivsel bare. Så jeg vil ikke si at meningen med livet er å gi livet mening, men jeg kan si en får det bedre hvis man føler det en gjør betyr noe. Selv om det såklart rasjonelt sett er feil at det kan bety noe. Det betyr jo ingenting at Hitler gasset 5 millioner, eller at IS-psykopater voldtar hver tenåringsjente 100 ganger hver dag. Altså rent objektivt sett. Jeg selv føler jo at det er forferdelig og uakseptabelt. Men jeg har ingen ambisjoner om at mine personlige følelser avspeiler en underliggende struktur i universet, slik religiøse gjør. Amen to that!

Dette innlegget gjør meg trist. Veldig trist. Ikke bare det at du sier det egentlig ikke er noen mening med noe, men særlig det at Hitler drepte 5 millioner egentlig betyr ingenting. Jeg mener objektiv moral finnes. Jeg kunne aldri vært ateist, da ville jeg ikke sett poenget med noe som helst - vi skal jo alle dø en dag uansett, men jeg tror sjelen/bevisstheten lever videre etter den fysiske død. Jeg tror på Gud og Jesus (obviously), og det gir en dypere mening for meg. Gud gir livet mitt mening, en veldig dyp mening. Ikke bare mitt liv, men hele verden/menneskeheten gir mening. Det betyr at vi er her fordi han skapte oss, og for at han ville vi skulle leve i kjærlig felleskap med hverandre og Han. Jeg tror Gud er kilden til kjærlighet og alt godt. Jeg kommer aldri til å slutte å takke Gud for å skape meg, og for å gi meg valget om å velge han.

 

 

IMG_1618_edit.jpg?m=1433265484

Vær så snill å gi Gud en sjanse folkens.

 

- Simen

 

Nå må du ikke glemme at Gud også er kilden til mye vondt i verden. Krig, hat etc.

 

Jeg respektere din mening, men det er også viktig å tenke på at dette er DIN mening. Jeg tror vi alle eksistere grunnet ren flaks, og jeg tror langt mer på vitenskapen enn noen Gud. Selv er jeg liberal og har ingenting imot noen guder, men å fortelle folk at Gud er årsaken til at vi alle eksistere blir feil i mine øyne.   

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...